AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #121 Skrevet 3. desember 2014 Jeg har handlet en STOR legoeske på salg til en av kalenderene. Den andre består av 3 mindre pakker. Også de kjøpt på salg.og så har jeg tatt noen ting vi hadde liggende (Fått som takk for noe vi arvet bort, men barnet var ikke stort nok til å interessere seg ennå.) Totalprisen på ungenes julekalendre ble da ca 800kr i år. (400kr på hver.) Det er litt mye, men egentlig ikke så galt alikevel. For meg er det veldig kos å sitte å dele opp legoeskene, fordele klosser etter bruksanvisning, så det kan bygges litt hver dag. Jeg gleder meg til denne juleforberedelsen, og kjøper gjerne inn innholdet i mai... For så å ha alt ferdigpakket i oktober... Synes også en legopakke på den måten fordeler spenningen og forventningen. Ungene får ikke en ferdig ting hver dag. Det må bygges opp over tid, og de kan lure på hva det blir til slutt. Som barn fikk jeg pakkekalender ett eller to år. Frem til det hadde vi hatt plastfigurer. Men mamma syntes det ble så mye tullete plastikkbiter av det. Sjokoladekalender var jeg lenge misunnelig på alle som hadde, men jeg oppdaget fort at jeg ikke likte sjokoladene, og sluttet å åpne kalenderen. Mamma syntes det ble dyrt med pakkekalender, og det ble ofte mye godteri i pakkene. Så hun ønsket ikke å fortsette. Mitt forslag den gangen var at hun kunne kjøpe meg 24 kinderegg, (Trengte ikke å pakke dem inn.) Det var min drømmekalender da jeg var barn. Anonymous poster hash: c4fb1...29d
Litjmusa Skrevet 3. desember 2014 #122 Skrevet 3. desember 2014 Skal vi ikke heller lære ungene våre å gi til de som trenger det?Eller ihvertfall gjøre begge deler? Anonymous poster hash: f61d0...b74 Gutten min rydda rommet og kvitta seg med kosedyr og massevis av leker. Bla ting so ikke var brukt. Han valgte å gi bort dette til barn som ikke har så mye selv. Og dette valgte han selv. I tillegg er han med meg på Frivillighetssentralen og i røde kors og lærer seg å sette pris på det man har. Så har ikke dårlig samvittighet for det han har fått. Han er en gutt med stort hjerte til tross for at han er bare 10 år. 2
Summers Skrevet 3. desember 2014 #123 Skrevet 3. desember 2014 Gutten min rydda rommet og kvitta seg med kosedyr og massevis av leker. Bla ting so ikke var brukt. Han valgte å gi bort dette til barn som ikke har så mye selv. Og dette valgte han selv. I tillegg er han med meg på Frivillighetssentralen og i røde kors og lærer seg å sette pris på det man har. Så har ikke dårlig samvittighet for det han har fått. Han er en gutt med stort hjerte til tross for at han er bare 10 år. Det står det respekt av.
Litjmusa Skrevet 3. desember 2014 #124 Skrevet 3. desember 2014 Det står det respekt av. Jeg vet. Og jeg er veldig stolt av han❤️
Harlekin Skrevet 3. desember 2014 #125 Skrevet 3. desember 2014 Jeg elsket sjokoladekalenderen og gledet meg til å åpne en ny hver dag for å se hvilket mønster jeg fikk... Tidene har forandret seg ser jeg. Jeg synes også det er kvalmt hvor mye de skal skjemmes bortog ja, barn snakker sammen på skolen over hva de har fått!! Ikke tro at barnet ditt ikke sammenlikner, for DET gjør de, naivt å tro noe annet. Beklager, men foreldre som bruker flere hundre kroner på kalenderen til barna burde virkelig tenke seg om.Anonymous poster hash: 8bf7f...078 Hvorfor det? Husk på inflasjon og at folk flest har fått bedre råd. Et par hundre kroner nå er ingen formue, selv om det var det for noen tiår siden. Jeg skjemmes i hvert fall ikke over at jeg har brukt noen hundre kroner på kalenderen. Fullt brukbare ting alt sammen, ikke noe dill, og som jeg vet barnet kommer til å bli glad for og bruke. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #126 Skrevet 3. desember 2014 Hvorfor det? Husk på inflasjon og at folk flest har fått bedre råd. Et par hundre kroner nå er ingen formue, selv om det var det for noen tiår siden. Jeg skjemmes i hvert fall ikke over at jeg har brukt noen hundre kroner på kalenderen. Fullt brukbare ting alt sammen, ikke noe dill, og som jeg vet barnet kommer til å bli glad for og bruke. Jeg tenker på gaver som vedkommende tidligere skrev om ipad-holder, kinobilletter o.l. Klart flere har bedre råd nå enn tidligere, men det finnes familier som ikke har det. Kjenner ei med to barn som får sjokoladekalender. Eldstejenta er elleve, og har uttrykt flere ganger overfor mora at det er urettferdig at andre får ditt og datt. Hva kan mora si? De har lånt penger av meg et par måneder for å kunne betale strømregningen. Så nei, ikke alle som har slik råd, og gavekalenderen er mer en "Se hva jeg har fått i dag" til elevene, enn en gave. Anonymous poster hash: 8bf7f...078 1
Harlekin Skrevet 3. desember 2014 #127 Skrevet 3. desember 2014 Jeg tenker på gaver som vedkommende tidligere skrev om ipad-holder, kinobilletter o.l. Klart flere har bedre råd nå enn tidligere, men det finnes familier som ikke har det. Kjenner ei med to barn som får sjokoladekalender. Eldstejenta er elleve, og har uttrykt flere ganger overfor mora at det er urettferdig at andre får ditt og datt. Hva kan mora si? De har lånt penger av meg et par måneder for å kunne betale strømregningen. Så nei, ikke alle som har slik råd, og gavekalenderen er mer en "Se hva jeg har fått i dag" til elevene, enn en gave. Anonymous poster hash: 8bf7f...078 Tja. Jeg synes nå det ikke er noe galt med kinobilletter en lørdag, for eksempel? På kino ville de sikkert gått likevel. På denne måten blir det ikke kalendergave i tillegg til kino, det blir jo billigere Jeg synes ikke at vi skal strebe etter at alt skal være likt, for sånn kommer det ikke til å bli. Foreldre må få kunne gi barnet sitt en kalendergave uten å tenke på "tenk om andre barn blir misunnelige eller lei seg nå?" Da bør vi heller jobbe med "skryteholdningen" der alle skryter av det de har fått i kalenderen. 1
Gjest Ciegus Skrevet 3. desember 2014 #128 Skrevet 3. desember 2014 Jeg tenker på gaver som vedkommende tidligere skrev om ipad-holder, kinobilletter o.l. Klart flere har bedre råd nå enn tidligere, men det finnes familier som ikke har det. Kjenner ei med to barn som får sjokoladekalender. Eldstejenta er elleve, og har uttrykt flere ganger overfor mora at det er urettferdig at andre får ditt og datt. Hva kan mora si? De har lånt penger av meg et par måneder for å kunne betale strømregningen. Så nei, ikke alle som har slik råd, og gavekalenderen er mer en "Se hva jeg har fått i dag" til elevene, enn en gave. Anonymous poster hash: 8bf7f...078 Mora kan vel si det samme som mødre for 30 år siden? At folk har forskjellig økonomi og/eller prioriteringer, og at man dessverre ikke har råd til/ønsker å prioritere det samme som "andre som får ditt og datt." 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #129 Skrevet 3. desember 2014 Hei, jeg heter MarianneE er 36 år, og har aldri hatt pakkekalender.... Samme her. :D I gamle dager, da jeg var ung, hadde vi bare en enkel kalender der det skjulte seg en nummer og et bilde av en julekule, grantre eller lignende. Man kunne vinne en første, andre og tredjepremie som jeg ikke husker helt hva var. Men det var ikke så veldig flotte premier. I løpet av de ca 15 årene jeg hadde slik kalender vant jeg aldri en dritt. Anonymous poster hash: 03709...826
makkapakka Skrevet 3. desember 2014 #130 Skrevet 3. desember 2014 og jeg som trodde jeg hadde gått bananas i år og kjøpt min en star wars kalender til 299. Blir IKKENO pakkekalender med dyre gaver herfra.
Teriyaki Skrevet 3. desember 2014 #131 Skrevet 3. desember 2014 Jeg tenker på gaver som vedkommende tidligere skrev om ipad-holder, kinobilletter o.l. Klart flere har bedre råd nå enn tidligere, men det finnes familier som ikke har det. Kjenner ei med to barn som får sjokoladekalender. Eldstejenta er elleve, og har uttrykt flere ganger overfor mora at det er urettferdig at andre får ditt og datt. Hva kan mora si? De har lånt penger av meg et par måneder for å kunne betale strømregningen. Så nei, ikke alle som har slik råd, og gavekalenderen er mer en "Se hva jeg har fått i dag" til elevene, enn en gave. Anonymous poster hash: 8bf7f...078 Vår på tre får kino før første gang i pakkekalenderen. Det hadde han fått uansett om han hadde hatt kalender eller ikke. Samme med at vi skal til badeland en dag. Så da baker vi det inn i pakkekalenderen. Ser ikke problemet i det. Det er selvsagt trist at noen knapt har råd til strøm, men man kan ikke la være å gi egne unger opplevelser av den grunn. Jeg er enig i å ikke kjøpe skikkelig dyre gaver til kalender, men en grei, "vanlig" pakkekalender som jeg selv er vokst opp med ser jeg ikke noe negativt i. 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #132 Skrevet 3. desember 2014 *en eller flere sjakkbrikker hver dag, og så sjakkbrettet i siste pakka.Anonymous poster hash: dd4d1...40f Da får man jo uansett ikke spilt før julaften... Men det med det lille juletreet og en stk pynt hver dag hørtes koselig ut Anonymous poster hash: acf8f...8d8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #133 Skrevet 3. desember 2014 Plager det deg virkelig at noen pakker inn et par sokker og andre nyttige småting og gir til ungene sine? Skrev vel i grunnen ikke at det plager meg, men siden det er pakkekalender vi diskuterer i denne tråden, valgte jeg å komme med mitt syn på saken. MIN mening er at det er blitt veldig hysteri på at alle MÅ ha gavekalender, og dermed ender folk opp med å pakke inn truser og sokker for at ungene skal ha noe å pakke opp hver dag frem mot jul. I stedet for å stresse med å pakke inn 72 gaver kunne man vel så gjerne kjøpt en sjokoladekalender til en tier og hatt vel så fornøyde barn. Anonymous poster hash: f2951...50e
Sushi Skrevet 3. desember 2014 #134 Skrevet 3. desember 2014 Skrev vel i grunnen ikke at det plager meg, men siden det er pakkekalender vi diskuterer i denne tråden, valgte jeg å komme med mitt syn på saken. MIN mening er at det er blitt veldig hysteri på at alle MÅ ha gavekalender, og dermed ender folk opp med å pakke inn truser og sokker for at ungene skal ha noe å pakke opp hver dag frem mot jul. I stedet for å stresse med å pakke inn 72 gaver kunne man vel så gjerne kjøpt en sjokoladekalender til en tier og hatt vel så fornøyde barn. Anonymous poster hash: f2951...50e Det finnes en mellomting mellom de to tingene. MIN mening er at en enkel pakkekalender man har laget selv er mye koseligere enn en kjøpt sjokoladekalender. Dessuten er det ikke aktuelt at treåringen skal starte dagen med godteri hver dag. Men alle MÅ ikke ha pakkekalender, det er samme for meg hva andres barn får. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #135 Skrevet 3. desember 2014 Jobber med barn og ei jente på 10 år spurte meg i dag om hva jeg fikk i adventskalenderen min (jeg er 33 år) i dag, og jeg svarte at jeg har ikke kalender, da sa hun "ååååå stakkars deg!". Hun er ikke den eneste som har spurt, har vel blitt spurt av ca 20 unger siden mandagsmorgen og jeg har fått høre hva ca 50 unger har fått i kalenderen sin. Kjenner at jeg er litt lei selv om jeg ikke har kalender selv. Anonymous poster hash: 31c08...166
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #136 Skrevet 3. desember 2014 Tidliger har min sønn fått 3 kalendre av meg, en pakkekalender, en flax kalender og en kinderegg kalender. Nå er rommet fylt opp med haugevis av leker og småting som bare ligger der..er blitt så lei av kjøp kjøp kjøp hysteriet, reklamer, tilbud og spesielle anledninger hele tiden, salg er det alltid.. Så jeg har gitt meg, lærer min sønn om gode verdier i stedet. Nå får han en kalender ( kinder ) og er fornøyd med det, mindre rot i huset også Anonymous poster hash: dd4cc...ec5
Sushi Skrevet 3. desember 2014 #137 Skrevet 3. desember 2014 Tidliger har min sønn fått 3 kalendre av meg, en pakkekalender, en flax kalender og en kinderegg kalender. Nå er rommet fylt opp med haugevis av leker og småting som bare ligger der..er blitt så lei av kjøp kjøp kjøp hysteriet, reklamer, tilbud og spesielle anledninger hele tiden, salg er det alltid.. Så jeg har gitt meg, lærer min sønn om gode verdier i stedet. Nå får han en kalender ( kinder ) og er fornøyd med det, mindre rot i huset ogsåAnonymous poster hash: dd4cc...ec5 Er det en motsetning mellom pakkekalender og å lære barnet sitt gode verdier? Men tre kalendere ser ikke jeg heller vitsen med. 1
Amys Skrevet 3. desember 2014 #138 Skrevet 3. desember 2014 Skrev vel i grunnen ikke at det plager meg, men siden det er pakkekalender vi diskuterer i denne tråden, valgte jeg å komme med mitt syn på saken. MIN mening er at det er blitt veldig hysteri på at alle MÅ ha gavekalender, og dermed ender folk opp med å pakke inn truser og sokker for at ungene skal ha noe å pakke opp hver dag frem mot jul. I stedet for å stresse med å pakke inn 72 gaver kunne man vel så gjerne kjøpt en sjokoladekalender til en tier og hatt vel så fornøyde barn. Anonymous poster hash: f2951...50e Hvis man syntes det er stress er jeg enig i at man heller kan kjøpe ferdig-kalender ja.. For min del syntes jeg det er morsomt å lage kalenderen, ungen syntes det er morsomt å få, og når jeg samtidig unngår å fylle opp rommet hans med billige ræl-leker ser jeg ikke problemet... 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #139 Skrevet 3. desember 2014 Er det en motsetning mellom pakkekalender og å lære barnet sitt gode verdier? Men tre kalendere ser ikke jeg heller vitsen med. Neida, vi snakker sammen om kjøp kjøp kjøp mentalitet. Anonymous poster hash: dd4cc...ec5
Sushi Skrevet 4. desember 2014 #140 Skrevet 4. desember 2014 Neida, vi snakker sammen om kjøp kjøp kjøp mentalitet.Anonymous poster hash: dd4cc...ec5 Ok, det er jo veldig bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå