Gå til innhold

Alle kalendergavene.. Kvalmt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

De gjør det verre for seg selv og skylder på resten av samfunnet/Norge på at ungene forventer mere for hvert år. Selvom du har god råd så er det ikke alltid det det går på - det er sårt at ungen forlanger bedre kalendere og ellers i året skal ha alt.

Anbefaler å ikke gi ungen kalender før den selv spør om det, slik at når den først får 10kr kalender er de vant til ingenting, derfor er det bra nok. Med mindre du ellers har gitt iPad til en 4åring og den forventer høyere standard.

De som vil ha lekekalender kan man kjøpe ett enkelt legosett som andre har skrevet her, å dele det i 24 gaver. Eventuelt andre sett til under 200-lappen som lar seg deles opp.

Petshop, legomenn, andre minifigurer koster under rundt 100kr for 20-24stk, så kan f.eks 4 andre luker være en aktivitet (lage snøhule, pepperkake, pynte til jul, pynte juletre, dra på aketur med kakao med)

Kjøpe et pusslespill og fordele i 24 luker.

Synes slike situasjoner som julegaven fikk ungen i kalendergaven forrigje uke er leit. Flaut for moren om ungen ikke heller klarer å sette pris på en mindre kostbar gave fra kusine, tante osv. Eller vet ikke om foreldrene faktisk blir flaue.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg orker ikke mer dilldall som flyter rundt i huset, ergo ingen pakkekalender. Jeg fikk godterikalender da jeg var barn/ungdom, og det får datteren min også.

Kjøpte godis for 150 kr, pakket inn en brøkdel i kalenderen, og tok resten selv. Vinn/vinn! :lur:

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt pakkekalender et år og da delte vi. Resten av årene har vi fått sjokoladekalender og flax-kalender.

Jeg kommer ikke til å lage pakkekalender til mitt barn når jeg etterhvert får det. Syns det er noe tull. Det året vi fikk var det bare slike småting og det var jo stas, men ble bare liggende å slenge. Nå var mine foreldre veldig restriktive i forhold til innkjøp av leker osv så vi hadde det vi trengte, men ikke i overflod og satt derfor større pris på det vi fikk. I dag kan man knapt spørre barn hva de ønsker seg uten å få gaveønsker som er helt på jordet. Når ungen på fire år bare ønsker seg iPad og blir furt fordi den får rattkjelke så har noe gått galt.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er kvalmt med gavekalas og digre gaver hele desember. Og det gjør helt klart noe med forventningene til julaften hvis ungene har fått "alt" fra før av.

Men er det egentlig et særlig vanlig fenomen? I følge denne tråden virker det som de aller fleste er opptatt av å ikke ta av på kalenderfronten. Alle her i tråden er jo enige om at dette er tull. Og jeg har heller aldri møtt noen irl som legger dataspill i den ene luka og iPod i den andre. Det sto fram et par foreldre i VG, men hvor representative de er har jeg store tvil om. Hun med den dyreste kalenderen delte den da også på fire barn. Mulig det finnes "kalenderpress" i enkelte miljøer, men jeg har i alle fall aldri støtt på det i løpet av ganske mange år som mor til unger i kalenderalderen. Og for de aller fleste foreldrene jeg kjenner ville det ikke kostet dem en kalori å motstå dette presset hvis det skulle være der. Lager de kalender til tre barn og bruker penger på det, må vi anta at de gjør det fordi de faktisk har lyst.

Jeg tror rett og slett at vi debatterer et "problem" som nesten ikke finnes, og så er det jo litt deilig å kunne uttale seg krasst og bombastisk om andre foreldres valg. Litt enig med denne AB'en her:

La nå folk gjøre som de vil. Ser ut som om det er konkurranse mellom foreldre om hvem som klarer å gi den billigste kalenderen også. Litt statussymbol i form av å kunne slå seg på brystet og fortelle hele FB om sine meninger.

Anonymous poster hash: 8cb7a...682

Litt sånn: nå har jeg funnet noe hos andre som jeg virkelig kan ta avstand fra og se ned på, og slå meg på brystet og være fornøyd med at jeg er så fornuftig selv ;)

Igjen, jeg synes også det er sprøtt å bruke for mye penger, både på kalender og på julefeiring. For min egen del vil jeg unngå mette og leie unger på julaften, så vi kjører et meget moderat kalenderløp. Vi har en pakkekalender og en appelsinkalender som ungene deler, og det lever de godt med. Det hadde sikkert gått helt fint med sjokoladekalender også, og godt mulig det til og med hadde blitt folk av dem om de hadde hatt hver sin pakkekalender (det gidder jeg likevel ikke, å kjøpe inn og pakke pakker til fem barn synes jeg er sløseri av både tid, penger og energi. Jeg tror ikke ungene hadde blitt vesentlig lykkeligere, på samme måte som de ikke hadde blitt vesentlig mindre lykkelige av å få en ferdigkjøpt kalender).

Så jeg synes det blir litt storm i et vannglass. Vi raser på FB mot et fenomen vi aldri har støtt på, fordi det er så enkelt å kritisere noe som er så åpenbart tullete og unødvendig. Så overser vi det faktum at det nok er et ganske sjeldent fenomen, og ikke minst slipper vi å forholde oss til det som virkelig er ubehagelig: at vi sannsynligvis har et svin eller to eller tre på skogen selv, om enn ikke akkurat i kalendersammenheng ;)

Anonymous poster hash: dc98a...b99
  • Liker 6
Skrevet

Isj, kom borti anonymknappen. Var meg over her! :)

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Tror dette har blitt hauset veldig opp av media, som fremstiller noen små miljøer, og plutselig tror alle at dette er normen og føler seg presset.

Media har mye makt der, og det irriterer meg at de fremstiller sakene sine som "sannheter", bare for å skape litt debatt og krisestemning.

Jeg har til dags dato ikke møtt noen med dyre pakkekalendere.

• Liker 1
Skrevet

Det skjønte vi. Var så innmari fornuftig innlegg! :biggrin:

• Liker 5
Skrevet

Det skjønte vi. Var så innmari fornuftig innlegg! :biggrin:

Hehe, takk for det :sjenert:

Det er vel ingen (eller veldig få, i alle fall!) som synes det er greit at barna er lei av gaver når de kommer til julaften, med god grunn, men jeg synes virkelig at det nærmer seg nesten en kollektiv lynsjestemning mot et fenomen som neppe er særlig utbredt. Enig med Ciegus i at media hausser opp dette veldig, til tross for at de færreste kan si at de personlig har møtt noen som brenner av tusenvis på kalendere.

Her i huset åpnet nest eldste barnet luka i dag, der lå det... *trommevirvel*... et magnetisk bokmerke med en frosk på. Tviler sterkt på at det tar luven fra julaften, og så er det kjekt å ha til skolebøkene hans. Og jeg er sikker på at de aller fleste barna som fikk noe annet i kalenderen, eller en bit sjokolade, eller en aktivitetslapp, eller en pakke hårstrikker, eller fikk åpne en luke i en TV-kalender, også fikk en fin start på dagen og ble fornøyde med det de fikk. Den dagen ungen kaster kalenderpakken i veggen og sutrer over at det ikke var fint nok, er det på tide å ta grep- men det får vi da anta at foreldre skjønner helt av seg selv :jepp:

• Liker 4
Skrevet

Det ante meg ;)

Selv tror jeg også at dette ikke er noe stort problem. Det finnes nok helt sikkert noen som overdriver, men de fleste er nok fornuftige. Det er jo slik at det er ytterlighetene som hauses opp i media, det er ingen nyhetsverdi i alle oss andre ...

Min datter på 5 har pakkekalender, sjokoladekalender og playmokalender. Litt for mye for min del, jeg hadde bare planlagt pakkekalender som jeg laget selv (selve kalenderen har min mor sydd i sin tid, så den har stor sentimental verdi for meg). Men så kom bestemor med playmokalender og far med sjokoladekalender, og jeg nekter dem selvsagt ikke å gi det de ønsker. Men pakkekalenderen består av en legokalender kjøpt på salg i fjor som jeg tok ut legoen av og pakket inn, samt et par andre leketing som var på salg og som jeg vet barnet leker med. Ingenting unyttig som går i stykker bare man ser på det.

Hvis jeg skulle være så heldig å få et barn til, vil de måtte dele kalenderen. Selv delte jeg kalender med mine 2 søsken, og det var nesten like kjekt å se hva de fikk, samt at jeg gledet meg umåtelig til "min dag". Søndag fikk vi gave alle sammen.

Skrevet

Vel, jeg har inntrykk av at gavekalendre er veldig utbredt nå, selv om det nok tilhører unntakene med iphoner o.l. i luken. Men jeg syns det er rart å se at folk her har vokst opp med pakkekalender, jeg hadde ikke hørt om fenomenet før for få år siden. Da jeg vokste opp (70/80-tallet), hadde vi stort sett kalender med bare bilder eller med små plastfigurer fra bibelhistorien. Senere ble det sjokolader. Men aldri pakker hver dag.

Anonymous poster hash: acf8f...8d8
Skrevet

Synes det er kjempekoselig med pakkekalender. Men verdien pr pakke er rundt 10,- uten å være søppel av den grunn. Det er vel ikke noe kjekt med julaften og gaver, når man har hele rommet fullt med 24 råflotte gaver fra før...

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har inntrykk av at gavekalendre er veldig utbredt nå, selv om det nok tilhører unntakene med iphoner o.l. i luken. Men jeg syns det er rart å se at folk her har vokst opp med pakkekalender, jeg hadde ikke hørt om fenomenet før for få år siden. Da jeg vokste opp (70/80-tallet), hadde vi stort sett kalender med bare bilder eller med små plastfigurer fra bibelhistorien. Senere ble det sjokolader. Men aldri pakker hver dag.

Anonymous poster hash: acf8f...8d8

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet og hadde pakkekalender. Tror ikke det var uvanlig? Men det var også vanlig med sjokoladekalender eller "kjøpekalender" med små plastfigurer oppi (som jeg forøvrig hadde og husker hvor godt jeg likte den dag i dag).

Skrevet

Jeg jobber i en klesbutikk for småjenter og JODA, det brukes MYE penger på kalendergaver. Butikken min har laget "forslag" til en adventskalender, og innholdet ligger på svimlende summen av 2300 kr.

Hver dag kommer det mødre inn og skal kjøpe gaver, de fleste av de ligger på 79, 99 og 129 kr (PER gave).

Syns jul generelt er blitt helt hysterisk!! Ikke slik jeg husker det da jeg var liten. Tør å påstå at jeg syns jul er ork og stress, ikke personlig for meg, men virker som det har rabla for mesteparten av befolkningen på denne tiden av året.

Anonymous poster hash: ed029...66b
  • Liker 1
Skrevet

Vår sønn på 11 måneder får pakkekalender. Innholdet varierer, i alt fra byggeklosser, til strømpebukser. Fellesnevner er ting han får bruk for. Nei - han forstår ikke konseptet. Men vi har økonomi, tid og lyst til å gi vårt første barn kalender den første julen. Så da er vi vel dårlige mennesker eller noe slikt.

Hva med å la folk få gjøre det de har tid, lyst og anledning til?

Anonymous poster hash: 61656...fff
Skrevet

Jeg synes pakkekalender er koselig, men å bruke flere tusen kr på det synes jeg er alt for mye. I kalenderen til gutten vår på tre er det blant annet 10 dinosaurer som kom i en pakke til 75 kr. Så der har vi altså for 10 dager. Så er det blant annet en liten lommelykt til 25 kr, en nisse til 20 kr, et kort hvor det står at vi skal på kino og se Karsten og Petra, en sjokoladenisse til en lørdag osv. Bare slike småting. :) Har brukt sånn 400 kr på kalenderen, og det synes jeg er helt greit. :)

Dette er første året han har fått kalender da. Årene før har han vært så liten at han ikke har skjønt noe av det uansett. Selv nå merker jeg at vi godt kunne ventet ett eller to år, da forståelsen for at det er kalender knyttet til advent ikke er helt tilstede, selv om jeg har forklart han det så enkelt som mulig. :)

Skrevet

Synes også det er kvalmt å se hvor mange og dyre pakker som blir gitt FØR julaften. Her får ungene sjokoladekalender og er storfornøyde med det; mer fornøyd enn de hadde blitt av å pakke opp en tannbørste, såpe, sokker og andre "fornuftige" gaver i 24 dager før julaften. :himle:

Anonymous poster hash: f2951...50e
Skrevet

Synes også det er kvalmt å se hvor mange og dyre pakker som blir gitt FØR julaften. Her får ungene sjokoladekalender og er storfornøyde med det; mer fornøyd enn de hadde blitt av å pakke opp en tannbørste, såpe, sokker og andre "fornuftige" gaver i 24 dager før julaften. :himle:

Anonymous poster hash: f2951...50e

Plager det deg virkelig at noen pakker inn et par sokker og andre nyttige småting og gir til ungene sine?

• Liker 3
Skrevet

Gutten min sin pakkekalender :)

Inneholder bla.

- ipad cover

- kinobilletter

- tvspill kveld med familien

- kalender 2015

- pepperkakeformer

- bakedag

- juletre (plast dom han fikk på rommet 1. Des)

- bok om astronomi

- spill

- brillepusser

- sitteunderlag i ull

- markeringstusjer

- notatblokk

- en Lego figur (Minecraft)

- nintendo bonuskort

- isbitfigur star wars

- sjokolade

post-26012-0-82045600-1417561302_thumb.j

Gjest avocadoen
Skrevet

Både jeg og min samboer har vokst opp med den billige sjokoladekalenderen. Var utrolig kjekt det. Min samboer har fått pakkekalender i år og er veldig fornøyd med det også :) Jeg fant ut at jeg heller ville ha sjokoladekalender, så han kjøpte smartieskalenderen til meg. Er veldig fornøyd med det :) Halvparten av pakkene i kalenderen er godteri til han også, så jeg har ikke brukt mye penger på den. Det dyreste jeg har kjøpt i den har vel vært ullsokkene til 70 kroner

Skrevet

Jeg elsket sjokoladekalenderen og gledet meg til å åpne en ny hver dag for å se hvilket mønster jeg fikk... Tidene har forandret seg ser jeg. Jeg synes også det er kvalmt hvor mye de skal skjemmes bortog ja, barn snakker sammen på skolen over hva de har fått!! Ikke tro at barnet ditt ikke sammenlikner, for DET gjør de, naivt å tro noe annet.

Beklager, men foreldre som bruker flere hundre kroner på kalenderen til barna burde virkelig tenke seg om.

Anonymous poster hash: 8bf7f...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...