Gå til innhold

Retskrivins trå for trengende ;-)


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Embla s
"Desverre" er det mange som skriver. "Alikevel" er også en klassiker.

Rattlesnake - dette er ikke godt nok, du må ikke bare skrive hva som ofte skrives feil, men hvordan det SKAL skrives RETT!!! Tråden er til å lære av, ser du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Rattlesnake - dette er ikke godt nok, du må ikke bare skrive hva som ofte skrives feil, men hvordan det SKAL skrives RETT!!! Tråden er til å lære av, ser du :wink:

Det skrives "dessverre" og "allikevel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Bla' date=' bla, bla så lei av denne debatten ang.rettskriving.[/quote']

Obs...sorry, denne skulle på en annen plass.

(irriterende rettskriving) beklager til dere alle.

Som dere ser , har jeg ikke bare skrivefeil, men lesefeil også. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sliter med for lange ord og orddeling: Du kan sette binde-strek for å lette forståelse og lesbarhet, men ikke bruk ord mellomrom (...) Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Til deg som sliter med for lange ord og orddeling: Du kan sette binde-strek for å lette forståelse og lesbarhet' date=' men ikke bruk ord mellomrom (...) Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon. :-?[/quote']

Man skal i utgangspunktet ikke det nei..Skal se om jeg finner det jeg leste en gang om det der. Ihvertfall var hovedregelen slik, med unntak av f. eks akronmyer, slik som VG-annonsør, PR-mann o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ble jeg litt i tvil om det skal stor bokstav etter kolon.

Etter kolon: Stor bokstav. :tunge1:

Men heter det riktig nok eller riktignok? Og forsåvidt eller for så vidt? Jeg har til og med ordbøker som motsier hverandre der. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
:hoho: snakker vi om presens og preteritum her?????? Hakke den peilingen jeg. :oops: :hoho:

Hvis du ikke har peiling er jo dette tråden for deg :wink: Her kan du få masse gode tips og kanskje finne igjen noen av dine egne feil, som du kanskje ikke engang var klar over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange vet ikke forskjellen på "ifølge" og "i følge". Slik skal de brukes:

"Lek-Linda kom i følge med Ari Behn"

"Ifølge Lek-Linda er Ari noe dårlig utstyrt"

En annen ofte sett synd er å ikke skille mellom "ovenfor" og "overfor":

"Märtha oppførte seg iskaldt overfor Ari etter Lek-Linda-episoden"

"Setningen ovenfor er et eksempel på hvor galt ting kan gå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - her var det mye som var nytt for meg!

Det skrives sjelden, ikke skjelden

"Det er sjelden varmt i et kjøleskap"

Jeg har også sett noen som skriver "Å anbefalle". Det skal bare være er èn l. "Anbefale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er det med :

Iallefall, allefall, allfall, jaffal, ihvertfall, i hvertfall, i hvert fall. ?? :klø: hva er rett?

Og skal det være "være"?

Værst eller verst?

Misshandle?

og hvordan skriver man egentlig forigje/forge/forgje/ (f.eks ikke denne gangen men xxxxx gang) ? (huff får ALDRI til det ordet jeg, det høres helt annerledes ut når jeg sier det inni meg enn når jeg skriver det (for når jeg sier det så høres det ut som "fårje". Det blir for masse bokstaver eller feil lyder på skrivingen :oops: )

Når det gjelder Å eller OG så lever jeg etter den regelen at så lenge det er noen man GJØR så er det Å forran (??). F.eks Sissel sitter å leser. Hm- det såg jo feil ut. Sissel sitter og leser. Det ble bedre, men da stemmer det ikke med regelen min. ok, når bruker man OG og Å?

Og stemmer :

Den gang DA...

Hver gang NÅR.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er det med :

Iallefall, allefall, allfall, jaffal, ihvertfall, i hvertfall, i hvert fall. ?? :klø: hva er rett?

Og skal det være "være"?

Værst eller verst?

Misshandle?

og hvordan skriver man egentlig forigje/forge/forgje/ (f.eks ikke denne gangen men xxxxx gang) ? (huff får ALDRI til det ordet jeg, det høres helt annerledes ut når jeg sier det inni meg enn når jeg skriver det (for når jeg sier det så høres det ut som "fårje". Det blir for masse bokstaver eller feil lyder på skrivingen :oops: )

Når det gjelder Å eller OG så lever jeg etter den regelen at så lenge det er noen man GJØR så er det Å forran (??). F.eks Sissel sitter å leser. Hm- det såg jo feil ut. Sissel sitter og leser. Det ble bedre, men da stemmer det ikke med regelen min.   ok, når bruker man OG og Å?

Og stemmer :  

Den gang DA...

Hver gang NÅR.... ?

Det heter

- i alle fall

- å være

- verst

- mishandle

- forrige

OG er et bindeord (på engelsk AND)

Å er infinitivsmerke (på engelsk TO)

Og ja, den gang da og hver gang når stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...