Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning som utviklet seg til HELLP sist gang. Så denne undersøkelsen var anbefalt fra sykehuset i epikrisen min i uke 22-24. Har du sett om det står noe i din epikrise (den kan bestilles fra sykehuset)? Hvor langt er du på vei? Gynekologen bestilte denne for meg når jeg var på ordinær ultralyd i uke 19.

Uansett så ville jeg bedt fastlegen skrive rekvisisjon til sykehuset og spør etter slik undersøkelse. Vet om et tilfelle hvor mamma hadde dårlig morkake i tre sv.skap, så det kan nok skje igjen (selv om det ikke nødvendigvis blir sånn). Det beste er jo om du kan ta bort en grunn for bekymring :klem:

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning som utviklet seg til HELLP sist gang. Så denne undersøkelsen var anbefalt fra sykehuset i epikrisen min i uke 22-24. Har du sett om det står noe i din epikrise (den kan bestilles fra sykehuset)? Hvor langt er du på vei? Gynekologen bestilte denne for meg når jeg var på ordinær ultralyd i uke 19.

Uansett så ville jeg bedt fastlegen skrive rekvisisjon til sykehuset og spør etter slik undersøkelse. Vet om et tilfelle hvor mamma hadde dårlig morkake i tre sv.skap, så det kan nok skje igjen (selv om det ikke nødvendigvis blir sånn). Det beste er jo om du kan ta bort en grunn for bekymring :klem:

Takk for svar:)

Det står en liten setning om det på den "utskriften" som oppsummerer fødselen. Men det som ble sagt muntlig den gangen føltes mer alvorlig. Tenkte å ta det opp på ordinær ultralyd, er 17uker nå. Er faktisk ganske bekymret, var ikke noe hyggelig å høre rett etter fødsel at det var

flaks at barnet ditt ikke døde i magen liksom....

Men da kan jeg kanskje droppe å gå om fastlegen, ultralyden er jo på det sykehuset. Og har ingen legekontroll før det er tid for ultralyd heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok lurt. Gi klart uttrykk på ultralyd for hvor bekymret du er. Usikker på om gynekolog har tilgang til epikrisen din, men den er nok sendt til fastlegen din etter sist fødsel, så han/hun kan se om de har skrevet noe. Forhåpentligvis er dette noe de fikser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for 17 mai! Håper alle har hatt en fin dag :flagg:

Vi gikk i barnetoget og så på skolen for aktiviteter/brus/is/pølser. Begynte med kynnere under toget og de kom regelmessig etter det i flere timer. Kjenner også at jeg er litt vond i bekkenet, så dette var faktisk en tung 17 mai. Men vesla var veldig fornøyd og det er jo det viktigste. Nå blir det rett ut på sofaen resten av kvelden :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant det du sier Joyce - noen må jo være utenfor normalen for at vi skal få et normalområde. :fnise: Jeg får vente å se til neste gang - hun spreller og styrer inne i magen jevnt og trutt gjennom hele dagen, så hun lever i hvert fall. :)

---

I helga var vi på besøk hos bror og familien hans, de var visst ferdig med barn (på en gooood stund i alle fall) så vi var så heldige og fikk masse ting til babyen fra de! Vi har fremdeles ikke kjøpt noe mer enn den ene body'en vi kjøpte da jeg var 12 uker på vei eller noe, men nå fikk vi bilen full! Blant annet verdens nydeligste sengehimmel, masse sengetøy, to vognposer, masse tepper, ullklær og heldresser. Helt fantastisk! Og må jo ha kostet en formue.. Huff, gruer meg til vi skal handle inn resten. :ler:

Vi har jo kjøpt oss hus i anledning familieforøkelse, huset er fremdeles under bygging/siste finpuss, men skulle være nøkkelklart om ca. to uker. Venter med å kjøpe noe som helst til etter vi har flyttet, da har jo også babyen fått eget rom vi kan ordne i stand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut med nytt hus, FantasDick :) Og kjekt med ting fra familie. Sånt setter man pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal bli fantastisk med nytt hus, ja! :)

Er innlagt på sykehuset jeg nå. Har sterke og mer eller mindre uforklarlige magesmerter selv om alle prøver, tester og undersøkelser er fine. Baby er sjekka både opp og ned - virker til å ha det helt fint, heldigvis. Men er utrolig ekkelt å ikke vite hva som feiler meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli fantastisk med nytt hus, ja! :)

Er innlagt på sykehuset jeg nå. Har sterke og mer eller mindre uforklarlige magesmerter selv om alle prøver, tester og undersøkelser er fine. Baby er sjekka både opp og ned - virker til å ha det helt fint, heldigvis. Men er utrolig ekkelt å ikke vite hva som feiler meg..

:klem: God bedring, håper de finner raskt ut av det! Bra babyen ser ut til å ha det bra i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, FantasDick, håper de finner ut av det fort! Men godt at babyen ser ut til å ha det bra. God bedring! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere to! Ligger her enda, har like vondt som i går når smertestillende ikke fungerer lengre og alle dagens prøver er helt fine. Like langt som i går med andre ord.

Baby har det fremdeles fint, men blir helt rolig en stund når jeg får ny dose Ketorax. Hun blir vel litt "dopa" hun også, sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du skal på kontroll av morkaken? Da min datter ble født viste det seg at morkaken var svært dårlig og liten. Babyen hadde "overtidstegn" (litt tørr osv), men var litt liten og født noen dager før tiden. Legen som ble tilkalt sa mirkaken var svært dårlig og at det var flaks at babyen kom nå, da det der ikke hadde gått mye lenger:(

Jeg røyker ikke og hadde ikke gjort noe "feil" i svangerskapet. Såå er litt bekymret denne gangen, og ønsker gjerne litt oppfølging ang det. Men visste ikke at det var mulig...

Da har jeg vært på utvidet ultralyd på sykehuset. Her sjekket de som vanlig størrelse på fosteret, mengde fostervann, vitale organer og strømning i navlestrengen.

I tillegg sjekket de en blodåre i hodet til baby (litt usikker på om de alltid gjør dette) og puls/strømning i blodårene mine inn til livmor. Jeg tror dette var fordi disse gir blod til morkaken inni livmor og dermed til barnet.

Det ble funnet avvik fra normalen på blodårene mine inn til livmor. Dette trenger ikke bety noe fremover, men er en av tingene de sjekker ifbm svangerskapsforgiftning/morkakefunksjon.

Det var såpass at jeg ble kategorisert som høyrisikosvangerskap og skal gå til oppfølgning med UL hver 14 dag.

Det viser at det veldig godt kan være hensiktsmessig for deg også Dentista, så jeg ville helt klart tatt dette opp med lege og bedt om en henvisning.

Det var ikke så kjekt å få vite at alt ikke er som det skal, men det er jo forsåvidt godt å vite, og ikke minst at de vet om og følger opp :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere to! Ligger her enda, har like vondt som i går når smertestillende ikke fungerer lengre og alle dagens prøver er helt fine. Like langt som i går med andre ord.

Baby har det fremdeles fint, men blir helt rolig en stund når jeg får ny dose Ketorax. Hun blir vel litt "dopa" hun også, sikkert?

Hvordan går det med deg, FantasDick? Har de funnet ut av hva som forårsaker smertene? :klem:

Har alle dere andre fortalt på Facebook at dere er gravide? Når da i så fall? Og hvordan? :) Jeg har tenkt hele veien at jeg gjerne vil fortelle på Facebook, men nå tar jeg meg selv i å utsette det hele tiden. Ikke finner jeg ut hvordan jeg skal fortelle det, og så tror jeg kanskje jeg fremdeles er redd for at noe skal gå galt. Men samtidig har jeg SÅ lyst til å fortelle! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, FantasDick? Har de funnet ut av hva som forårsaker smertene? :klem:

Har alle dere andre fortalt på Facebook at dere er gravide? Når da i så fall? Og hvordan? :) Jeg har tenkt hele veien at jeg gjerne vil fortelle på Facebook, men nå tar jeg meg selv i å utsette det hele tiden. Ikke finner jeg ut hvordan jeg skal fortelle det, og så tror jeg kanskje jeg fremdeles er redd for at noe skal gå galt. Men samtidig har jeg SÅ lyst til å fortelle! :fnise:

Takk, det går fint nå! Fikk dra hjem i går da jeg ikke hadde så store smerter lengre. :) De er enda ikke helt sikre på hva det er/var, men de tror det er nyregrus eller "kolikksmerter i urinlederne". Kjennes litt mørbanket og øm ut nå, men ellers bra. :)

Vi fortalte det på facebook rett før jeg var halvveis tror jeg? La ut ULbilde og skrev at vi gleder oss til september. La ut 1.april siden det plutselig var mange "gravide" o.l på facebook. Tror overraskende nok at ingen trodde det var en aprilsnarr, da. :ler:

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at du er bedre, FantasDick! :klemmer:

Her ble det statusen "4+1=6" på FB en ukes tid etter OUL og oppdagelsen av tvillinger. Var ikke alle som skjønte den, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på utvidet ultralyd på sykehuset. Her sjekket de som vanlig størrelse på fosteret, mengde fostervann, vitale organer og strømning i navlestrengen.

I tillegg sjekket de en blodåre i hodet til baby (litt usikker på om de alltid gjør dette) og puls/strømning i blodårene mine inn til livmor. Jeg tror dette var fordi disse gir blod til morkaken inni livmor og dermed til barnet.

Det ble funnet avvik fra normalen på blodårene mine inn til livmor. Dette trenger ikke bety noe fremover, men er en av tingene de sjekker ifbm svangerskapsforgiftning/morkakefunksjon.

Det var såpass at jeg ble kategorisert som høyrisikosvangerskap og skal gå til oppfølgning med UL hver 14 dag.

Det viser at det veldig godt kan være hensiktsmessig for deg også Dentista, så jeg ville helt klart tatt dette opp med lege og bedt om en henvisning.

Det var ikke så kjekt å få vite at alt ikke er som det skal, men det er jo forsåvidt godt å vite, og ikke minst at de vet om og følger opp :sukk:

Oj, takk for oppdatering! Jeg skal på ordinær ultralyd på onsdag, så da skal jeg absolutt ta det opp! Ikke moro når de finner noe avvik, men godt det ble oppdaget og du får god oppfølging:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri publisert noen av graviditetene mine på FB og kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen heller.

Storesøsters fb debut var i høstferien i fjor da hun var godt over to år, ca to mnd etter vi mistet lillesøster.

Det må jo sies at jeg ikke er noe aktiv på FB heller og oppdaterer status svært sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk, det går fint nå! Fikk dra hjem i går da jeg ikke hadde så store smerter lengre. :) De er enda ikke helt sikre på hva det er/var, men de tror det er nyregrus eller "kolikksmerter i urinlederne". Kjennes litt mørbanket og øm ut nå, men ellers bra. :)

Vi fortalte det på facebook rett før jeg var halvveis tror jeg? La ut ULbilde og skrev at vi gleder oss til september. La ut 1.april siden det plutselig var mange "gravide" o.l på facebook. Tror overraskende nok at ingen trodde det var en aprilsnarr, da. :ler:

Å det har jeg også hatt! Det er helt jævlig! Siste gang var jeg ca 12 uker på vei. Jeg var på kurs ifbm jobb på et hotell og lå strekk ut på en sofa i korridoren (rett ved restauranten..!) og pustet som om fødselen var i gang. Heldigvis var det ingen som så meg (ihvertfall ingen som kom bort) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri publisert noen av graviditetene mine på FB og kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen heller.

Storesøsters fb debut var i høstferien i fjor da hun var godt over to år, ca to mnd etter vi mistet lillesøster.

Det må jo sies at jeg ikke er noe aktiv på FB heller og oppdaterer status svært sjelden.

Ikke vi heller. Vi legger heller ikke ut bilde av vesla på Facebook. Regner med at vi kjører det denne gang også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det har jeg også hatt! Det er helt jævlig! Siste gang var jeg ca 12 uker på vei. Jeg var på kurs ifbm jobb på et hotell og lå strekk ut på en sofa i korridoren (rett ved restauranten..!) og pustet som om fødselen var i gang. Heldigvis var det ingen som så meg (ihvertfall ingen som kom bort) :ler:

Åh, gikk det over fort?

Jeg lå inne i 4 dager med 5 morfinsprøyter om dagen for å få til å la være å grine og ligge som en mark i senga/på en stol/i en sofa. :ler: Noe av det verste jeg har vært borti.

Tusen takk, Joyce - var ikke noe artig når det stod på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. mulig det ikke er det samme jeg har hatt da..

Jeg har faktisk hatt det mange ganger ila de siste 10 årene eller noe sånnt. Det pleier å starte fra null og eskalere til jeg ligger å vrir meg i smerte. Dette kan ta typisk 6 timer. Plutselig så slipper det og så er alt bra. Et par dager etter har jeg sinnsykt gangsperr i magen og er øm i hele mageregionen.

Har vært på legevakten to ganger og sått sprøyte, men er usikker på om det er sprøyten som virket eller om det var over uansett. Legene aner ikke hva det er, men jeg har fått høre kolikk. Men jeg har ikke hatt det over flere dager og hvis du har hatt noe av de samme smertene jeg har hatt så må du jo ha hatt det helt grusomt stakkar :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...