Gå til innhold

Spenstig!


Zenobia

Anbefalte innlegg

Granolaen var svært vellykket forresten, selvom jeg tok det på måfå. Skrev ned hva jeg brukte, hvis noen vil ha oppskrift på en sunn, ren og god granola?

Ja takk!! :laugh: Jeg er lei av den alt for søte (og usunne) kjøp-granolaen, så kanskje jeg skal begynne å lage selv i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg kanskje helt utafor, men hva er egentlig forskjellen på granola og vanlig müsli/frokostblanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært en kort tur i skiløypa. Ble kortere enn planlagt, fordi ene sønnen min ville hjem tidligere. Har tatt 70 squats+70 hip thrusts da jeg kom hjem og trent litt styrke på matte etterpå. Så kommer det o'store problemet mitt...for jeg liker å trene... Nå er jeg sulten...og fristelsen til å spise julekaker, julegodteri, rester fra gårsdagen tapasmiddag etc...toppet med en boks cider er STOR! Men nå skal jeg være flink siden dere er så flinke -så skal drikke et stort glass isvann og spise en sunn kveldsmat! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadust's rene granola :lol::

- 1/2 cup valnøtter

- 1 cup økologisk havregryn

- 1/4 cup linfrø

- 1/4 solsikkekjerner

- 2 ss brun rissirup

Hvis dere vil ha en litt rundere smak, så kan dere gjerne ha i noen dråper vaniljeekstrakt.

Forvarm ovnen til noe mellom 140-170 grader. Jeg brukte 150, men det avhenger jo litt av ovn. Ikke ha på varmluft, men vanlig steking.

Bland alt det tørre i en bolle før dere tilsetter sirupen (tilsett også vaniljeekstrakten nå om dere vil ha med det).

Rør rundt godt, slik at alt blander seg med sirupen. Dette tar gjerne litt tid siden sirup er ganske seigt.

Når alt er godt blandet, legg det utover et stekebrett med bakepapir på. Få det utover så godt som mulig, slik at det ikke blir noen store klumper, og sett midt i ovnen i 15-20 minutter. Følg litt med på den og starter den å bli litt gyllen er den ferdig (eller ta den gjerne ut litt før den blir gyllen også).

La det kjølne litt på bakepapiret før dere legger det over i en krukke, slik at sirupen får gjort seg helt. Regn med å måtte knuse det litt med henda når dere legger det i en krukke.

La ved linkene til de produktene jeg bruker, siden jeg bruker alt økologisk og det kan være vanskelig (og dyrt) å finne økologiske nøtter o.l. i Norge. Jeg bestiller utelukkende fra iherb, og selvom den norske krona har sunket i verdi, er det fortsatt billigere.

Dere kan selvfølgelig ha i hva dere vil, og jeg kan anbefale usukret tørket frukt (eller fersk frukt som dere bare kutter opp når dere skal spise det. Sånn jeg gjør det. :nigo: )

Hvis dere ikke har cup-mål (man får kjøpt billig bunke med cups på Clas Ohlson), så er 1 cup = 237 ml, 1/2 cup = 118 ml og 1/4 cup = 59 ml.

Dette er nå en næringsstoff-bombe dere kan spise med god fornøyelse og samvittighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje helt utafor, men hva er egentlig forskjellen på granola og vanlig müsli/frokostblanding?

Granola er bakt i ovn (hva det er bakt med er forskjellig), mens müsli er rått. I tillegg er det mange flere ingredienser som er vanlig i granola, som ikke er i müsli. Det ligner, men smaker veldig forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadust's rene granola :lol::

- 1/2 cup valnøtter

- 1 cup økologisk havregryn

- 1/4 cup linfrø

- 1/4 solsikkekjerner

- 2 ss brun rissirup

Hvis dere vil ha en litt rundere smak, så kan dere gjerne ha i noen dråper vaniljeekstrakt.

Forvarm ovnen til noe mellom 140-170 grader. Jeg brukte 150, men det avhenger jo litt av ovn. Ikke ha på varmluft, men vanlig steking.

Bland alt det tørre i en bolle før dere tilsetter sirupen (tilsett også vaniljeekstrakten nå om dere vil ha med det).

Rør rundt godt, slik at alt blander seg med sirupen. Dette tar gjerne litt tid siden sirup er ganske seigt.

Når alt er godt blandet, legg det utover et stekebrett med bakepapir på. Få det utover så godt som mulig, slik at det ikke blir noen store klumper, og sett midt i ovnen i 15-20 minutter. Følg litt med på den og starter den å bli litt gyllen er den ferdig (eller ta den gjerne ut litt før den blir gyllen også).

La det kjølne litt på bakepapiret før dere legger det over i en krukke, slik at sirupen får gjort seg helt. Regn med å måtte knuse det litt med henda når dere legger det i en krukke.

La ved linkene til de produktene jeg bruker, siden jeg bruker alt økologisk og det kan være vanskelig (og dyrt) å finne økologiske nøtter o.l. i Norge. Jeg bestiller utelukkende fra iherb, og selvom den norske krona har sunket i verdi, er det fortsatt billigere.

Dere kan selvfølgelig ha i hva dere vil, og jeg kan anbefale usukret tørket frukt (eller fersk frukt som dere bare kutter opp når dere skal spise det. Sånn jeg gjør det. :nigo: )

Hvis dere ikke har cup-mål (man får kjøpt billig bunke med cups på Clas Ohlson), så er 1 cup = 237 ml, 1/2 cup = 118 ml og 1/4 cup = 59 ml.

Dette er nå en næringsstoff-bombe dere kan spise med god fornøyelse og samvittighet!

Takk for oppskrift, denne må jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes godt ut! Bruker du noe til? Yogurt eller biola, kesam eller noe?

Jeg lager faktisk vaniljekesam av mager kesam som du får kjøpt i butikken. Når jeg spiser rent, sånn som i clean eating, så kutter jeg alt av raffinert sukker og da er det kun naturell-versjonene i butikkene jeg kan spise. Jeg har denne som jeg bruker når jeg vil ha vaniljesmak på noe, men mens jeg ventet på den så brukte jeg å blande vaniljeekstrakt med kesamen for å få vaniljekesam. Så spiser jeg det med oppkuttet frukt og kesamen.

Disse kombinasjonene synes jeg er best:

- Eple og kanel

- Kiwi og banan

- Bær-blanding

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig god styrkeøkt på treningssenteret idag med oppvarming på mølle. Fikk en del tips fra en på senteret til nye øvelser, gøy å prøve noe nytt fremover. Blir nok ikke gøy i morgen for det var virkelig HARDT, men blir litt godt det og da :P

Kostholdet idag derimot er ikke noe å skrive hjem om. Gikk på en smell som for meg er ganske klassisk, spiste alt for lite på dagen og når jeg kom hjem fra trening var det noen pizzarester som frista altfor mye. Og det var ikke lite pizza heller.

Uff. Så nå var den dårlige samvittigheten på plass.

Føler virkelig at det er kostholdet som er min store svakhet. Treningen gir meg så mye men de sier jo at kosthold er 70% så der må jeg virkelig skjerpe meg og finne noe jeg kan leve med slik at det ikke bare blir kjappe, enkle løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig god styrkeøkt på treningssenteret idag med oppvarming på mølle. Fikk en del tips fra en på senteret til nye øvelser, gøy å prøve noe nytt fremover. Blir nok ikke gøy i morgen for det var virkelig HARDT, men blir litt godt det og da :P

Kostholdet idag derimot er ikke noe å skrive hjem om. Gikk på en smell som for meg er ganske klassisk, spiste alt for lite på dagen og når jeg kom hjem fra trening var det noen pizzarester som frista altfor mye. Og det var ikke lite pizza heller.

Uff. Så nå var den dårlige samvittigheten på plass.

Føler virkelig at det er kostholdet som er min store svakhet. Treningen gir meg så mye men de sier jo at kosthold er 70% så der må jeg virkelig skjerpe meg og finne noe jeg kan leve med slik at det ikke bare blir kjappe, enkle løsninger.

En løsning kan være å skrive en matplan, som sier hva du skal spise de største måltidene av dagen.

En annen løsning kan å være sette alarm på telefonen og spise når den ringer så du får i deg nok måltider.

Ellers, hvis du har lite å gjøre på søndager, kan du lage mange middager som du så fryser ned. Så har du noe sunt i frysern å ty til når du har lyst på enkle løsninger.

Eller så er en kombinasjon også en god løsning. :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning kan være å skrive en matplan, som sier hva du skal spise de største måltidene av dagen.

En annen løsning kan å være sette alarm på telefonen og spise når den ringer så du får i deg nok måltider.

Ellers, hvis du har lite å gjøre på søndager, kan du lage mange middager som du så fryser ned. Så har du noe sunt i frysern å ty til når du har lyst på enkle løsninger.

Eller så er en kombinasjon også en god løsning. :nigo:

Takk for gode tips! Alle bunner jo i det jeg er dårligst på : planlegging.

Det er noe jeg må ta tak i :)

Kanskje jeg skal prøve alle tipsene dine i tur og orden og se hva som passer best. Food prep på en søndag med litt netflix i bakgrunnen høres ikke fælt ut det.

Sliter med gode lunsjer på jobb og, det ender ofte med at jeg spiser lite/ingenting frem til jeg er hjemme igjen.

Noen som har tips til sunn og enkel lunsj?

Går endel knekkebrød og ost men er ganske lei av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke en spesielt sprek dag idag - gikk bare en liten tur på 40 min og spiste sunt fram til kvelden da jeg gikk på en smell med både pizza og popkorn. Men jaja, tar det ikke så tungt. Imorgen er en ny dag, og da satser jeg på en ordentlig treningsøkt! (Håper at nå som jeg har skrevet om det her vil jeg føle meg presset til å gjennomføre :sjenert: )

Nå har jeg klikket hjem noe treningstøy på Nelly-salget og håper at fargerikt nytt treningstøy vil motivere meg til å trene :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Alle bunner jo i det jeg er dårligst på : planlegging.

Det er noe jeg må ta tak i :)

Kanskje jeg skal prøve alle tipsene dine i tur og orden og se hva som passer best. Food prep på en søndag med litt netflix i bakgrunnen høres ikke fælt ut det.

Sliter med gode lunsjer på jobb og, det ender ofte med at jeg spiser lite/ingenting frem til jeg er hjemme igjen.

Noen som har tips til sunn og enkel lunsj?

Går endel knekkebrød og ost men er ganske lei av det.

Jeg har mange gode tips til sunne, enkle lunsjmåltider - jeg kan skrive litt til deg imorgen når jeg har bedre tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange gode tips til sunne, enkle lunsjmåltider - jeg kan skrive litt til deg imorgen når jeg har bedre tid! :)

Supert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for gode tips! Alle bunner jo i det jeg er dårligst på : planlegging.

Det er noe jeg må ta tak i :)

Kanskje jeg skal prøve alle tipsene dine i tur og orden og se hva som passer best. Food prep på en søndag med litt netflix i bakgrunnen høres ikke fælt ut det.

Sliter med gode lunsjer på jobb og, det ender ofte med at jeg spiser lite/ingenting frem til jeg er hjemme igjen.

Noen som har tips til sunn og enkel lunsj?

Går endel knekkebrød og ost men er ganske lei av det.

Du må lage å ta med på jobb?

Proteinpannekaker eller proteinvafler sammen med bær, frukt og kesam eller syltetøy synes jeg er godt når jeg tar med meg lunsj på skolen. Ellers har jeg forskjellige bokser så jeg har granola/müsli i en boks, yoghurt/kesam i en annen boks og eventuelle tillegg jeg vil ha oppi i en tredje boks.

Sandwich er også veldig godt, men da må du også pakke det våteste pålegget i en egen boks og heller ta det på når du skal spise (med mindre du ikke er like kresen som meg og ikke bryr seg om en litt fuktig sandwich). Sandwich kan jo varieres veldig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage å ta med på jobb?

Proteinpannekaker eller proteinvafler sammen med bær, frukt og kesam eller syltetøy synes jeg er godt når jeg tar med meg lunsj på skolen. Ellers har jeg forskjellige bokser så jeg har granola/müsli i en boks, yoghurt/kesam i en annen boks og eventuelle tillegg jeg vil ha oppi i en tredje boks.

Sandwich er også veldig godt, men da må du også pakke det våteste pålegget i en egen boks og heller ta det på når du skal spise (med mindre du ikke er like kresen som meg og ikke bryr seg om en litt fuktig sandwich). Sandwich kan jo varieres veldig også.

Takk for gode forslag! Noteres :)

Ja, er greiest å lage på forhånd for lunsj er ofte hektisk, men har tilgang til å oppbevare pålegg i kjøleskap så kan jo ha pålegg der til feks sandwhich :)

Har du en oppskrift på proteinpannekaker du synes er gode kalde? Har laget tidligere men da synes jeg ikke de var gode utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Alle bunner jo i det jeg er dårligst på : planlegging.

Det er noe jeg må ta tak i :)

Kanskje jeg skal prøve alle tipsene dine i tur og orden og se hva som passer best. Food prep på en søndag med litt netflix i bakgrunnen høres ikke fælt ut det.

Sliter med gode lunsjer på jobb og, det ender ofte med at jeg spiser lite/ingenting frem til jeg er hjemme igjen.

Noen som har tips til sunn og enkel lunsj?

Går endel knekkebrød og ost men er ganske lei av det.

Jeg har en del gjennomsiktige matbokser med ulike farger og størrelser som jeg fordeler lunsjen min i. Jeg spiser som regel to ganger på jobb, så jeg fordeler lunsjen i to. :)

- I den største boksen har jeg oppkuttet frukt og grønnsaker eller bær om jeg føler for det. Det går mest i grønngule epler, et par dadler, en liten-medium gulrot, cherrytomater, litt selleri, spinat. Bruker bare å mixe det jeg finner på kjøkkenet egentlig.

- Pakket inn i aliminiumsfolie har jeg som regel en grov brødskive/et grovt rundstykke enten med majones, spinat og kalkunfilet + agurkskiver eller med most avokado med salt og pepper (mmmm!), majones og kalkunfilet/skinke/røkt laks. Kommer an på hva slags pålegg jeg føler for. Men går mest i kalkunfilet og røkt laks.

- I den minste boksen jeg har putter jeg i en håndfull mandler.

I sommer fylte jeg en rund medium matboks med havregrøt (tørr) med rosiner. Fylte bare vann i den og puttet i mikro. Vips, så hadde jeg lunsj :) Hadde en banan med også, for å mette enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del gjennomsiktige matbokser med ulike farger og størrelser som jeg fordeler lunsjen min i. Jeg spiser som regel to ganger på jobb, så jeg fordeler lunsjen i to. :)

- I den største boksen har jeg oppkuttet frukt og grønnsaker eller bær om jeg føler for det. Det går mest i grønngule epler, et par dadler, en liten-medium gulrot, cherrytomater, litt selleri, spinat. Bruker bare å mixe det jeg finner på kjøkkenet egentlig.

- Pakket inn i aliminiumsfolie har jeg som regel en grov brødskive/et grovt rundstykke enten med majones, spinat og kalkunfilet + agurkskiver eller med most avokado med salt og pepper (mmmm!), majones og kalkunfilet/skinke/røkt laks. Kommer an på hva slags pålegg jeg føler for. Men går mest i kalkunfilet og røkt laks.

- I den minste boksen jeg har putter jeg i en håndfull mandler.

I sommer fylte jeg en rund medium matboks med havregrøt (tørr) med rosiner. Fylte bare vann i den og puttet i mikro. Vips, så hadde jeg lunsj :) Hadde en banan med også, for å mette enda mer.

Herlig! Takk for masse gode tips! :D

Tror jeg skal investere i noen nye matbokser.

Dette med most avokado ser jeg over alt for tiden, føler jeg går glipp av noe - må lære meg å like avokado :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...