Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hedmark kommune er jo et fint sted å bo. Bare 1 times kjøretur fra oslo med buss, tog og bil.

Hus eller leilighet i Oslo! Da koster det minst 2-5 millioner og du får maksimum 2 eller 3 soverom.

Endret av Jetlag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedmark kommune er jo et fint sted å bo. Bare 1 times kjøretur fra oslo med buss, tog og bil.

Hus eller leilighet i Oslo! Da koster det minst 2-5 millioner og du får maksimum 2 eller 3 soverom.

Hedmark er et fylke, ikke en kommune.

Anonymous poster hash: d8690...1b3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er unge, og det betyr vel at barna også er unge. Hvis dere ønsker å eie egen bolig, må dere forberede dere på at det kommer til å ta tid. Det er mange på deres alder som ikke har råd til å kjøpe bolig, særlig i Oslo! Men dere kan få råd, men da må dere ønske det så mye at dere er villige til å gjøre de endringene som trengs.

For det første må dere finne et billigere sted å bo. Hvis dere betaler 17 000/mnd nå, kan dere få billigere både i og utenfor Oslo. Når dere flytter, bør dere satse på et barnevennlig område, som dere også kan ha råd til å bo i når dere skal kjøpe. Da trenger dere ikke å etablere dere på nytt når dere skal kjøpe. Så må dere spare. Det går selvfølgelig seint, men det blir jo stadig mer ettersom tiden går. Dere burde kunne spare 5-6 000 pr mnd hvis dere leier for ca 10 000 (jeg har akkurat sjekket på finn, og det er mulig hvis ungene deler rom - og det gjør de kanskje allerede??) Hvis dere har familie i nærheten som kan hjelpe dere, ville jeg anbefale at dere får dem til å hjelpe med barnevakt, og så prøver både du og mannen å få en ekstrajobb. Det kan være hvasomhelst, men det enkleste er kanskje innen helse eller renhold, eller selvsagt å ta flere vakter i de jobbene dere allerede har. Da kan dere spare enda litt mer.

Det er ingen grunn for at dere ikke skal klare det. Det kommer til å ta tid, og dere må ofre noe (som de aller, aller fleste må - bare tenk på alle som har vært studenter i f.eks. 5 år. Det er år med lavere lønning enn det dere har, og det kan bli mye nudler og havregryn, men det er sånn det er)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere vil bli siden dere har all familie her, men hva med å bare flytte litt ut? Kolbotn f.eks.? Alle stopp på Ski-toget er i nærhet til Oslo, og dere vil knapt bruke lenger tid til jobb.

Anonymous poster hash: 9d209...8c7

Kolbotn er ikke billig da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Selv i Ski og Kolbotn vil en passende for en familie på 5 vil koste i alle fall 10 000, og da har vi som sagt 3-4 000 vi kan spare i mnd... vi starter på minus (med billånet vårt.)så kan vi spare i 8 år for å kjøpe oss en bolig til 2 mil! Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Jeg tror ikke helt du forstår hva vi sier til deg.

Flytt til forstedene, bo litt mindre ideelt en periode og søk så om startlån fra kommunen. Meningen er da at dere får lån i bank til 75 eller 85% av boligens verdi, resten får dere i lån av kommunen. Ingen sparing innvolvert, det gjør man ved å betale ned boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, hva er deres gjeld - dvs. totalt samt per mnd?

Anonymous poster hash: 5d78d...955

Ca 70 000 på bilen og ca 30 000 i forbruksgjeld ( hans gjeld). Og 80000 som jeg skylder mamma...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ca 70 000 på bilen og ca 30 000 i forbruksgjeld ( hans gjeld). Og 80000 som jeg skylder mamma...Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Hjelpes. Dette har dere da heller ikke råd til og det er vel her de egentlige problemene ligger og som ødelegger for boliglåns søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere nesten ikke bruker bilen, kan dere kanskje spare en del på å selge den?



Anonymous poster hash: 9d209...8c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er unge, og det betyr vel at barna også er unge. Hvis dere ønsker å eie egen bolig, må dere forberede dere på at det kommer til å ta tid. Det er mange på deres alder som ikke har råd til å kjøpe bolig, særlig i Oslo! Men dere kan få råd, men da må dere ønske det så mye at dere er villige til å gjøre de endringene som trengs.

For det første må dere finne et billigere sted å bo. Hvis dere betaler 17 000/mnd nå, kan dere få billigere både i og utenfor Oslo. Når dere flytter, bør dere satse på et barnevennlig område, som dere også kan ha råd til å bo i når dere skal kjøpe. Da trenger dere ikke å etablere dere på nytt når dere skal kjøpe. Så må dere spare. Det går selvfølgelig seint, men det blir jo stadig mer ettersom tiden går. Dere burde kunne spare 5-6 000 pr mnd hvis dere leier for ca 10 000 (jeg har akkurat sjekket på finn, og det er mulig hvis ungene deler rom - og det gjør de kanskje allerede??) Hvis dere har familie i nærheten som kan hjelpe dere, ville jeg anbefale at dere får dem til å hjelpe med barnevakt, og så prøver både du og mannen å få en ekstrajobb. Det kan være hvasomhelst, men det enkleste er kanskje innen helse eller renhold, eller selvsagt å ta flere vakter i de jobbene dere allerede har. Da kan dere spare enda litt mer.

Det er ingen grunn for at dere ikke skal klare det. Det kommer til å ta tid, og dere må ofre noe (som de aller, aller fleste må - bare tenk på alle som har vært studenter i f.eks. 5 år. Det er år med lavere lønning enn det dere har, og det kan bli mye nudler og havregryn, men det er sånn det er)

Vi kunne bodd billig i kollektiv på nudler og havregryn, men med tre barn, som ikke er så små ( 3, 6 og 7) så er det vanskelig å forsvare å skulle bo dårlig og trangt langt unna barnepass i Oslo i 8 år for å kanskje hvis vi er heldig å kunne få spart opp nok ek til en leilighet til to mil. Med den boliprisutviklingen vi har hatt nå så får man sikkert ikke en etroms for to mil om 8 år...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vi kunne bodd billig i kollektiv på nudler og havregryn, men med tre barn, som ikke er så små ( 3, 6 og 7) så er det vanskelig å forsvare å skulle bo dårlig og trangt langt unna barnepass i Oslo i 8 år for å kanskje hvis vi er heldig å kunne få spart opp nok ek til en leilighet til to mil. Med den boliprisutviklingen vi har hatt nå så får man sikkert ikke en etroms for to mil om 8 år...Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Ingen foreslår kollektiv - hvor er det man betaler 10.000/mnd for kollektiv?

Men for all del, du må jo gjerne slakte hvert eneste råd du får og heller vente på mirakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke se på hvordan dere bruker pengene deres? Prøve å sette opp budsjett og se om det er noe dere kan bruke mindre penger på - kjøpe inn en gang i uka, ikke spise ute, lage middag for flere dager om gangen osv. Det vil hvertfall gi mulighet til å kunne spare litt penger. Og prøve å få byttet jobb eller forhandlet på lønna. Startlån i kommunen kan være aktuelt, legg inn en søknad etter jul bare, da er potten full igjen. Ellers ville jeg sett meg kraftig om etter noe annet sted å leie, det kommer små perler på markedet med jevne mellomrom, min søster leide rom på Borgen for 4,200 pr. pers (leide kun ut til 3 sammen) med 3 rom, stor stue, hage og parkeringsplass). Så det kan finnes bedre muligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du "går med tap" om du selger bilen. At det ikke dekker hele billånet?

Biler synker i verdi. Man får alltid mindre igjen enn man betalte og noen ganger, dersom den er veldig belånt, ikke nok til å dekke billån.

Penger inn er likevel penger inn. Dersom dere kan klare dere uten, selg bilen. Jo mere gjeld dere får dekket, desto bedre sparemuligheter - og dere trenger alt dere kan beholde hver måned.



Anonymous poster hash: 5d78d...955
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser tråder som dette, er jeg veldig glad for at samboer og jeg ikke poppa ut tre unger for så å leie. Glad for at vi fullførte utdannelsene våre, kjøpte leilighet, for så å kunne få barn. Gud så glad jeg er for at jeg ikke har satt meg i en slik knipe som deg Ts!

Anonymous poster hash: b719d...f93

Fy flate, snakk om å sparke noen som ligger nede for så å gni ræva seigt over trynet..

Flott at du har gjort det slik, virkelig, men gjør det vondt i kroppen om du ikke får skrytt av dette?

Anonymous poster hash: 30915...451

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Hvem sier at han MÅ være taxisjåfør da? man trenger ikke så gode evner til å lese eller skrive om man jobber i industrien. Der tjener man bra, kan jobbe ekstra og i helger om det trengs. Man trenger heller ikke særlig utdannelse for å jobbe som assistent i hjemmesykepleien eller på eldrehjem, og der er også lønnen ok, om man jobber litt kveld og helg i blandt. Andre klarer seg fint på denne måten, så hvorfor skulle ikke dere det?

Men jeg skriver under på det flere andre har skrevet her.

1. det er ikke en menneskerett å eie bolig. Det kreves planlegging og man må ofre noe. Noen ofrer ferier, byturer og dyre klær for å skaffe seg egen kapital, noen utsetter å få barn, noen får færre barn enn de egentig ønsket seg.

2. Det er iallefall ikke en menneskerett å bo i Oslo! Det er veldig dyrt å bo der!

3. Man trenger mennesker uten utdannelse og. Norge går ikke rundt om ikke noen tar jobber i industrien eller som nattevakt på Statoilstasjonen. (for å sette det på spissen)

Anonymous poster hash: b85b9...832

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller tatt truck lappen enn å vært frisør, mer penger.

Anonymous poster hash: 45720...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde heller tatt truck lappen enn å vært frisør, mer penger.

Anonymous poster hash: 45720...147

Hva om hun trives med frisøryrket?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, snakk om å sparke noen som ligger nede for så å gni ræva seigt over trynet..

Flott at du har gjort det slik, virkelig, men gjør det vondt i kroppen om du ikke får skrytt av dette?

Anonymous poster hash: 30915...451

De har jo bare seg selv å takke.

Og når TS ikke vil ta imot gode råd..

Velkommen til Norge,hvor det florerer av luksusproblemer :)

Anonymous poster hash: 29d32...65f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har 20000 til overs etter husleia, og dere går minus?

Da må det være flere steder dere kan stramme inn.

Ihvertfall selg bilen, selvom dere går i minus. Da sparer dere ihvertfall inn avgiftene på bilen.

Alt for mye sutring her. Det er svært få som får hus i fanget. De fleste har spinket og spart i mange år.

Anonymous poster hash: 95352...fba

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun trives med frisøryrket?

Gjorde jeg å, men mer penger inn og ikke ødelagt kropp etter 10 år som frisør.

Anonymous poster hash: 45720...147

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...