Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 100 år siden fikk man barn da man var 16 år gammel. Så du har ingenting å irritere deg over. I viking tiden ble jenter gravide ved 13 årsalderen og gutter på samme alder ble ansett som voksne menn.

Eller så kan du vente til du fyller 40+ år og aldri får barn. Valget er helt opp til deg, men det er faktisk helt normalt å få barn i 20+ årsalderen.

Ikke noe problem å få barn i tjueårene, jeg fikk det selv, men man skal aldri få flere barn enn man har råd til,uansett i hvilken alder man får dem.

Anonymous poster hash: 8ce54...852

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For 100 år siden fikk man barn da man var 16 år gammel. Så du har ingenting å irritere deg over. I viking tiden ble jenter gravide ved 13 årsalderen og gutter på samme alder ble ansett som voksne menn.

Eller så kan du vente til du fyller 40+ år og aldri får barn. Valget er helt opp til deg, men det er faktisk helt normalt å få barn i 20+ årsalderen.

Er du seriøs? Til din informasjon er vi i år 2014, og har du dårlig råd og er uten utdannelse bør du ikke få barn før økonomien har stabilisert seg. Hva når barna blir tenåringer og det dukker opp flere behov? Da vil foreldrene slite. De kunne hvert fall ha ventet med to av de.

Folk kan få barn når som helst for meg, men jeg føler ikke spesielt med de som får barn tidlig med dårlig økonomi. Har de god og stabil økonomi - ikke noe problem! Det er lov å vente, det er ikke hastverk i begynnelsen av 20-årene. Tenk på barna og deres oppvekst. Å skulle være den som har minst kan umulig være lett. Vi hadde et par "fattige" elever på trinnet på ungdomsskolen. De hadde det forbanna vanskelig. Felles for de var at de hadde unge foreldre med et lavtlønnet yrke. TENK LITT!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo det!

Deres luksus er 3 barn og bolig i Oslo.

Det er mer enn hva dere har råd til, og dermed luksus.

Det viser seg ved at selv om dere spinker og sparer og jobber masse, så går dere i minus.

Dere må ut av den negative spiralen, der dere bruker mer og mer penger på å betjene gjeld dere har fått ved å ikke ha råd til det dere trenger.

Anonymous poster hash: 656f2...846

Er fullstendig enig i dette. Vær så snill å ta det til deg, TS! :)

Jeg skjønner at det er vanskelig, men det virker ikke som om dere har noe annet valg enn å flytte ut av Oslo. Dere kan spare ganske mye penger, bare ved å flytte over til Akershus.

De har frisører overalt, og om du ikke får jobb med en gang, kan du ta noe annet midlertidig mens du søker frisørjobber. Mannen din kan vurdere å bytte til en bedre betalt jobb (flere transportselskaper gir lønn under utdanning). Det er sikkert mulig å fortsette å kjøre taxi i Oslo, selv om han må påregne litt pendling. Jeg har snakket med flere taxisjåfører som bor i Akershus/Hedmark, men som kjører taxien inn til Oslo på vei til vakt. Jeg tror imidlertid at det bør være gode muligheter for taxijobbing også utenfor Oslo.

Dersom dere ikke beveger dere for langt ut fra Oslo, bør det fortsatt være mulig for venner og familie å sitte barnevakt. Det er dessuten mange frivillighetssentraler rundt om, det er mange som gjerne sitter barnevakt gratis. Når jeg var barn, satt en eldre, barnløs dame barnevakt for oss ofte. Hun var enormt glad i barn, og ville gjerne ha selskap og tidsfordriv. Jeg tror foreldrene mine ble kjent med henne gjennom frivillighetssentralen, og det ble en fast ordning etterhvert, til felles glede for alle involverte. Det er ikke sikkert at dette er noe for alle, men for oss var det en god løsning. Jeg er fortsatt veldig glad i denne damen, og jeg tror hun hadde stor glede av å få være en del av oppveksten vår, og være en slags reserve-bestemor.

Jeg skjønner at det kan være irriterende at vi sitter her med allverdens gode løsninger, og får det til å høres enkelt ut. Det viktigste er at dere klarer å kvitte dere med forbrukslån og billån, det er ikke en gang noen vits å tenke på boliglån før dere har blitt kvitt disse dyre smålånene.

Jeg skjønner at det å spare 3000-4000 kroner i måneden høres ut som en dråpe i havet, men på et år blir det faktisk 36.000-48.000 kroner. Det er mye penger, og på et år kan dere faktisk kvitte dere med hele forbrukslånet, og deler av billånet. Det gjør en enorm forskjell hvis dere skal søke om boliglån senere!

Dere må gjøre alt for å komme dere ut av denne situasjonen, før det blir for sent! Hvis det fortsetter på denne måten, kommer forbrukslånet bare til å øke. Det dere betaler i leie nå, kunne uten problemer dekket månedlige låneavdrag på en stor leilighet i Østkant-Oslo, eller en enebolig utenfor byen. Det forutsetter imidlertid at dere klarer å få unna forbruks- og billån, slik at dere kan starte fra scratch med husbanklån og evt. støtte til egenandel.

Jeg heier på deg, TS! Vær så snill å oppdatere oss på hvordan det går! :klem1:

Anonymous poster hash: 48cc3...ec3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere på Vestli bruker dere allerede 30 min kollektivt til sentrum. Flytt litt lenger ut i nærheten av toget og dere har like lang reisevei til sentrum. Nå vet jeg ikke hvor du jobber men om det er i nærheten av Stovner / Vestli finnes det busser fra Akershus som stopper her også.

Anonymous poster hash: 53142...5e6

Ja vi har jo sett på dette, emn det var ikke billigere ut mot lørenskog/lillestrøm.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg bor i Askim og her er det nærmest umulig å få tak i taxi til tider fordi det er så få av dem og stor etterspørsel. Og det er en haug med frisørsalonger her. Skulle nok gå ganske greit å få seg jobb her. Ellers går det også an å få jobb på eks. lager osv. dersom en ikke har utdanning. Flust av slike jobber i nærområdet her.

Videre finnes det her blant annet rekkehus med plass til 5 under 2 millioner.

Og sånn ellers blir jeg ganske oppgitt over holdningen din som det lyser "staaakars meg" av. Både min mann og jeg er jurister og valgte å flytte ut av Oslo og til Askim for å ikke bo oss i hjel. Jeg pendler 3 timer hver dag, da jeg jobber utenfor Oslo sentrum, han pendler to timer. Vi klarer oss helt fint!



Anonymous poster hash: 61810...028
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får oppriktig vondt av dere, men jeg klarer ikke la være å irritere meg over at dere har prioritert å få tre barn i så ung alder med dårlig økonomi. Jeg kommer ikke til å få barn før jeg har utdanning, stabil økonomi og eier eget, og det er fordi jeg i en alder av 21 forstår at noe annet er nyttesløst.

Jeg støtter de andre som foreslår å flytte til Gjøvik/Hamar. Det er ikke lang avstand til Oslo, det er jobber og dere kan spare noen tusen i måneden. Dette bør være en ganske god løsning inntil dere har betalt ned forbrukslånet og fått egenkapital. Selv da vil dere nok ikke få råd til noe for 5 personer i Oslo, men det går ikke an å være så kresen med yrkene dere har valgt. Sånn er det bare, og det må dere bare akseptere først som sist.

Det er jo litt sent nå da, men vi kan godt fortsette debatten om hvorfor vi ikke burde hatt de barna vi har. med våre lønninger så kunne vi ventet oss ihjel...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt sent nå da, men vi kan godt fortsette debatten om hvorfor vi ikke burde hatt de barna vi har. med våre lønninger så kunne vi ventet oss ihjel...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Ja, men du har fått MANGE råd om hva dere kan endre, og du står jo bare og stanger i veggen. "Det er dyrt der og", "vil ikke dra utenfor Oslo", "vil ikke selge bilen".

Dersom du irriteres av etterpåklokskap må du nesten bli litt proaktiv her og ta til deg endringene som kan foretas.

Anonymous poster hash: 5d78d...955

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo det!

Deres luksus er 3 barn og bolig i Oslo.

Det er mer enn hva dere har råd til, og dermed luksus.

Det viser seg ved at selv om dere spinker og sparer og jobber masse, så går dere i minus.

Dere må ut av den negative spiralen, der dere bruker mer og mer penger på å betjene gjeld dere har fått ved å ikke ha råd til det dere trenger.

Hva med å ta noen form for videreutdanning så du kan bli stylist eller noe mer enn frisør? (Vet om flere frisører som har gjort det.)

Og mannen kan kanskje kjøre buss, eller ta truckførerbevis og jobbe på lager? Det er da massevis av jobber å få i Oslo.

Og om dere bor på Vestli, så er det flere av stedene utenfor Oslogrensa, som faktisk er nærmere byen. Hvertfall i reisetid.

Jeg er også sikker på at det finnes ett tilbud om økonomisk veiledning i offentlig regi. Det bør dere jo også finne ut av.

Anonymous poster hash: 656f2...846

Hvis dette er luksus så er det noe alvorloig galt her, for barn og tak over hodet definerer ikke jeg som luksus!

Videreutdanning har vi ikke anledning til, de pengene jeg skylder mamma er for den ene frisørutdannelsen jeg har tatt, og hun har ikke råd til å låne meg mer.

Boligene utenfor ologrensen med pendleravstand til byen er ikke mye billigere enn Vestli...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere vil ha pendleravstand til Oslo er Eidsvoll ypperlig. Flyttet selv dit fra et annet sted i landet for å få bedre livsvilkår for familien og bor nå der i en stor tidligere tomannsbolig som jeg kjøpte for et år siden for godt under 2 mill og jeg har flere barn enn dere. Fikk startlån fra kommunen i tillegg til banklån i en lokal bank. Høy rente på banklånet siden jeg hadde 0 i EK så jeg har jobbet hardt (Jeg jobber ca 150%)for å betale ned ekstra på lånet og har nå refinansiert det og fått ok rente også.

Anonymous poster hash: 8ce54...852

Eidsvoll er faktisk en mulighet, har hørt at det skal være billig der, takk for godt tips!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligene utenfor ologrensen med pendleravstand til byen er ikke mye billigere enn Vestli...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Dette er problemet deres. Du er overbevist om at dere er nødt til å jobbe i Oslo og før du kommer over den sperren så er det ikke spesielt mye vi kan hjelpe med. Du har fått masse konkrete tips om steder med lavere boligpriser, trygge oppvekstvilkår og du og mannen har erfaring som trengs over alt.

Anonymous poster hash: 4372f...384

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig svar?

De fleste av svarene du har fått har vært saklig.

Men klart, når det ikke er svaret du vil ha. Og at du må faktisk gjøre noe for å få det bedre.

Nei du får fortsette å sutre og fortsette å gå i minus hver måned.

Anonymous poster hash: 95352...fba

Jeg har jo sagt at det å flytte utenfor pendleravstand til Oslo ikke er et alternativ og forklart hvorfor, men tipsene om Begen og Østfold strømmer på, så da syntes jeg det var på sin plass å takke den som faktisk leste det jeg skrev og tok hensyn til det.

TS

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er problemet deres. Du er overbevist om at dere er nødt til å jobbe i Oslo og før du kommer over den sperren så er det ikke spesielt mye vi kan hjelpe med. Du har fått masse konkrete tips om steder med lavere boligpriser, trygge oppvekstvilkår og du og mannen har erfaring som trengs over alt.

Anonymous poster hash: 4372f...384

Sperre??? Vi vil jobbe i Oslo, det er ingen sperre det er ett faktum. Jo dette kan løses innenfor pendleravstand til Oslo. Kan du ikke starte din egn tråd om anbeflinger om boligsteder i Østfold og Bergen for jeg har sagt klart i fra at dette ikke er aktuelt for oss.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sagt at det å flytte utenfor pendleravstand til Oslo ikke er et alternativ og forklart hvorfor, men tipsene om Begen og Østfold strømmer på, så da syntes jeg det var på sin plass å takke den som faktisk leste det jeg skrev og tok hensyn til det.

TS

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Fordi årsaken til at du ikke vil flytte utenfor pendleravstand ikke holder mål. Og så lenge du holder fast ved det vil du ikke få en merkbart bedre situasjon. De eneste gode rådene man kan gi rokker litt ved dine inngrodde holdninger og hva du ikke vil endre.

Jeg tror det beste for deg er å bli der du er, i situasjonen der er nå. Dere har ikke fleksibilitet eller vilje til å endre gen situasjon.

Anonymous poster hash: 5d78d...955

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52661139&searchclickthrough=true

Herfra tar det deg 10 minutter å GÅ til jernbanestasjonen og derfra 50 minutter med tog til Oslo.

Anonymous poster hash: 61810...028

Takk for tips, dette er en avstand vi kunne levd med. Hadde vi hatt ek hadde vi vurdert det...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi årsaken til at du ikke vil flytte utenfor pendleravstand ikke holder mål. Og så lenge du holder fast ved det vil du ikke få en merkbart bedre situasjon. De eneste gode rådene man kan gi rokker litt ved dine inngrodde holdninger og hva du ikke vil endre.

Jeg tror det beste for deg er å bli der du er, i situasjonen der er nå. Dere har ikke fleksibilitet eller vilje til å endre gen situasjon.

Anonymous poster hash: 5d78d...955

:sjokkert: Hvem er DU til å bestemme hva som holder mål??? Heldigvis stemmer ikke det du sier... som tipset til ab ...028 beviser.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: Hvem er DU til å bestemme hva som holder mål??? Heldigvis stemmer ikke det du sier... som tipset til ab ...028 beviser.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Du sier at dere vil eie bolig, men er ikke villig til å gjøre det som skal til. Du må huske at med 50 minutter togreisependling, som tipset høyere opp innebar, så kommer det en ganske heftig kostnad på månedskort.

Anonymous poster hash: 4372f...384

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst:

sett i gang og nedbetal dyr forbruksgjeld. ALLTID betale lånene med høyest rente først. Betal alltid større beløp enn det som står oppført som minstebeløp på regningen, ellers blir du aldri ferdig! Å betale doble avdrag på forbruksgjelden er mange penger spart (i renter) og sterkt anbefalt form for "sparing".

Dette fordi forbrukslån har ofte 20-30% blodig rente, og dette må dere bli kvitt FØR dere begynner å spare til bolig. Det lønner seg ikke å ha penger på sparekonto og samtidig ha et dyrt lån med oppimot 30% rente...! Deretter nedbetaler dere neste lån, som har den nesthøyeste renten, og så videre.

Å bli kvitt gjeld før dere kan begynne sparingen til bolig er viktig, så har dere råd til å faktisk få boliglån senere. Banken ser på gjeldsmengden totalt.

Har noen av dere uoppgjorte betalingsanmerkninger? Betal disse så fort som overhodet mulig. Da blir de slettet etterhvert. Dere må være fri for anmerkninger den dagen dere skal søke om boliglån.

Du kunne jo ha hørt med moren din også, om hun kunne være snill og ettergi deg gjelden du har til henne på 80.000 kr, for eksempel i form av forskudd på arv....? Det er lov å spørre. Hun vet sikkert at dere har det vanskelig med alle barna og slikt. Det er et vanskelig spørsmål å stille, men det må være lov å gjøre det i en vanskelig periode av livet. Det verste som kan skje er at hun sier nei.

Skaff deg en ekstrajobb. Sitt i kassen i en dagligvarebutikk på kvelder og helger. Kronene du drar inn, brukes i sin helhet til å nedbetale en av gjeldspostene dere har. F.eks. det som er igjen på billånet når bilen er solgt. Det KOSTER PENGER å ha en bil stående! Forsikringer, årsavgift, ting og tang. Selg den.

Det er nesten litt synd at folk ikke tenker særlig stort over hva årslønnen er i det yrket de utdanner seg til, og f.eks. om det overhodet er jobber å få. Sånne ting hopper mange over å tenke gjennom, og bare tenker "det vil jeg bli", og går i gang med en utdannelse som koster masse penger. Frisøryrket hører for meg ut til å være et av disse yrkene som ikke er verdt utdannelsen de koster, for du ville tjent mer i full stilling på Rimi i kassa der. Si opp frisørjobben din og skaff deg en annen, bedre betalt jobb! Dette sier jeg fordi du skriver at du tjener kun 17.000 netto i måneden på å jobbe som frisør. Er fristet til å spørre....er det virkelig sant? Jobber du full stilling 100% altså og tjener kun 17.000 netto? Det høres ut som du jobber deltid med så lite utbetalt?

Det er ikke verdt å slite seg ihjel i 100% stilling for den lønna der. Så ut på jobbmarkedet med deg! Send søknader og ring til dagligvarebutikker, bakeriutsalg osv i nærområdet ditt og på f.eks Stovner senter (du bodde på Stovner, sa du). Dersom frisøryrket betyr mye for deg, kan du alltids gå tilbake til yrket senere i livet, men akkurat nå bør du prioritere å tjene mer penger til å bli kvitt strøgjelden deres, sånn at dere omsider får begynt å spare til bolig-egenkapital. Det kan ta noen år, men sånn har dere innrettet dere når dere valgte å få barn så tidlig og så mange.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Wow. Slik tenkte jeg også. Jeg er i samme shitsituasjon som deg, men har ikke dysleksi. Jeg ønsker mer utdanning for å komme meg ut av gjørma, og har også tenkt slik som deg. Helt til jeg møtte på min samboer. Du må ikke tenke på de andre i familien, men bare deg, mannen din og ungene dine. Det er de som skal være med deg når dere flytter, ikke hele familien. Du må tenke på dere, hva dere får råd til og sånt.

Selvfølgelig, alle fra oslo vil forbli i Oslo, men hovedstaden er ikke Norge. Har også bodd i Bergen, og jeg angrer på den dagen i dag på at jeg har flyttet tilbake til et shitsted i Oslo. Her trives jeg ikke. Nå som vi må flytte igjen, ønsker jeg meg større plass så ungene blir glade når de kommer hjem, men til en rimelig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...