Gå til innhold

Mafalda tørker støv


Mafalda

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig imponert over at du klarer å holde humøret oppe med så lite søvn. Får håpe gubben gir deg et pusterom i løpet av dagen.

God bedring til både Smitt og Smule, og en klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for det, smilo, Serafina, Lilleninja og Enigma! :klem: :smil:

Dagen har tuslet og gått, den, helt uten endring av dagboknavn :ler: Smule klør og klør, stakkars, og Smitt er varm og har utslett, men han har heldigvis ikke kastet noe mer opp. Nå begynner jeg å bli skikkeli sylta, så da blir vi tre sjuklinger. Mulig flere følger etter?

Gubben skaffet i det minste seg selv en pause i løpet av dagen (hehe, det er klassisk: jeg tar 19,5 minutter av et halvtimesprogram på stuegulvet, med irriterende publikum, og er strålende fornøyd. Han, derimot, "bare må ha" halvannen time på studio når han skal trene, ellers er det ikke vits i. Velvel, han har fikset både hund og parafin og lagt Smule, så jeg skal ikke klage. Men det er en typisk Gubbe-greie likevel). Nani tok med seg HK-jenta på skøyter og SnillVimsen har vært på fotballtrening, så tidvis har det vært ganske rolig i huset. Så rolig det kan bli med to syke unger :fnise: Har fått unna bursdagsinvitasjoner, brødbaking og klesvask, resten får bare være.

Men nå er jeg trøtt, altså. Og gruer meg til uka som kommer, for den var tøff i utgangspunktet og blir knapt bedre med sykdom på toppen. Men, sånn blir det bare noen ganger. Vi får ta en dag av gangen og gjøre det beste ut av det (og bestikke Susain med en hundrelapp for å ta trafikkvakta vår på skolen tirsdag morgen, haha).

Men for å avslutte med noe positivt: en real, ekkel dose mammaskryt. Smule kan nemlig telle til ti!

Eller ok, hun kan "telle", i gåseøyne... til ti, eller åtte, eller fire. HUn forstår selvsagt ikke hva det er hun driver med, men hun har fått låne HK-jentas gamle Hello Kitty-barne PC og etteraper tellingen. En, to, tje, fie... Morsomt i seg selv, men tror du ikke jenta satt og talte maiskorn til middagen? En, tje, åtte, sess... Som sagt, hun har ikke snøring på hva det er hun driver med, men jeg synes hun er flink, jeg! Proff dyrebok-leser er hun også, og peker villig vekk på sebra, kalkun, blekksprut og masse vanskelige dyr. Som jeg sier til Gubben: Det ER intelligent liv der inne. Så får vi heller leve med at hun også har, eh, en relativt stor porsjon vilje :ler:

Så, det var gla'nyhetene. Nå venter jeg bare på den største gla'nyheten, at minstemann skal slutte å bable, glise og rulle rundt på teppet sitt, og heller legge seg til å sove. Ser ikke ut til at det skjer med det første, men når han først legger seg skal jeg så vidt pusse tenna før jeg stuper i seng. Her skal ikke et soveminutt gå til spille! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det egentlig vanlig at de teller? Softie, som vel er ca 7 måneder eldre enn Smule, teller på samme måten. "En to, sem, sess, åtte!" :ler: Eldstemann var nok litt tidligere ute enn Softie. Men sønnen til et vennepar var ram på telling, han var bare drøye året da han telte til tjue. Men han var ikke tidlig ute med å snakke generelt, så det var helt tydelig at tall var hans greie. Snålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok bare naturlig anlegg for tall, mens andre er kjappe til å snakke eller klatre eller tegne hodefotinger :hjerte:

Men når var det de andre begynte å telle, da?

Nei, si det... det er jo det som er så forbanna tragisk: jeg husker ikke! :grine: Det jeg trodde ville bli etset inn i hukommelsen for alltid er bare... gone gone gone (done moved on). Men en eller annen gang mellom 2 og 3 er vel de fleste i gang, i hvert fall. Tror du ikke?

De eldste ungene mine kan i alle fall mer enn å telle. Advarsel: siden jeg holder meg i skinnet og ikke skryter verken på FB eller andre steder, må jeg bare få det ut- ungene kom hjem med karakterene i dag. Nani var mellomfornøyd med snittet på 5,0 (fornøyd med snittet, men ikke fornøyd med en unødvendig firer i muntlig engelsk), og Susain var det samme med sine 5,6.

Men det var ikke snittet jeg ringte Gubben for å fortelle:

- Du, hahaha, du ANER ikke hvilket fag Nani fikk en sekser i!

- Hæ? Gym, vil jeg tro?

- Nope! ("Vi får ikke sekser i gym før siste året, mamma", hvisker sønnen indignert)

- Engelsk? Spansk? Nei, matte!

- Nope.

- Norsk? Geografi? Historie, han liker jo historie!

- Nei nei nei.

- Ah, nå har jeg det: design og redesign, eller kunst og håndverk. Han elsker jo å lage ting.

- Feil igjen, far!

- Nei du, da aner jeg ikke. Annet enn at det må være et fag jeg ikke fikk noen sekser i.

- Det har du nok rett i, men på den annen side fikk du jo ingen seksere, så det er vel ingen bombe.

- Så, hva var det?

- Guttungen fikk sin eneste sekser i NYNORSK, far!

------> :hoho::skratte::legrine:

Det festlige er jo at jeg er gift med en aktiv nynorskhater. Jeg liker nynorsk og syntes det er fint å lese, men jeg var heller ikke sånn overvettes glad i å knote meg igjennom stiler med -are og -ast-endelser. Så at vår sønn skulle hanke inn en sekser akkurat i det faget, kom litt uventet på.

Sånn det var dagens skryteinnlegg. Som kan avrundes med at Susain er en superjente (til tross for rotingen) som gidder å dra til SFO og hente HK-jenta så jeg slipper å drasse ut Smitt og Smule. Og at Smitt er en kul liten kar, som sitter i bilstolen på Smules sangkurs og kikker rundt seg og er fornøyd i minst 20 minutter. Deretter ligger han fornøyd på gulvet i 20 minutter til, og får komme på fanget de siste fem. Easy-peasy :)

(hadde vi bare hatt rolige netter og tom skittentøykurv her i huset, så hadde livet vært tilnærmet perfekt. Kanskje like greit at vi ikke har det, så jeg slipper å bli sånn helt høy på livet. For jo større forventninger, jo hardere fall, er det ikke sånn? Og alle vet jo at lykken har en tendens til å være kortvarig :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Kan jeg si Jesus til den helga di? :sjokkert:

Velogmerke sov ikke vi heller særlig mange timene - men...........................eh.........................det var jo uten tilhørende sirkus i stua med to ungen som konkurrerte om bakterienivået :overrasket:

Var ikke dere en pjusk gjeng i de foregående dagene og da? Ohoi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer blogginnleggene og Mafalda Tørker Støv til jeg sitter med pjokken på fanget en natt, selv om det er fryktelig vanskelig å la være å lese det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til den helga er det absolutt lov å dra fram diverse fargerik ordbruk :fnise:

Nå er alt så meget bedre. De eneste som er syke nå, er babyen (bare standard forkjølelse, og han er nok på bedringens vei), og Gubben. Sistnevnte har vært sykemeldt ut uka, men hvor er han nå? På jobb, såklart. Den mannen er ikke sann :roll: Med unntak av de lettere irriterende powernap'ene hans (jeg er jo bare irritert fordi jeg er misunnelig, selvsagt. Tenk å ha evnen til å duppe av under barne-tv og våkne opp som et nytt menneske etter ti minutter!) er jeg pokker meg gift med en Duracellkanin.

Synd han ikke er hjemme, for her er det litt å ta seg til. Vi har bursdagsselskap i morgen (stønn! ;) ) og planen var å vaske og rydde i dag, bake ikveld, og gjøre det siste i morgen innimellom alt lørdagskaoset. Endelig hadde jeg fått alle ut av huset, babyen var i ferd med å sovne, og jeg gjorde meg klar til en hel dags date med vaskefilla... og så ringer Gubben: "Duuuu? Det er ikke planleggingsdag i dag, vel?"

Ammatører, ass! :klaske:

Så da blir det effektivt i dag, tenker jeg!

Hittil står gulet uvasket og gangen er full av rot, og det vi HAR gjort begrenser seg til følgende:

"Ja, DER er tigeren! Hva sier tigeren? Ja, det er riktig, flink Smule!"

"Ja, marihøna er DER! En, to, tre, fire, FEM marihøner!

"Tog. Båt. Lastebil. Buss. Heisekran. Gamasin. Tog. Båt. Politibil. Gamasin. Fly. Kopter. Båt. Buss."

Smule og mamma ordner huset, med andre ord! :ler:

Ha en super helg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smule påstår det er jeg som sitter på reklamebanneret for Vaseline Intensive Care på toppen av siden.

Haha, innertier! :hoho: Takk, Smulemor! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smule påstår det er jeg som sitter på reklamebanneret for Vaseline Intensive Care på toppen av siden.

Haha, innertier! :hoho: Takk, Smulemor! :nigo:

Ikke verst :nigo:

Jeg måtte jo skru av adblocken min for å sjekke :laugh:

Håper dere får en fin og rolig dag, da. Og at duracellkaninen vasker når han kommer seg hjem, kan man dra på jobb, så kan man vaske hus :opplyser:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggingsdag her også, men de store barna ble med mannen på jobb ;)

Håper du får en fin dag med Smitt, Smule og vaskefilla! Smule kan da gjøre litt, mens mor drikker kaffe? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte lese et par ganger før jeg skjønte hva gamasin var :fnise:

Jeg skulle til å Google det før jeg leste svaret ditt. Først da begynte det å demre at det kanskje ikke var et fremmedord jeg ikke kunne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde alle snakket flytende toåringsk? :fnise:

Men siden jeg ikke har noen utfordringer akkurat i språkdivisjonen (det blir nesten litt kjedelig, ikke sant, når betydningen av ordblomster som gamasin og tottepei er helt innlysende ved første forsøk), er det godt mine eldre barn skaffer meg noe å gruble på.

Glem den ståkete lørdagen, den virkelige utfordringen kommer på søndag. For:

- HK-jenta synger i messen mellom 11 og 12. Oppmøte 10:30. Kirken ligger sånn til at vi har mulighet til å gå, men det blir liksom 40 minutter inkludert t-bane. En vei. Å kjøre tar fem minutter)

- Nani spiller treningskamp på Ski. Kampen begynner ett, oppmøte 11:30. Ferdig 15:00.

- SnillVimsen og speidergjengen hans skal hentes i Nittedal kl 14. Dette er vår jobb.

Usj. Jeg har vridd hjernene diverse ganger, men det ser ut som årets aller første treningskamp må foregå uten meg på sidelinja. Bummer. Men andre forslag tas imot med takk, så krysser jeg fingrene for at Ski stadion ligger ikke langt fra stasjonen.

Ikke verst :nigo:

Jeg måtte jo skru av adblocken min for å sjekke :laugh:

Håper dere får en fin og rolig dag, da. Og at duracellkaninen vasker når han kommer seg hjem, kan man dra på jobb, så kan man vaske hus :opplyser:

Jeg tror Smule smisker med mor for å oppnå flere Ella's Kitchen fruktkuler :fnise: Det er nemlig ingen særlig likhet, skal jeg si deg!

Når Duracellkaninen kommer hjem fra jobb, er han vel sliten- han er jo egentlig syk :ler:

Eller så setter han i gang med å lage en treretters middag som tar en evighet å lage og i tillegg griser ned halve kjøkkenet... Men, jeg har allerede utstyrt ham med verdens lengste handleliste og stappet bagasjerommet stappfullt av panteflasker, så han får pent gjøre den delen av jobben i hvert fall!

Planleggingsdag her også, men de store barna ble med mannen på jobb ;)
Håper du får en fin dag med Smitt, Smule og vaskefilla! Smule kan da gjøre litt, mens mor drikker kaffe? :fnise:

Smule kan gjøre mye, hun. Veldig, veldig mye!

Nå har hun demontert nellikene mine, for eksempel, og det er kronblader overalt i stua. Flink Smule! :ler:

Men for all del, vi koser oss, vi. Det går bare en smule... langsomt? ;)

God helg til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tottepei? *tenker hardt* Sukkertøy?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er mye greiere etterhvert som tantebarna får litt mer forståelig språk. Nevøen min på 3 er ganske sein i språkutviklingen, det er først nå i høst det har begynt å bli litt mer forståelig også for oss som ikke ser ham daglig. Bolla på halvannet skal man vel ikke forvente så mye av ennå, men hun har begynt så vidt med noen ord. Kake, for eksempel - det viktigste først :fnise:

Ingenting ligger vel egentlig langt fra stasjonen på Ski...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottepei = leverpostei ;)

Selv om sukkertøy jo er en nærliggende antakelse- du får poeng for den, altså.

Og når det dukker opp noe komplett uforståelig innimellom, så ljuger jeg så det renner av meg, jeg. Hvis det er en tass på Smules avdeling som gledesstrålende løper mot meg når jeg skal hente, og utbryter: "mmmedædeibasamm!", så nikker og smiler jeg og sier Åja, så gøy!- og håper inderlig at jeg har tolket sinnsstemningen noenlunde korrekt og han ikke fortalte at han hadde falt og slått seg. Ellerno'.

OK- report from the trenches of motherhood:

Stressnivå: 80%. Klokka sju i morges: 50%. Klokka ti i morges: 120%. Ganske greit nå.

Ferdig med: geleporsjoner og kake, alle innkjøp (også det vi glemte i første runde)

Gjenstår: gulvvask oppe, pynting og generell rydding. Godteposer (blir ikke vanskelig å få hjelp til denne).

Det er herlig dere, når husets aller mest surrete unge skal først på formell kirkekonsert og deretter på speidertur med overnatting. Og bursdagsbarnet er høy på adrenalin allerede, og samtidig skal på dansing først (det siste her er egentlig en fordel, for da får vi henne ut av huset). Ekstra herlig når jeg har stresshandlet det siste og kommer hjem til at både konsertgjengeren og bursdagsfrøkna sitter halvpåkledde og stirrer på TV! Men de som virkelig har utmerket seg i dag, er husets to tenåringer.

Den ene kom hjem klokka ti i går, vel vitende om at vi skal ha fest og at gulvet i spisestua skal vaskes. Jeg vekker klokka åtte om morgenen, tre ganger, ingen respons. Tenåring står opp rett før ni, og begynner å rydde vekk stoler osv. Halv ti lurer hun på om det egentlig er nødvendig å vaske før festen. - Nei, sier jeg, du kan bare ta flekkene. Ææææsj, iiiisj, da kan jeg jo ta hele gulvet, da. Kan dere kjøre meg, jeg skal være hos Eline klokka ti?

Nei, vi kan ikke det. Som kjent skal pappa kjøre SnillVimsen først på konsert og deretter til speiderhytta, no chance. OK, så "sitronfjes" er ikke dekkende, men ærlig talt: her har jeg ingen sympati. Hadde det vært så viktig å være der klokka ti burde man planlegge bedre, eller i det minste stå opp når mamma vekker.

Den andre tenåringen, også til tider av "off og isj og hvorfor må JEG?"-typen, overrasket andre veien. Ti på ti kommer han tassende opp i boxershorts og inspiserer bursdagskaka jeg lager. - Du, vi må be deg om en tjeneste i dag. Kan du ta lillesøster til dansing? Ta med deg en bok, og så venter du på henne?

- Ikkeno' problem, kom da HK-jenta, så kler vi på oss og går!

:hakeslepp:

Hva var DET? Men for all del, jeg takker og bukker og går for å fylle vaskebøtta.

Når jeg tenker etter, ligger det en XXL rett ved danselokalet og de har som kjent storsalg i disse dager- kanskje det hadde noe med saken å gjøre. Eller kanskje han skjønte at mamma var litt stressa. Uansett, nå har vi fått av gårde både dansejente og konsertspeidergutt, så jeg kan rigge til fest i fred og ro.

... sammen med Smitt og Smule :hoho:

Ha en strålende lørdag, folkens. Med eller uten rosa kake med lilla non stop :roll::fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Hellige julaften, du kan multitaske asså.

Forøvrig er det ganske mange søte jenter som løper opp og ned handlegata til danselokasjonen, spesielt på Starbucks. Ganske snobbete jenter, men det kan være en sammenheng her med den ivrigheten på å følge HKjenta.

Små blondiner som kniser og nettopp har lært seg å legge glitterøyenskygge. Med designerveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det ble en heidundrende bursdagsfeiring! Og så må jeg smile av både sur og grei tenåring, her har jeg mye å glede meg til skjønner jeg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...