Gå til innhold

Alle kalendergavene.. Kvalmt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Små barn vet ikke hva ting koster, og ser like mye (om ikke mer) verdien og gleden av en ballong som en annen leke. I pakkekalenderen vår får de ett kinderegg eller tyggis på lørdager, elles er det i ene luken små kakeutstikkere, slik at vi kan bake den dagen. Smått julepynt, ting som de ellers trenger som ullsokker eller truser, kult viskelær, minifargebok, et ark klistremerker. Det å få en innpakket liten gave, er halve moroa. Og mine er iallefall spente og forventningsfulle og blir veldig glade for et viskelær eller en fin blyantspisser. Ser at noen skriver om at ungene vil bli skuffet av ullsokker i kalenderen sin, min fikk det, og var så glad for å få så flotte, nye sokker, og gikk og viste de frem til alle i barnehagen, stolt over de nye sokkene sine, jeg ser ikke noe galt i å gi de ting som de trenger i kalenderen sin.

Min erfaring er også det du skriver her :jepp:

Hvis man syntes det er stress er jeg enig i at man heller kan kjøpe ferdig-kalender ja.. For min del syntes jeg det er morsomt å lage kalenderen, ungen syntes det er morsomt å få, og når jeg samtidig unngår å fylle opp rommet hans med billige ræl-leker ser jeg ikke problemet...

Enig :)

Anonymous poster hash: 5f22a...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er også det du skriver her :jepp: Enig :)Anonymous poster hash: 5f22a...854

Helt enig! Brukte noen timer på å lage kalender. I tillegg får han opplevelser noen dager. Noen ganger ting som koster, andre ikke. Jeg vil heller bruke førjulstiden på han istedet for å pakke på han sjokolade hver dag og late som man egentlig ikke bryr seg.

Ipad coveret kosta 5 kr, så skjønner ikke greia med den...

Gutten min er fullstendig klar over hva ting koster og han har lært seg å spare selv. Jeg tror uansett de første mødre har råd til 100- 200 kr på barnet sitt i løpet av året. Men desember kommer som et sjokk på mange likevel og folk klager på å måtte blakke seg. Det går an å planlegge litt hvis det står dårlig stelt denne mnd...

Skrevet

Jeg tror mye handler om press. Noen føler kanskje at barna forventer mye, sammenligner med andre, de vil leve opp til forventningene. Kanskje mange og dyre gaver også gir status. Det sies jo at det er veldig press blant barn idag. Jeg leste en tråd her inne om at en 7 åring skal få iPhone til jul. For meg er dette vilt, men ifølge noen er visst det normalt...

Barn er nok veldig opptatt av hva de andre fikk. Hører dem for meg etter juleferien. "Hva fikk du til jul?" Og hvis et barn ikke fikk så mye så tror jeg fort han/henne kan føle at det er flaut. Dessverre tror jeg også barn er redde for å bli stemplet som "fattig".

Skrevet

Ei venninne av meg har en sønn på 8år og han får mynter i julegave.
På lørdag sa hun at de kunne dra i butikken med de 50kr han hadde fått i kalenderen, se om de fant en liten leke han ville ha. Og han hadde blitt stor i øynene og sagt "NEI! pengene skal i sparebøssa!" xD

Han er en sånn gutt som, om du gir han 20kr slik at han kan kjøpe seg godterier eller is, så legger han det i sparebøssa si istedet.
Ikke maser han om nettbrett, telefon,tv-spill.. Den ungen der ser ikke på tv en gang og setter du han i sofaen og skal se en barnefilm så kjeder han vettet av seg..

Flere barn skulle vært som han.. God mamma har han iallefall :)

Skrevet

Pakkekalender er da ikke noe nytt. Det fikk jeg og "alle" rundt meg før tretti år siden hvertfall.

Begge ungene her får det. I pakkene er det alt fra truser, til twist, til hårspenner og biler.

Kan virkelig ikke se noe galt i det, MEN jeg forstår at det reageres på gaver til et par hundre hver eneste dag. For hvordan blir det da der på julaften?

Merkelig. Jeg fikk også kalender for tretti pr siden, men da var det en bitteliten plastfigur eller sjokolade i hver luke. En kalender hadde kun et bilde bak hver luke. Og jeg var fornøyd med det.

Jeg tror barn i dag får så mange gaver at de mister gleden av å få noe. De tar det som en selvfølge. Jeg ser det selv med nevøer og nieser.

Anonymous poster hash: d8708...7fd

Skrevet

"48 pakker ferdige til morgendagen". "72 pakker venter på 3 smånisser". Jeg må innrømme at det er kvalmende å lese. Kolleger av meg kjøper skikkelige gaver også, til hver dag. Sier de gleder seg til halvskatt-lønna, fordi de nå har blakket seg. Og i tillegg får barna svære julegaver.

Jeg savner sjokoladekalenderen til en tier. Ja, de finnes fremdeles, men det virker som det stort sett er studenter som har dem, for nostalgiens skyld.

Anonymous poster hash: 86af6...fc7

Jeg synes det er koselig med en slik tradisjon jeg og kan ikke se noe galt i det. Man bruker det man har råd til

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal henge seg opp i hva og hvordan andre velger å gjøre slike ting.

Anonymous poster hash: 31559...164

Skrevet

Min datter på 11 år har fått pakkekalender siden hun var 1 år gammel. Hun bruker den samme kalenderen som pappan hennes hadde når han var liten, og han er 48 år nå.

Det er ikke store greier hun får, men ofte ting hun trenger som truser/sokker/dusjsåpe osv. I tillegg elsker hun scrap-booking og har i år fått endel småtteri til dette. Det trenger ikke koste all verden, og jeg handler gaver gjennom hele året. Er det 3 for prisen av 2 f eks, kjøper jeg 2 til henne og gjemmer den tredje til kalenderen.

Gavene har selvsagt forandret seg oppover i forhold til hennes alder. Tidligere fikk hun litt sjokolade på lørdager, men i år er det ikke godteri i kalenderen i det hele tatt.

Hun elsker GLEDEN med kalenderen, og ikke nødvendigvis hva jeg har pakket inn. Hva andre får bryr hun seg egentlig ikke så mye om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...