Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #161 Skrevet 5. desember 2014 Vanlig folkeskikk er det tross alt en god del som ikke mestrer.. Å ta av seg lua er ikke selvsagt for alle, da blir det enda vanskeligere å vite om man skal stå eller sitte under prosesjon f.eks. Når man skal stå og når man skal sitte er ting vanlig voksne skjønner, og barna hermer etter de voksne, så det er ikke en særlig stor problemstilling. 1
Maleficenta Skrevet 5. desember 2014 #162 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Norge bygger på kristendom, men også på norrøn mytologi. De aller færreste i Norge i dag tror på Gud, enda færre følger Bibelen, og enda færre en det igjen går regelmessig i kirken. Vi har avskaffet statskirken, så offisielt er vi like ateistisk som Richard Dawkins. Jeg har verken julestjerne eller adventslys, og jeg ville aldri godtatt noen krybbe med Jesus i mitt hjem. Julen er opprinnelig hedensk, men kristendommen har endret litt på datoer sånn at det passer perfekt med Jesu fødsel og de eventyrene der. Men jeg er egentlig imot at det skal kalles jule- og påskeferie. Jeg vil omdøpe det til vårferie og slå juleferien sammen med vinterferien og gjøre den to uker lengre.Men... det er flere i norge som tror på jesus enn tor og odin... Og selv om statskirken ikke er mer, er det flust av frikirkelige menigheter rundt omkring. Jeg er ikke så troende selv, men jula vil jeg beholde slik den er med de tradisjonene som er. Endret 5. desember 2014 av Maleficenta 1
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #163 Skrevet 5. desember 2014 Men... det er flere i norge som tror på jesus enn tor og odin... Og selv om statskirken ikke er mer, er det flust av frikirkelige menigheter rundt omkring. Jeg er ikke så troende selv, men jula vil jeg beholde slik den er med de tradisjonene som er. Og det er flere som ikke tror på noe som helst. De fleste av disse tradisjonene har sin opprinnelse i hedenske feiringer hvis du feirer jul som en gjennomsnittlige nordmann. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #164 Skrevet 5. desember 2014 Tja.. Jeg spiser ribbe -> ikke kristent Jeg har juletre -> ikke kristent Jeg har huset fullt av nisser -> ikke kristent Jeg gir og mottar gaver -> ikke kristent Jeg spiser riskrem -> ikke kristent Jeg drikker meg småfull og blir stappmett -> ikke kristent Jeg kaller det jul -> ikke kristent Det eneste kristne innslaget er ei pappstjerne i vinduet. Jeg overlever. Hadde derimot jul blitt kristmesse, med obligatorisk kirkegang, bibellesing og salmesang, så hadde jeg droppa det med høye knespark. Du feirer fortsatt en kristen høytid Uansett hvor lite kristent du prøver å gjøre det Anonymous poster hash: 3186c...303 1
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2014 #165 Skrevet 5. desember 2014 Du feirer fortsatt en kristen høytid Uansett hvor lite kristent du prøver å gjøre det Anonymous poster hash: 3186c...303 Jeg feirer jul av kulturelle årsaker og tradisjon. Derfor er det fullt mulig å få i både pose og sekk. 4
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #166 Skrevet 5. desember 2014 Du feirer fortsatt en kristen høytid Uansett hvor lite kristent du prøver å gjøre det Anonymous poster hash: 3186c...303 Det er opprinnelig en hedensk feiring. Herrefred, noen må virkelig ha dette inn med teskje. Og som Vampen svarte, så er det like mye en kulturell feiring, så det er like legitimt for ikke-kristne å feire jul som det er for kristne. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #167 Skrevet 5. desember 2014 http://www.montgomeryadvertiser.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071003/OPINION02/710020304/1006 "In Norway, 82.9 percent of the population are members of the Evangelical Lutheran Church (they are automatically registered at birth and few bother to be unregistered). However, only approximately 10 percent regularly attend church services and identify themselves as being personally Christian. A 2006 survey found: 29 percent believe in a god or deity" Julen er ikke en kristen høytid. Vintersolverv feires ikke kun den 21. desember. I 2014 er vintersolverv den 21 desember. Så om du mener du feirer dette så kan du da ikke bare velge deg en helt random dag du skal feire den på. Du feirer nok jul i den kristne høytiden slik som oss andre som betyr at du faktisk gjør noe annet enn det du sier. Du ønsker ikke å støtte kristendommen selv om du feirer en kristen høytid. De 10 prosentene er i følge SNL: "går til gudstjeneste eller annet kristelig møte én gang i måneden eller oftere.". Hverken jeg eller min samboer går i gudstjeneste eller annet kristelig møte en gang i måneden eller ofte. Men vi begge tror på Gud. Jeg ber hver kveld selv om jeg ikke går i kirka hele tiden. Veldig mange tror på Gud selv om de ikke går i kirka hver søndag Dette leses da videre: Religionssosiologene taler i denne sammenhengen ofte om privatreligiøsitet som et viktig trekk ved norsk religionsutøvelse; religion forblir viktig i den enkeltes liv, men dette gir seg ikke i særlig grad utslag i religiøs deltakelse. Denne kan du også lese: I 1985 kalte 9 prosent av unge fra 21 til 26 år seg personlig kristne. Tallet er nå tredoblet, ifølge Synovates analyse «Slik er ungdommen». Den er basert på en undersøkelse fra Norsk Monitor. - Personlig stil I aldersgruppen 15-20 år er det også oppgang, fra 20 prosent i 1985 til 21 prosent nå, skriver Vårt Land. Professor Pål Repstad ved Universitetet i Agder mener at tallene ikke nødvendigvis viser at det er blitt flere kristne her i landet. En del av forklaringen kan ligge i selve begrepet «personlig kristen», tror han. – Det å kalle seg personlig kristen var tidligere ganske krevende, da var du en avgjort kristen. Mitt inntrykk er at en del mennesker i dag, spesielt blant de unge, legger noe annet i begrepet. Nå kan det bety at «jeg har funnet min personlige måte å være kristen på». I vårt individualistiske samfunn er det å finne sin personlige stil generelt viktig for mange, og troen kan være en del av dette. Dermed er det mindre krevende å kalle seg personlig kristen, mener Repstad. Det er også bare 32% som ikke er religiøse. http://www.nrk.no/norge/flere-regner-seg-som-kristne-1.7451455 Så de aller fleste feirer faktisk jul som en kristen høytid og feirer ikke vintersolverv som da er søndag den 21 desember. Om du mener du feirer vintersolverv kan du ikke bare velge en hvilken som helst dag. Da må du faktisk legge feiringen til denne datoen. Men jeg skjønner at du bare er så ekstremt i mot kristendommen her at du gjør alt du klarer for å få det til å høres som at du ikke feirer den kristne julen, men det gjør du altså når du feirer jul den 24 desember. Anonymous poster hash: 3186c...303 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #168 Skrevet 5. desember 2014 Det er opprinnelig en hedensk feiring. Herrefred, noen må virkelig ha dette inn med teskje. Og som Vampen svarte, så er det like mye en kulturell feiring, så det er like legitimt for ikke-kristne å feire jul som det er for kristne. Den hedenske feiringen er ikke i desember. Herrefred, noen må virkelig ha dette inn med teskje. Har du bestemt deg nå om du feirer vintersolverv den 21 desember, den kristne julen den 24 desember eller feirer du den hedenske julen som da er 12 januar? Eller feirer du kanskje på en av de andre kristne juledagene: 25 desember og 6 januar? Anonymous poster hash: 3186c...303 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #169 Skrevet 5. desember 2014 Jeg feirer jul av kulturelle årsaker og tradisjon. Derfor er det fullt mulig å få i både pose og sekk. Og tradisjonen er kristen. Om du feirer den 24 desember, 25 desember eller 6 januar selvsagt. Anonymous poster hash: 3186c...303 1
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #170 Skrevet 5. desember 2014 I 2014 er vintersolverv den 21 desember. Så om du mener du feirer dette så kan du da ikke bare velge deg en helt random dag du skal feire den på. Du feirer nok jul i den kristne høytiden slik som oss andre som betyr at du faktisk gjør noe annet enn det du sier. Du ønsker ikke å støtte kristendommen selv om du feirer en kristen høytid. De 10 prosentene er i følge SNL: "går til gudstjeneste eller annet kristelig møte én gang i måneden eller oftere.". Hverken jeg eller min samboer går i gudstjeneste eller annet kristelig møte en gang i måneden eller ofte. Men vi begge tror på Gud. Jeg ber hver kveld selv om jeg ikke går i kirka hele tiden. Veldig mange tror på Gud selv om de ikke går i kirka hver søndag Dette leses da videre: Religionssosiologene taler i denne sammenhengen ofte om privatreligiøsitet som et viktig trekk ved norsk religionsutøvelse; religion forblir viktig i den enkeltes liv, men dette gir seg ikke i særlig grad utslag i religiøs deltakelse. Denne kan du også lese: I 1985 kalte 9 prosent av unge fra 21 til 26 år seg personlig kristne. Tallet er nå tredoblet, ifølge Synovates analyse «Slik er ungdommen». Den er basert på en undersøkelse fra Norsk Monitor. - Personlig stil I aldersgruppen 15-20 år er det også oppgang, fra 20 prosent i 1985 til 21 prosent nå, skriver Vårt Land. Professor Pål Repstad ved Universitetet i Agder mener at tallene ikke nødvendigvis viser at det er blitt flere kristne her i landet. En del av forklaringen kan ligge i selve begrepet «personlig kristen», tror han. – Det å kalle seg personlig kristen var tidligere ganske krevende, da var du en avgjort kristen. Mitt inntrykk er at en del mennesker i dag, spesielt blant de unge, legger noe annet i begrepet. Nå kan det bety at «jeg har funnet min personlige måte å være kristen på». I vårt individualistiske samfunn er det å finne sin personlige stil generelt viktig for mange, og troen kan være en del av dette. Dermed er det mindre krevende å kalle seg personlig kristen, mener Repstad. Det er også bare 32% som ikke er religiøse. "Vintersolverv er en tid for håp midt under vinterens mørke, et håp om at solen igjen skal varme jorden og gjøre den fruktbar. Det er en tid for familie, venner og mellommenneskelige forhold, fred, kjærlighet, toleranse og glede. Et vintersolvervsrituale kan finne sted 21. desember, mens julemiddagen går som normalt 24. desember, fordi hele feiringen varer i 12-13 dager." Det er absolutt ingen aspekter ved min julefeiring som har opphav i kristendommen. Absolutt ingen. Du kommer med noen flotte statistikker. I NRK-artikkelen du linker til står det også at færre og færre tror på Gud. At det er kun 32% ateister i Norge tror jeg absolutt ikke på. Det er virkelig ikke 68% religiøse i Norge. 2
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2014 #171 Skrevet 5. desember 2014 Og tradisjonen er kristen. Om du feirer den 24 desember, 25 desember eller 6 januar selvsagt. Anonymous poster hash: 3186c...303 Nei, tradisjonen for min del er det min familie har gjort. Og det har vært en feiring kjemisk fri for religion og kristendom. Jeg skjønner ikke helt behovet for å forsøke å overbevise folk om at de egentlig hyller kristendommen. La meg si det på denne måten, jeg tror ikke på Gud. Og skulle det finnes en allmektig Gud der ute, så har jeg lyst til å vise ham fingeren og snu ryggen til, ikke feire eller tilbe ham. Videre har jeg ganske mye forakt overfor store deler av den kristne historien, og har null behov for å delta i noen form for organisert religion. Jeg avviser altså i høyeste grad kristendommen og dens glade budskap. Samtidig feirer jeg jul. Ikke fordi jeg tror på eventyr om jomfrufødsler og en fiffig tre i en løsning, men fordi det har vært en del av min oppvekst å gjøre det. Og fordi samværet med familien og rammene vi har er hyggelige, så har jeg ikke sett noen grunn til å la være. Skulle rammene endre seg og innholdet bli kristent derimot, så ville jeg også kutte ut julefeiringen. 3
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #172 Skrevet 5. desember 2014 Den hedenske feiringen er ikke i desember. Herrefred, noen må virkelig ha dette inn med teskje. Har du bestemt deg nå om du feirer vintersolverv den 21 desember, den kristne julen den 24 desember eller feirer du den hedenske julen som da er 12 januar? Eller feirer du kanskje på en av de andre kristne juledagene: 25 desember og 6 januar? Anonymous poster hash: 3186c...303 Jeg har ikke sagt noe juleblot, jeg har kun snakket om vintersolverv, så dette er ikke noe jeg bare "plutselig har bestemt meg for". Vintersolverv er en hedensk feiring, så vel som juleblot. Vintersolverv feires ikke kun 21. desember, noe jeg viste til i mitt forrige innlegg. Vi kan i samme slengen også legge til at Jesus ikke ble født 24. desember, så hvorfor feirer kristne hans fødsel da? 3
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #173 Skrevet 5. desember 2014 Og tradisjonen er kristen. Om du feirer den 24 desember, 25 desember eller 6 januar selvsagt. Anonymous poster hash: 3186c...303 Hvorfor er det kristne som har monopol på disse datoene? 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #174 Skrevet 5. desember 2014 Jo, jeg har all grunn til å kalle de koko-kristne. Hadde de vært snille kristne hadde de latt barna være i fred og ikke prøvd å omvende dem i så små alder. Samtlige av de jeg nevnte er autoriteter i forholdet til mitt barn, og det er helt koko av dem og utnytte sin posisjon på dem måten de gjør. Det er på grensen til ondskapsfullt. Dette går nok litt høyere enn "pianodamen" i kirken, du burde legge skylden på de som bestemmer. Lærere og andre involverte gjør faktisk bare jobben sin..Anonymous poster hash: 39c66...2e6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #175 Skrevet 5. desember 2014 Jeg har ikke sagt noe juleblot, jeg har kun snakket om vintersolverv, så dette er ikke noe jeg bare "plutselig har bestemt meg for". Vintersolverv er en hedensk feiring, så vel som juleblot. Vintersolverv feires ikke kun 21. desember, noe jeg viste til i mitt forrige innlegg. Vi kan i samme slengen også legge til at Jesus ikke ble født 24. desember, så hvorfor feirer kristne hans fødsel da? Google vintersolverv og se hva som står øverst. Vintersolverv er når solen har størst deklinasjon. Hvorfor feirer du den flere dager for sent? Det er flott om du har dine tradisjoner, men da bør du kanskje holde deg til tradisjonen (som i år faller på den 21 desember) og ikke bare feire den en annen dag? Hvorfor gjør du det? Vi vet ikke engang at Jesus levde 100% sikkert, så vi kan heller ikke vite 100% sikkert når han ble født. Jeg kunne godt feiret jul i Juni om det var det som var den kristne tradisjonen. Men den kristne tradisjonen er i Norge den 24 desember, i mange land den 25 desember og i den ortodokse kirke den 6 januar. Siden jeg er Norsk og kristen feirer jeg at Jesus ble født den 24 desember og hele desember er for meg en nedtelling til kristi fødsel. Det blir veldig dumt å bare feire en dag om man ikke har noe å feire. Du har jo ikke noe å feire den 24 desember. Du mener du feirer vintersolverv, men den er i år den 21 desember. Hvorfor feirer du da denne dagen den 24? Anonymous poster hash: 3186c...303 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #176 Skrevet 5. desember 2014 Hvorfor er det kristne som har monopol på disse datoene? Fordi det er slik det er. Du feirer vel ikke Ramadan heller vil jeg tro og dikter opp en annen grunn til at du skal faste når du ikke er muslim? Eller du feirer vel ikke Id ul-Adha heller? Gjør du? Hvorfor feirer du da en kristen høytid når du ikke er kristen? Du kan absolutt feire alle disse høytidene for min del Kjør på, og finn på alle mulige grunner til at du feirer for at du absolutt ikke ønsker å godta at du feirer en religiøs høytid, men det blir ganske dumt. Jeg feirer i alle fall de kristne høytidene. Ikke høytider som ikke hører til min religion. Jeg tror ikke på norrøn mytologi som du tydeligvis gjør, og derfor feirer jeg ikke den 21 desember i år eller midtvinterdagen den 12 januar. Det er rart at du feirer etter andre religioner sine helligdager Du sier du feirer vintersolverv den 24. desember, men siden du nå har fått vite at du strengt tatt feirer denne på feil dag så burde du kanskje feire vintersolverv når det er vintersolverv? Anonymous poster hash: 3186c...303 2
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #177 Skrevet 5. desember 2014 Google vintersolverv og se hva som står øverst. Vintersolverv er når solen har størst deklinasjon. Hvorfor feirer du den flere dager for sent? Det er flott om du har dine tradisjoner, men da bør du kanskje holde deg til tradisjonen (som i år faller på den 21 desember) og ikke bare feire den en annen dag? Hvorfor gjør du det? Vi vet ikke engang at Jesus levde 100% sikkert, så vi kan heller ikke vite 100% sikkert når han ble født. Jeg kunne godt feiret jul i Juni om det var det som var den kristne tradisjonen. Men den kristne tradisjonen er i Norge den 24 desember, i mange land den 25 desember og i den ortodokse kirke den 6 januar. Siden jeg er Norsk og kristen feirer jeg at Jesus ble født den 24 desember og hele desember er for meg en nedtelling til kristi fødsel. Det blir veldig dumt å bare feire en dag om man ikke har noe å feire. Du har jo ikke noe å feire den 24 desember. Du mener du feirer vintersolverv, men den er i år den 21 desember. Hvorfor feirer du da denne dagen den 24? Anonymous poster hash: 3186c...303 Den opprinnelige vintersolvervfeiringen gikk over flere dager, fra 20. desember til begynnelsen av januar. Det er denne feiringen min jul har sitt opphav i. Jeg feirer jul med pinnekjøtt, julegaver, nissepynt, gløgg, juletre og Tre nøtter til Askepott - og ingen av disse tingen har noe som helst kristent over seg. Som du sier vet vi ikke engang om Jesus levde, og i hvert fall ikke som den som blir beskrevet i Bibelen, så man kan like gjerne si at kristne ikke har noe å feire. De har i hvert fall ikke monopol på 24. og 25. desember når de ikke engang vet om det de feirer faktisk skjedde, let alone på en av de datoene. Jeg sier ikke at jeg feirer vintersolverv (eller juleblot, for den saks skyld) akkurat slik som de gjorde i norrøn tid. Jeg sier kun at den tradisjonen jeg feirer i desember stammer fra disse norrøne feiringene, og ikke den kristne. 4
Harvey Specter Skrevet 5. desember 2014 #178 Skrevet 5. desember 2014 Fordi det er slik det er. Du feirer vel ikke Ramadan heller vil jeg tro og dikter opp en annen grunn til at du skal faste når du ikke er muslim? Eller du feirer vel ikke Id ul-Adha heller? Gjør du? Hvorfor feirer du da en kristen høytid når du ikke er kristen? Du kan absolutt feire alle disse høytidene for min del Kjør på, og finn på alle mulige grunner til at du feirer for at du absolutt ikke ønsker å godta at du feirer en religiøs høytid, men det blir ganske dumt. Jeg feirer i alle fall de kristne høytidene. Ikke høytider som ikke hører til min religion. Jeg tror ikke på norrøn mytologi som du tydeligvis gjør, og derfor feirer jeg ikke den 21 desember i år eller midtvinterdagen den 12 januar. Det er rart at du feirer etter andre religioner sine helligdager Du sier du feirer vintersolverv den 24. desember, men siden du nå har fått vite at du strengt tatt feirer denne på feil dag så burde du kanskje feire vintersolverv når det er vintersolverv? Anonymous poster hash: 3186c...303 Congrats for det beste argumentet i retorikkens historie. "Fordi det er slik det er". Mind = blown Resten av posten beviser bare at du ikke har lest hele tråden, og jeg gidder ikke å repetere meg for ørtende gang. 2
Gjest Vampen Skrevet 5. desember 2014 #179 Skrevet 5. desember 2014 Google vintersolverv og se hva som står øverst. Vintersolverv er når solen har størst deklinasjon. Hvorfor feirer du den flere dager for sent? Det er flott om du har dine tradisjoner, men da bør du kanskje holde deg til tradisjonen (som i år faller på den 21 desember) og ikke bare feire den en annen dag? Hvorfor gjør du det? Vi vet ikke engang at Jesus levde 100% sikkert, så vi kan heller ikke vite 100% sikkert når han ble født. Jeg kunne godt feiret jul i Juni om det var det som var den kristne tradisjonen. Men den kristne tradisjonen er i Norge den 24 desember, i mange land den 25 desember og i den ortodokse kirke den 6 januar. Siden jeg er Norsk og kristen feirer jeg at Jesus ble født den 24 desember og hele desember er for meg en nedtelling til kristi fødsel. Det blir veldig dumt å bare feire en dag om man ikke har noe å feire. Du har jo ikke noe å feire den 24 desember. Du mener du feirer vintersolverv, men den er i år den 21 desember. Hvorfor feirer du da denne dagen den 24? Anonymous poster hash: 3186c...303 Siden du er så opphengt i datoer, så synes jeg du skal gi en del av datoene tilbake til romerne. Saturnalia begynte nemlig 17. desember, men ble etterhvert en feiring som foregikk i ei hel uke. Hvilken dato havner vi på da, sa du? Dette blir en helt idiotisk diskusjon, for jeg trodde det var et kjent faktum at kristendommen ekspanderte blant annet ved å legge sine høytider på eksisterende høytider og feiringer. Det var en enkel måte å få folk til å akseptere en ny tro, ved at mye av det kjente bestod, og etterhvert endret innhold gradvis. Selv den kristne troen bærer preg av påvirkning fra tidligere religioner. Jeg feirer verken saturnalia eller solsnu, jeg er fornøyd med å feire en hyggelig tid, uten dypere undertoner. Men å hevde kristent monopol på disse datoene blir for dumt. Denne perioden (midten av desember til ut i januar) har vært full av feiringer. Mange av disse er langt eldre enn de kristne. Datoene har altså aldri vært rent kristne. At kristendommen fikk monopol på datoene i flere hundre år, kom av noe så enkelt som at man politisk gjorde religionen enerådende. Kirken har tross alt en periode på rundt 500 år bak seg, hvor folk ble drept for å ikke tro rett. Kirken har mistet sin makt og mulighet til å forfølge annerledestroende, og da er det bare naturlig at monopolet på disse datoene nok en gang forsvinner. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #180 Skrevet 5. desember 2014 Problemet er det faktum at de involverer barn. Barn er ikke samtykkekompetente. Ikke du heller, tydeligvis... Anonymous poster hash: 4fba2...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå