Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #101 Skrevet 20. februar 2015 Selvfølgelig er jeg enig i at det finnes mye antisemittisme. Det skulle da bare mangle. Europa har vært overveldende antisemtitisk siden 1100-tallet, og sannsynligvis tidligere også. Alle europeiske land kan selv i dag, etter et halvt århundre med anti-antisemittisk propaganda, opplysningsfilmer om annen verdenskrig og nazismen, Anne Frank på kino, og klasseturer til Auschwitz, telle sine antisemitter i millioner. Og delvis pga Israel-konfikten er det enda verre i midt-østen. Selv i Norge er det sannsynligvis i overkant av en halv million antisemitter. Men, du skal uansett bitche i 25 innlegg over at den videoen, som TS linker til, ikke - ifølge ditt tunnellsyn - viser mobbing og rasisme mot en jøde?? Classy, absolutely classy. 3
Mann 42 Skrevet 20. februar 2015 #102 Skrevet 20. februar 2015 Men, du skal uansett bitche i 25 innlegg over at den videoen, som TS linker til, ikke - ifølge ditt tunnellsyn - viser mobbing og rasisme mot en jøde?? Classy, absolutely classy. Når folk legger frem en video og sier at den viser hvor forferdelig det er å være jøde i Paris, og den ikke viser noe forferdelig i det hele tatt, så burde jeg ikke kommentere det? Vel, keiseren har ikke klær på, og jeg er ikke redd for å si det. Vil du derimot diskutere antisemittisme som sådan, så skal ikke jeg fornekte problemet. Selvsagt har vi antisemittisme. Det har vi alltid hatt. Man må ha bodd under en stein mesteparten av livet for å ha unngått å få det med seg. 2
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #103 Skrevet 20. februar 2015 Når folk legger frem en video og sier at den viser hvor forferdelig det er å være jøde i Paris, og den ikke viser noe forferdelig i det hele tatt, så burde jeg ikke kommentere det? Vel, keiseren har ikke klær på, og jeg er ikke redd for å si det. Vil du derimot diskutere antisemittisme som sådan, så skal ikke jeg fornekte problemet. Selvsagt har vi antisemittisme. Det har vi alltid hatt. Man må ha bodd under en stein mesteparten av livet for å ha unngått å få det med seg. Dere er 2 (to) som ikke ser mobbingen og rasismen. Men du er den eneste som mener at rasisme, som jøden ikke ser, ikke er rasisme. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #104 Skrevet 20. februar 2015 Det kunne jeg fint ha gjort, han er en terrorist som myrdet ungdom hovedsaklig. Det jeg ikke forstår er hva han har med denne trådens tema å gjøre, og hvorfor man krampaktig ønsker å assosiere Fjordmann med ABB? Om ABB så et ideologisk fellesskap med Fjordmann, så er det jo ingenting som tyder på at Fjordmann på noen som helst måte hadde fellesskap med terroristen. Er det sånn at alt Fjordmann har sagt og ment om islam og om innvandring automatisk blir feil og usant bare fordi ABB viser til Fjordmann i sitt manifest? Hvis ABB hadde nevnt Niels Henrik Abel, og matematikk, som inspirasjon, og sitert fra Gunnar Erstad's Matematikk R1, måtte vi da ha endret gangetabellen og funnet en ny verdi for π ? Ok,jeg bare lurte, jeg;) Takk for svar! Anonymous poster hash: bcd25...85e
Mann 42 Skrevet 20. februar 2015 #105 Skrevet 20. februar 2015 Dere er 2 (to) som ikke ser mobbingen og rasismen. Men du er den eneste som mener at rasisme, som jøden ikke ser, ikke er rasisme. Jeg sa at det ikke virket spesielt alvorlig. Men det er nærliggende å tro at det ligger et religiøst hatefullt motiv i det når den som blir spyttet etter, går med kippah og mannen som spyttet, hadde et utseende som gjorde det ganske sannsynlig at han var innvandrer fra midtøsten og med stor sannsynlighet muslim. Jeg er ikke så sikker på at man kan kalle det rasisme, ettersom jøder ikke tilhører noen bestemt rase, men det blir jo litt irrelevant. Det er gruppebasert hat, og om det som definerer gruppen, er religion eller rase, er strengt tatt ikke av betydning. Men det er selvfølgeligheter. Alle vet at jødehat er mer utbredt blant muslimer.
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #106 Skrevet 20. februar 2015 Jeg sa at det ikke virket spesielt alvorlig. Men det er nærliggende å tro at det ligger et religiøst hatefullt motiv i det når den som blir spyttet etter, går med kippah og mannen som spyttet, hadde et utseende som gjorde det ganske sannsynlig at han var innvandrer fra midtøsten og med stor sannsynlighet muslim. Jeg er ikke så sikker på at man kan kalle det rasisme, ettersom jøder ikke tilhører noen bestemt rase, men det blir jo litt irrelevant. Det er gruppebasert hat, og om det som definerer gruppen, er religion eller rase, er strengt tatt ikke av betydning. Men det er selvfølgeligheter. Alle vet at jødehat er mer utbredt blant muslimer. Av alle de folkegrupper som man snakker om i forbindelse med rasisme, så er jøder absolutt de som med rette kan betegnes som en rase. At det finnes folk, som genetisk ikke tilhører den jødiske rase, men som har konvertert til den jødiske tro er en annen sak. Men, denne diskusjonen har vi hatt før, og du hadde urett den gangen også!!
Mann 42 Skrevet 20. februar 2015 #107 Skrevet 20. februar 2015 Av alle de folkegrupper som man snakker om i forbindelse med rasisme, så er jøder absolutt de som med rette kan betegnes som en rase. At det finnes folk, som genetisk ikke tilhører den jødiske rase, men som har konvertert til den jødiske tro er en annen sak. Men, denne diskusjonen har vi hatt før, og du hadde urett den gangen også!! Bare hvis man tror på eventyret om at dagens jøder er etterkommer av de jødene som ble sendt i diaspora på Jesus's tid. Det er selvsagt sludder. Dagens jøder, og iallfall dem vi finner i Europa, er i det alt vesentlige etterkommer av omvendte og inngiftede øst-europeere. Men igjen, det spiller ikke så stor rolle. Hat er hat, og død er død, som mange jøder fikk er fare under forrige krig. Og så lenge de selv føle seg som Abrahams etterkommere, så spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor genene deres egentlig kommer fra. Haterne tror jo også at jøder er av en bestemt rase.
Lothlorien- Skrevet 20. februar 2015 #108 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Og, når andre mener å kunne "forstå" at jøder blir utsatt for mobbing, fordi arabere/muslimer sympatiserer med araberne på Gaza-stripen, men ikke kan se at da må det samme vel kunne gjelle for muslimer som blir utsatt for tilsvarende, på grunn av f.eks. islamisters fremferd i Syria, ja da blir det noe dobbelmoralsk over det. Dette er ikke bare dobbeltmoralsk, det er også rasistisk. Muslimer skal særbehandles positivt, jøder skal særbehandles negativt. Flere her er jo tydelige, avskyelige representanter for denne politisk korrekte rasismen. Endret 20. februar 2015 av Lothlorien- 2
Drizzt Skrevet 20. februar 2015 #109 Skrevet 20. februar 2015 Å, du mener at jeg bagatelliserer "problemet"? Jeg sier at jeg ser ikke mye som er symptomatisk for et problem i akkurat denne videosnutten. At det finnes rikelig med antisemittise både i Frankrike og de fleste andre europeiske land, det er en helt annen sak. Det gjør det. Som sagt, jødehat er en gammel folkesport i Europa, og det sluttet ingenlunde med annen verdenskrig. Ja, jeg mener at du bagatelliserer problemet. Kanskje fordi du ikke evner å se det selv når problemet vises foran øynene dine. 2
kjøttkaker Skrevet 20. februar 2015 #110 Skrevet 20. februar 2015 Men, du skal uansett bitche i 25 innlegg over at den videoen, som TS linker til, ikke - ifølge ditt tunnellsyn - viser mobbing og rasisme mot en jøde?? Classy, absolutely classy. Kanskje han ser det du ikke ser, og motsatt. Du ser ut fra ditt perspektiv - som la oss si er mer innvandrerskeptisk, mens Mann42 har et litt mer liberalt syn på dette feltet. La oss ta videoen om de to barna som ble "tatt hånd om" av noen vektere. Der mener du at dette ikke var å gå over streken -altså din subjektive mening, mens andre hevdet de gikk over streken - deres subjektive mening. Alle har sett samme video. Så hvorfor så forskjellig oppfatning? Nok filosofi for i dag, bare en liten fotnote å ta med seg videre Se forresten videoen om nordmannen som tar på seg kippa og går rundt på Grønland (i Oslo, altså). 2
Apis Skrevet 20. februar 2015 #111 Skrevet 20. februar 2015 Oslo er ikke Paris http://www.vl.no/meninger/oslo-er-ikke-paris-1.317503
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #112 Skrevet 20. februar 2015 Oslo er ikke Paris http://www.vl.no/meninger/oslo-er-ikke-paris-1.317503 Nei, og Molde er ikke Frankfurt! Men, samtidig er det kanskje noe forskjell på å være ekte jøde, med jødisk utseende oh kippa, i Paris og det å være norsk, 190 cm høge, med ikke helt så jødisk utseende i Oslo. Det er uansett mange rapporter om hvordan f.eks. jødiske barn har det skolen.
Apis Skrevet 20. februar 2015 #113 Skrevet 20. februar 2015 Nei, og Molde er ikke Frankfurt! Men, samtidig er det kanskje noe forskjell på å være ekte jøde, med jødisk utseende oh kippa, i Paris og det å være norsk, 190 cm høge, med ikke helt så jødisk utseende i Oslo. Det er uansett mange rapporter om hvordan f.eks. jødiske barn har det skolen. Skal du på dette arrangementet? http://www.vl.no/samfunn/unge-muslimer-vil-sl%C3%A5-ring-rundt-synagogen-1.317036
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #114 Skrevet 20. februar 2015 Skal du på dette arrangementet? http://www.vl.no/samfunn/unge-muslimer-vil-sl%C3%A5-ring-rundt-synagogen-1.317036 Nei. Skal du?
Apis Skrevet 20. februar 2015 #115 Skrevet 20. februar 2015 Nei. Skal du? Jobben kaller, men du skal se at de er i ungdommen håpet finnes.
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #116 Skrevet 20. februar 2015 Jobben kaller, men du skal se at de er i ungdommen håpet finnes. Du mener ikke de burde slått ring om noen av de mest rabiate moskeene i stedet?
Mann 42 Skrevet 20. februar 2015 #117 Skrevet 20. februar 2015 Ja, jeg mener at du bagatelliserer problemet. Kanskje fordi du ikke evner å se det selv når problemet vises foran øynene dine. Hvis du tror at jeg bagatelliserer rasisme, så er det du som er blind. Det gjør jeg ikke. Men jeg bagatelliserer innholdet i den videoen, for den var virkelig bagatellmessig. Kanskje prosjektet hans var det stikk motsatte av hva man ellers ville trodd?
Mann 42 Skrevet 20. februar 2015 #118 Skrevet 20. februar 2015 Nei, og Molde er ikke Frankfurt! Men, samtidig er det kanskje noe forskjell på å være ekte jøde, med jødisk utseende oh kippa, i Paris og det å være norsk, 190 cm høge, med ikke helt så jødisk utseende i Oslo. Det er uansett mange rapporter om hvordan f.eks. jødiske barn har det skolen. Så når jøder sier at det er bra å være jøde i Norge, så tror du ikke noe særlig på det? For det er jo også en påstand som kommer frem i artikkelen, tillagt den ortodokse jøden Michael Gritzman, som sier han bare har opplevd ett tilfelle av sjikane på 25 år der han har gått med kippa. Og det var fra en mentalt ustabil nordmann. 3
Sir Winston Skrevet 20. februar 2015 #119 Skrevet 20. februar 2015 Så når jøder sier at det er bra å være jøde i Norge, så tror du ikke noe særlig på det? For det er jo også en påstand som kommer frem i artikkelen, tillagt den ortodokse jøden Michael Gritzman, som sier han bare har opplevd ett tilfelle av sjikane på 25 år der han har gått med kippa. Og det var fra en mentalt ustabil nordmann. Joda, det tror jeg på Men, jeg har lært av deg at flueknepping er en kunstart, ja nærmest en livsanskuelse, og da Apis åpenbart mener at vi kan ta den norske videoen til inntekt for at alt er fjong and dandy her i Norge, så påpeker jeg simpelt hen at de to videoene ikke er helt synonyme.
Drizzt Skrevet 20. februar 2015 #120 Skrevet 20. februar 2015 Hvis du tror at jeg bagatelliserer rasisme, så er det du som er blind. Det gjør jeg ikke. Men jeg bagatelliserer innholdet i den videoen, for den var virkelig bagatellmessig. Kanskje prosjektet hans var det stikk motsatte av hva man ellers ville trodd? Du bagatelliserer det denne personen i videoen er utsatt for. Du har gjort det gjennom hele tråden. Du ser ikke problemet i videoen, du ser ikke trakassering og sjikane grunnen hans bakgrunn som er tydelige i videoen og omtalt i artikkelen, du omtaler alt dette som om det er noe helt normalt og hverdagslig og nettopp bagatelliserer det. Det er bare å lese gjennom dine egne innlegg igjen. Men du tar grundig feil hvis du mener at det som videoen viser er hverdagslig og normalt for annenhver gjennomsnittlig person i gata. Det er det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå