Gå til innhold

Alle kalendergavene.. Kvalmt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pakkekalenderen min var veldig bra, og foreldrene mine brukte mye tid og penger på den, men på en eller annen måte ønsket jeg meg alltid det andre hadde fått i sin kalender, og da ble det litt teit. Ingenting var "bra nok" fordi jeg ønsket meg en spesifikk drittleke som jenta i paralelklassen hadde fått fremfor det jeg faktisk fikk som egentlig sannsynligvis var en bedre gave.

Dersom jeg en dag for barn blir det sjokoladekalender eller godterikalender. Pakkekalender er overkill i mine øyne.

Ja, det holder med noe smågreier. Vi pleide å ha sjokoladekalender eller bildekalender. Etter den mislykka pakkekalenderen syns jeg det var likegreit med de billig greiene :P men jeg ville jo bare ha pakkekalender fordi alle andre i klassen hadde det.

Foreldra mine hater kjøpepress og sånne ting, jeg fikk aldri det jeg ville, og jeg var ofte misunnelig på de i klassa som FIKK så mye. Men jeg lever nå enda, og syns det er bra at foreldra mine gjorde som de gjorde. Jeg har jo lært mye av det:)

Anonymous poster hash: 8653b...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg og lillebror bodde hjemme gikk vi på et tidspunkt over til pakkekalender. Mamma hadde da tatt seg tiden til å pakke inn 48 biter smågodt :D husker hvor kos det var å måtte lete etter rette biten i den store skåla :)

• Liker 2
Skrevet

Hva er egetlig vitsen med kalendere i det hele tatt til 1-4 år gamle barn? Broren min og jeg fikk ikke julekalender før vi begynte på skolen, og da fikk vi hver vår sjokoladekalender til en tier. Det var det stort sett alle hadde. Flere bekjente av meg med småbarn insisterer på de gavekalenderne. Hver gang småtassene skal åpne dagens ting blir det ramaskrik fordi de blir skuffet eller fordi de ikke får åpne enda en. Før 5-6 årsalderen er det svært få barn som skjønner poenget med en kalender uansett. Det blir bare grining...

Disse godtekalenderne til hundrevis av kroner også. Uting.

• Liker 6
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Då eg var liten hadde eg "ting"kalender. Me kjøpte den på butikken og tvilar på at den kosta mykje. Inni luka var det eit grått, stivt papir ein måtte hakke hol på. Inni der att låg det ein figur på 2 cm. Det kunne vera ein fugl, bil osv. Stor stas!!

Eg er heily einig i at dette har tatta heilt av, i likheit med resten av desember

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Dobbel

Endret av Stjerner og planeter
Skrevet

Vi hadde tredjehver dag de årene vi hadde pakkekalender. Jeg overlevde. :)

Og vi har brukt å få hver fjerde dag, fordi vi er fire søsken. Det har aldri plaget meg, jeg skjønner jo at det hadde blitt utrolig slitsomt for mamma å måtte ordne 96 gaver :)

Anonymous poster hash: 368c3...9a4

Skrevet

Jeg fikk øl-julekalender av mannen min- 24 forskjellige ølflasker med dato på.

Beste.Julekalenderen.Ever.

• Liker 1
Skrevet

Min sønn (8) ble i dag skuffet over å få den minste sjokoladeplaten var Freia i kalenderen.

"Alle" andre hadde fått leker.

Jeg hadde på forhånd advart mot å ha for høye forventninger, og også om at det blir siste gang med pakkekalender dersom stemningen ble dårlig (for å si det enkelt da..)

Noen av gavene er langt "dårligere" enn en sjokolade, så da blir det Kinder eller Harbo neste år.

Dette vil jeg ikke være med på.

Det er ingen god oppdragelse i å bygge skyhøye forventninger og konkurranse blant barn.

Anonymous poster hash: 21128...d87

• Liker 1
Skrevet

Ja, for en bitteliten sjokoladebit hver dag frem til julaften er jo bare HELT crazy! :eeeh:

Det med pakkekalender har tatt helt av, og foreldre prøver å overgå hverandre. Flere bør tørre å hoppe av karusellen og ta til vettet.

Ja til sjokoladekalender til en tier!

Kjøpte en standard sjokoladekalender til lillegutt i dag. Den kosta ikke en tier, for å si det sånn. 99 kroner var det vel.

Anonymous poster hash: a74b9...4ff

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte en standard sjokoladekalender til lillegutt i dag. Den kosta ikke en tier, for å si det sånn. 99 kroner var det vel.

Anonymous poster hash: a74b9...4ff

På Europris og Nille har de sånne billige kalendere :)

Anonymous poster hash: 8653b...784

• Liker 4
Skrevet

Enig til en viss grad. Noen unger får alt for mye generelt, også utenom jul. Noen vil ha mer, mer, mer.

Men jeg synes unger helt klart fortjener pakkekalender med noen klinkekuler, sprettballer, klistermerker og blyanter. Det tar helt ærlig ikke lang tid å smekke sammen en liten pakkekalender, og trenger ikke være særlig dyrere enn f.eks en Haribo-kalender eller Kinder-kalender.

Jeg, mine søsken og mamma lager pakkekalender til hverandre. Vi kjøper 5-10 gaver til hver, slik at alle samarbeider om å lage kalenderen. Dette bruker jeg ca 250kr på hvert år og er så definitivt verd det! :) nå er jo dette veldig greit siden vi er voksne - skjønner det blir noe helt annet med grinete unger som er misunnelige på de andre i klassen (og forventningene man får som forelder...)

Anonymous poster hash: 79b78...a8b
Skrevet

Enig til en viss grad. Noen unger får alt for mye generelt, også utenom jul. Noen vil ha mer, mer, mer.

Men jeg synes unger helt klart fortjener pakkekalender med noen klinkekuler, sprettballer, klistermerker og blyanter. Det tar helt ærlig ikke lang tid å smekke sammen en liten pakkekalender, og trenger ikke være særlig dyrere enn f.eks en Haribo-kalender eller Kinder-kalender.

Jeg, mine søsken og mamma lager pakkekalender til hverandre. Vi kjøper 5-10 gaver til hver, slik at alle samarbeider om å lage kalenderen. Dette bruker jeg ca 250kr på hvert år og er så definitivt verd det! :) nå er jo dette veldig greit siden vi er voksne - skjønner det blir noe helt annet med grinete unger som er misunnelige på de andre i klassen (og forventningene man får som forelder...)

Fortjener det? Hvorfor?

• Liker 2
Skrevet

Fortjener det? Hvorfor?

Fordi jeg selv husker den enorme gleden og spenningen fra pakkekalenderen da jeg var barn. Nå skal det sies at jeg sjelden fikk andre leker og gaver ellers i året. De ca 10 gavene jeg fikk fordelt utover adventstiden og som bygde opp til jul var magisk for meg.

• Liker 3
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Fordi jeg selv husker den enorme gleden og spenningen fra pakkekalenderen da jeg var barn. Nå skal det sies at jeg sjelden fikk andre leker og gaver ellers i året. De ca 10 gavene jeg fikk fordelt utover adventstiden og som bygde opp til jul var magisk for meg.

For meg var det magisk å åpne luker med bare bittesmå bilder i adventstida, så det blir som man legger opp til.... Når jeg ble litt større ble det en bitteliten sjokolade, men tror nok det lille bildet var akkurat like magisk.

• Liker 2
Skrevet

Hva er egetlig vitsen med kalendere i det hele tatt til 1-4 år gamle barn? Broren min og jeg fikk ikke julekalender før vi begynte på skolen, og da fikk vi hver vår sjokoladekalender til en tier. Det var det stort sett alle hadde. Flere bekjente av meg med småbarn insisterer på de gavekalenderne. Hver gang småtassene skal åpne dagens ting blir det ramaskrik fordi de blir skuffet eller fordi de ikke får åpne enda en. Før 5-6 årsalderen er det svært få barn som skjønner poenget med en kalender uansett. Det blir bare grining...

Disse godtekalenderne til hundrevis av kroner også. Uting.

Vitsen er vel at det er koselig, at det litt nostalgi for foreldrene og at man teller ned til julaften. Det har ikke blitt noe grining her i alle fall, 3,5-åringen skjønner helt fint at det er én pakke per dag. Hun åpna den første i dag tidlig og har ikke kommentert annet enn at "i morgen skal vi åpne en pakke til". Da hun var 2,5 skjønte hun også at det bare var én pakke hver dag, aldri noe grining for det.
  • Liker 1
Skrevet

Sykt hvis noen bruker så mye penger! Bre helt sykt og skammelig....

Anonymous poster hash: a5994...3ac

Skrevet

De første pakkekalenderne vi hadde til våre barn besto av store puslespillbiter. Vi kjøpte et stort puslespill, pakket inn en og en bit og det var spennende å se hva resultatet ble til slutt!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har pakkekalender både til babyen på 6 måneder og eldstemann på 2.5, fordi jeg syntes det er en koselig tradisjon. De fleste gavene er ting de trenger, som sokker, ny drikkeflaske, votter ++, ispedd en og annen rosineske, smoothie eller liknende. Koster litt mer enn plastleker til 10 kr hver dag, men så lenge det er ting jeg uansett ville kjøpt ser jeg ikke problemet med at kalenderen blir litt dyr.

Skrevet

Mine barn får en rebus-gavekalender, der de må løse en rebus for å finne ut hvor i huset gaven ligger. Gaven kan være en liten sjokolade, refleks, hårstrikker o.l. Det morsomste for ungene er rebusen tror jeg ;)

Anonymous poster hash: 46db4...634

• Liker 3
Skrevet

Har hatt pakkekalender noen år selv, men når jeg var liten var det mest fordi "alle andre" hadde det. Var stas å komme på skolen med ny hårklemme som man hadde fått i kalenderen. Fikk ikke noen store greier altså. Et år fikk jeg heller en litt større gave hver søndag, det var litt mer stas. Og i fjor, når jeg var 20, overrasket mamma meg med pakkekalender uten at jeg visste om det, hadde nettopp flyttet ut også, så da var det veldig koslig. Men det bør vel nevnes at det da ble en litt mindre julegave.

Anonymous poster hash: c0efc...f91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...