Løvinnen Skrevet 11. august 2004 Forfatter #41 Del Skrevet 11. august 2004 Da var kjøkkenet bestemt. Ble glatt bjørk, sort (litt marmorert) benkeplate, og de fleste hvitevarene innebygd. Skal også ha innfelt spotter under overskapene. Håper det blir bra resultat...... Var også å snakket med de som bygger, har bestemt oss for en Jøtul F220 ovn i stuen, så vi fikk levert målene slik at de får lage pipe og brannmur ut fra de rette målene..... Spennende å se at ting tar form nå, gleder meg sånn til vi en gang får flytte inn, men det blir nok leeeenge til..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 11. august 2004 #42 Del Skrevet 11. august 2004 Åhhhh det hørtes SÅ fin ut!! missunner deg som har kommet så langt!! Deilig å få til i orden til den lille kommer. Vi holder på å bygge hus, men vi er nesten klar til å støpe grunnmur! så ja, et stykke igjen!! Men jeg håper og håper på at det muligens er et mikroskopisk håp på at vi er omtrent ferdig når baby ankommer denne verden!! åh, nå lyner det og tordner sinnsykt ute.... ikke det jeg liker best!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyttebæret Skrevet 11. august 2004 #43 Del Skrevet 11. august 2004 Det høres deilig ut å finne ting og tang til nybygd hus! Jeg vil jeg også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 12. august 2004 #44 Del Skrevet 12. august 2004 Kjøkkenet hørtes flott ut!!!!! Lykke tli videre med byggeprosessen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 12. august 2004 Forfatter #45 Del Skrevet 12. august 2004 Takk for hilsener Glossy. Ja, det er spennende å bygge hus, men mye en må tenke gjennom og mye som må ordnes. Skal bli godt når det blir ferdig. kankjse vi kommer oss inn til jul, men det er så langt fra sikkert. Men ferdig til lille mini'n kommer blir vi nok Nå er det bare noen timer til vi skal til jordmor for første gang, blir spennende. Skal ha med sambo i dag, litt koslig for han å få blitt med på en kontroll også, blir litt vanskligere når han er i arbeid, så da passet det bra at han har fri nå frem til mandag. Fortalte en veninne i går at vi venter en liten (Hun fikk for 15 dager siden), hun ble bare så glad. Godt å ha noen som en kan prate med og dele tanker med. Og siden hun nettopp har vært igjennom det samme selv, så kan hun jo både svare på ting jeg lurer på og komme med tips og gode råd. Var så kosleig å prate med henne i telefonen, hørte den lille i bakgrunnen som satt og pludret på mamman sitt fang, tenkte for meg selv, at om et halvt år er det vi som har en sånn liten i hus. Åhhh... som jeg gleder meg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 12. august 2004 Forfatter #46 Del Skrevet 12. august 2004 Da var første JM kontroll unna gjort, ble ikke akkurat gjort så mye. ville ikke sjekke noe, dette fordi hun mente det ikke var noe vits siden jeg jo var med legen for 6 dager siden. Ble bare samtale denne gangen, fikk en del info om hva som vil skje fremover etc etc. Fikk også grundig info om UL, noe legen egentlig skulle gitt da han henviste meg. Spurte om når vi kunne få høre hjertelyden, hun sa hun brukte å vente til rundt 20 uke er ikke det sent da?? Greit nok jeg sikkert skal på UL før det, men likevell..... Jaja... får smøre meg med tålmodighet (Noe jeg ikke har) Noen som kan selge meg litt kanskje?? :-) Skal til legen om 3 uker for svar på prøver etc, og neste JM kontroll om 6 uker. Regner med jeg får time til ordinær UL en gang mellom de to timene. Håper det blir mer spennende å gå til jordmor neste gang..... Nå skal jeg ta med meg lesestoffet jeg fikk av JM ned til sjøen og nyte solen.... skal vist grille også i dag, svigers som inviterer :-) Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyttebæret Skrevet 12. august 2004 #47 Del Skrevet 12. august 2004 Det høres koselig ut å ligge på stranden med lektyre som virkelig er relevant: Det største underet i verden! Jeg aner ikke når det er vanlig at jordmor sjekker hjertelyd og sånn, med du kan i allefall ha nedtelling til UL! eller ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 12. august 2004 Forfatter #48 Del Skrevet 12. august 2004 Var kjekt ved sjøen ja tyttebæret og lektyren var også bra Kan starte nedtellingen til UL så snart inkallingsbrevet dumper ned i postkassen. Får håpe det bare bor en der inne, uten blir leiligheten vi har kjøpt litt for liten....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 12. august 2004 #49 Del Skrevet 12. august 2004 Å så gøy med info om UL. Legen min skulle sende brev til de og de skulle ringe meg. Jeg er SÅ spent på år jeg skal inn!! Skal dere vite kjønn?? Det skal vi. er SÅ spent!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 13. august 2004 Forfatter #50 Del Skrevet 13. august 2004 Glossy: Vi har ikke bestemt ennå om vi vil vite kjønnet, har ikke snakket så mye om det. Jeg har litt lyst, men på en annen side så er det jo litt spennende å ikke vite også. I dag var det tilbake på jobb igjen etter et par dager fri, kan godt si det var travelt, og vi som har hatt det så rolig noen måneder nå.... Klarer ikke helt å se hvordan dette skal gå, men, men... får ta en dag av gangen. Skal jobbe i helgen også, skal egentlig i bursdagsselskap i morgen, men får se hvordan formen er etter en travel dag på jobb, skal jo på jobb søndag også, men da begynner jeg ikke før 14.30, så for den del kan jeg jo feire til langt på natt..... Skal gå å rydde opp etter middagen nå, var så heldig å få servert middag med en gang jeg kom hjem :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 13. august 2004 Forfatter #51 Del Skrevet 13. august 2004 Fikk svar på noen av blodprøvene i dag, Jeg er vist Rh negativ. er ikke så helt inne på dette, men har skjønt noe om at en da er litt mer på vakt dersom mannen er Rh-positiv. Eller var det slik...???? har prøvd å lese litt om dette nå..... blir jo så nysgjerrig. Får vel vite mer av legen når jeg skal dit om 3 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 13. august 2004 #52 Del Skrevet 13. august 2004 Det at du er Rh negativ betyr at babyen kan lage antistoffer mot blodet ditt om pappa'n er Rh positiv og fosteret dermed ere det - tror jeg. Men dette skal visstnok ikke være noe stort problem for førstegangsfødende. Tror det blir verre og verre for hvert svangerskap. Du får iallefall en sprøyte for å hindre immunisering etter fødselen. Barnets og mors blod skal i graviditeten ikke komme i kontakt med hverandre, men det skjer i noen få tilfeller, og faren er størst under fødselen, og en immuniseringsreaksjon vil kunne starte. I visse tilfeller vil moren danne motstoffer (antistoff) mot visse faktorer (antigener) som fosteret har arvet fra faren. Disse motstoffene (antistoffene) kan deretter passere tilbake til fosterets sirkulasjon via morkaken, og derved medføre sykdom hos fosteret. Det er i første rekke de røde blodlegemene og blodplatene som er "uforlikelige", og som affiseres hos fosteret. Vanligst er Rhesus-immunisering. Mor er rhesus negativ, fosteret Rhesus-positivt som far. Mor danner antistoff mot antigen på fosterets røde blodlegemer. Antistoff passerer over morkaken, og fester seg på fosterets røde blodlegemer som derved ødelegges. Dette forårsaker såkalt "hemolytisk sykdom hos nyfødte", og kan gi alle grader av anemi (blodfattighet) hos fosteret - fra de lette til alvorlige tilstander som er uforenlig med liv. Ikke alle RH-negative danner antistoff på denne måten - opp til 30% er såkalte "non-responders". Dette er derfor slett ikke et problem som alle Rhesus-negative som er gravide, vil møte, men kun noen ganske få. Fosteret kan også være Rhesus-negativt, selv om far er Rhesus-positiv, og da er det vanligvis heller ikke noe problem. 15% av befolkningen er RH-negative. Alle gravide testes på forekomst av irregulære blodtypeantistoff ved første gangs svangerskapskontroll. Er du Rhesus-negativ, taes det rutinemessig en kontrollprøve i uke 32 og 36. Dette er papirer du tar med til fødeavdelingen. Påvises det antistoff, vil det som regel være nødvendig å gjenta blodprøven flere ganger i svangerskapet for å måle antistoffmengden, eller antistofftitret som det kalles. Imidlertid gir titermålingene alene ikke god nok informasjon om tilstanden hos fosteret. Det er nødvendig med spesialoppfølging av personell med spesialkompetanse på dette området, der man har muligheter for fostervannsprøver med bestemmelse av Rhesus-faktoren hos fosteret, graden av anemi, og i sjeldne tilfelle bodoverføringer til fosteret. Det presiseres at dette er svært sjeldent, men at moderne medisin er kommet langt i å behandle denne tilstanden. Problemene rundt Rhesus-immunisering forverres for hver graviditet, og for våre mødre og bestemødre var dette en viktig årsak til gjentatte aborter og dødfødsler. Fra på slutten an 60-tallet har imidlertid alle Rhesus-negative kvinner fått forebyggende medisin mot Rhesus-immunisering etter fødsler og aborter/Rhesus immunglobulin). Mye sjeldrene enn Rhesus-immunisering er såkalt "alloimmun trombocytopeni" som er en analog til hemolytisk sykdom hos nyfødte, men ved denne tilstanden er det blodplatene som affiseres. Blodplatene er viktig for hemostasemekanismen, dvs.blodets evne til å klumpe seg sammen og stanse bøldning. Sykdommen skyldes uforlikelighet mellom blodplateantigener hos mor og foster. Følgene hos fosteret kan være blødninger. Det kan til forskjell fra Rhesus-immunisering opptre allerede i 1. svangerskap. Per i dag finnes det ikke noe screeningprogram for dette, bortsett fra helseregion V der man kjører et prosjekt på nettopp dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 13. august 2004 Forfatter #53 Del Skrevet 13. august 2004 Har sjekket papirene til sambo nå, han er vist Rh-positiv, men i følge det jeg har lest er det vist 85% som er det og bare 15% som er negative..... Tilhører de "unormale" jeg da..... Men siden jeg er førstegangsfødende så har jeg skjønt nå ut fra det jeg har lest at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye, men de vil nok ta flere blodprøver utover i graviditeten for å kontrollere antistoffet. Fant en del i Nylander sin bok og i noe av det jeg fikk hos jordmoren, ble litt klokere da ja :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 16. august 2004 Forfatter #54 Del Skrevet 16. august 2004 Akkurat kommet hjem fra jobb nå, og skal ha en etterlengtet fri dag etter arbeidshelg Helgen har gått i ett med jobbing og et 50 års lag på lørdag, var koslig det, kjente nesten ingen der, men moro var det i aller høyeste grad, men kl 01 måtte jeg bare ta kveld, var sliten og trøtt, hadde jo vært oppe siden kl 06 og hatt en traveldag på jobb før ut, så jeg var unskyldt...... Neste helg blir det også fult kjør. En slektning av sambo ringte og lurte på om jeg ville være barnevakt..... Tror nok det var krise siden de sponser flybilett og greier..... Skal bli koslig, men også travelt kan jeg tenke meg, en jente og to gutter i sin beste alder (5, 9 og 11 år). Skal ha dem fra fredag til søndag. Håper det blir bra vær så vi kan finne på noe morsomt, får jo disponere stort hus, stor hage og bil i tillegg til at de bor midt i byen, så tiden flyr nok avsted. Selv har jeg også slektninger i nærheten av dem, så jeg kan jo kombinere det med å besøke dem. I dag er jeg 13+1, tiden flyr avgårde den. Føler meg fortsatt ikke særlig gravid, har jo ingen symptomer. Men, men en kan jo kanskje være glad for det. Sliter med hard mage ennå, har prøvd det meste, tror jeg må begynne å bake enda grovere brød, kanskje det hjelper?? Er jo så kjedlig å spise svisker i tide og utide, godt er det ikke heller :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyttebæret Skrevet 16. august 2004 #55 Del Skrevet 16. august 2004 Kanskje du kan prøve linfrø? Det var i allefall det damene på gamlehjemmet sverget til for å "holde magen i orden" da jeg jobbet der. Detaljene ble ikke skjult ved frokostbordet kan du si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyttebæret Skrevet 16. august 2004 #56 Del Skrevet 16. august 2004 Kanskje du kan prøve linfrø? Det var i allefall det damene på gamlehjemmet sverget til for å "holde magen i orden" da jeg jobbet der. Detaljene ble ikke skjult ved frokostbordet kan du si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 17. august 2004 Forfatter #57 Del Skrevet 17. august 2004 Linfrø var kasnkje en god ide tyttebæret. *løper på butikken for å kjøpe* I dag fikk jeg brev fra sykehuset om jeg vil være med i mor og barn undersøkelsen. Tror nok jeg kommer til å takke ja til det. Synes det er viktig å delta i forskning da de kasnkje kan komme et skritt nærmere nye oppdagelser for fremtiden. Undersøkelsen går ut på å ta en blodprøve ved ordinærultralyd og en etter fødsel. Det vil også bli tatt prøve av navlestrengen. I tillegg til disse prøvene får en i alt 5 spørreskjema i ulike faser av graviditeten og etter fødselen. Trodde det var inkalling til ordinær UL som kom jeg, men ble lurt denne gangen. Det er vel forhåpentligvis rett rundt hjørnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 17. august 2004 #58 Del Skrevet 17. august 2004 brev fra UL kommer sikker hvert øyeblikk. Du har jo termin før meg og jeg har jo fått!! vi krysser fingrene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 19. august 2004 #59 Del Skrevet 19. august 2004 Det blir spennende med UL! Det er alltid deilig å se at alt er vel med barnet sitt, innkallingen kommer sikkert snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinnen Skrevet 19. august 2004 Forfatter #60 Del Skrevet 19. august 2004 Takk for oppmuntrnde hilsner Glossy Dagene går, og i dag er vi kommet til 13+4!!! 2.trimester startet i går.... Lurer på hvordan dette skal ende, har jo fått en enorm apetitt, spiser som en hest... Har nå nettopp intatt en stor frokost til å være meg, spiste mye mindre før. Og for ikke å snakke om lunsj på jobben, før kunne jeg klare meg med 2-3 knekkebrød, men nå har jeg med meg 4 grovskiver som jeg spiser i løpet av en arbeidsdag på 8 timer, og ennå er jeg kjempe sulten når jeg kommer hjem...... Fikk forresten ny arbeidskontrakt i går, skal fortsette hos min nåværende arbeidsgiver frem til 31.10.05. Men har ikke sagt noe om at jeg er gravid, så gruer meg til den dagen de finner det ut. Begynner ikke i den nye stillingen før 1. november, så da er det jo bare 2,5 mnd til jeg selv går ut i permisjon, hvis jeg i det heletatt klarer å jobbe så lenge da..... Føler meg litt råtten overfor arbeidsgiver, men en må jo tenke litt egoistisk også..... Får bare ta det som det kommer, selv om jeg gruer meg for reaksjonene..... Og jeg som har kjempet for å få en større stilling og å få fortsette hos samme arbeidsgiver siden jeg begynte der, og nå som anledningen kom så er jeg gravid... jaja..... Får logge meg av nå, gjøre litt . Reiser i morgen for å være barnevakt i helgen, og nå har de jammen meg kjøpt flybilett til sambo også, så da får jeg selskap...... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå