Gå til innhold

Spyttet på og hetset.

Fremhevede innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg synes ikke jøden ble noe mer hetset (heller mindre) enn hvite, kvinner, homofile, kjekke muskulløse unge menn osv. Fellesnevneren er dog at 9/10 hetsere er mørke i huden. Muslimer, negre osv. Sikkert bare tilfeldig..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er uenig med myndighetene i denne saken, ergo tar du feil.

....

Skrevet

Finner det en smule merkelig at mange mennesker ikke klarer å skille mellom staten og politikk og mennesker.

Blir ganske feil å hate alle jøder pga at man ikke liker hvordan staten israel opererer

Skrevet

De som ikke synes dette er så ille. Tenk hvordan folk hadde reagert om det var hvite Franskmenn som oppførte seg slik mot muslimer. Hadde man da sagt at man ikke synes det var så ille? Eller ville vi opplevd ville tilstander og sterke slagord om rasisme?

Jeg ville ment at det så ut til at det ikke står så verst til i Frankrike allikevel, når det gjelder relasjonene mellom de ulike folkegruppene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ment at det så ut til at det ikke står så verst til i Frankrike allikevel, når det gjelder relasjonene mellom de ulike folkegruppene.

Nei, sant, og som du så riktig har fremført, han jøden hadde jo ikke trengt å få at vite engang, at han ble spyttet på!!

Problem solved!!

Skrevet

Jeg har mine tvil om du her er ærlig. Men uansett, de flest på venstresiden ville hylt rasisme.

• Liker 2
Skrevet

OK. Jeg vet ikke hvor representativt innholdet i det 1 minutt og 27 sekunder lange opptaket er for de 10 timene han gikk rundt i Paris. Men jeg talte meg frem til at det inneholder omtrent et dusin interaksjoner.

De fleste av dem virket ganske uskyldige. Hadde han ikke hatt kamera som filmet det som skjedde bak hans rygg, ville han neppe sett personen som sa "jævla homo" og spyttet på bakken etter at han var kommet forbi.

Jeg så ingen trusler.

Jeg tror hvermansen kan oppleve like mye uønsket oppmerksomhet fra fremmede i løpet av en vanlig dag.

Hvordan kan du si at et så nedredigert opptak er representativt for noe som helst?

Synes du det er greit å bli spytta på ?

Uansett hvor lenge han gikk rundt å spradet, er det hetsing og rasimse de kommer med.

• Liker 5
Skrevet

Nei, sant, og som du så riktig har fremført, han jøden hadde jo ikke trengt å få at vite engang, at han ble spyttet på!!

Problem solved!!

Jøden burde passet sine egne saker, da ville han ikke merket noe til det.

Jøden passet ikke sine egne saker, han filmet til og med det som skjedde bak hans rygg. Han er altså selv medskyldig i at han opplevde trakasseringen!

/ironi

Anonymous poster hash: bf0b8...ffe

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du mener, hvorfor faller jeg ikke inn i hylekoret? Dere er da mer enn mange nok.

Du er i et annet kor. Av de som velger å lukke øynene og bortforklare ting, bagatellisere problemer

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet

Du er i et annet kor. Av de som velger å lukke øynene og bortforklare ting, bagatellisere problemer

Hvordan mennesker responderer på kritikk kan grovt sett beskrives på to måter, man har de som reflekterer over kritikken og egen standpunkt og man har de som føler seg angrepet og responderer med å befeste sine synspunkt enda hardere, da må ofte skylappene på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg må gjenta at dersom dette er det verste og representativt for hva han opplevde i løpet av sine 10 timers spasertur, så var det slett ikke ille.

Videoen er som sagt omtrent 90 sekunder lang. Og selv om det står i ingressen at resultatet er skremmende, så syns ikke jeg det.

Ikke at jeg er uenig, men skal vi satse på "Gatelangs i Paris - minutt for minutt" blir den nye slageren på Nrk?

Skrevet

Han fikk færre negative henvendelser enn det jeg får en helt vanlig lørdagskveld på byen her jeg bor.

Jeg er kvinne og lesbisk, og får ofte slengbemerkelser, trusler om bank/voldtekt (du skal få smake kuk) og også noen som spytter/later som de spytter/spytter foran meg og etter meg.

Og tro det eller ei, som regel er det norsk etniske ungdommer (gutter) og menn i alderen 35-55 som oppfører seg slik.

Hvordan ville mitt opptak vært etter en lørdagskveld på byen i en middelsstor norsk by?

Det er ikke bare en enslig jødisk mann i Paris som mottar hets. Det er mange grupper som gjør det. Og det er ikke bare muslimer som hetser. På tide å få øynene opp og forstå at vi alle kan bli utsatt for hets, ikke bare noe få. Med andre ord, vi må alle gå i oss selv, og ikke bare peke på andre som syndebukker.

Anonymous poster hash: cf56d...7f3
  • Liker 2
Skrevet

Han fikk færre negative henvendelser enn det jeg får en helt vanlig lørdagskveld på byen her jeg bor.

Jeg er kvinne og lesbisk, og får ofte slengbemerkelser, trusler om bank/voldtekt (du skal få smake kuk) og også noen som spytter/later som de spytter/spytter foran meg og etter meg.

Og det du skriver er selvsagt totalt uakseptabelt. De burde hatt juling dem som trakasserer deg slik. Men det unnskylder ikke muslimenes hets mot jøder og andre.

Skrevet

Og det du skriver er selvsagt totalt uakseptabelt. De burde hatt juling dem som trakasserer deg slik. Men det unnskylder ikke muslimenes hets mot jøder og andre.

Selvsagt unnskylder det ikke at andre blir hetset. Men det betyr bare at det ikke er kun én gruppe som hetses på åpen gate, det er flere. Og det er ikke bare muslimer som hetser, men også kristen, ikke-kristne, nordmenn, ikke-nordmenn, kvinner og menn, unge og gamle.

Spørsmålet er: Hva kan gjøres for at ingen blir hetset. Og hva kan gjøres for at vi ikke hetser andre?

• Liker 1
Skrevet

Og tro det eller ei, som regel er det norsk etniske ungdommer (gutter) og menn i alderen 35-55 som oppfører seg slik.

Hvordan ville mitt opptak vært etter en lørdagskveld på byen i en middelsstor norsk by?

Det er ikke bare en enslig jødisk mann i Paris som mottar hets. Det er mange grupper som gjør det. Og det er ikke bare muslimer som hetser. På tide å få øynene opp og forstå at vi alle kan bli utsatt for hets, ikke bare noe få. Med andre ord, vi må alle gå i oss selv, og ikke bare peke på andre som syndebukker.

Er det noe spesielt i utseendet ditt som viser at du er lesbisk? For jeg kan aldri gjenkjenne med 100% sikkerhet en lesbisk kvinne på gata med mindre hun kliner med en annen kvinne.

Skrevet

Synes du det er greit å bli spytta på ?

Uansett hvor lenge han gikk rundt å spradet, er det hetsing og rasimse de kommer med.

Han ble ikke spyttet på. Det ble spyttet på bakken.

Og forholdet mellom innslagets lengde (97 sekunder, inkludert sekvensen der han tar på seg kippa) og tidsrommet det dekker, 10 timer, tilsier at han ikke ble utsatt for mye rasisme eller ubehageligheter.

I en ideell verden er det ingen som spytter på bakken fordi de ikke liker trynet ditt eller har fordommer mot deg. Men er det noen som for alvor forventer at de skal kunne komme gjennom livet uten mishagsytringer fra NOEN?

• Liker 1
Skrevet

Han ble ikke spyttet på. Det ble spyttet på bakken.

Og forholdet mellom innslagets lengde (97 sekunder, inkludert sekvensen der han tar på seg kippa) og tidsrommet det dekker, 10 timer, tilsier at han ikke ble utsatt for mye rasisme eller ubehageligheter.

I en ideell verden er det ingen som spytter på bakken fordi de ikke liker trynet ditt eller har fordommer mot deg. Men er det noen som for alvor forventer at de skal kunne komme gjennom livet uten mishagsytringer fra NOEN?

Nei, du har helt rett, for det første er forholdet mellom tiden han går og tiden på videoen forsvinnende liten, ca 0,3 promille, og for det andre så rammer spyttklysene ikke.

Du er f*nkenmeg ikke sann, maken til apologetisk relativisme er det heldigvis sjelden man ser.

Jeg er, som mange sikkert vil være helt enig i, ikke noe fruktfat - men jeg har oppholdt med betydelig mye mer enn 10 timer blant folk, og jeg har aldri, ALDRI, blitt spyttet etter.

Så, da kan man vel være enig om at han med kippaen i Paris likevel har vært utsatt for mer mobbing enn jeg.

Hvordan passer dette inn i apologien din?

• Liker 2
Skrevet

Er det noe spesielt i utseendet ditt som viser at du er lesbisk? For jeg kan aldri gjenkjenne med 100% sikkerhet en lesbisk kvinne på gata med mindre hun kliner med en annen kvinne.

Å holde kjæresten sin i hånda viser det kanskje?

Skrevet

Jeg bagatelliserer ikke rasisme og hets, uansett hvem den er utført av, men jeg ser ikke noe til hverken rasisme eller hets i denne videoen.

Du ser ikke noe til hverken rasisme eller hets i denne videoen?

Kan ikke eller vil ikke?

• Liker 2
Skrevet

Du ser ikke noe til hverken rasisme eller hets i denne videoen?

Kan ikke eller vil ikke?

Har dere vondt for det? Jeg har sett denne videosnutten flere ganger, og jeg kan virkelig ikke se at den jødiske journalisten utsettes for noe spesielt krenkende eller truende. Det har jeg nå sagt minst fem ganger, og jeg begynner å gå litt lei av å gjenta meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...