Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Her kommer vi til å søke om full plass fra barnehageåret 2015/2016, har dårlig erfaring med å søke ved nyttår. Siden vi har søsken i barnehagen håper vi å få plass gjennom søskenprioritering.. Kommer nok ikke til å bruke plassen fra august, men vente til barnet er ca 1 år. Det kommer jo litt an på hvordan barnet er som person også. Så får vi se om vi bruker helle plassen eller prøver med noen dager i uka. Ja, det er tidlig, men vanskelig å få til noe annet med jobb, lån og hverdagen forøvrig. Frøkna starta i bhg når hun var 14 mnd, og det gikk veldig fint.

Vi tenkte også på å søke fra august og bare betale for en evt plass i noen mnd fremover (2500 i mnd er strengt tatt ingenting mot å slippe en mnd eller to med ulønnet permisjon...), men så vidt jeg har forstått er ordningen her i Oslo at plassen går til en annen søker hvis den ikke er tatt i bruk innen 15. september. :( Kjenner noen som fikk barn sent i november som måtte ha barnet i barnehagen fra august. De ordnet det sånn at pappaen uansett hadde permisjon og at barnet hadde veldig korte dager, men det er uansett ikke noe gunstig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lilly, er det ikke noe med at man må ha oppstart i løpet av august hvis man får plass i hovedopptaket? :klo:

Jeg håper i grunnen vi kan vente med bhgstart til rundt nyttår. De to andre har begynt ved nærmere 18 mnd, og det har funket ok (bedre med nr 2 enn nr 1, riktignok, men det har nok mest med personlighet å gjøre). Jeg synes de er veldig små når de er under året... Men om vi får plass på søskenprio, så blir det nok oppstart fra slutten av august neste år. Da er knøttet sannsynligvis 11,5 mnd eller så. Det er jo også en trygghet i at vi kjenner bhg og de voksne godt etterhvert, selv om det blir litt endringer der fra høsten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til at barnet kan få begynne i barnehage på nyåret, altså det vil være 14 mnd ca. Men hvordan kan man få det til å gå rundt økonomisk når man etter permisjonen må ta ut noe ulønna permisjon. Puh....håper det ordner seg!

Og gudsjelov for at nav skal forenkle søknadsskjemaet fra juni i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte også på å søke fra august og bare betale for en evt plass i noen mnd fremover (2500 i mnd er strengt tatt ingenting mot å slippe en mnd eller to med ulønnet permisjon...), men så vidt jeg har forstått er ordningen her i Oslo at plassen går til en annen søker hvis den ikke er tatt i bruk innen 15. september. :(

Lilly, er det ikke noe med at man må ha oppstart i løpet av august hvis man får plass i hovedopptaket? :klo:

Det er ikke noen sånn regel her (bor på en relativt liten plass), jeg sjekka det nøye når frøkna skulle begynne i bhg fordi vi vurderte å gjøre det samme da. De liker det ikke så godt i kommunen, siden man faktisk "tar opp" en plass som ikke brukes. Men det er ikke noe stort problem her, og særlig ikke når det bare er snakk om en mnd eller to. Jeg vet om en familie som gjorde dette i fjor på avdelingen til frøkna. Tror de ansatte syns det var ganske ok egentlig, da slapp de tilvenning på alle småttisene samtidig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til at barnet kan få begynne i barnehage på nyåret, altså det vil være 14 mnd ca. Men hvordan kan man få det til å gå rundt økonomisk når man etter permisjonen må ta ut noe ulønna permisjon. Puh....håper det ordner seg!

Og gudsjelov for at nav skal forenkle søknadsskjemaet fra juni i år.

Dere må jo enten ta ut ulønnet permisjon (som man har rett på når det er for å passe egne barn), eller evt ta den lengste permisjonen med 80 % lønn. Nå lønner det visst seg å ta 100 % lønn + ulønnet permisjon noen mnd, men det forutsetter jo at man klarer å spare litt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må jo enten ta ut ulønnet permisjon (som man har rett på når det er for å passe egne barn), eller evt ta den lengste permisjonen med 80 % lønn. Nå lønner det visst seg å ta 100 % lønn + ulønnet permisjon noen mnd, men det forutsetter jo at man klarer å spare litt da ;)

Ja, vi kommer til å sitte å regne litt på det. Men oppi alt ønsker vi løpet av neste år flytte tilbake til hjembyen vår, som også innebærer jobbskifte. Meeeen...det årnær sæ for snille jenter, gjør det ikke!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kommer til å sitte å regne litt på det. Men oppi alt ønsker vi løpet av neste år flytte tilbake til hjembyen vår, som også innebærer jobbskifte. Meeeen...det årnær sæ for snille jenter, gjør det ikke!? :)

Klart det! Det er jo ennå nesten et år eller noe til dere behøver å søke om bhg plass heldigvis, og dessuten kan det jo være at besteforeldre ønsker å passe litt? Det løste mye her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips til å spare til ulønnet permisjon, forresten? Vi har tenkt på å begynne å sette inn et par tusen hver i mnd allerede nå, så vi kommer i gang, men får liksom ikke somlet oss til å gjøre det. :sjenert: Jeg får heldigvis snart lønnsøkning med tilbakebetaling fra september, så da tenker jeg å sette hele den summen inn på sparekonto for å kickstarte litt - og så får samboer matche den. :fnise: Men burde jo spare store summer i mnd, uten å ha finregnet på det ser jeg jo at vi må spare godt over 100.000 for å ikke ha det trangt de månedene det gjelder! (Evt avdragsfrihet på lån disse mnd vil jo hjelpe litt da, selv om jeg helst ikke vil det siden vi nok skal kjøpe noe større om et par år.)

Heldigvis er det jo relativt bra timing med feriepenger og skattepenger ifht innkjøp til baby, så håper vi slipper å merke akkurat det noe særlig på den "daglige" økonomien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen lure tips til å spare til ulønnet permisjon, forresten? Vi har tenkt på å begynne å sette inn et par tusen hver i mnd allerede nå, så vi kommer i gang, men får liksom ikke somlet oss til å gjøre det. :sjenert: Jeg får heldigvis snart lønnsøkning med tilbakebetaling fra september, så da tenker jeg å sette hele den summen inn på sparekonto for å kickstarte litt - og så får samboer matche den. :fnise: Men burde jo spare store summer i mnd, uten å ha finregnet på det ser jeg jo at vi må spare godt over 100.000 for å ikke ha det trangt de månedene det gjelder! (Evt avdragsfrihet på lån disse mnd vil jo hjelpe litt da, selv om jeg helst ikke vil det siden vi nok skal kjøpe noe større om et par år.)

Heldigvis er det jo relativt bra timing med feriepenger og skattepenger ifht innkjøp til baby, så håper vi slipper å merke akkurat det noe særlig på den "daglige" økonomien...

Ja, det var lurt, sette inn 1000 kr hver pr måned til ulønna permisjon. Kan bli litt harda bud fremover, ikke mye til hurrameg rundt ferie, til tross for feriepenger og skatt til gode. Ah, voksenlivet ass! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte sannsynligvis satse på barnehage fra august, året etter der igjen, altså 2017. Da er barnet nesten 2år (-2-3mnd). Jenta vår begynte da hun var akkurat blitt 2år, og vi var veldig fornøyd med det (særlig mtp personligheten hennes). Jeg tar ca 14mnd, far tar sine uker, og en snill bestemor stiller opp akkurat som sist har hun sagt<3 Sansynligvis vil jeg da gå litt ned i stilling, slik at jeg kanskje uansett har en dag fri i uken. Vi får se litt hvordan unge vi får også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi håper også på plass i barnehage høsten 2016 vha søskenprioritet. Lille trille vil da være et år ganske nøyaktig. Så får vi se om vi får og må bruke plassen fom august.

Jeg har lite symptomer for tiden, så det er deilig. Men en ting er at brystvortene har blitt sinnsykt vonde, så de er helt off limit :fnise:

Ellers så har jeg opplevd at jeg på en måte verker i nedre del av livmoren/livmortuppen (hvis det er et ord!) Magen er øm hvis jeg drar opp beina og det stikker innimellom. Noen av dere andre som er ca like langt som kjenner noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi håper også på plass i barnehage høsten 2016 vha søskenprioritet. Lille trille vil da være et år ganske nøyaktig. Så får vi se om vi får og må bruke plassen fom august.

Jeg har lite symptomer for tiden, så det er deilig. Men en ting er at brystvortene har blitt sinnsykt vonde, så de er helt off limit :fnise:

Ellers så har jeg opplevd at jeg på en måte verker i nedre del av livmoren/livmortuppen (hvis det er et ord!) Magen er øm hvis jeg drar opp beina og det stikker innimellom. Noen av dere andre som er ca like langt som kjenner noe lignende?

Jeg har det veldig likt deg: Lite symptomer, men siste uken VELDIG ømme nipler. Kan også se noe hvitt, akkurat som litt fettlag/smuss som legger seg i "sprekkene" på nippel. Har dette noe med melka å gjøre?

Jeg hadde vondt i livmortuppen et par dager når jeg var 8-9 uker på vei. Har du det ofte/lenge? Jeg kan kjenne stikkinger dersom jeg presser når jeg tisser(om jeg skal være kjapp og tømme alt liksom :fnise:). Er dette vanlig? Men ikke noe når jeg tar bena opp til magen. Mulig alle er forskjellige og kjenner det forskjellige steder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal på UL idag. Meg og fastlegen min er uenig om hvor langt jeg er på vei. Gleder meg til og se knøttet. Tilfeldigheter gjorde at samboer og får være med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom nå.

Går det bra med alle sammen? ☺️

Her gleder vi oss til oul neste uke! Kan ikke vente med å få vite om alt er bra med den lille samt få vite kjønn! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på UL idag. Meg og fastlegen min er uenig om hvor langt jeg er på vei. Gleder meg til og se knøttet. Tilfeldigheter gjorde at samboer og får være med!

Så spennende, hvordan gikk det? Har lyst å ta tidlig UL selv, men må vel finne en privat da. Gjorde du det privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så spennende, hvordan gikk det? Har lyst å ta tidlig UL selv, men må vel finne en privat da. Gjorde du det privat?

Det gikk kjempebra. Var kun for og fastsette termin da meg og fastlegenvar uenig. Så fikk henvisning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det OUL i morgen. Det blir spennende! Typisk nok har Snorkfrøken (minstejentas KG-navn, hehe) blitt syk, så da ble det straks litt mer ordning, for jeg vil gjerne ha med meg mannen. Men det ordner seg, mamma sa hun kan komme inn så mannen rekker timen. (Han skal være hjemme med henne i morgen, hun er helt klart ikke i bhg-form i morgen heller, så slapp som hun er i dag, stakkar.)

Ellers går nå dagene, ganske fort, også. Sprøtt å tenke på at jeg nærmer meg halvveis. Grugleder meg litt til ultralyden, siden det aldri ble noen tidlig UL blir det første titt... Men jeg satser på at alt er bra. :) Blir spennende å se om de klarer å se kjønn - jentene har veldig lyst på en lillebror, men om det ønsket kan innfris gjenstår å se... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frøkenanonym: Jeg har faktisk ikke kjent vondt i magen nå de sist to kveldene, så regner med at det var noe som skulle vokse eller strekke seg :)

Var på OUL i dag. Det var deilig å se knøttet igjen. Jeg har kjent spark hver dag i over en uke nå og det var klart hvorfor på ultralyd, for det er en kjempeaktiv baby som ikke gadd å bli tatt bilde av :fnise:

Deilig å høre at alt ser bra ut. Vi fikk telle fingrer og tær, se tungen som jobbet i munnen, se hjerteklaffene som åpnet og lukket inni det bankende hjertet - fy søren vi er heldige som får denne muligheten - det hadde ihvertfall ikke mine foreldre!

Vi har valgt å ikke vite kjønn denne gangen heller. Min mann tror det er en jente og vesla som skal bli storesøster tror det kommer en gutt! Jeg har tenkt at jeg tror det blir jente, men i dag synes jegd et så ut som en gutt! Så det blir spennende å se resultatet - noen må jo ha rett :ler:

Nei så lenge babyen er helt frisk så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på OUL nummer 2 i dag, og alt stod bra til med den lille! 99% sikkert at det er en jente, det var også det hun på forrige OUL trodde. Vi fikk se en meget aktiv liten frøken, hun sparket så hardt at hun nesten snurret rundt der inne, men jeg kjente/kjenner ingenting. :vetikke: Morkaka har ikke flyttet på seg siden sist så den er nå festet på framsiden av baby.

Har fått termin 12.september, så får vi se nå, da.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...