Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hadde heller tatt truck lappen enn å vært frisør, mer penger.Anonymous poster hash: 45720...147

Eller busslappen - dette må da være noe for mannen? Www.busslappen.no - de betaler enkelte steder for at folk skal gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, snakk om å sparke noen som ligger nede for så å gni ræva seigt over trynet..

Flott at du har gjort det slik, virkelig, men gjør det vondt i kroppen om du ikke får skrytt av dette?

Anonymous poster hash: 30915...451

Hvorfor er det negativt? Ts har jo selv satt seg i den situasjonen som kan forandres på hvis hun er villig- men det er hun altså ikke, så da får hun klare seg selv. Eventuelt slenge seg på Luksusfellen ettersom hun og mannen ikke klarer å prioritere.

Anonymous poster hash: d39ed...bab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere steder rundt Oslo med frisør/taxi:

Nedre/Øvre Eiker

Stedene mellom Asker og Drammen

Lørenskog/Skedsmo/Nittedal

Spydeberg/Hobøl/Ås/Oppegård/Askim

Frogner/Gardermoen/Jessheim/Kløfta

Anonymous poster hash: 490c0...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du får mange fine råd her synes jeg. Vet ikke om du opprettet denne tråden mest for å få sympati eller om du er villig til å forsøke å gjøre noe med situasjonen. Selv om det tar noen år for dere å spare opp EK så vil dere til slutt komme i mål. Alternativet er at dere fortsetter å bo over evne sånn som nå til evig tid.

Jeg ville seriøst vurdert å flytte til et mindre sted som mange har nevnt her allerede. Sjekk stedene langs toglinja, dra på utflukt og se om det er noe sted dere kunne trives. Skjønner at det kan være skummelt å flytte fra Oslo hvis dere aldri har bodd noe annet sted, men det er da trivelig andre steder også.



Anonymous poster hash: d2010...4bc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi er ikke fremmede for å flytte litt utenfor, men kan ikke bruke mer enn en time til Oslo. Vi har i tillegg tre barn som det ikke bare er å flytte rundt på. Vi kunne nok gjort som dere om vi hadde ventet med barn. Bare det å drifte familien koster over 20 000 kr i mnd... vil tippe rundt 23-24 kroner, så det er ikke mye vi sitter igjen med. Selv en bolig i Askim eller østfold som er passende for en familie på 5 vil koste i alle fall 10 000, og da har vi 3-4 000 vi kan spare i mnd... vi starter på minus (med billånet vårt. så kan vi spare i 8 år for å kjøpe oss en bolig til 2 mil! Dette er jo helt håpløst!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Tror ikke du forstår tankegangen her. Dere skal ikke jobbe i Oslo på sikt. Så avstanden har ikke således så mye å si. Familie må dere overleve å være lenger unna for en god stund, det er det veldig mange som må. Familien må ha forståelse for at dere vil skape et tryggere hjem for ungene deres ved å eie heller enn å leie av andre.

Avstanden trenger ikke bli mer enn max 1,5 ti fra Oslo, og som sagt så ville jeg ventet med å flytte til en av dere har jobb på nytt sted. Kanskje flytte dit en først får jobb og som også har boligpriser dere kan få lån til? La arbeidsmarkedet avgjøre. Deretter flytter dere mens den andre iherdig jobber med å skaffe seg ny jobb på nytt sted, men samtidig ofrer den tiden det tar å pendle til Oslo så lenge. Det er bare en vanesak. Den som jobber hjemme får ta seg av unger, henting, levering osv. Alle må bidra.

Tanken er at dere skaper dere et nytt liv et sted dere har råd til å bo og eie. Ungene tar ikke skade av å flytte en gang.

Bilen må dere selge!! Koster masse i året, og om dere har mye lån blir dere i kvitt en god del av det ved å selge bilen i hvertfall. Prioriter heller å spare til litt egenkapital. Flytter dere ut trenger dere ikke så mye EK heller for å dekke 85%. Der vi bor kjøper du 4-roms leilighet til pluss minus en million. Da trengs det bare 150.000 i EK også. Noe dere antagelig kan spare opp selv over et par år om dere blir kvitt bilen og skjærer ned på alle utgifter, dropper turer, ferier og all moro. Å vise slikt initiativ til banken og stille med EK vil jo da være positivt for å få lån.

Om dere vil bli boligeier må dere legge en plan.

Der er IKKE håpløst! Det er fullt mulig om du ser muligheter og ikke bare hindringer!

Men klart, det vil jo kreve at dere er villige til å gjøre endel store endringer i livene deres, og den viljen høres det ikke ut til at dere har dessverre.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 26 og 28. Vi forventer det jo ikke, men det er litt bittert at det å jobbe 100 % ikke er nok til å kunne eie sin egen bolig.....

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Herregud.. det er ikke mer enn og flytte på seg til et billigere sted. BILLIGERE OG LEIE. BILLIGERE OG KJØPE! Skjerp dere.. Sitter og leier grise dyrt i oslo med dårlig lønn å trur du skal få kjøpt. latterlig.

Anonymous poster hash: 44bf7...37a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele innlegget, så beklager om jeg tråkker noen på tærne.

Ta husbanklån eller bytt jobb. Dere er fortsatt unge. Flytt ut av byen!

Jeg hadde selv husbanklån og solgte leiligheten med fortjeneste. Brukt fortjenesten som EK ved kjøp av større leiligheter. Jeg hadde litt større friheter, da jeg ikke har barn. For 17000 i måned kan dere betjene ett lån på rundt 3mill (?)

Da får dere en grei leilighet i Oslo øst eller en grei bolig i utkantstrøk og belage heller på å pendle.

Anonymous poster hash: 27edb...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har 20000 til overs etter husleia, og dere går minus?

Da må det være flere steder dere kan stramme inn.

Ihvertfall selg bilen, selvom dere går i minus. Da sparer dere ihvertfall inn avgiftene på bilen.

Alt for mye sutring her. Det er svært få som får hus i fanget. De fleste har spinket og spart i mange år.

Anonymous poster hash: 95352...fba

Vi har billån, lån til min mor og hans forbruksgjeld i tillegg... Om vi selger bilen dekker det Ole lånet på den og vi sitter igjen med masse lån uten bil. Vi sparer alt vi kan bare for å greie oss, spiser aldri ute, vi voksne kjøper aldri klær, lager store billige middager og fryser ned etc... Jeg ser ikke hvor vi kan spare mer...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du forstår tankegangen her. Dere skal ikke jobbe i Oslo på sikt. Så avstanden har ikke således så mye å si. Familie må dere overleve å være lenger unna for en god stund, det er det veldig mange som må. Familien må ha forståelse for at dere vil skape et tryggere hjem for ungene deres ved å eie heller enn å leie av andre.

Avstanden trenger ikke bli mer enn max 1,5 ti fra Oslo, og som sagt så ville jeg ventet med å flytte til en av dere har jobb på nytt sted. Kanskje flytte dit en først får jobb og som også har boligpriser dere kan få lån til? La arbeidsmarkedet avgjøre. Deretter flytter dere mens den andre iherdig jobber med å skaffe seg ny jobb på nytt sted, men samtidig ofrer den tiden det tar å pendle til Oslo så lenge. Det er bare en vanesak. Den som jobber hjemme får ta seg av unger, henting, levering osv. Alle må bidra.

Tanken er at dere skaper dere et nytt liv et sted dere har råd til å bo og eie. Ungene tar ikke skade av å flytte en gang.

Bilen må dere selge!! Koster masse i året, og om dere har mye lån blir dere i kvitt en god del av det ved å selge bilen i hvertfall. Prioriter heller å spare til litt egenkapital. Flytter dere ut trenger dere ikke så mye EK heller for å dekke 85%. Der vi bor kjøper du 4-roms leilighet til pluss minus en million. Da trengs det bare 150.000 i EK også. Noe dere antagelig kan spare opp selv over et par år om dere blir kvitt bilen og skjærer ned på alle utgifter, dropper turer, ferier og all moro. Å vise slikt initiativ til banken og stille med EK vil jo da være positivt for å få lån.

Om dere vil bli boligeier må dere legge en plan.

Der er IKKE håpløst! Det er fullt mulig om du ser muligheter og ikke bare hindringer!

Men klart, det vil jo kreve at dere er villige til å gjøre endel store endringer i livene deres, og den viljen høres det ikke ut til at dere har dessverre.

Vi er avhengige av at våre foreldre stiller som barnevakt da begge jobbene våre krever kvelds og helgearbeid, vi prøver jo å jobbe så mye vi kan og tjene mest mulig, da kan vi ikke flytte timesvis bort fra alle vi kjenner. Vi har aldri vært på ferie som familie så der er det ikke mye å spare. Vi er villige til å gjøre endringer men ikke til å pakke sammen og forlate alle vi kjenner for å skulle bo i Hedmark!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å melde dere på Luksusfellen? :)

Anonymous poster hash: ed0b2...449

Vi har da virkelig ikke gått i noen luksus felle. Vi sløser ikke med noe og vrir og vender på hver krone. Vi er lavtlønnede folk i et helt villt boligmarked, det er ikke vår feil!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er ikke dårlig råd, det er VONDT I VILJEN.

Mye offermentalitet her i Norge. Huff, så fælt vi har det, staten/andre (enn meg selv) burde ordne opp!

Anonymous poster hash: 3333c...22b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har da virkelig ikke gått i noen luksus felle. Vi sløser ikke med noe og vrir og vender på hver krone. Vi er lavtlønnede folk i et helt villt boligmarked, det er ikke vår feil!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Begge deler kan endres på:

1. Skaffe ekatra inntekter, enten gjennom jobb eller deltidsjobb

2. Flytte til et mindre presset boligmarked.

Evt redusere utgiftene ved å gjøre omprioriteringer.

Alle disse råd har blitt gjentatt utallig mange ganger her, men du velger å ikke ta dem til deg. Mistenker at du bare vil ha en unnskyldning til å syte og klage. Suck it up!

Anonymous poster hash: 3333c...22b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da virkelig ikke gått i noen luksus felle. Vi sløser ikke med noe og vrir og vender på hver krone. Vi er lavtlønnede folk i et helt villt boligmarked, det er ikke vår feil!

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Med så mye forbruksgjeld så har dere faktisk gått i luksusfellen. Dere bør ikke tenke på boliglån før dere er kvitt den andre gjelden.

Anonymous poster hash: 4372f...384

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye forbruksgjeld så har dere faktisk gått i luksusfellen. Dere bør ikke tenke på boliglån før dere er kvitt den andre gjelden.

Anonymous poster hash: 4372f...384

ingenting av våre lån har gått til luksus. Pengene jeg har lånt fra min mor gikk til utdanningen min ( som lånekassen ikke ville støtte). pengene som min kjære har lånt har gått til normalt forbruk ettersom vi tr´jener så lite. Det sier seg selv at det ikke er snakk om unødvendig luksus med 20 000 på en familie på 5. go billån er en helt normal ting å ha. Her er det snakk om god gammeldags dårlig råd og ikke unødvendig luksus.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ingenting av våre lån har gått til luksus. Pengene jeg har lånt fra min mor gikk til utdanningen min ( som lånekassen ikke ville støtte). pengene som min kjære har lånt har gått til normalt forbruk ettersom vi tr´jener så lite. Det sier seg selv at det ikke er snakk om unødvendig luksus med 20 000 på en familie på 5. go billån er en helt normal ting å ha. Her er det snakk om god gammeldags dårlig råd og ikke unødvendig luksus.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Luksusfellen er å bruke mer enn man har, ikke nødvendigvis å bruke penger på luksusliv. Når dere har måttet låne til normalt forbruk så bruker dere mer enn dere har og går i luksusfellen.

Anonymous poster hash: 4372f...384

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har billån, lån til min mor og hans forbruksgjeld i tillegg... Om vi selger bilen dekker det Ole lånet på den og vi sitter igjen med masse lån uten bil. Vi sparer alt vi kan bare for å greie oss, spiser aldri ute, vi voksne kjøper aldri klær, lager store billige middager og fryser ned etc... Jeg ser ikke hvor vi kan spare mer...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Dere får dekket deler av lånet ved salg. Og dere slipper de faste utgiftene på bil, som er en ganske stor kostnad per måned. Du kan fort regne 1000-2000 kr i måneden i bilkostnader på en bil som aldri brukes.

At dere er avhengige av deres foreldre som barnevakter høres ut som et tynt argument for å slippe og flytte fra byen. Dersom dere også på nytt sted får overlappende arbeidstider, så må dere skaffe dere barnevakt. Koster litt, men med lavere boligpriser vil dere allikevel vinne økonomisk på det.

Det høres for meg ut som om du ikke er ute etter realistiske løsninger, men sympati for at dere ikke har råd til å kjøpe dere bolig i Norges dyreste by. Men fakta er at alternativene deres er enten å bli boende i Oslo og forbli leietakere, eller flytte ut fra de verste pressområdene, leie billigere, spare opp EK og så kunne kjøpe bolig i et område med lavere boligpriser. Og nei, det ligger naturligvis ikke i denne løsningen at dere skal pendle til Oslo for jobb, dere må skaffe dere arbeid dit dere velger å flytte. Hamar og Gjøvik er byer i Innlandet uten altfor lang reiservei til Oslo, slik at man lett kan holde kontakt med familien, hvor både frisører og taxisjåfører får seg jobb, og boligprisene er levelige. Jeg foreslår for øvrig at mannen din kikker på andre jobber enn taxisjåfør - for å ta ett eksempel så er lagerjobber tilgjengelig de fleste steder, og forholdsvis godt betalt, med stabil inntekt og arbeidstider stort sett på dagtid (noe som minsker behovet for barnevakt betraktelig).

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er ikke dårlig råd, det er VONDT I VILJEN.

Anonymous poster hash: 3333c...22b

Etter å ha lest meg gjennom hele tråden, støtter jeg denne! Livet består av mange valg. Man kan bli der man er, sette seg ned på rumpa og klage over situasjonen - eller man kan gjøre noe for å endre på ting. Det er deres valg.

Hilsen Celine, som har bodd på 38 kvadrat med to barn for å få råd til å kjøpe seg noe større. Gikk fint det også ;)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...