Gå til innhold

19 år og vil bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor hun er i livet? Hva mener du?

Du kan ikke delta i debatter og føle at det ercdu som blir angrepet. Hvirfor skal du forsvare at 19-åringer burde få barn? Det henger jo ikke på greip.

Alle voksne vet at det er tidlig! Det har da ingenting med din mor å gjøre.

Se det på avstand; vil du at dine barn skal få barn så tidlig, eller ønsker du at de skal utdanne seg, ta lappen og kjøpe bolig først? De færreste 19-åringer har dette på stell.

Hadde din mor dette på stell? Har hun god utdannelse? Vokste du opp sammen med din far? Har du søsken med samme mann? Eier, eller leier hun? -kun eksempler på hva man ønsker for barnas barn.

EDIT: skrivefeil

Endret av Rotemor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får barn nå må du tenke på at du har en 90% sjangse for å bli alenemamma i løpet av 5 år.

Jeg ville ventet et år. :)



Anonymous poster hash: ea61e...fd5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var alenemor men hun utdannet seg innen kokk. Hun er et godt eksempel på at det går an å bli mor som 19 åring

Selvfølgelig går det an. Det går an å bli mor som 16-åring og klare seg helt fint også. Strengt tatt er det vel ikke det som er spørsmålet her heller, men om det er en god idé å bli planlagt gravid når man er så ung. Hvis man har valget er det sannsynlig at både mor og barn vil tjene på at mor venter et par år.

Anonymous poster hash: 0a649...851

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun får ut av skilssmissen Anonymous poster hash: adc81...3a1

De er ikke gift. Hun får ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så. Lenge dere sitter greit i det økonomisk så ser jeg ingen problem. Er ikke ønskelig å bli gravid rett etter man har begynt iny jobb heller. Dersom du går på skole/studerer så har du mye større fleksibilitet enn hva man har i jobb. Dey krever jo selvfølgelig selvdisiplin når det kommer til lesingen, men du kan jo feks være hjemme på dagtid og lese på kveldene. Da trenger ikke barnet gå i barnehage like tidlig som hvis du måtte på jobb. Ved større universiteter har de jo også studentbarnehager. Det viktigste et at du er motivert for det og innstilt på at lesingen vil ta mye energi, også er det jo mulighet for å ta studiekompetansen over to år feks. dersom dere har råd til det :)

Anonymous poster hash: c0ce7...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var alenemor men hun utdannet seg innen kokk. Hun er et godt eksempel på at det går an å bli mor som 19 åring

Den gangen fikk man overgangsstønad i 10 år. Slik er det ikke nå.

Hun fikk også utdanningsstønad, dekket reiseutgifter m.m

Jeg vil i aller høyeste grad påstand at staten bidro til at hun kunne klare seg.

Hjelp til selvhjelp er helt nødvendig for at ikke alenemødre skal ende opp i lavtstående yrker.

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ting forandret seg så mye siden 1991?

Ja. Det har det. Nå får man overgangsstønad i ett år. Ny regjering skar det ned til beinet..

Så, du ser, det hadde veldig mye å si.

Jeg håper du kan se forskjellen på din mor og dagens anbefaling. Av ulike årsaker...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 åringer får vanligvis ikke barn med vilje, det skjer fordi dem har sex og glemmer kondomer eller p piller så da blir dem gravid og noen bestemmer seg for å beholde det. Mamma var ganske moden som 19 åring så derfor gikk det helt fint :) Jeg er glad for at hun var så ung slik at jeg har en ung mamma som voksen :)

Dette er å hjelpe til, jeg kommer med fortellinger som suksessfulle mammaer som ble mamma som ung, man skal ikke være redd for å få unge :)

Vel, tråden her sier imot det du skriver om å ikke få barn med vilje. Det samme gjør hva jeg ellers vet om fjortissfittegraviditeter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg nært av det fordi det dere egentlig sier er at mamma skulle ikke fått meg som 19 åring fordi hun ikke var moden nok noe som jeg vet ikke er sant

Du skriver ganske tydelig at du ikke diskuterer, men heller bare forsvarer din mor, dessverre.

Du har heller ikke svart på hvordan det har gått hos dere.

Jeg forstår at du vekker en del reaksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal hun leve av om når det blir slutt? Skrev den om litt slik at den passer realitetene noe mer presist.

Og det er mitt hoved poeng: Dere som hevder at man er voksen når man er 18 - det er tull. Man er myndig når man er 18 men de aller fleste 18 åringer er ikke i nærheten av å ha en strategi klar for hvordan livet skal se ut de neste 50 årene. Unger er den viktigste delen av livet ditt når de kommer, og de blir der, resten av livet ditt.

Spesielt for kvinner. Fordi dere ikke har noe særlig valg, de er stuck rundt deg, enten du liker det eller ei.

Jeg er helt enig deg, men en bedrevitende pekefinger skyver bare TS bort ;)

All statistikk sier at de som får barn i svært ung alder med en de knapt kjenner kommer til å bryte forholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hun får ut av skilssmissen

Anonymous poster hash: adc81...3a1

Har du lest HI? TS er ikke gift, hun har en fyr hun har kjent i 6 mnd og bodd med i 4.

Til dere som sitter der og sier at alt skal gå så bra: hvorfor oppmuntrer dere en ung jente, uten utdannelse, uten jobb, uten fast og stabil partner (6 mnd er alt for lite) til å få barn?? Man skal aldri få barn med intensjon om å basere seg på diverse trygdeordninger og god støtte fra familien!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest HI? TS er ikke gift, hun har en fyr hun har kjent i 6 mnd og bodd med i 4.

Til dere som sitter der og sier at alt skal gå så bra: hvorfor oppmuntrer dere en ung jente, uten utdannelse, uten jobb, uten fast og stabil partner (6 mnd er alt for lite) til å få barn?? Man skal aldri få barn med intensjon om å basere seg på diverse trygdeordninger og god støtte fra familien!

De vil ikke være såkalte gledesdrepere, men jeg har ingen problemer med det siden jeg vil det beste for folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Itsmeemaria

Her var det blitt masse diskusjoner og diverse nå. Kan jo ta litt info igjen, og takker for alle svar jeg har fått! Masse ukemper og fordeler jeg må ta med meg! Jeg er lærling i kontorfaget, og har fagbrev i juni. Da har jeg en utdannelse som er god nok. Studiekompetansen er etter planen å ta på akademiet i oslo, hvor jeg vil gå på skole mandag til onsdag. Der mandag og onsdag er skole fra 08:30-12:30 . Dette bare for å ha litt flere muligheten dersom jeg vil det. Dette blir betalt av mine foreldre. Jeg tjener egne penger nå, og har mer enn nok penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det blitt masse diskusjoner og diverse nå. Kan jo ta litt info igjen, og takker for alle svar jeg har fått! Masse ukemper og fordeler jeg må ta med meg! Jeg er lærling i kontorfaget, og har fagbrev i juni. Da har jeg en utdannelse som er god nok. Studiekompetansen er etter planen å ta på akademiet i oslo, hvor jeg vil gå på skole mandag til onsdag. Der mandag og onsdag er skole fra 08:30-12:30 . Dette bare for å ha litt flere muligheten dersom jeg vil det. Dette blir betalt av mine foreldre. Jeg tjener egne penger nå, og har mer enn nok penger :)

Hvor mye tjener du, og hva definerer du som "mer enn nok penger"?

Anonymous poster hash: 0a649...851

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Itsmeemaria

Hvordan var oppveksten din? Vokste du opp med en forelder eller begge? Søsken ?

Vokst opp med to søsken, jeg er i midten. Lillebror med spesielle behov som jeg er veldig mye sammen med nå sammen med kjøresten, og en storesøster som det gikk galt for etter hun ble gravid i en alder av 17. Foreldre som har vært sammen siden tenårene :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Itsmeemaria

Hvor mye tjener du, og hva definerer du som "mer enn nok penger"?

Anonymous poster hash: 0a649...851

17 000 utbetalt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det blitt masse diskusjoner og diverse nå. Kan jo ta litt info igjen, og takker for alle svar jeg har fått! Masse ukemper og fordeler jeg må ta med meg! Jeg er lærling i kontorfaget, og har fagbrev i juni. Da har jeg en utdannelse som er god nok. Studiekompetansen er etter planen å ta på akademiet i oslo, hvor jeg vil gå på skole mandag til onsdag. Der mandag og onsdag er skole fra 08:30-12:30 . Dette bare for å ha litt flere muligheten dersom jeg vil det. Dette blir betalt av mine foreldre. Jeg tjener egne penger nå, og har mer enn nok penger :)

Lærling i kontorfag når alt av merkantile fag er i ferd med å bli en del av saksbehandlingen.... :daane:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...