Gå til innhold

Svigerinne-hunder og allergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står ingen ting om katteluke i de nye reglene, og katter har det best hjemme hos seg selv. Jeg reiser fortsatt bort ei helg mens katten går inn og ut som den vil.

Anonymous poster hash: 06c17...025

Vi reiser også fra kattene ei helg. Har ikke katteluke, men en nabo som har nøkkel og slipper kattene ut og inn, samt gir de mat og vann (og litt kos).

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De hundene jeg kjenner til som står ute hele tiden er for det meste vorsthere og huskyer.

Enig med at små veskehunder bør man ikke reise fra i hundegård (har ikke erfaring med de da vi har hund av stor rase selv). Men, når de har vært klar over denne konfirmasjonen og guttens allergi lenge så burde de funnet ei annen løsning og ikke tatt med hundene. Kennel f.eks. Evt hørt med naboer eller kollegaer. Er det små veskehunder så er det vel og kanskje lettere å få pass til de kontra en stor hund.

(man skaffer jo barnevakt til barn også hvis man er invitert i barnefritt bryllup, eller man velger at en av foreldrene er hjemme sammen med barna).

ja, jeg skjønner jo ikke hvorfor det plutselig er så viktig å ha med hund når de pleier å reise fra dem ellers. Merkelig logikk, og min tanke er at noe annet må ligge bak. Maktkamp mellom ts og svigerinna. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi reiser også fra kattene ei helg. Har ikke katteluke, men en nabo som har nøkkel og slipper kattene ut og inn, samt gir de mat og vann (og litt kos).

Da følger du jo Mattilsynets krav, mens jeg ikke gjør det. Tror ikke katten min lider noen nød for det, han er ikke desperat masete når jeg kommer hjem iom at han er vant til å komme og gå som han vil. Veldig sosial katt som hadde gitt utrykk for misnøye hvis han var ensom og lei seg.

Bottom line: definitivt forskjell på hund og katt. Hunder er jo som unger, veldig avhengige av deg.

• Liker 1
Skrevet

Da følger du jo Mattilsynets krav, mens jeg ikke gjør det. Tror ikke katten min lider noen nød for det, han er ikke desperat masete når jeg kommer hjem iom at han er vant til å komme og gå som han vil. Veldig sosial katt som hadde gitt utrykk for misnøye hvis han var ensom og lei seg.

Bottom line: definitivt forskjell på hund og katt. Hunder er jo som unger, veldig avhengige av deg.

Jeg tror heller ikke katter lider noen nød når de har katteluke og kan gå inn og ut etter hva som passer de :) Naboen min er ikke noe særlig begeistret for katter, så med litt kos mener jeg at hun mest sannsynlig klapper de litt på hodet og klør de bak øret før hun drar igjen....

Er helt enig i at det er anerledels med hunder. De er jo mere sosiale skapninger og liker å ha mennesker rundt seg, mens katter er seg selv best.

• Liker 1
Skrevet

Pga når hundeeierene går inn og ut av campingvogna og boligen så drar de med seg allergener inn via klær/hud/hår. Da bør de i såfall dusje og skifte til helt rene klær før de går fra campingvogn og inn i bolighuset, noe som bare kommer til å bli stress.

Som jeg skrev i et innlegg over så vil de gjøre det uansett. Hundehår sitter igjen i klær selv etter en runde i vaskemaskinen, så skal TS ha disse menneskene inn i huset så vil det følge med hundehår uansett om de har dyrene med seg eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Som jeg skrev i et innlegg over så vil de gjøre det uansett. Hundehår sitter igjen i klær selv etter en runde i vaskemaskinen, så skal TS ha disse menneskene inn i huset så vil det følge med hundehår uansett om de har dyrene med seg eller ikke.

Det vil uansett bli mindre allergener om bikkjene ikke blir med.

Venninna mi reagerer iallefall på om jeg koser og styrer med hunden min for så å dra rett til henne på besøk kontra om jeg dusjer og bytter klær først. Og når de skal bo i ei lita campingvogn med hunder så sier det seg selv at de drar mye allergener inn i huset til Ts.

Jeg skjønner Ts godt, det er konfirmanten sin dag, og da bør det taes hensyn til at han skal få en fin dag uten å være helt ødelagt av allergi. Familien bør la hundene være igjen hjemme, de har tydeligvis ikke noe problemer å reise fra de uker i strekk ellers, så da skjønner jeg ikke hvorfor de absolutt insisterer på å ta med bikkjene når det er snakk om ei overnatting.

• Liker 2
Skrevet

For meg ble denne tråden en vekker.

Jeg trodde virkelig at de fleste visste mer om allergi og hvordan og hvor mye som skal til før den allergiske ble syk. Men her var det store mørketall.

Jeg vet heller ikke alt, men dette er hva jeg har lært.

De fleste som er allergiske mot pels, reagerer på klærne til eierne i mer eller mindre grad.
Det er selvfølgelig mulig å være sammen med en allergiker for det. Nyvaskede klær, eller klær som ikke har vært i kontakt med hunden eller katten hjelper veldig.
Noen er faktisk så allergisk at de bli veldig dårlig selv av små mengder.

Har dere hørt om peanøtt allergikeren som blir syk bare noen åpner en pose peanøtter i et rom? Så syk at vedkommende kan få allergisk sjokk og havne på sykehus?

Dette skjer også med enkelte parfyme sensitive.

Mennesker med andre allergier reagerer på ting i luften, som pollen, parfyme, eksos, osv. Hvorfor kan ikke en med pels allergi også gjøre det?

Det viktigste jeg har lært meg angående dette er å høre på den det gjelder, selv om noen kjenner noen som overdriver, betyr ikke det at alle andre gjør det.
Og noen kjenner sikkert noen som egentlig ikke er så allergisk, men tror det, kanskje fordi vedkommende har hatt en ubehagelig opplevelse en gang.
Men det betyr ikke at andre har det samme.
Det finnes mennesker som virkelig blir syke av selv små mengder uavhengig at hva det er de reagerer på.
Jeg kan love deg at den allergiske selv tar sine forehåndsregler borte, men skal andre til deres hjem, synes jeg det minste de kan gjøre er å høre etter å akseptere det den allergiske familien sier angående forehåndsregler.

På meg virker det som om svigerinnen ikke tar dette med nevøen sin allergi på alvor.
Jeg hadde aldri risikert at sønnen min kunne bli syk på sin egen konfirmasjon.

Anonymous poster hash: e3e04...e15
  • Liker 5
Skrevet

Det er ikke mine barn som kommer til å fly ut og inn. Det er hundeeieren og deres barn som kommer til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 9a6d8...b60

Kan du ikke bare nekte dem "å fly inn og ut"?

Si at det er helt ok å ta med campingvogn og hunder og hele pakka, men at de da kun skal inn i huset under selve konfirmasjonsselskapet? Hvis det er dårlig plass til dem i vogna, er det jo et problem de selv må løse.

Anonymous poster hash: 391fb...598

• Liker 3
Skrevet (endret)

Så folk skjønner ikke at det er forskjell på nylig kontakt med hund kontra klær som har blitt vasket? Herrefred! Det vil utløse en allergisk reaksjon når de hele tiden får tilførsel av ferske allergener. Så enkelt er det faktisk. Dropp dyra hjemme eller bli hjemme er min mening.

Det er konfirmanten sin dag og mannen og TS' hjem. Da burde man kunne forvente at andre respekterer reglene som er i det huset. Hjemme hos meg hadde ikke en hund sluppet inn, ei heller en katt. Fordi vi er allergiske. Jeg reager kraftig på katt og mindre kraftig på hund. Forventer heller ikke at folk skal være nydusjet for å komme til meg, men jeg forventer at de lar dyra være hjemme. Allergi skal man faktisk ta hensyn til, spesielt når man skal inn i et hjem hvor noen er allergiske. Noe annet hadde det vært dersom det ikke var hjemme hos den som reagerer. I det minste skal man kunne forvente å bli tatt hensyn til hjemme hos seg selv!

Endret av Jolene
  • Liker 2
Skrevet

Det er forelder og voksent barn det er snakk om her og de har kontakt hver eneste dag, så hvis vedkommende hadde blitt syk etter å ha kjørt i bilen som har vært hundeinfisert de siste fire årene så hadde det kommet frem for å si det sånn. Det begynte helt tilfeldig og var ikke en test, men siden null symptomer har kommet til overflaten har bileier/forelder nå sluttet å ta sånne hensyn. ;)

Allergi og problematikk rundt det er også en psykisk greie, og det er lett å la fanatismen ta overhånd.

Det er dette jeg reagerer på.

At personen i den historien du forteller over reagerer er godt mulig. Men å gå ut å si noe om at det også gjelder andre, og antyde at alle allergikere fantaserer på seg allergi og har en psykisk greie er å ta hardt i synes jeg.

Da bør du faktisk lese deg opp på allergi.

Det er naturlig å reagere på frykt når man forventer sykdom og ubehag. Når en allergiker står ovenfor en situasjon han vet han blir syk, og han blåser av det, hadde jeg blitt mer bekymret.

Jeg synes du bør lese om allergi og slutte å generalisere og bagatellisere allergikere og deres reaksjoner. Og frem for alt ta innover deg at mennesker er forskjellig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er merkelig at de skal dra med seg hundene for et døgn når de kan dra fra dem en uke om gangen til vanlig. Men jeg sliter alikevel litt med å se problemet så lenge de ikke koser og styrer med hundene og går inn i huset etterpå.

Hvor skal denne campingvogna stå parkert? Hjemme hos TS eller på en campingplass?

Hva med resten av gjestene som kanskje har kjæledyr? Skal jeg i et selskap jeg vet vil ta mange timer så må jeg ofte dra hjem mellom kirken (eller lignende) og selskapet for å lufte hunden. Skal ikke jeg kunne komme heller da?

• Liker 3
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er merkelig at de skal dra med seg hundene for et døgn når de kan dra fra dem en uke om gangen til vanlig. Men jeg sliter alikevel litt med å se problemet så lenge de ikke koser og styrer med hundene og går inn i huset etterpå.

Hvor skal denne campingvogna stå parkert? Hjemme hos TS eller på en campingplass?

Hva med resten av gjestene som kanskje har kjæledyr? Skal jeg i et selskap jeg vet vil ta mange timer så må jeg ofte dra hjem mellom kirken (eller lignende) og selskapet for å lufte hunden. Skal ikke jeg kunne komme heller da?

Her handler det så vidt jeg har fått med meg om at vognen skal stå på gårdsplassen til ts, og at hun er redd for at de skal fly ut og inn mellom vognen og huset og dra med seg hår som sønnen blir syk av. Det hadde vært noe annet om de hadde hatt vognen på en campingplass selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

Hvis TS skriver at hun regner med at hundeierne vil "fly ut og inn" mellom vogna og huset, hvor tror du vogna er parkert da? På en campingplass mange kilometer unna??

Og jeg tar for gitt at hun har oversikt over om andre gjester har kjæledyr, og i så fall tar sine forholdsregler også der hvis så er tilfelle - vi snakker tross alt om en konfirmasjon her, der man normalt sett inviterer nærmeste familie, og ikke folk man kjenner bare sånn halvveis.

Kort sagt: Jeg har sjelden sett maken til spekulasjoner, mistenkeliggjøring av TS og stråmannsargumentasjon som i denne tråden!

• Liker 3
Skrevet

Her handler det så vidt jeg har fått med meg om at vognen skal stå på gårdsplassen til ts, og at hun er redd for at de skal fly ut og inn mellom vognen og huset og dra med seg hår som sønnen blir syk av. Det hadde vært noe annet om de hadde hatt vognen på en campingplass selvfølgelig.

Ja jeg gikk også ut i fra at den skulle stå på gårdsplassen, men syntes jeg leste at svigerfaren sa den skulle stå på en campingplass en plass her også. Og for min del vil jeg si at dette utgjør en stor forskjell. Jeg har fullstendig forståelse for at TS ikke ønsker at de skal løpe inn og ut av huset/campingvogna hele dagen. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor hundene skal være med i utgangspunktet, men det er nå så :)

Hvis TS skriver at hun regner med at hundeierne vil "fly ut og inn" mellom vogna og huset, hvor tror du vogna er parkert da? På en campingplass mange kilometer unna??

Og jeg tar for gitt at hun har oversikt over om andre gjester har kjæledyr, og i så fall tar sine forholdsregler også der hvis så er tilfelle - vi snakker tross alt om en konfirmasjon her, der man normalt sett inviterer nærmeste familie, og ikke folk man kjenner bare sånn halvveis.

Kort sagt: Jeg har sjelden sett maken til spekulasjoner, mistenkeliggjøring av TS og stråmannsargumentasjon som i denne tråden!

Jeg spør fordi det tidligere sto i tråden at svigerfar hadde tilbudt seg å sette den på en campingplass.

Skrevet

Hvis du har lest de nye reglene så skal ikke katten din være så lenge alene! Uansett, skaff pass eller bli hjemme!

Jeg har da aldri sagt at den ikke har tilsyn! Svigers er alltid innom og ser til den om vi er borte. Man kan ikke gå fra en hund så lenge med kun tilsyn en gang på ett døgn, det ville vert dyreplageri!

Anonymous poster hash: 65a4e...6f4

Skrevet

Jeg tenker at dette med allergihåndtering også går innunder feltet med 'ansvarlig dyrehold'. Såklart man må ta hensyn, på samme måte som man har hunden i bånd i nærheten av mennesker med hundeskrekk.

Jeg er også sjokkert over hvor mye misinformasjon, antagelser og kunnskapsløshet enkelte fremviser i forbindelse med allergiproblematikk.

Jeg ser poenget med at enkelte kan bli overhysteriske ovenfor egen eller sine barns allergi, men en konfirmasjon er virkelig ikke riktig tidspunkt å "teste" konfirmanten.

Jeg synes forøvrig også tanken på at hundene er etterlatt i en hundegård en uke er helt forferdelig. Husky eller ikke..

Som dyreelsker og tidligere hundeeier hadde jeg aldri hatt samvittighet til noe sånt. Det er faktisk sånne ting en bør tenke over før en går til anskaffelse av dyr. Hvis (les: når) sånne situasjoner oppstår, kan jeg fremdeles ivareta hunden på best mulig måte. Altså, et ledd i ANSVARLIG dyrehold.

• Liker 2
Skrevet

For meg ble denne tråden en vekker.Jeg trodde virkelig at de fleste visste mer om allergi og hvordan og hvor mye som skal til før den allergiske ble syk. Men her var det store mørketall.Jeg vet heller ikke alt, men dette er hva jeg har lært. De fleste som er allergiske mot pels, reagerer på klærne til eierne i mer eller mindre grad.Det er selvfølgelig mulig å være sammen med en allergiker for det. Nyvaskede klær, eller klær som ikke har vært i kontakt med hunden eller katten hjelper veldig.Noen er faktisk så allergisk at de bli veldig dårlig selv av små mengder.Har dere hørt om peanøtt allergikeren som blir syk bare noen åpner en pose peanøtter i et rom? Så syk at vedkommende kan få allergisk sjokk og havne på sykehus?Dette skjer også med enkelte parfyme sensitive. Mennesker med andre allergier reagerer på ting i luften, som pollen, parfyme, eksos, osv. Hvorfor kan ikke en med pels allergi også gjøre det? Anonymous poster hash: e3e04...e15

Men konfirmanten det gjelder her er hjemme hos kompiser som har hund, så i dette tilfellet er det ikke snakk om kraftig allergi. Moren her vil være 100 % sinker på å unngå lett ubehag og blanke, hovne øyne på konfirmasjonsbildet. Greit nok. La oss håpe de finner ut av det. :)

Generelt er folk veldig forståelsesfulle overfor allergikere, det er min erfaring som allergiker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det kommer mange merkelige svar i denne tråden. Ante ikke at folk var så vrange og hensynsløse mot barn!

Hadde det vært mine nevøer, hadde jeg selvfølgelig skaffet hundepass, og gjort mitt aller beste for å ikke bringe allergener i hus med dusjing, rent tøy, støvsuge bilen osv. Må gå an å ta litt hensyn til en allergisk konfirmant - alvorlig talt!! Hunder tåler da helt fint å passes av noen andre i 24 timer eller så.

• Liker 2
Skrevet

Da bør du faktisk lese deg opp på allergi.Det er naturlig å reagere på frykt når man forventer sykdom og ubehag. Når en allergiker står ovenfor en situasjon han vet han blir syk, og han blåser av det, hadde jeg blitt mer bekymret.Jeg synes du bør lese om allergi og slutte å generalisere og bagatellisere allergikere og deres reaksjoner.

Har du lest tråden? Jeg har allergi selv mot alle tenkelige kilder, og symptomene varierer fra anafylaktisk sjokk til milde symptomer jeg lever godt med og ikke gidder å bry meg om. Symptomer som moren beskriver i denne tråden. Selvfølgelig kan man velge å begrense livet sitt maksimalt ved å utelukke alle tenkelige situasjoner som kan fremkalle reaksjoner, men det er faktisk fullt mulig å senke skuldrene og ikke la hysteriet ta fullstendig overhånd.

• Liker 1
Skrevet

Men konfirmanten det gjelder her er hjemme hos kompiser som har hund, så i dette tilfellet er det ikke snakk om kraftig allergi. Moren her vil være 100 % sinker på å unngå lett ubehag og blanke, hovne øyne på konfirmasjonsbildet. Greit nok. La oss håpe de finner ut av det. :)

Generelt er folk veldig forståelsesfulle overfor allergikere, det er min erfaring som allergiker.

Jeg har ikke fått med meg at konfirmanten er hjemme hos kompiser med hund. Nei, da kan han ikke være veldig plaget.

Men jeg forstår likevel at hun ønsker at han ikke skal bli syk denne dagen. Jeg håper også de finner ut av det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...