Berit Skrevet 1. desember 2014 #41 Skrevet 1. desember 2014 Vi lager vår egen Lego-kalender til ungene. Kjøper ett Legosett til hver (koster 249,- pr stk) og så deler vi opp slik at de får et par sider fra bruksanvisningen og brikkene som hører til hver dag. Julaften får de julehefter. Det var smart Spennende å se det ferdige resultatet hvordan det blir 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #42 Skrevet 1. desember 2014 Mannen min og jeg har diskutert dette endel, vi er enige da. Vi syns det for det første er helt feil å skulle gi barna en pakkekalender til tusenvis av kroner fram til jul. Hvilke signaler sender vi barna våre? At jo mere, jo bedre? Barna som vokser opp i dag kommer til å bli utakknemlige og kravstore som krever å få og få. Detblir for oss helt feil. Jeg fikk pakkekalender et par ganger under oppveksten, da fikk vi tre barna en liten gave hver tredje dag. Vi fikk vel en ballong eller et viskelær. Det var mer enn nok for oss De andre årene har vi fått andre typer kalendere som enten er med sjokolade eller med bilder. Det var like spennende! Jeg forstår veldig godt at foreldre ønsker å gi barna sine gaver for det er jo hyggelig å gi. Men vi er også forbilder og skal oppdra barna våre, ikke bare gjøre dem glad. Vi må lære barna at ikke alt handler om MEG MEG MEG, men også om å gjøre andre glade. Dette ønsker vi å formidle til vårt barn. Nå har vi en datter på halvannet år som ikke får noe kalender i år. Hun aner ikke hva det er uansett, så det ser vi ikke poenget med. Men vi synger og tenner lys hver dag og teller ned dager på vår måte. Så får vi se hva vi gjør til neste år Anonymous poster hash: fc07f...67a 6
la Flaca Skrevet 1. desember 2014 #43 Skrevet 1. desember 2014 Mannen min og jeg har diskutert dette endel, vi er enige da. Vi syns det for det første er helt feil å skulle gi barna en pakkekalender til tusenvis av kroner fram til jul.Anonymous poster hash: fc07f...67a Er det virkelig noen som bruker tusenvis av kroner på pakkekalender? Jeg er ikke så opptatt av hvor mye kalenderen kommer på totalt. Men har erfart selv at kalenderen ikke bør være for spennende, for da kommer ikke den samme oppturen på julaften! Så jeg er så kjip at jeg pakker inn ting ungene trenger, og så får de litt morsommere ting i helgene. Her går det altså i ei ny bukse, votter, ullsokker, matboks, viskelær eller trykkblyant etc. i tillegg til en liten sjokoladebit. Er ikke så opptatt av prisen, men syns hele poenget er borte hvis man skal ha julaften hver dag i hele desember. Det blir bare trist for ungene, de blir jo så blasert! 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #44 Skrevet 1. desember 2014 La nå folk gjøre som de vil. Ser ut som om det er konkurranse mellom foreldre om hvem som klarer å gi den billigste kalenderen også. Litt statussymbol i form av å kunne slå seg på brystet og fortelle hele FB om sine meninger. Anonymous poster hash: 8cb7a...682 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #45 Skrevet 1. desember 2014 Det er ikke bare disse barna som får evt skader av dette, det er også de som hører om hva andre har fått og som skammer seg over at de ikke har det samme. Dessverre er det slik og slik har det alltid vært med ting.. klær, sykler, mobiltelefoner osv. Selvfølgelig vanskelig å gjøre noe med, men man kan i alle fall prøve. Anonymous poster hash: 8e40f...98a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #46 Skrevet 1. desember 2014 Er det virkelig noen som bruker tusenvis av kroner på pakkekalender? Jeg er ikke så opptatt av hvor mye kalenderen kommer på totalt. Men har erfart selv at kalenderen ikke bør være for spennende, for da kommer ikke den samme oppturen på julaften! Så jeg er så kjip at jeg pakker inn ting ungene trenger, og så får de litt morsommere ting i helgene. Her går det altså i ei ny bukse, votter, ullsokker, matboks, viskelær eller trykkblyant etc. i tillegg til en liten sjokoladebit. Er ikke så opptatt av prisen, men syns hele poenget er borte hvis man skal ha julaften hver dag i hele desember. Det blir bare trist for ungene, de blir jo så blasert! Tydeligvis gjør noen det når de bruker fra 50-200 kr pr dag! 200×24= 4800 kr! Dette er vel i de mest ekstreme tilfellene, men allikevel... Jeg har altså ikke noe imot pakkekalender innen rimelighetens grenser. Man kan jo også gi opplevelser som f eks bake, ake eller andre hyggelige ting sammen Anonymous poster hash: fc07f...67a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #47 Skrevet 1. desember 2014 Det ene tantebarnet mitt får pakkekalender av typen merkejeans en dag, merkegenser en annen dag, frisørtime for hair extensions en tredje dag osv. Det er ikke uvanlig blant vennene hennes. Ja, de som bruker tusenvis av kroner på pakkekalenderen finnes, tro meg. Og så skal det toppes på julaften... Dropp alt som heter adventskalender, er min mening. Det er nok av ting som skjer som skrur opp forventningen fram mot jul uansett. Anonymous poster hash: ee926...8d3 4
Gjest Evans Skrevet 1. desember 2014 #48 Skrevet 1. desember 2014 (endret) Er det virkelig noen som bruker tusenvis av kroner på pakkekalender? Jeg er ikke så opptatt av hvor mye kalenderen kommer på totalt. Men har erfart selv at kalenderen ikke bør være for spennende, for da kommer ikke den samme oppturen på julaften! Så jeg er så kjip at jeg pakker inn ting ungene trenger, og så får de litt morsommere ting i helgene. Her går det altså i ei ny bukse, votter, ullsokker, matboks, viskelær eller trykkblyant etc. i tillegg til en liten sjokoladebit. Er ikke så opptatt av prisen, men syns hele poenget er borte hvis man skal ha julaften hver dag i hele desember. Det blir bare trist for ungene, de blir jo så blasert! Mener det var en artikkel i vg i fjor, eller året før der igjen, hvor det var et par stykker som "stod frem" å fortalte at de brukte en del tusen på gavekalenderen. Edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/fem-moedre-viser-sine-pakkekalendere-til-barna/a/10140741/ Endret 1. desember 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #49 Skrevet 1. desember 2014 Jeg var aldri misunnelig på de andre i klassen som fikk dyre pakkekalendere! Jeg og mine søsken er vokst opp med en liten ting hver dag, det var ikke hva vi fikk som var det viktige, men koden rundt julekalenderen, tradisjonen! Våkne opp 1.desember og se de tre kalenderene henge på kjøkkenet, det var det som var kos :D Vi fikk heller ikke åpne kalenderen før etter middag, utenom i helgene, alle andre i klassen åpnet på morgenen og skrøt av det på skolen/barnehagen, jeg syntes dette var skikkelig teit. Vi hadde pakkekalender på skolen, der alle skulle kjøpe en liten ting til rundt 20 kr, så trakk man hvem som vant hver dag, i tillegg til å få kalendergave skulle vi også gjøre en ting hjemme i huset. (Gå ut med søppelet, henge opp klesvasken, sette på oppvaskmaskinen, rydde rommet etc. Det satte nok foreldrene våres pris på tror det var i 6. Eller 7. Klasse) Anonymous poster hash: 260e6...11f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #50 Skrevet 1. desember 2014 I år har vi valgt å ha aktivitetskalender, med noen små overraskelser innimellom. De får noen små legofigurer, klistremerker, og noen nye juledvder. Men viktigst er det vi skal gjøre sammen. Lese julefortellinger, drikke kakao, bake pepperkaker, lage islykter, ha juleverksted osv... Barna er enige i at vi skal gjøre det slik i år. Før har de fått ferdigkalendere som koster 3-400 kr stk. Og i år har jeg kanskje brukt 500 kr tilsammen på disse overraskelsene, men det er ting som vi sikkert hadde kjøpt uannsett. Gleder meg til all kvalitetstiden vi får sammen i adventa. Mye bedre enn at barna skal få svindyre pakkekalendere.Anonymous poster hash: cc3bc...88d 1
la Flaca Skrevet 1. desember 2014 #51 Skrevet 1. desember 2014 Mener det var en artikkel i vg i fjor, eller året før der igjen, hvor det var et par stykker som "stod frem" å fortalte at de brukte en del tusen på gavekalenderen. Edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/fem-moedre-viser-sine-pakkekalendere-til-barna/a/10140741/ 7000, den var drøy! Jeg har også lyst til å gi ungene mine hele verden og alt de ønsker seg hver dag hele året, men for deres egen skyld må man jo begrense seg! Skjønner ikke at barn som får 24 julegaver før julaften kan synes det blir noe stas i det hele tatt etter hvert. Man tar jo all gleden fra dem. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #52 Skrevet 1. desember 2014 Min søster har laget "opplevelseskalender" til barna i desember, med hyggelige ting de kan gjøre sammen. Da er det f.eks "I dag baker vi pepperkaker" eller "lager kakao og ser film sammen" etc etc Det har falt i god jord hos barna Anonymous poster hash: 4f7b4...2d3 5
Gjest Evans Skrevet 1. desember 2014 #53 Skrevet 1. desember 2014 7000, den var drøy! Jeg har også lyst til å gi ungene mine hele verden og alt de ønsker seg hver dag hele året, men for deres egen skyld må man jo begrense seg! Skjønner ikke at barn som får 24 julegaver før julaften kan synes det blir noe stas i det hele tatt etter hvert. Man tar jo all gleden fra dem. Det syns jeg er et veldig godt og viktig poeng. Det er jo vi som voksene som setter griller i hodet på unga, og ødelegger gleden med noen få gaver på julaften - hvis vi gir en hel haug med store gaver i hele desember.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #54 Skrevet 1. desember 2014 Jeg hadde pakkekalender ett år da jeg var 10. "Alle" hadde jo pakkekalender, så selvsagt ville jeg også ha det. Synes ærlig talt ikke det var spesielt stas. Foreldrene mine ble stresset ihjel av å prøve å finne gaver som var "bra nok", det ble dyrt, jeg og søsteren min ble "selvsagt" ikke fornøyd. Synes ærlig talt synd på foreldrene mine i ettertid for det tror jeg ikke var noe gøy. Etter det året holdt jeg meg konsekvent til Kinder-kalender og vanlig sjokoladekalender som jeg synes var mye bedre. Nå som jeg bor for meg selv, har jeg pleid å kjøpe en av de "billigkalenderene" med sjokolade som jeg er oppvokst med i utgangspunktet. DET er koslig det Gleder meg til luken min i morgen tidlig, haha Jeg synes i hvertfall det er mye bedre å bruke pengene på julegaver, ikke kalendergaver som bare blir liggende og slenge. Haha er som å høre meg selv. Jeg maste om pakkekalender ett år og foreldra mine orka egentlig ikke. Så det ble en slags pakkekalender da tror det var mandariner i de fleste pakkene haha.Anonymous poster hash: 8653b...784
PrinsesseNila Skrevet 1. desember 2014 #55 Skrevet 1. desember 2014 Haha er som å høre meg selv. Jeg maste om pakkekalender ett år og foreldra mine orka egentlig ikke. Så det ble en slags pakkekalender da tror det var mandariner i de fleste pakkene haha.Anonymous poster hash: 8653b...784 Pakkekalenderen min var veldig bra, og foreldrene mine brukte mye tid og penger på den, men på en eller annen måte ønsket jeg meg alltid det andre hadde fått i sin kalender, og da ble det litt teit. Ingenting var "bra nok" fordi jeg ønsket meg en spesifikk drittleke som jenta i paralelklassen hadde fått fremfor det jeg faktisk fikk som egentlig sannsynligvis var en bedre gave. Dersom jeg en dag for barn blir det sjokoladekalender eller godterikalender. Pakkekalender er overkill i mine øyne.
Miss moneypenny Skrevet 1. desember 2014 #56 Skrevet 1. desember 2014 Ja, for en bitteliten sjokoladebit hver dag frem til julaften er jo bare HELT crazy! Det med pakkekalender har tatt helt av, og foreldre prøver å overgå hverandre. Flere bør tørre å hoppe av karusellen og ta til vettet. Ja til sjokoladekalender til en tier! Jeg har pakkekalender til ungene mine, og jeg kan love deg at jeg ikke prøver å overgå noen. Jeg har det utelukkende fordi jeg syns det er koselig. Den er ikke dyr heller, den kom på 2-300 til hver av de, og oppi er det ting som hårstrikker, spenner, sokker, truser, en liten eske Lego fordelt på 10 gaver så de må spare og bygge sammen på julaften, et kinderegg, et ark klistremerker på Nille til 10 kr, badebombe, stempel, osv. De er 5 og 3. De får ikke ting de ikke trenger i løpet av året, kun til jul og bursdag. Og da får de bare det jeg anser som fornuftig. Så de blir ikke bortskjemte på noen måte, og jeg blakker meg ikke på gavebonanza og sammenligner meg med andre foreldre. 1
Sushi Skrevet 1. desember 2014 #57 Skrevet 1. desember 2014 Tipper disse som lager ekstreme pakkekalendere er de samme som gir barna for mye ting ellers i året. Folk kjøper jo så mye dill til ungene, året rundt, og mange har altfor mye. Men selve tradisjonen med å åpne en liten pakke hver dag fram mot jul synes jeg er fin. Derfor får treåringen pakkekalender med småting. Eksempler er hårspenner, liten lommelykt, fluortabletter, lypsyl, badeskum, perlebrett og klistremerker. Har kjøpt fem små sjokoladenisser som er fordelt utover kalenderen, synes ikke det er nødvendig med sjokolade hver dag. Hun storkoser seg med kalenderen, og siden hun ikke er den som får alt hun peker på ellers i året så synes jeg det er helt greit. Vi begrenser også gavene til jul og bursdag ved å be besteforeldre spleise med oss eller andre. Babyen får selvsagt ingen kalender i år, men neste år er han 1,5 og skjønner nok såpass at han også må få være med. Da blir det kalenderpakke annenhver dag for ungene.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #58 Skrevet 1. desember 2014 Vi har en helt enkel sjokolade kalender til 3 åringen. Jeg syntes han får mer enn nok pakker på juleaften, og det er litt voldsomt om han skal pakke opp pakker hver dag frem til juleaften i tillegg. Jeg syntes også det blir det samme om det er sokker, viskelær eller noe dyrt i pakken. Enig. Disse barna gleder seg ikke særlig over gaver. Kanskje der og da noen ganger. Noen ganger kan de glemme å åpne "luken" for dagen. For det å glede seg til neste dag er ikke der. Det er trist. Men så lærer de seg vel senere å glede seg over andre ting, kanskje? Jeg vet ikke. Mest trist synes jeg igrunnen det er med det store forbruket av penger på ting man egentlig ikke har så mye bruk for, og bruk og kast mentaliteten det er. Få av de gavene som blir passet på og tatt vare på. Gjerne bare stuet vekk og glemt etter ganske kort tid. Er enig i det dere skriver, utakknemlige barn(/ungdom/vokse) ødelegger givergleden, og for meg handler jula absolutt om bl.a. å glede andre og om takknemlighet. Forrige jul feiret vi sammen med en annen småbarnsfamilie. Våre barn fikk mange fine gaver, men vi foreldre ga en og en, og vi tok oss tid til å se på gaven og snakke om hvem det var fra og hvor flott gave det var (ingen forskjell på myke og harde pakker). De andre barna som var der i alderen 5-11 år kastet seg over pakkene, kastet vekk "mindre interessante gaver" og stablet leker foran seg. Jeg mener foreldrene skulle minst notert hva de fikk fra hvem, eller gitt færre gaver av gangen. Jeg reagerte på holdningen til disse barna, de reagerte med misnøye over at jeg og min datter fikk flere gaver enn dem, og de likte ikke å få klær, eller leker til utendørs bruk, eller ting som ikke sto på ønskelisten sin. Her skylder jeg ikke på barna, men foreldrene. Ja, jeg mener vi foreldre må se an barna og ikke forvente at takknemlighet er noe de lærer selv i så ung alder, så det å veilede litt underveis kommer godt med til senere år. I dag for eksempel, kom 4-åringen og ga meg en klem, og sa jeg var snill som laget henne en kalender, og takket for de 2 klistremerkene hun fikk idag. Dette ville hun kanskje ikke tenkt på for 1-2 år siden om vi ikke minnet henne på det. Min søster har laget "opplevelseskalender" til barna i desember, med hyggelige ting de kan gjøre sammen. Da er det f.eks "I dag baker vi pepperkaker" eller "lager kakao og ser film sammen" etc etc Det har falt i god jord hos barna Anonymous poster hash: 4f7b4...2d3 Koselig Jeg tenkte på det selv, men laget en mix i år. Tror jeg går for en full "opplevelseskalender" til neste år, er ikke så kreativ av meg for tiden Anonymous poster hash: 5f22a...854 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #59 Skrevet 1. desember 2014 "48 pakker ferdige til morgendagen". "72 pakker venter på 3 smånisser". Jeg må innrømme at det er kvalmende å lese. Kolleger av meg kjøper skikkelige gaver også, til hver dag. Sier de gleder seg til halvskatt-lønna, fordi de nå har blakket seg. Og i tillegg får barna svære julegaver. Jeg savner sjokoladekalenderen til en tier. Ja, de finnes fremdeles, men det virker som det stort sett er studenter som har dem, for nostalgiens skyld. Anonymous poster hash: 86af6...fc7 Det er ikke kvalmt! Det er fint! At du er for lat til å lage til tilsvarende er jo synd, mest for barna, men du trenger ikke være så åpenlyst misunnelige på de som skaper godstemning i adventstiden Anonymous poster hash: a6073...c79 5
^^Belle^^ Skrevet 1. desember 2014 #60 Skrevet 1. desember 2014 Det som forundrer meg mest, er disse foreldrene som faktisk kjenner på presset og gir etter. Men det er vel gjerne også de som føler på presset om at de MÅ reise utenlands i sommerferien, at ungene MÅ få ipad til jul som 4-åring og sånn. Mulig jeg er rar og kjip, men kan det være så veldig mange av disse? Det er meg revnende likegyldig at de faktisk gjør det, så lenge de har lyst og råd til det. Uansett, jeg har vokst opp med pakkekalender. Vi var 3 søsken, og alle fikk hver dag. Det var liksom vår luksus, i forhold til de som fikk annenhver dag for eksempel. Vi fikk alt fra seigmenn, blyanter til hårklemmer og sokker. Og det var helt supert! Det var ikke hva som var inni pakken som var viktigst, det var spenningen rundt det, og det å gå og glede seg til neste dag, og stå opp tidligere enn normalt kun for å åpne pakken. Mine jenter er 3,5 og 2, og i år får de en eller to julekuler hver dag, som de hver morgen setter på sine respektive juletre. I går satte vi opp trærne på rommene deres, med lys og glitter. Planen er at disse kulene skal pakkes ned, lagres til neste jul, og så pakkes inn til neste års kalender, og slik får de forhåpentligvis gode juleminner til akkurat den julepynten. Noen dager får de en liten sjokolade ekstra, og siste helgen før jul skal de få Frost-filmen på deling. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå