Gå til innhold

Mafalda tørker støv


Mafalda

Anbefalte innlegg

:plystre:

Sniker innom så flere måneder etter oppstart. Sånn er det når man kun trykker på mine innlegg og ikke leser signaturer.

:roser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk, alle sammen! :blomst:

Og Tekola.... :hoho: Ja, omtrent sånn er det. Vi har som kjent hatt, øh, ferie. Noe som er både hyggelig og morsomt, men sånn ca minus tusen prosent avslappende. Med småttiser som står opp i otta, Turbo som løper hele dagen og store unger som bare vil se eeen episode til av Twin Peaks, kom igjen'a mamma, så kunne det nesten ikke bli verre. Jo, forresten, med et par juleselskaper her i huset som krevde masse forberedelser og rydding, og juletre som har drysset fra det kom innafor døra, så kunne det det.

Men, moro har det vært. Og deilig å slippe klokka, selvsagt. Selv om vi ikke har sovet plagsomt mye har det ikke vært noe stress for å rekke ting, og det er luksus. Og så hadde vi en veldig morsom tur til Køben, Tivoli i romjula kan absolutt anbefales. Godt mulig vi gjentar suksessen ved en senere anledning.

Og nå er det dagen før dagen. Eller, vi starter forsiktig med en fotballtrening i dag, og fra og med i morgen er det bånn gass igjen. For Smitt og meg blir det herlig med litt stilletid på dagen, men ellers regner jeg med at januar og februar blir ganske lange og tunge. Det er tøffe måneder: mørkt og kaldt og ikke en eneste fridag. Men på den annen side er det ikke så mye som skjer heller, annet enn det vanlige, så så fort vi er inne i rytmen igjen går det nok helt som det skal.

Eller, vi har jo tre bursdager i løpet av tre uker. Bummer. Det er straffen for dårlig planlegging :ler: Det er moro med barnebursdager altså, men ikke så moro at du har lyst på det tre uker på rad, rett i etterkant av Årets Store Spise- og Kakegilde ;) Men men, sånn er det.

Og heldigvis er alle friske! Vi gikk inn i jula med feber-Smule og RS-Smitt, men kan fornøyd konstatere at på denne siden av den mest tåkete nyttårsaften i historien er alle i tipp topp form igjen. 2015, her kommer vi!

Håper alle har fått en god start på det nye året! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Feriemodusen er definitivt omdefinert til "Vi trenger ikke komme oss ut av huset innen et gitt tidspunkt" for meg :fnise: Og det har vært deilig!

Januar og februar er lange, tunge og mørke. Og så skyter jammen meg året fart igjen!

Har dere egentlig spist nok søtsaker i jula, altså? Men da er det jo bare å bli en skikkelig supermamma! Sunne bursdagskaker, uten melk, egg, sukker og gluten! :nigo::ler:

Godt nyttår, og god hverdagsoppstart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lilleninja og Tekola!

Og hei, bursdagskaker skal da ikke være sunne! :ler: Skal bake en kake i dag, faktisk, for i dag er det Nani sin bursdag. Han har heldigvis blitt stor nok til at han vil ha kake på kvelden, etter trening, i stedet for om morgenen. Så da har jeg litt tid på meg ;)

Skjønt, ikke så mye. Uff, litt hengeleppe her nå. Moren min ringte, vaskehjelpen hennes kommer i dag så da vil hun ikke være hjemme. Greit om hun kommer hit? Altså, jeg kan ikke si nei uten å føle meg kjip. Men jeg har ekstremt lite lyst på besøk... torsdag er egentlig den eneste dagen der det ikke skjer noe, og Smitt og jeg kan surre rundt og ta oss en lur og gjøre akkurat det vi føler for. I steden blir det panikkrydding og tre timer med oppramsing av alt min mor måtte ha på hjertet.

Jaja, sånn er livet :ler: Jeg kan jo sove i ettermiddag kveld natt morgen helgen....

*sutreputre* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det!

Hmm, kanskje jeg skal be dem bytte dag på vaskehjelpen :lur:

Misforstå meg rett, altså, mamma er en veldig bra dame. Absolutt! Men hun har rimelig høye standarder på ting og prater som en foss, så "avslappende" er liksom ikke rette ordet for et besøk. Nuvel,Smitt og jeg får komme i gang her, for ikke overraskende har de seks som skulle ut av huset generert et salig kaos både på kjøkken og bad, og treningstøyet til eldstemann ligger fremdeles i gangen nede, og Smule har spredd lekene sine utover hele første etasje.

There is no rest for the wicked! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et forslag: Vaskehjelpen tar en sjau hos dere i stedet, mor triller Smitt og Mafalda sover på gjesteseng hos mor? :ler:

Jeg må jo si da, at det er noe litt skakt ved at DU får hvile mindre fordi HUN har vaskehjelp. Men hun tenker sikkert at dette skal bli en hyggelig mor-datter-stund, og jeg skjønner godt at du ikke har hjerte til å ødelegge ideen.

...men, det ER lov å spørre om hun passer Smitt litt mens du tar deg en lur, altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvom jeg skjønner godt at du vil shine huset før moren din kommer, så tenker jeg at i dette tilfellet kunne det være lurt å droppe det. Eller ta bare noe og prioritere hvile. Ciaras forslag om bestemors pass av Smitt mens Mafalda sover er glimrende.

Gratulerer med bursdagsbarnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på her! Følger bloggen og savna dagboka, men vips, der var den jo! :)

En ting jeg har lurt på lenge: hva er bakgrunnen for kallenavnene til alle ungene dine? Noen av dem er jo selvforklarende, Turbo er ikke vanskelig å forstå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke:

Innom og tørker støv igjen. Tusen takk for hilsener, og KatteLatte: velkommen til en rimelig daff dagbok (jeg skal vokte meg vel for å bare komme inn her for å blåse ut frustrasjon, altså, bare så det er sagt! :ler:)

I dag er jeg ikke frustrert, men litt lattermild slæsj oppgitt. Det er så typisk: når eldstesønnen skal legge seg nevner han, sånn lettere henslengt, at jeg sikkert husker at han skulle ha med kake i morgen? Så jaja, da er det opp i otta og google "enkel sjokoladekake" (vanligvis leter jeg etter stor sjokoladekake, eller saftig sjokoladekake, men klokka fire på natta må det være lov til å lete etter "enkel", eller?)

Hehe, jeg har på følelsen at jeg har gjort dette før. Mammaskillz part 325: nattlig baking.

Det ble forresten hyggelig nok med moren min, altså. Slike ting gjør jo ofte det, når man bare får omstilt hodet. Men det er jo festlig: moren min klager over at moren hennes igjen- min gamle bestemor- forventer så mye av henne kontra brødrene hennes. "Det er så lett for deg, du er så flink du" er liksom gjennomgangstonen, noe som irriterer henne grenseløst (og med god grunn, det er snakk om ganske drøy forskjellsbehandling). Samtidig har hun mye av den samme holdningen når det gjelder meg, det faller henne liksom ikke inn at vi kanskje har tjue ganger så mye på planen enn hva hun har, og at tilværelsen er såpass hektisk til vanlig at vi ikke har ork til så veldig mye ekstra greier. Note to self: jeg skal ALDRI si til Susain at "du er så flink du, det er så lett for deg, dette kan du vel fikse?" eller tilsvarende. Hun er i ferd med å bli stor nå, og er av akkurat samme ulla som resten av familiens damer: hun styrer, ordner og fikser uten å klage, men jeg skal IKKE overse jobben hun gjør allikevel og la for eksempel yngre brødre slippe billigere unna. Såh! ;)

Kallenavnene, ja! De oppsto av ren nød, for det ble utrolig masete å skulle skrive "eldstejenta" "mellomste jenta" "yngstegutten" og sånt. Og "nummer en", "nummer to" osv høres så upersonlig ut. Så jeg måtte finne på noe, og da jeg startet dagboken var eldstejenta (nemlig, det høres ikke bra ut?) ivrig på friidrett, og Usain Bolt skulle komme til Bislett games så det var mye snakk om det. Og siden hun er jente: Susain. Nå har hun kuttet ut friidretten, det blir ikke tid, men kallenavnet ble værende.

Nani, eller NaniRonaldo717, fant på sitt eget kallenavn da han gikk igjennom en spesielt intens idol-dyrking. NaniRonaldo717 (Ronaldo er nummer 7 på Real Madrid, og Nani var 17 på Manchester United) var det som prydet ALLE skolebøkene hans i den perioden, så da ga det seg selv.

SnillVimsen fikk et navn av karaktertrekk, stakkars. Men det passer veldig bra. Han er snill til tusen, og ufattelig vimsete.

HK-jenta var som mange fire-femåringe jenter intenst opptatt av Hello Kitty :ler: Det navnet begynner nok å bli en smule utdatert nå, sammen med Susain.

Jepp, og så kom Smule, og til en Smule hører det jo en Smitt, og det var den historien :ler:

Men jeg sliter litt på bloggen. Jeg har ikke introdusert noen kallenavn, og træler i vei med eldstejenta og mellomstegutten. Det er kanskje dumt? Det er jo mange som bare bruker sine ordentlige, fulle navn, men jeg synes det blir litt voldsomt. Nå er vi nok relativt lett gjenkjennelige for de som kjenner oss, og det er helt i orden- jeg har det i bakhodet når jeg skriver hele tiden, og begrenser meg til temaer og hendelser vi kan være bekjent av. Men med navn og identifiserbare bilder blir det så VELDIG åpent... Noen som har noen innspill her, så bare kom med dem- much appreciated!

Ellers er det en krevende øvelse å blogge om livet med store barn, men det tror jeg bare er sunt. Da tenker man litt nøyere over hva og hvordan. Samtidig kan det ikke være så overforsiktig at det blir intetsigende, så jeg vingler videre- men heldigvis med mine eldste barn som et levende korrektiv hvis det skulle bli nødvendig. Målet var jo å skrive om mammatilværelsen, ikke om alt ungene mine gjør, men det er ikke fritt for at det blir en viss sammenblanding. Da er det en trygghet i å vite at Susain leser og passer på- hvis hun synes det går over streken tar jeg det jo på alvor. Men foreløpig har det ikke skjedd. Ungdom i dag er nok mer vant til internettliv enn det vi var...

Men nå får jeg se til å fikse den kaka!

Dessuten hører jeg morgen-lyder nedenfra: Smule som synger og roper Da Da Da, Pappaaaaa og et og annet Smitt-skrik, så nå er det visst morgen i huset.

Håper alle får en god fredag og ikke minst en flotters helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, og der utgikk planene om masse rydding, litt blogging og å få unna diverse praktiske ting: Turbo våknet, slapp og grinete, og ble målt til akkurat over febergrensa. Erfaringen tilsier at hun kvikner voldsomt til utover dagen, men i og med at jeg er hjemme er det greit å ha henne hjemme også. Det blir mer enn nok av tvilstilfeller å vurdere når begge to skal i jobb igjen.

Dette blir en travel dag :ler: Og ute er det vått og speilblank is, så her må mor fram med kreativiteten. Hmm, kanskje et skumbad kunne være morsomt? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med en oppklaring på kallenavnene :laugh:

Uff, jeg blir altså sliten bare av å lese om hverdagen din :fnise: Sjokoladekake midt på natta, og så travel dag (og altfor tidlig morgen) :P ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baking midt på natta :daane:

Du er definitivt supermamma! Det hadde jeg aldri giddet, da skulle nok den tenåringen heller få fikse kake selv (OG rydde opp etter seg)! Skjønt, jeg har jo ennå ikke tenåringer i huset og skal vel aldri si aldri... :fnise:

God bedring til Smule/Turbo!

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...