lykkelige.meg Skrevet 1. desember 2014 #21 Skrevet 1. desember 2014 Jenta på 3 får pakkekalender i år. Har brukt 180 kr, og vil tro det faller i smak. I fjor hadde hun også. Hadde bestemt oss for å kjøpe duplo i julegave. Endret det til at hun fikk det spredt over hele advent, så fikk hun heller en bitteliten julegave hos oss. Tror vi koste oss minst like mye med kalenderen bare ved å se den enorme gleden jenta hadde for pakken hun fikk :-) 2
plix Skrevet 1. desember 2014 #22 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har vokst opp med pakkekalender selv, og lager også pakkekalender til døtrene mine. Men, det er ikke snakk om å kjøpe pakker til tusenvis av kroner. De får f.eks ei eske smurftdrops, fox, hårstrikk, fingervanter (24kr på Nille...), kinderegg, hårklemmer...... så alt i alt så brukte jeg ikke mange kronene på kalenderen. Selv fikk jeg twist husker jeg. Barna mine bruker samme kalenderen som jeg vokste opp med, en nydelig brodert julekalender som mamma lagde. Når det kommer til julestrømpe så får de hvert sitt julehefte og snop. Ikke så dyrt der heller. Synes det er koselig med pakkekalender, og det er en tradisjon jeg har siden jeg selv var liten. Men, jeg tar fullstendig avstand fra de vanvittige dyre kalenderene som enkelte foreldre lager. Nå slapp jeg å skrive dette, "kopierer" innlegget ditt og signerer hvert eneste ord Husker selv vagt magien med klistremerker, hårstrikk, kinderegg eller snop Fikk annenhver-hver tredje dag, mamma orket ikke en kalender hver ettersom vi ble flere 6
mara2012 Skrevet 1. desember 2014 #23 Skrevet 1. desember 2014 Kvalmt med kalendergaver? Tenk heller på de som har 2, 3, 4 barn og FORTSATT på død og liv skal gi alle en pakkekalender. Det er jo DE som blakker seg, ikke du.. Jeg er derimot ikke for å kjøpe mye "fancy" til de kalendergavene, for da blir forventningene utrolig høye til julaften. Men igjen, det er jo ikke mine barn, så hva gjør det vel om de blir bortskjemte for min del.. 2
Tabris Skrevet 1. desember 2014 #24 Skrevet 1. desember 2014 (endret) Jeg har vokst opp med den billige sjokoladekalenderen og synes det var kjempestas i alle år. Husker da jeg var student og hadde dårlig råd. Min gave til min nevø var en tegnefilm på DVD, en film jeg visste han likte. I det han åpnet den hører jeg moren si: "Åh, det var den du fikk i pakkekalenderen i forrige uke." Skal si jeg følte meg passe dum da. Endret 1. desember 2014 av Tabris 23
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 1. desember 2014 #25 Skrevet 1. desember 2014 Når jeg ble eldre, så måtte jeg jo og dele med et av søsknene mine slik at vi fikk annenhver dag. To pakker på lille-og julaften. Så da ble det jo enda mindre voldsomt. Vi hadde tredjehver dag de årene vi hadde pakkekalender. Jeg overlevde.
Ingeborg! Skrevet 1. desember 2014 #26 Skrevet 1. desember 2014 Gavekalender er da ikke noe nymotens greie, og jeg synes det er synd at en koselig tradisjon for mange generaliseres slik at noen til og med synes det er kvalmt. For jeg er enig i at det virker nokså voldsomt hvis man bruker mye penger på å lage til en pakkekalender til barna, men da er det jo prisnivået og ikke kalenderen i seg selv en må ytre seg om. Og ang sjokoladekalenderen, så er det mange barn som ikke kan ha slike. Det ene er jo foreldrenes ønsker om at barna ikke skal ha en daglig dose sjokolade som flere har nevnt, en annen grunn kan være melkeintoleranse - slik mine gutter har. I ytterste konsekvens vil derfor avvikling av pakkekalender og kun JA til sjokoladekalender til 10 kr ekskludere flere barn for - ja en adventskalender. Dette ville jo bare vært tullete. For det vil jo være ekstremt hvis slikt skulle vært "regulert"!? I helgen hjalp jeg datteren min (som er 30 år og selv oppvokst med pakkekalender) med å pakke inn til hennes tre barn, altså 72 små gaver, der det meste kostet rundt en tier. Og i dag har våre hjemmeboende gutter på 11 og 16 pakket opp hver sin østerdalssokk (kjøpte en pakke hver med 4 par for kr 149), og det er de vant med - å få nyttige ting som de trenger mixet med for eksempel griseflaxlodd, kinobilletter (som de bruker i romjulen), film og kjærlighet på pinne. 4
Gjest Evans Skrevet 1. desember 2014 #27 Skrevet 1. desember 2014 Det kommer helt an på hvor mye som legges i kalenderen. Er det småting til en 10er som flere nevner, ser jeg ikke problemet. Er det store dyre gaver, og dette skal overgås på julaften syns jeg det blir overflod og for mye, etter min mening. Ei venninne har laget gavekalender til kjæresten og har brukt 150 kr. Jeg vokste opp med sjokoladekalender, og syns det var veldig stas.
Gjest celine Skrevet 1. desember 2014 #28 Skrevet 1. desember 2014 Da ungene var små, kjøpte jeg et legosett til hver. Dette ble delt i 24, med litt lego hver dag som ble puttet i en egen eske. Masse spekulasjoner på hva det skulle bli til slutt, og på julaften kom tegningen. Esken med all legoen ble åpnet, og ungene var opptatte noen timer med bygging den dagen Personlig har jeg ikke noe imot pakkekalender. Folk gjør som de vil, og som de har råd til. Nå, som ungene har blitt større, får de nyttige pakker innimellom. Idag fikk de hvert sitt par med ullsokker. Jeg har ikke økonomi (eller vilje) til å gi bare morogaver hele desember At andre foreldre både har vilje og råd, må mine barn bare venne seg til. Ingen har vondt av å se at folk er forskjellige. 5
Odin-Den-Enøyde Skrevet 1. desember 2014 #29 Skrevet 1. desember 2014 Helt greit med pakkekalender, men innenfor rimelighetens grenser. Hjemme fikk vi hver vår sjokoladekalender pluss en felles med en liten sjokolade til hver. Stor stas! Pakkekalender var noe jeg bare fikk oppleve på skolen, hvor vi alle kjøpte noe til maks 20 kr og hadde trekning hver dag frem til ferien. Har fremdeles sjokoladekalender for kosens skyld og min mor sender flax kalender hvert år, kjempekoslig Når det gjelder pakkekalender får det bli opp til hver enkelt om de vil blakke seg, men ser virkelig ikke vitsen. Helt greit med 10-20 kr dagen, eller kort med hyggelige aktiviteter for hele familien, men når det begynner å bli gaver til flere hundre kroner dagen syns jeg det blir for drøyt. Hvorfor ikke bruke de pengene på noe flott til selve julaften heller?
Pipzky Skrevet 1. desember 2014 #30 Skrevet 1. desember 2014 Når jeg ble eldre, så måtte jeg jo og dele med et av søsknene mine slik at vi fikk annenhver dag. To pakker på lille-og julaften. Så da ble det jo enda mindre voldsomt. Vi og, har tenkt at når mini skal få pakkekalender så blir det ting han trenger. Når vi får nr.2, må de dele. Er jo det julen handler om... 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #31 Skrevet 1. desember 2014 Vi har 4 barn og de deler på pakkekalenderen. pakke hver 4.dag. Sånn hadde vi det hjemme hos oss da jeg var liten også. Pakkekalenderen inneholder små koselige ting som en liten fargebok, et kult viskelær, sokker, skrivesaker e.l. Ungene er storfornøyde. I tillegg har de fått hver sin enkle sjokoladekalender. Pakkekalenderen er kos for oss alle, men bør ikke ta helt av! Som sagt en liten oppmerksomhet, og at søsken deler bør gå helt fint Anonymous poster hash: c57bf...c45 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #32 Skrevet 1. desember 2014 Galskap. Ja det er helt ok med småting som hårstrikker, klistremerker eller andre småting i stedet for sjokolade. Men jeg kjenner folk som gir fullverdige gaver nesten hver dag. Da snakker vi gaver til minst 50 kroner og gjerne opp til 200. Hvorfor ikke lære barna å sette pris på opplevelser i stedet for ting. Pepperkakebaking, bestemorbesøk, julegateåpning, en enkel kafetur, lage julepynt osv. Det barna virkelig trenger er å være sammen med foreldrene sine og gjøre hyggelige ting. For ikke å snakke om de som faller utenfor denne karusellen, de som har mange søsken eller foreldre med dårlig råd. Helt idiotisk. Anonymous poster hash: 8e40f...98a
Berit Skrevet 1. desember 2014 #33 Skrevet 1. desember 2014 Synes ikke om kalendergaver dersom hver gave er rundt om 100 kroner eller mer. Det er sprøtt. Vet om noen barn som får 2 hundre kroner i kontanter i noen av dagene.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #34 Skrevet 1. desember 2014 Synes ikke om kalendergaver dersom hver gave er rundt om 100 kroner eller mer. Det er sprøtt. Vet om noen barn som får 2 hundre kroner i kontanter i noen av dagene. Dette kan jeg ikke forstå at skjer.... Hvor høyt må ikke forventningsnivået til selve juleaften være da?? Huff.. Vi former barna våre... Anonymous poster hash: c57bf...c45 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #35 Skrevet 1. desember 2014 Har alltid hatt sjokoladekalender. Mine fremtidige barn får nok det de også. Jeg har i år smarties kalender (22 år) fordi jeg ikke liker sjokoladen i de kalenderne, ga de alltid til søsknene mine. Og siden jeg nå har flyttet for meg selv så må de kastes. Anonymous poster hash: 4b1d9...ae2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #36 Skrevet 1. desember 2014 Jeg synes gavekalender er greit dersom man gir fornuftige ting som ungene trenger, som de ville fått uansett , og som man vet de blir å bruke - ikke noe som blir nok en ting i skap/skuffe-samlingen og dersom de ikke er veldig dyre. Men. folk får gjøre hva de vil med sine barn. Deres barn som blir bortskjemte og storforlangende når de får og får og får masse (dyre) ting - først i kalenderen, så i julestrømpa, så i julegaver, og så bursdagsgaver. Jeg skjønner virkelig ikke hva barn under 1 år skal med gavekalender. Ihvertfall ikke små babyer. Mitt barn har ferdig kjøpekalender (Monster high) som er fylt med tegnesaker. Noe hun bruker masse av, hun elsker å tegne. Min har kun fått gavekalender tidligere, to ganger (hun er nå 7 år). Ene gangen hadde jeg kjøpt en eske med Hello kitty duplo og delt opp så hun fikk noen biter hver dag. Andre gangen fikk hun en kopp, magiske vaskekluter, hårstrikk, sokker o.s.v. Husker vi hadde gavekalender minst en gang da jeg var barn. Merkelig nok husker jeg egentlig ikke hva jeg fikk. Julekalenderen jeg husker best er faktisk en kjøpekalender som innehold masse bittesmå plastfigurer. Og sjokoladekalender var egentlig stas, men jeg husker jeg brukte å spise sjokoladen en av de første dagene. Haha. Anonymous poster hash: 0285c...7c9
Angelheart2 Skrevet 1. desember 2014 #37 Skrevet 1. desember 2014 Vi lager vår egen Lego-kalender til ungene. Kjøper ett Legosett til hver (koster 249,- pr stk) og så deler vi opp slik at de får et par sider fra bruksanvisningen og brikkene som hører til hver dag. Julaften får de julehefter. Jeg husker også jeg fikk pakkekalender da jeg var liten (har passert 40 nå) fra min mormor. Der var det fornuftige ting, samt dukkeklær hun hadde lagd selv. Vet hun koste seg gjennom hele året med å strikke, hekle og sy dukkeklær til min julekalender. de første årene til babydukke, senere Barbieklær. Vet mange av mine venninner har STOOOOORE pakkekalendre til sine små, med alt fra DVD'er, telefonkort (kontantkort) til klær og leker. Med tanke på at det er 24 dager i desember som skal fylles blir det jo grisedyrt. Selv om du gir en billig ting til max 10,- vil det jo bli minimum 240,- totalt. Tror de fleste legger i langt mer enn det. Jeg er heller ikke noe for de som sier "det er jo bare en liten ting" dersom det kun er "ræl" som ligger i kalenderen. Ser bla. Europris og Nille hvert år har egne "kaldergave-hyller" med masse tull som garantert bare blir liggende og lage rot eller blir kastet etter at desember er over..
fin_bil Skrevet 1. desember 2014 #38 Skrevet 1. desember 2014 Vi har en helt enkel sjokolade kalender til 3 åringen. Jeg syntes han får mer enn nok pakker på juleaften, og det er litt voldsomt om han skal pakke opp pakker hver dag frem til juleaften i tillegg. Jeg syntes også det blir det samme om det er sokker, viskelær eller noe dyrt i pakken. 2
Berit Skrevet 1. desember 2014 #39 Skrevet 1. desember 2014 Dette kan jeg ikke forstå at skjer.... Hvor høyt må ikke forventningsnivået til selve juleaften være da?? Huff.. Vi former barna våre... Anonymous poster hash: c57bf...c45 Enig. Disse barna gleder seg ikke særlig over gaver. Kanskje der og da noen ganger. Noen ganger kan de glemme å åpne "luken" for dagen. For det å glede seg til neste dag er ikke der. Det er trist. Men så lærer de seg vel senere å glede seg over andre ting, kanskje? Jeg vet ikke. Mest trist synes jeg igrunnen det er med det store forbruket av penger på ting man egentlig ikke har så mye bruk for, og bruk og kast mentaliteten det er. Få av de gavene som blir passet på og tatt vare på. Gjerne bare stuet vekk og glemt etter ganske kort tid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #40 Skrevet 1. desember 2014 Det kommer jo an på hva som er i disse pakkene. Da jeg var barn, fikk jeg pakkekalender, og det bestod av noen få sjokoladebiter (alle hentet fra Dessertsjokolade-kofekten til Freia). Våre barn får kalender, og den består av sjokolade i helgene (en liten sjokoladebit), eller er det aktiviteter/kakebaking/klær som trengs (f.eks. sokker, luer, votter). I bunn og grunn koster ikke kalenderen noe mer enn det vi allerede må påkoste våre barn, fordi de får noe de trenger (med unntak av sjokoladebitene da). Anonymous poster hash: b8462...4f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå