Gå til innhold

Prøvere 2015


Poets

Anbefalte innlegg

Vi er forresten i pp4 nå. :) og mannen har vært litt passiv til alt dette med å telle syklus og følge med på EL osv, men nå har han plutselig følt på at dette tar lenger tid enn han vil. Så nå har han blitt veldig opptatt av at vi må kose oss mye akkurat EL :P han spurte til og med her en dag: "du tar folat, ikke sant?" Haha :)

Så sjarmerende! Koselig når mennene er ivrig :) jeg og går inn i pp4 nå. Skal ærlig innrømme jeg trodde at det skulle ta kortere tid men den gang ei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sjarmerende! Koselig når mennene er ivrig :) jeg og går inn i pp4 nå. Skal ærlig innrømme jeg trodde at det skulle ta kortere tid men den gang ei :P

 

Ja, det er morsomt, særlig siden han i utgangspunktet ikke ville vi skulle ha så mye fokus på å være prøvere. Han har også snakket mer om hvordan det ville vært å få barn, og hva vi skal gjøre da osv.  :fnise: Så det er et godt tegn i alle fall! 

 

Jeg trodde også det skulle ta kortere tid, men synes ikke det er så ille faktisk. Vi har god tid. :) Fordelen med å være litt tidlig ute!  :danse: Men blir litt lei all ventingen... EL i går, og nå er det bare å la dagene gå.  :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om noen av dere vet:

 

Jeg slutta på p-pillene for 2 uker siden (midt i brettet) og fikk bortfallsblødning. Fikk beskjed om å regne det som mensen og telle derfra. Skal ha eggløsning om 2 dager ca om syklusen er 28. Har sex jevnlig.

Men forrige uke hadde jeg  kraftige eggløsningssmerter i magen, kan det ha vært eggløsningen??? Håper på å bli gravid snart... Skikkelig utålmodig!



Anonymous poster hash: cb7c8...d13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har aldri vært inne her før nå. Er 27 år og jeg og sambo prøver å få en liten en. 

Har i flere år kun brukt å hoppe av å svingen men i mars/april bestemte vi oss for å slutte med det og heller prøve å bli gravid. :) men har ikke skjedd noe ennå. Usikker på hvor godt vi har treft hver mnd i forhold til eggeløsning, denne gangen føler jeg at vi burde ha treft ganske bra. Har brukt en av dissa appene.. :) mensen skal i utgangspunktet komme den 7. Nov, krysser fingrene for at den uteblir denne gangen. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet her en gang i fjor (ikm tråd).

Jeg er 26, mannen 27. Vi er inne i pp15 nå.
Er i gang med utredning, men dette tar jammen meg tid. Venter på å få kommet inn til HSG med røntgen undersøkelse, og prøver så godt i vi kan i mellomtia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva alle fortkortelsene inne her betyr, sånn at jeg er helt sikker på at jeg skjønner dem rett? :tongue:

Anonymkode: a6783...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen fortelle meg hva alle fortkortelsene inne her betyr, sånn at jeg er helt sikker på at jeg skjønner dem rett? :tongue:

Anonymkode: a6783...d9a

Jeg kan ikke alle selv heller :P =)
Men her er noen:

IKM= Ikke kommende mens

PP = Prøveperiode
EL = Eggløsning
TR = Tante rød (mensen)
TB = To blå
B1 = Barn nr 1 (osv.)
MA/SA = Mista spiren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen fler etter litt googlesøk.

Assistert befruktning = Alle behandlingsmetoder for å oppnå graviditet ved medisinsk hjelp
CB = ClearBlue, graviditetstest
DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = eggløsning
GU = gynekologisk undersøkelse
hCG = human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet, det er dette som gir utslag på graviditetstester, kan måles helt sikkert med blodprøve
IKM = forventet, ikke-kommende mens
IVF = In vitro fertilization, prøverørsbefruktning, befruktning utenfor kroppen
MA = missed abortion - fosteret er dødt, men ikke støtt ut av kroppen
PP = prøveperiode, en pp er gjennomsnittlig en måned, hver gang mensen kommer går man inn i en ny pp
SA = spontanabort
Spotting = brun/rosa utflod
TR = Tante Rød (mensen)
Pergo = Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse
PCO = poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning
PCOS = poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt
UVI = Urinveisinfeksjon


Fler forkortelser:

AIH = Artificial insemination with husbands sperm, inseminasjon med partners sæd
BO = Blighted Ovum. Det er ikke fosteranlegg i gestasjonssekken.
CBD = ClearBlue Digital, graviditetstest
CBFM = ClearBlue Fertilitetsmonitor
CP = ClearPlan, eggløsningstest
ED = eggdonasjon
Follikler/eggposer = Væskefylte sekker i eggstokken som inneholder eggene som løsner ved eggløsning. Hver måned utvikles det normalt et egg i en follikel i en eggstokk
FTD = forventet testdato
ICSI = Intra-cytoplasmisk spermie-injeksjon, injeksjon av én sædcelle i et egg i forbindelse med prøverørsbehandling. Kalles også microinjeksjon
LH = luteinizing hormone, hormon som stimulerer EL, stigning av dette gir utslag på EL tester go viser at kroppen planlegger å slippe egg
NTD = ny testdato
QR = Quick Response, graviditetstest
TB = To Blå!!!!/positiv test
TF = feil med test/tvilsomt resultat
TN = testet negativt
XU = ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

Dag 1 = Første dag med rødt blod i menstruasjonssyklusen (ikke brunlig utflod)
lutealfase = dagene mellom EL og mensen (vanligvis mellom 10 og 18 dager). Kalles også gestagen fase


CD = Cycle Day (syklusdag), CD1 er f.eks den første dagen i syklusen.
CL = CoverLine, en horisontal strek (skillelinje) som trekkes opp i tempkurver for å lettere kunne skille mellom lave og høye temper
DQ = Dong Quai, et helsekostmiddel som kan gi mer regelmessig syklus
FF = FertilityFriend, et online program for prøvere som sjekker temperatur og har grafoversikt
FTD = Forventet TestDato
Lap = laparoskopi, kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc
LF = lutealfase, dagene mellom EL og mensen
WY = Wild Yam, et helsekostmiddel som skal kunne øke progesteronproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...