Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015

ablaze

Anbefalte innlegg

Så fint at alt har gått bra på OUL og at de fleste virker å være i god form! Ikke rart at du blir fort sliten *Joyce*, med to små i magen og to utenfor. Du får prøve å hvile når du kan, selv om det sikkert ikke er så enkelt :klemmer:

Jeg er også i god form, men en travel vår på jobb gjør nok sitt til at jeg er ganske sliten. Det har blitt mange ettermiddagsdupper på sofaen i det siste  :sjenert: Heldigvis er mannen veldig grei og tar med frøkna ut en tur, så det går veldig fint. Rygg og bekkenvondt har jeg aldri hatt *bank-i-bordet* så det eneste som begrenser aktivitetsnivået (utover generell trøtthet) er kynnere og tung pust. Har ganske stor mage syns jeg, og nå merker jeg at babyen tar mer plass. Litt ubehagelig, og verre blir det vel.. 

Noen som har begynt å lekke råmelk? Jeg har gjort det sikkert en mnd allerede, og syns det var litt vel tidlig. Ser skikkelig ulekkert ut om jeg ikke sover med bh/topp.. 

Vi satser også på å få på plass det meste før sommeren, så kan jeg heller kose meg med litt klær og strikking senere. Strengt tatt har vi vel alt vi MÅ ha, men denne gangen er det litt ekstra ting jeg kunne tenke meg, type himmel til babysengen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råmelk her, men det er kanskje sånt som kommer tidligere når man har barn fra før?

Hvilke kontroller har dere med mannen på, egentlig? Jeg har første time hos jordmor i morgen, er det viktig at han er med, eller kan vi f.eks vente til en senere kontroll? Tenker han kanskje har mer utbytte av det når det nærmer seg litt mer, og det er jo ikke alltid bare bare å være borte fra jobb. Samtidig har jeg jo litt lyst til å ha han med... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen råmelk her, men det er kanskje sånt som kommer tidligere når man har barn fra før?

Hvilke kontroller har dere med mannen på, egentlig? Jeg har første time hos jordmor i morgen, er det viktig at han er med, eller kan vi f.eks vente til en senere kontroll? Tenker han kanskje har mer utbytte av det når det nærmer seg litt mer, og det er jo ikke alltid bare bare å være borte fra jobb. Samtidig har jeg jo litt lyst til å ha han med... :sjenert:

Tja, jeg hadde det en stund sist også, men ikke så tidlig tror jeg. Sist gang var mannen med på ca halvparten av kontrollene, denne gangen har han kun vært med på UL. Tror han syns det var ok å være med, jordmor var flink å "inkludere" han selv om det er mest fokus på mor. Og så får han jo høre hjertelyd! Syns å huske jeg hadde en jordmortime på slutten der vi snakket mye om fødsel, hva man skulle gjøre osv. Den er det ihverfall lurt at far er med på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har råmelken kommet litt utpå 30-tallet (altså uker) begge ganger tidligere. Ingen tegn til det enda nå heller. Tror det er veldig individuelt, og det har visst ingen sammenheng med melkeproduksjon senere. :) 

Mannen var med på veldig mye første gang, dels fordi jeg har legeskrekk og syntes det var godt å ha ham med, dels fordi han dengangen hadde fjernkontor og jobbet mye hjemmefra, sånn at han hadde anledning til å legge opp dagene sine rundt avtalene. Han syntes det var allright selv også, tror jeg, han sa noe om at det gjorde ting mer virkelige. :) Med andremann var han ikke med på så mye. OUL, sjekk av leie på sykehuset mot slutten. Tror ikke han var med til lege eller jordmor da. Denne gangen er han med meg på kontrollene på sykehuset, igjen mest pga legeskrekken, og litt fordi han synes det er nyttig å få med seg infoen vi får der. Det er mye som er litt annerledes ved tvillinggraviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk råmelk ganske tidlig sist, måtte sove med håndkle under meg i sengen husker jeg. Men husker ikke når det kom, kan komme veldig tidlig har jeg hørt. Datteren min drakk seg mett på fødestua, så er jo noen fordeler at ting er klart sånn sett, selv om det føles litt unødvendig flere måneder før fødsel liksom.

Mannen min var bare med på ultralyd sist, og det samme denne gangen. Bortsett fra kanskje en samtale på sykehuset ang fødsel jeg skal på denne gangen. Men han jobber selv i helsevesenet så han vet jo alt egentlig. Har ikke følt behov for å ha han med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid en gang tidligere, men tok abort. Da fikk jeg råmelk allerede da jeg var 11 uker på vei - rant i strie strømmer! :sjokkert: Denne gangen har jeg ikke fått noe enda. 

Fin i formen her også, men jeg skrev for litt siden at magen plutselig hadde blitt så stor - og det merker jeg godt! Ting er mye tyngre nå enn det var for bare 2-3 uker siden. Jeg er 27 uker i dag, da, så er vel ikke så rart at jeg (endelig) begynner å kjenne noe til magen og graviditeten (kjenner at hun sparker, men ingenting annet). Er helt ufattelig tungt å bøye seg helt ned/sammen, kjennes ut som jeg skal spy opp innvollene mine. :ler: Ellers er det ikke noe problem å trene, skru møbler, flytte, handle, løpe tur med bikkja osv. :) 

Samboeren min var med til jordmor en random time forrige gang, tror han skal bli med nå også. De første tre timene var jeg alene, det var mest for å bli kjent med jordmor og helsestasjonen, ta blodprøver, registrere meg osv, så det var ikke så mye spennende. Neste gang har vi dobbeltime hvor vi skal gå gjennom fødselen og hvilke valg/muligheter vi har (jeg har fødselsangst, så samboeren må være med for å samkjøre med fødebrevet - dette er også hans eget ønske). 

Vi skulle jo overta huset på tirsdag, men det var noen papirer som ikke var i orden (kommunen..) så vi utsatte det til neste tirsdag (den 16.juni altså). Vi har fått nøkler så vi kan begynne å flytte inn ting, selv om vi fremdeles bor i den gamle leiligheten. Har handlet på Ikea for svimlende summer, så jeg er i nyhuset og skrur opp møbler mens han er på jobb og barn på skole. Det er ganske tungt, men jeg koser meg med å møblere, dekorere og ordne. 

:hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonsfloka. Hvordan gjør dere det?

Jeg har ikke lyst til at barnet skal begynne i barnehage allerede august neste år, jeg har termin slutten av oktober. Tar dere ut feire i permisjonen f.eks? Og den blir utvidet tilsvarende. Er helt fersk på dette, og prøver å finne en god løsning. Også tid nok til å finne ny jobb etter permisjonen. Orker ikke være der jeg er nå...dessverre + at vi ønsker helst å flytte. Hmmm....

Alt går tilsynelatende greit her ellers! ;) Men jobben er stress :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er for tidlig å begynne i barnehagen før de er ett år, og vi har nok ikke sjans til å få barnehageplass til høsten uansett. Håper på et mirakel oh barnehageplass fra januar! ;) Jeg tar tre uker av årets ferie i permisjonen, og sannsynligvis fire til neste år. (Greit å spare noen dager til juleferie, tenker jeg.) Samboeren tar kanskje også et par ferieuker som perm, men helst håper vi at vi kan reise bort sammen og bruke hans ferie på det. :) I tillegg tar jeg ca tre mnd ulønnet perm, har ikke helt finregnet på hvor mange uker det blir. Blir til at jeg tar all den ulønna permen siden samboer tjener betydelig bedre enn meg, og at han tar noen uker av fellesperioden istedenfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, vi vurderer og ulønna 2 mnd og har egen konto til slike ting som vi sparer i hver måned nå. Skal dere ha 100% eller 80% juliane?

Dumt spm kanskje; men får man lønn når man tar ut ferien i permisjonen? Dvs lønn i de ukene når man tar ut ferie, og ikke foreldrepenger ...... :rodmer:

Endret av Fjellgeita-007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal samboer være ulønnet hjemme, hvis ting ikke går som planlagt. Vi kan nok få barnehageplass fra august, men det er mulig vi dytter den til oktober. Jeg har ikke mulighet til å være hjemme lengre enn det jeg har planer om. Derimot har samboer mulighet til det. Min inntekt er mye større enn samboer sin, og jeg tjener relativt godt. 

Vi har allerede snakket med en barnehage her som ikke er så veldig populær grunnet beliggenhet. Den er derimot veldig populær for oss. Og det virker som det er der vi får plass fra oktober av. Men jeg skal ikke si noe sikkert enda, men det er mer økonomisk lønnsomt for oss at samboer tar ulønnet permisjon enn at jeg gjør det. Vi får nesten bare vente og se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar vi 100 % lønn under permisjon. Egentlig skal jeg begynne tilbake i jobb i juni ca da tror jeg men strekker det med myye ekstra feriedager og kanskje 1 mnd ulønnet det har vi ikke helt bestemt enda. Jeg skal da tilbake i jobb i september/oktober så skal samboer ut. Han skal ha gradert permisjon, han skal kun være hjemme de ukene jeg jobber. Jobber skift så har nesten 3 uker fri i slengen så da strekker vi det slik at snuppa ikke begynner i barnehagen før Januar 2017. Dette er vertfall planen så får vi se hvordan det blir tilslutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger at barnet skal begynne august 2017, altså når han er 22mnd. Har veldig lyst til å få til dette, da vi var meget fornøyd med at jenta vår fikk vente til hun var akkurat blitt 2år. Hun var absolutt ikke klar som ettåring, veldig knyttet til oss foreldrene, jeg ammet en del fortsatt og hun var over gjennomsnittet skeptisk til fremmede. Hun var også en rolig unge som var grei å ha hjemme, og vi følte ikke hun kjedet seg eller hadde behov for mer enn litt åpen barnehage innimellom. Men vi får se an personligheten til denne først:)

Det blir nok til at jeg tar ca 6mnd ulønnet før mannen tar sin pappaperm. Så har bestemødrene lovt å stille opp litt samtidig som jeg kanskje går litt ned i stilling.

Sannsynligvis får vi ikke plass i barnehage før august 2017 uansett, siden vi vil ha samme flotte barnehage som storesøster går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig usikker på barnehage, men det kommer an på når barnet kommer. Jeg har fått beskjed om å være forberedt på tidlig fødsel, så jeg får se det an.

Ellers så er jeg inne i en dårlig søvnperiode. Våkner på morgenkvisten siden jeg er tissetrengt og klarer ikke å sovne igjen (har liggget våken siden 04.00 nå....) Er ganske ergerlig, for det gjør at jeg som regel må sove midt på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig usikker på barnehage, men det kommer an på når barnet kommer. Jeg har fått beskjed om å være forberedt på tidlig fødsel, så jeg får se det an.

Ellers så er jeg inne i en dårlig søvnperiode. Våkner på morgenkvisten siden jeg er tissetrengt og klarer ikke å sovne igjen (har liggget våken siden 04.00 nå....) Er ganske ergerlig, for det gjør at jeg som regel må sove midt på dagen...

Huff, ja ser du har skrevet her tidlig tidlig! Sover ikke så bra selv (vært våken mellom ett og fem de siste dagene, frustrerende), men det skyldes mer stress på jobben. Er i dialog med leder...

Heldigvis kommer nav med nytt skjema nå, så venter til det kommer om få uker. Jeg tror det skal gå bra med barnehage, bra dekning der vi bor, og der vi aller helst etterhvert vil bo ;) ideelt sett synes jeg det hadde vært ålreit barnet begynte januar 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har du noen dato for når nytt skjema kommer, Fjellgeita? :)

Ca.1 juli tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått veldig vondt i bekkenet i det siste. Har hatt litt vondt bak, men plutselig har jeg fått mye verk fremme i symfysen også. Jeg må nesten snakke med noen som kan dette om det blir værre.. Noen her som har god erfaring med å oppsøke hjelp? Eller "er det bare slik det skal være"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har tatt nye blodprøver og fra mars til nå har ferrritin nivået mitt falt fra 36 til 7 :/ har spist jerntabletter hele tiden ? Andre som har falt like mye ? Kan ha noe med at j venter tvillinger ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått veldig vondt i bekkenet i det siste. Har hatt litt vondt bak, men plutselig har jeg fått mye verk fremme i symfysen også. Jeg må nesten snakke med noen som kan dette om det blir værre.. Noen her som har god erfaring med å oppsøke hjelp? Eller "er det bare slik det skal være"..?

Anbefaler deg å ta kontakt med lege for henvisning til fysio/kiropraktor. Vannymnastikk og svømming skal være bra treningsformer. Her har vi hverken fysio, kiro eller åpent basseng så det jeg ble rådet til av vedkommende som har bredest erfaring på feltet var styrkeøvelser som styrker opp muskulaturen rundt bekkenet.

Hei har tatt nye blodprøver og fra mars til nå har ferrritin nivået mitt falt fra 36 til 7 :/ har spist jerntabletter hele tiden ? Andre som har falt like mye ? Kan ha noe med at j venter tvillinger ? :)

Jeg har ikke tatt ferritinprøve tror jeg, er det rutine?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De målte det samtidig som hb'en min første legetime j hadde :) men kanskje det bare var sånn siden jeg venter tvillinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...