Gå til innhold

Retskrivins trå for trengende ;-)


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skriver man juss eller jus, og er det en regel for det? I aviser har jeg sett begge bli brukt.

Blander også for får, trodde det bare var meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Dytter opp denne jeg...

Det heter tør, ikke tørr (når vi snakker om å våge noe).

Å tørre - tør - turte - har turt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - er det riktig å skrive innbildsk?

Nope, innbilsk :-)

Fra dansk å "bille seg inn noe" elns, innbildsk er sikkert riksmål eller gammelt, du skal skrive innbilsk - men ikke være det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om det er blitt tatt opp' date=' men verken skrives uten h først... det er det mange som synder mot. Akkurat som valp og veps...[/quote']

Og jeg _må_ bare kommentere den der. For det er nemlig feil. Det kan skrives på begge måter! Verken og hverken er like rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg skal ikke krangle på den, jeg... Men det var det jeg lærte på videregående for snart 10 år siden ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay' date=' jeg skal ikke krangle på den, jeg... Men det var det jeg lærte på videregående for snart 10 år siden ihvertfall...[/quote']

Jeg kan fortelle deg hvorfor du lærte det også :wink:

For jeg gikk vel på ungdomsskolen på den tida. Og språkrådet eller noe innførte verken uten h. Men dette ble faktisk så dårlig mottatt at de måtte gå tilbake til å tillate bruk av h. (Omtrent som de to dagene man hadde lov til å skrive Norge på nynorsk.) Jeg tror det var journalister og sånne som mente at det var helt forferdelig å skrive verken med h.

Edit: Eh.. Verken uten h, mente jeg selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvorfor folk reagerer mot verken/hverken:

Verken - betennelse, materie.

Eksempel: Klemme ut verken.

Ordet hverken kan aldri misforståes på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og Y

er så kry

De vil ikke en J

sammen med seg se

Aldri J foran I eller Y.

eksempel:

Skjønner (med J)

Skylder (uten J)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og Y

er så kry

De vil ikke en J

sammen med seg se

Aldri J foran I eller Y.

eksempel:

Skjønner (med J)

Skylder (uten J)

sjiraff (dyr)

sjy (saus av kjøtt)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått det opp i ordbok, men trengte det egentlig ikke. Dette vet jeg.

For å bruke ordbøker riktig, må du vite hva de ulike kodene betyr. De står foran i ordboken. Når det står slik

(hverken) se *verken
i ordboken, betyr det at hverken er en ikke godkjent form, og at det derfor henvises til det korrekte verken. Eller for å ta et annet eksempel:
(sne) se *snø
Det finnes to typer sideformer, valgfrie som fritt kan brukes om hverandre, og klammeformer, som ikke brukes i offentlige skriv eller i undervisning. Valgfrie former er i ordboken merket med el., slik:
død el. daud a1
mens klammeformer kjennetegnes ved at den ene formen står i skarpe klammer, slik:
død [i daude] -en

Du må gjerne sende en epost til Norsk Språkråd og spørre, de svarer gjerne på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i ordboken, med henvisning til den korrekte formen, nettopp fordi mange bruker det og tror det er riktig. En liten ekstraservice til brukerne av ordboken. Aftenposten er vel ikke akkurat kjent for radikal språkbruk, det er ikke lenge siden denne avisen brukte formene nu og efter, ganske mange tiår etter at de ble bannlyst i det norske offisielle bokmålet.

Andre folk kan jo skrive akkurat hva de vil, det er jo ikke forbudt å velge former som ikke er godkjent av språkrådet. Men hvis man vil skrive korrekt, offisielt bokmål, bør man holde seg til ordbøkene.

Igjen, send en epost til språkrådet og spør, de svarer gladelig på slikt, og kanskje du tror mer på dem enn på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen' date=' send en epost til språkrådet og spør, de svarer gladelig på slikt, og kanskje du tror mer på dem enn på meg.[/quote']

Jeg har sendt mail, så jeg venter på svar. Ikke fordi jeg ikke tror på deg, altså. For all del :)

Men isåfall har det gått meg hus forbi at bruken av hverken ikke er godkjent av språkrådet, og jeg liker å ha ting svart på hvitt.

Ikke det, jeg bruker aldri hverken selv, så skjønner ikke helt hvorfor jeg bryr meg :ler:

Men, Lyna... Vi kan vel være enige om at den utstrakte bruken av ordet nyskjerrig skjærer litt i øynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aaaah... det er så godt å se at jeg hadde rett allikevel... :ler:

Og mht nysgjerrig er jeg helt enig.. det skjærer i øynene å se det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Tror også at folket på KG må huske på at mange skriver slik deres dialekt er, og ikke rett fra bokmålsordboka/nynorskordboka.. Nettopp hatt dialektlære i norsken på skolen og en omfattende dialektprøve. Der fant jeg ut mye jeg ikke visste, og mange tar derfor dette med seg når de skriver. For meg er det i grunn knakende likegyldig ;).

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...