Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Tipsene om Bergen og Østfold strømmer på"

Du er klar over at mange steder i Østfold er godt innenfor pendleravstand til Oslo?

Jeg bor selv i Østfold, og det er en time å kjøre til Oslo. Noen steder er det også kortere avstand.

Jeg bor midt på bondelandet, men selv her er det noen som driver et taxifirma og det finnes faktisk også frisørsalong.

Om dere betaler ned på gjelden dere har så er det kanskje mulig å få husbanklån (selv uten EK ja), men dere vil aldri kunne kjøpe noe i Oslo som er stort nok, dere må uansett ut av Oslo.

Endret av Britt Banditt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 26 og 28. Vi forventer det jo ikke, men det er litt bittert at det å jobbe 100 % ikke er nok til å kunne eie sin egen bolig.....

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Husbanklån er for slike som dere, så søk på det. Vet ikke om reglene har endret seg siden jeg så på det for to år siden, men det upraktiske da var at man ikke fikk by over prisantydning. Markedet her i byen er altfor hett til at noe går under prisantydning, men etter hva jeg har lest roer det seg visst litt i Oslo-området nå. Ellers er nok løsningen å komme seg ut av byen - du skal ikke langt før prisene er vesentlig hyggeligere.

Vi fikk boliglån uten EK eller pant for 2 år siden - og med det spranget boligprisene har hatt i denne byen sitter vi nå med nesten en mill i EK til neste bolig. Det ER mulig, lykke til! :-)

Anonymous poster hash: ca102...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperre??? Vi vil jobbe i Oslo, det er ingen sperre det er ett faktum. Jo dette kan løses innenfor pendleravstand til Oslo. Kan du ikke starte din egn tråd om anbeflinger om boligsteder i Østfold og Bergen for jeg har sagt klart i fra at dette ikke er aktuelt for oss.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Hvis dette er luksus så er det noe alvorloig galt her, for barn og tak over hodet definerer ikke jeg som luksus!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Jeg synes ikke du burde reagere sånn på de velmenende rådene du har fått her inne. Kan du ikke heller se vekk fra de rådene som er uaktuelle for deg?

Når du tydeligvis oppfatter tre barn og egeneid bolig i Oslo som en menneskerett, til tross for lavtlønnsyrke og manglende evne til å spare eller skaffe egenandel, fremstår du som fullstendig urealistisk. Det er det samme hva du "definerer" som luksus, du har ikke råd til dette! Hvis dere fortsetter på samme måten, kommer dere til å bli sittende med forbruksgjeld til over pipa, i bolig som dere leier.

De 17 000 som dere betaler i leie, er bortkastede penger. De kunne ha gått til nedbetaling av egen bolig, og isteden velger dere å fortsette å betale leie til noen andre.

Jeg har forsøkt å synes synd på deg og komme med konstruktive råd tidligere i tråden, men jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere. Situasjonen deres er selvforskyldt, du får en masse velmenende råd av fremmede mennesker som tar seg tid til å komme med forslag og pakke budskapet pent inn. Når du i tillegg svarer frekt, synes jeg det vitner om total mangel på selvinnsikt og forståelse av egen situasjon. Du bør i det minste prøve å tenke på barna dine, istedenfor å synes synd på deg selv!

Anonymous poster hash: 48cc3...ec3

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hei på deg, igjen, trådstarter. Jeg skal ta alt du har sagt helt seriøst og svare deg ut fra det.

Det første dere må gjøre er å ha en helt åpen og ærlig diskusjon i hjemmet: hva er det vi vil. Og da mener jeg: vil som i "dette går vi inn for, 100%, fullt og helt, hver dag, hele året til vi har oppnådd det". Det betyr at dere må la være å sammenligne dere med andre som har andre forutsetninger, hvordan ting burde vært hvis verden var rettferdig, dere hadde andre forutsetninger i arbeidsmarkedet, osv.

Dere må bo forholdsvis sentralt i Oslo. Dette betyr at dere får mindre bolig for mer penger enn lengre borte, men dere har tilgjengelig barnevakt. Dette er en fornuftig avveiing i forhold til yrkene deres. Det er godt mulig at det er rett avveiing også, gitt forutsetningen at dere fortsetter i eksisterende jobber.

Jeg har foreslått busslappen - se www.busslappen.no. Dette betyr at din mann kan kjøre buss, det betyr både rutebusd men kan også bety langtransport, flybussen osv. Kjører han langtransport betyr det lengre friperioder der noe kan brukes til ekstra taxikjøring. Er det verdt å vurdere?

Startlån fra kommunen administreres av kommunens boligkontor eller husbanken. Dette varierer fra kommune til kommune. Ordningen er ment for de som ellers har vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Er det verdt å vurdere?

Bilen deres er ikke verdt lånet dere har på den. Men er det verdt å sitte på den fortsatt når den A) synker i verdi hver måned og B) koster forsikring og offentlig avgift? Er det ikke bedre å selge den, redusere totalgjelden og kvele utgiftsstrømmen den lager?

Forbrukslån for å dekke løpende utgifter er som å pisse i buksen for å holde varmen: deilig og varmt en liten stund, etterpå er det dobbelt så kaldt. Dere MÅ kutte i utgifter - og ja, det betyr dessverre at dere også må vurdere om dere kan skaffe en billigere bolig slik at dere tetter bunnsluket/mankoen hver måned. Det er ikke noen vei utenom dette, dessverre. Ellers kommer dere aldri opp av myren.

Er dere enig om målet og går dere helt inn for det begge to? Eller er dere ikke helt der og trekker i hver sin retning?

Sett dere ned med penn, papir og kalkulator og få alle utgifter på bordet. Er det ikke mer å kutte i abonnementer, medlemsskap eller annet en har frivillig meldt seg på så må en tenke nytt på hva en jobber med og hvor en bor. Tenk på min kollega som bodde i et varmt og deilig land i Europa med to unger og kone, foreldre og besteforeldre like ved. Komplett umulig å brødfø familien der, så han dro alene hit for å se hva som gikk an. Et halvt år senere hadde han fast jobb, og konen kom hit. Han slet lenge med å finne en bolig, men også det løste seg til slutt. Så fikk hun jobb og 1,5 år etter dette fikk de barna hit. Tror du det er ideelt for dem å bo i kalde Norge? Nei, men de hadde ikke noe valg.

Dere må gjøre prioteringene og valgene, men det å tenke helt nytt er av og til helt nødvendig. Stikkordene er: hvor kan vi bo, hvor kan vi jobbe, hva kan vi jobbe med. Eller for å si det på en annen måte: har vi oversikt over resurser og virkemidler som skal til for å nå våre mål?

Noen fakta til slutt: startlån/kommunalt lån/husbanken kan bety 100% finansiering. Ellers regner bankene med 15% egenkapital som krav. Sikter dere mot en bolig til 2,5 millioner betyr det at dere må ha kr 375.000 i egenkapital. Dersom dere sparer 6.250/mnd i 5 år og betaler ned forbruksgjelden i løpet av den samme perioden så har dere egenkapitalen dere trenger. Hva skal til for at dere skal klare et slikt sparemål?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alt Blondie har skrevet.

I tillegg - er 17,000 per måned fulltid?



Anonymous poster hash: 5d78d...955
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent, kanskje det har noe med alder å gjøre? Når hun står i dritt ganske lenge, kanskje hun blir lei etter noe år, og da kanskje kommer tanken, faen heller vi skulle ha flytta ut av dette hølet... Det tenker de etter å ha fått bet.anm.



Anonymous poster hash: 5b3de...787
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Ser dere ikke selv at dere må ut av Oslo? Å betale 17000 i leie er groteskt.

Er du klar over hvilke stort boliglån du kan betale med den summen?

Du er frisør, han kjører taxi. Da mener jeg at jobbene ikke binder dere til Oslo

Frisører og taxijobber kan dere få over hele landet. Det er mange plasser med mye rimeligere boliger til leie, og for den summen kan dere betale et stort lån.

Selv folk med stor inntekt vegrer seg for å leie til 17.000 i mnd.

Vi har boliglån på 1.600.000 og betaler ca 12000 i mnd,men da betaler vi til oss selv.

Flytter dere til en annen kommune med rimeligere huspriser, kan dere søke kommunalt lån.

Jeg fatter ikke at dere kan gå inn på leiemarked med den husleien med tanke på inntekten deres.



Anonymous poster hash: 91c0c...849
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Hvorfor Bergen og nordnorge? Det er da mange andre plasser. Må han kjøre taxi? han kan ta andre sjåførjobber som er bedre betalt.

Mange som flytter, og at du har venner og fam i oslo bør ikke være hinder. Det går fly, tog og folk kjører. For meg ser det ut at du setter begrensningene selv. tenknytt

Anonymous poster hash: 91c0c...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, 17,000 i leie er mye.

Jeg leier ut en leilighet til den prisen, og den ligger på Frogner i Oslo - det dyreste området i landet. Leietakerne jeg har hatt er par (med barn) der begge to har hatt innen prominente posisjoner innen finans i Oslo.

To personer med lav inntekt kan rett og slett ikke betale en slik sum. Dersom dere velger det har dere bedt om dårlig råd.



Anonymous poster hash: 5d78d...955
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er avhengige av at våre foreldre stiller som barnevakt da begge jobbene våre krever kvelds og helgearbeid, vi prøver jo å jobbe så mye vi kan og tjene mest mulig, da kan vi ikke flytte timesvis bort fra alle vi kjenner. Vi har aldri vært på ferie som familie så der er det ikke mye å spare. Vi er villige til å gjøre endringer men ikke til å pakke sammen og forlate alle vi kjenner for å skulle bo i Hedmark!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Problemet ditt er at du ikke vil. Ikke tenke nytt. Hvordan tror du andre i samme yrker ordner seg, selv uten fam? T O M hedemark er for langt for deg. Får bare ønske deg fortsatt lykke til i Oslo. Melder meg ut av tråden

Anonymous poster hash: 91c0c...849

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her, og overrasker meg at ts ikke tar disse mer seriøst.

Uansett, hva med å få mannen din til å kjøre som budbil? Kjenner flere uten utdannelse som tjener nærmere 500 000 i året på dette. Eneste negative er sinnsykt lange arbeidsdager, men for en stund kan det kanskje funke?

Anonymous poster hash: 5e670...ba1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor Bergen og nordnorge? Det er da mange andre plasser. Må han kjøre taxi? han kan ta andre sjåførjobber som er bedre betalt.Mange som flytter, og at du har venner og fam i oslo bør ikke være hinder. Det går fly, tog og folk kjører. For meg ser det ut at du setter begrensningene selv. tenknytt Anonymous poster hash: 91c0c...849

De er avhengige av barnevakt av nettopp familie og venner. Derfor kan de ikke bare flytte langt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette er slemt og unødvendig. Det er veldig vanskelig å omstille seg til ny tankegang når en ser drømmen blir knust. Ikke alle har den samme omstillingsevnen.

Dessuten synes jeg at flere av rådene har handlet om å "stappe ungene inn igjen" - etterpå klokskap om hva man burde gjort dersom man kunne velge på nytt.

Jeg nekter å tro at dette skjedde over natten... Ts bør vokse opp og innse hvordan livet fungerer. Det kunne være så mye verre, men likevel snur hun det til å bli et problem som er umulig å løse. Ærlig talt. Hvor mange har ikke måtte flytte pga boligpriser?!

Anonymous poster hash: 51a48...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er avhengige av barnevakt av nettopp familie og venner. Derfor kan de ikke bare flytte langt vekk.

Familien blir svindyre barnevakter når det å skulle bruke dem hindrer at en kan flytte og få langt lavere bokostnader.

Anonymous poster hash: 8ce54...852

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har bevist satt dere i en klemme ved å betale 17000 i leie. I andre byer, tettsteder er det ganske så råflott leilighet til den prisen.

Dere er avhengi av familie til barnepass, det skal ikke være nødvendig.

man må innnrette seg når man får barn. Fam skal slippe å stå klar for dette. Dere vil og er avhengi av de for å jobbe. Mener du dette er rett?

Andre i samme yrker klarer dette uten familien.

Dere tar opp forbrukslån pga økonomien strekker ikke til pga dyr husleie.

Du skriver at du knapt nok har vært utenfor Oslo, og dermed tror jeg at du låser deg fast. Du tviholder på Oslo.

Tror ikke du er villig til å se på andre ting.

Jobbene dere har tilsier at dere kan flytte hvor som helst.

Om du tenker på ungene, så bør du abselutt tenke nytt. Dere har dårlig råd nå, men hvordan tror du det blir når de blir eldre? Det blir enda verre for dere.

tre tenåringer. Skal dere ta opp enda mer kreditt da for å få det til å gå rundt?

Tro meg, det vil koste dere enormt med penger

Du betrakter Hedemark som på landet, så jeg tror kunnskapen din skorter en del her. Hva med småkommune rundt Oslo?

Er enig med andre, du har vondt i viljen. Jeg kjenner sjåfører som tjener og har en veldiog god årsinntekt. Man må ikke kjøre taxi, det er andre sjåførjobber. Frisører er det over hele landet. Så hva stritter du imot?



Anonymous poster hash: 91c0c...849
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg nekter å tro at dette skjedde over natten... Ts bør vokse opp og innse hvordan livet fungerer. Det kunne være så mye verre, men likevel snur hun det til å bli et problem som er umulig å løse. Ærlig talt. Hvor mange har ikke måtte flytte pga boligpriser?!Anonymous poster hash: 51a48...3c1

Selvsagt skjedde det ikke over natten. Men nå er det nå en gang slik at for oss som er glad i byen vi bor eller stedbundne så er det ikke bare å gi slipp og flytte langt bort. Det må en bearbeidingsprosess til på forhånd. Og det nytter faktisk svært lite å snakke om hvor teit valgene man har gjort er når disse valgene faktisk ikke kan gjøres om.

Jeg tviler sterkt på at å flytte slik ar de må ha betalt barnevakt hver gang de får kveldsvakt samtidig er en god ide med tanke på at målet med flyttingen er å spare penger.

Og angående leiepriser - det er lett å si at de ikke burde betale 17.000 i leie. Men nå har de nå en gang ikke helt forstått hva de har råd til og det er dessverre ikke alle som klarer å regne seg til hvordan levevilkårene blir påvirket av en høy husleie, "brannslukking" via forbrukslån og løpende kostnader på bil kontra restlån som nedbetales. Disse har ikke greid å se det, og ja, de har en urealistisk ide om å eie bolig i den nåværende situasjonen.

Det virkelige spørsmålet er om de ikke bør tenke grundig gjennom hvordan de skal skape en trygg og god oppvekst for barna når de er slik på overforbruk som de er. Det er lett å ha hodet i skyene og tro på mirakler når en ikke forstår at de fleste andre må arbeide for egenkapitalen sin. Noen får hjelp fra foreldre - det har trådstarter også fått forresten i form av et lån - men det er litt feil at voksne skal han en mentalitet som går på at mamma og pappa skal kjøpe drømmeboligen til dem når de utmerket kunne kommet dit selv ved litt sparing og en nøktern første bolig.

Mest sannsynlig har trådstarter valgt bort muligheten for inntreden i boligmarkedet på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skjedde det ikke over natten. Men nå er det nå en gang slik at for oss som er glad i byen vi bor eller stedbundne så er det ikke bare å gi slipp og flytte langt bort. Det må en bearbeidingsprosess til på forhånd. Og det nytter faktisk svært lite å snakke om hvor teit valgene man har gjort er når disse valgene faktisk ikke kan gjøres om.

Jeg tviler sterkt på at å flytte slik ar de må ha betalt barnevakt hver gang de får kveldsvakt samtidig er en god ide med tanke på at målet med flyttingen er å spare penger.

Og angående leiepriser - det er lett å si at de ikke burde betale 17.000 i leie. Men nå har de nå en gang ikke helt forstått hva de har råd til og det er dessverre ikke alle som klarer å regne seg til hvordan levevilkårene blir påvirket av en høy husleie, "brannslukking" via forbrukslån og løpende kostnader på bil kontra restlån som nedbetales. Disse har ikke greid å se det, og ja, de har en urealistisk ide om å eie bolig i den nåværende situasjonen.

Det virkelige spørsmålet er om de ikke bør tenke grundig gjennom hvordan de skal skape en trygg og god oppvekst for barna når de er slik på overforbruk som de er. Det er lett å ha hodet i skyene og tro på mirakler når en ikke forstår at de fleste andre må arbeide for egenkapitalen sin. Noen får hjelp fra foreldre - det har trådstarter også fått forresten i form av et lån - men det er litt feil at voksne skal han en mentalitet som går på at mamma og pappa skal kjøpe drømmeboligen til dem når de utmerket kunne kommet dit selv ved litt sparing og en nøktern første bolig.

Mest sannsynlig har trådstarter valgt bort muligheten for inntreden i boligmarkedet på en stund.

Jeg kritiserer ikke valgene de hatt gjort, men tankegangen. Å tro at man kan få i pose og sekk som et lite barn, er særdeles lite positivt for ts sin del.

Flaut å lese hvor lite hun er innstilt på å endre osv.

Anonymous poster hash: 51a48...3c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres veldig rart ut at du kun tjener 17000 på en 100% stilling. Jeg jobber 40% på hotell og får 10 000 etter skatt, dette er jobb ved siden av studier.

Er enig med det alle andre skriver om at du må komme deg ut av Oslo-boblen. Masse fornuftig som står her, ta det til deg. Kan være bedre for barna å vokse opp på landet enn i byen, med litt plass og boltre seg på.

I tillegg vil jeg bare nevne til dere som mener Oslo er Norges dyreste by. Det er feil, både Stavanger og Tromsø slår Oslo i boligprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannen din til å søke jobb i Raufoss industripark (godt betalt selv for ufaglærte). Billige boliger, Gjøvikbanen til rett Oslo, Gjøvik by en mil unna, og mange frisørsalonger du kan søke jobb i.



Anonymous poster hash: ce669...796
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...