Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Fredag ettermiddag opplevde jeg at leggene hovnet mye opp. Synes det er litt vel tidlig å få så hovne legger. Og leste på nett om svangerskapsforgiftning. rett til legevakta med en hel del prøver, og gudsjelov var alt i orden. ble litt redd, men det kan også være en symptom på tvillinger!! Oul om to uker ca. Gleder meg. Det er min første, men jeg kjenner det foregår noe der ja, og noen fanger kvepper jeg til. Hihi;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff da, bra alt var i orden Fjellgeita! Du har ikke hatt tidlig ul, så det kan faktisk være flere der inne? Så spennende! :jepp:

Jeg har faktisk begynt å le et par ganger når hun har sparket, ligger og aner fred og ingen fare og skvetter voldsomt når det plutselig kommer et spark. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, bra alt var i orden Fjellgeita! Du har ikke hatt tidlig ul, så det kan faktisk være flere der inne? Så spennende! :jepp:

Jeg har faktisk begynt å le et par ganger når hun har sparket, ligger og aner fred og ingen fare og skvetter voldsomt når det plutselig kommer et spark. :hoho:

Nei, jeg har ikke tatt tidlig UL. Jeg beroliger meg med at det er liv der, siden jeg kjenner jeg en del, dessuten var jeg veldig dårlig og sengeliggende fra uke 9 til 14. Noen fler som har opplevd hovne legger så tidlig? BMI'n er akkurat litt undervektig. Alltid vært lang og tynn, så dette er uvant for meg, og at jeg er mer tungpusta. Godtar alt som skjer med meg, så lenge den lille eller de små ( alt ettersom!) har det bra! :gravid:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hallo, halsbrann, du er ikke velkommen... :eeeh:

:hoho: Klaget på det samme for to minutter siden! Trodde det var sånt man fikk mot slutten jeg, men nå har jeg det såpass ofte at jeg vel må si at det ikke er engangstilfeller lenger... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det senere tidligere (denne gangen er jo magen alt diger for min del), men jeg kjenner flere som har slitt med det fra veldig tidlig.

Jeg løp bortom apoteket her og kjøpte meg Link. Usikker på om tyggisversjonen virker like godt som de gamle tablettene, men tablettene finnes visst ikke mer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff halsbrann høres virkelig ikke noe gøy ut :(

Jeg opplevde ikke det sist, men nå ble ikke magen min så stor sist gang heller.. Har ikke merket noe så langt, så får bare krysse fingrene..

I dag er jeg 22 fullgåtte uker, så nå er det bare en uke til før den magiske 23-ukers grensen er nådd!! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg spark utenpå magen for første gang! Det sto på BabyVerden appen i dag (faktisk) at jeg/vi kanskje ikke enda kjenner noe utenpå, men jeg så det. Har jo kjent det en uke eller noe sånt utenpå, men dette var gøy! Har visst en sterk liten baby i magen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh så koselig :D Du er akkurat 2 uker lengre enn meg.

Gleder meg til vi kan se det utenpå. Foreløbig kjenner jeg mest av disse *boblene som sprekker*

Nå har jeg morkaken foran på høyre side så spent på når vi kan kjenne det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy!! Jeg har faktisk også morkaken fremme på høyre side. Derfor var jeg overrasket over hvor mye jeg kjente allerede veldig tidlig. Meget mulig at det er siden det er 2 gang. Men det er bare å glede seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig, ablaze! Jeg husker mannen fikk kjenne og se spark utenpå i uke 20 med eldstejenta, da hadde jeg også morkaken foran. Det tok lenger tid med yngstejenta, rundt uke 23-24, mener jeg. Sikkert mye som spiller inn. :)

Hvordan er matlysten til dere andre om dagen? Noen matfavoritter? Jeg er matlei og trenger litt inspirasjon! De tingene jeg har mest lyst på kan jeg ikke spise. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun i magen min sparker så hardt (jeg hopper av skrekk og hjertet mitt stoppe noen ganger) at jeg er sikker på at de er synlig fra utsiden, men jeg tør ikke se etter! :ler: Enda mer sikker på at jeg ikke skal se etter nå når du sier du har sett spark allerede, Ablaze! Jeg er ikke helt komfortabel med disse baby-greiene enda og føler fremdeles at det er et dyr i magen min - ikke en nusselig baby. :vetikke:

Guri, så spennende, Fjellgeita - tenk om du har to! :laugh:

---

Var hos JM i dag, hadde med samboeren for første gang. Tror han synes det var greit å være med. :) Vi hadde litt dårlig tid i dag, men fikk pratet det vi trengte, sjekket siste blodprøvesvar, urinprøve, hjertelyd og SF-mål! Hun sa vi egentlig ikke skulle ta mål før i uke 24, men siden jeg var 23 i dag, så.. Men målet var bare 17 cm og jeg ser på den grafen på helsekortet at det ikke er innenfor det grønne feltet. Hun sa det var for lite, men at vi skulle vente å se til neste gang vi måler, men jeg liker det ikke heeeelt.. Kan jo ikke noe om dette, så vil bare at alt skal være "normalt". Hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også matlei - men veldig sulten hele tiden. Kjempegod kombinasjon! :roll:

Er dere andre hos jordmor hele tiden, eller? Jeg var på første kontroll hos legen i uke 12, og har vært på OUL. Første time hos jordmor har jeg ikke fått før 11. juni når jeg er ca 24 uker på vei. Kjenner at jeg godt kunne hatt bruk for bittelitt mer oppfølging altså, google er liksom ikke alltid det samme. :sjenert:

FantasDick: Jeg har ikke peling på SF-mål, men tenker mye sikkert kan skje på en uke hvis det er sånn at man egentlig ikke skal måle før 24 uker? Dessuten var du vel undervektig før du ble gravid hvis jeg ikke husker feil, kanskje det har noe å si? Tipper jordmor hadde gitt beskjed hvis det var noe å bekymre seg for! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vert hos legen 1 gang for div prøver var da i uke 11-12 etter dette har jeg kun vert hos jordmor engang i uke 15+2 og så igjen i uke 19+3 og har ny time når jeg er 23+3 hos både lege og jordmor faktisk :P

Jordmoren min har vertfall ikke sagt noe om at en ikke måler før i uke 24, jeg har blitt målt de to forrige gangene vertfall, tydligvis forskjellig praksis rundt omkring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos lege hver 4 uke siden uke 8 (fikk første kontroll tidlig da jeg måtte begynne på blodfortynnende etter sist svangerskap). Fikk første time hos jordmor i uke 20 (de sa det ikke var vits før). Blir oppfølging hver 2-3 uker fremover for å sjekke blodtrykk og urinprøve for å holde et øye med det. Skal til ekstra utredning på sykehuset neste uke for å sjekke morkakefunksjon og blodgjennomstrømning i navlestreng.

Legen målte symfysemålet mitt første gang i uke 16. Da var det 15 cm. Så målte jordmor i uke 20 og da var det 20 cm. Så målte legen i uke 22 og da var det også 20 cm - han forklarte det med at det var to personer som hadde målt og at de sikkert målte litt forskjellig. Tror det var like greit, for 20 cm i uke 22 var ganske høyt på kurven! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliane; Ja, jeg var undervektig før graviditeten, men tror ikke det skal ha noe å si? Vi skal måle igjen i begynnelsen av juni, jeg får forsøke å ikke tenke på det fram til da. :)

Tok første kontroll hos legen min, resten tar jeg hos jordmor. Fastlegen min holder til "i byen" og jeg bor langt ute på bygda, så er enklere for meg å bare gå til jordmor her, 5 minutter unna liksom. Tror de har ganske god tid her ute for jeg er nå i uke 23 og har vært hos jordmor 3 ganger allerede (+ legen 2 ganger + 1 tidlig UL + 2 OUL).

ShiningStar; det var ikke ment sånn at man ikke skal måle før uke 24, men jordmor her sa at det var vanlig praksis fram til de nye retningslinjene blir tatt i bruk - det har de ikke gjort her hos oss riktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Juliane; Ja, jeg var undervektig før graviditeten, men tror ikke det skal ha noe å si? Vi skal måle igjen i begynnelsen av juni, jeg får forsøke å ikke tenke på det fram til da. :)

Tok første kontroll hos legen min, resten tar jeg hos jordmor. Fastlegen min holder til "i byen" og jeg bor langt ute på bygda, så er enklere for meg å bare gå til jordmor her, 5 minutter unna liksom. Tror de har ganske god tid her ute for jeg er nå i uke 23 og har vært hos jordmor 3 ganger allerede (+ legen 2 ganger + 1 tidlig UL + 2 OUL).

ShiningStar; det var ikke ment sånn at man ikke skal måle før uke 24, men jordmor her sa at det var vanlig praksis fram til de nye retningslinjene blir tatt i bruk - det har de ikke gjort her hos oss riktig enda.

Skjønner, det skal ikke være lett altså så mye forskjellig å sette seg inn i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, det skal ikke være lett altså så mye forskjellig å sette seg inn i :P

Haha, det skal være bra sikkert! Jeg kan ingenting fra før av heller, så jeg henger ikke helt med, jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos jm, og vet ikke om jeg skal, heller... Rimelig pressa her i bydelen, så vanskelig å få time i utgangspunktet, vet ikke om jeg får noe om jeg henvender meg der nå. Hadde egentlig tenkt å droppe hele jm-greia, for hun som jeg hører til er ikke noe allright (jeg kom ihvertfall ikke overens med henne i det hele tatt sist), men så lurer jeg litt på om det kanskje hadde vært lurt å be om en time når det er to inni der... Får se. Aller mest må jeg fikse å be om å få time hos hun andre som er der - men som altså ikke dekker adressen vår.

Nå skal jeg jo ha noe helt enormt med oppfølging fremover uansett, så kanskje jeg bare dropper det. Jeg har en super fastlege som egentlig dekker behovet greit, og jeg regner med at jeg får mye info på sykehuskontrollene.

Jeg vet ikke så mye om lavt symfysemål, FantasDick, men det er jo individuelle forskjeller på det, som med alt annet. For å få et gjennomsnitt/normalområde (som det grønne feltet jo er), må det nødvendigvis være noen både under og over. Håper du får et godt svar på det snart, ikke noe godt å gå og tenke på sånt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos lege hver 4 uke siden uke 8 (fikk første kontroll tidlig da jeg måtte begynne på blodfortynnende etter sist svangerskap). Fikk første time hos jordmor i uke 20 (de sa det ikke var vits før). Blir oppfølging hver 2-3 uker fremover for å sjekke blodtrykk og urinprøve for å holde et øye med det. Skal til ekstra utredning på sykehuset neste uke for å sjekke morkakefunksjon og blodgjennomstrømning i navlestreng.

Legen målte symfysemålet mitt første gang i uke 16. Da var det 15 cm. Så målte jordmor i uke 20 og da var det 20 cm. Så målte legen i uke 22 og da var det også 20 cm - han forklarte det med at det var to personer som hadde målt og at de sikkert målte litt forskjellig. Tror det var like greit, for 20 cm i uke 22 var ganske høyt på kurven! :)

Kan jeg spørre hvorfor du skal på kontroll av morkaken? Da min datter ble født viste det seg at morkaken var svært dårlig og liten. Babyen hadde "overtidstegn" (litt tørr osv), men var litt liten og født noen dager før tiden. Legen som ble tilkalt sa mirkaken var svært dårlig og at det var flaks at babyen kom nå, da det der ikke hadde gått mye lenger:(

Jeg røyker ikke og hadde ikke gjort noe "feil" i svangerskapet. Såå er litt bekymret denne gangen, og ønsker gjerne litt oppfølging ang det. Men visste ikke at det var mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...