Gå til innhold

Mafalda tørker støv


Mafalda

Anbefalte innlegg

Tusen takk, Lilleninja og La Traviata! :klem:

Og utrolig nok ble det en veldig fin dag :overrasket:

Først klarte jeg å overtale begge ungene til å sove litt i halv ti-tiden. Med litt komplikasjoner åff kårs, det hører jo med. Men jeg la en trøtt Smitt midt i dobbeltsenga og meg selv ved siden av. Noen minutter senere kom Smule tassende inn, med en tannkremtube i den ene hånda og tannkremen i den andre, pluss at hun stinket to high heaven, stakkars (bæsj lukter ekstra ille når de er syke, av en eller annen grunn). Og så la hun seg ved siden av meg, helt ytterst på sengekanten, og jeg ble liggende og fundere: skfite på henne, eller sove? Søvnen vant, gitt, etter en slitsom morgen. Så da lå vi der, da- babyen midt i sengen, Stinky på sengekanten, og jeg klemt i midten med den ene armen godt rundt jentungen så hun ikke skulle falle ned. Har vel ligget behageligere, for å si det sånn, men det ble faktisk en time på øret for alle tre!

Resten av dagen har vi puslet rundt, ryddet kjøkkenet og vasket sengetøy. Lest dyrebøkene til Smule sånn ca tre hundre ganger, og sett to ganger på Totoro. Smule sover egentlig bare en dupp i løpet av dagen, men da hun sloknet klokka tre benyttet jeg sjansen til en kondistrening på stuegulvet. Håper ingen av naboene ser inn, det er garantert ikke noe pent syn, men det er deilig å riste litt løs. Smitt har spist grøt til frokost og lunsj, og potet- og gulrotmos til middag. Alt det er supergodt, men vann er merkelige saker. Smule, derimot, er veldig glad i vann, så hun har stjålet koppen til Smitt flere ganger. Den gutten må få seg et immunforsvar av de sjeldne :ler: Hun er fremdeles varm, men aktiv som vanlig. Har fått et rødt utslett på kinnet, da, håper det ikke blir verre. Vi har til og med fått badet Smitt, som var i ferd med å bli en liten møkkamann...

Så alt i alt en ganske fin dag. Overraskende fin. Rent og ryddig er det også, og så kom Susain og Nani hjem- MED kakeformen, krøss i taket. Nå venter vi bare på Gubben, som snart skal fra jobben. Forhåpentligvis er det ikke kø, for Nani skal trene klokka seks... Og i kveld skal gutta få okkupere stua med en skikkelig guttefilm. Bare rett og rimelig det, etter Susains og mitt Twin Peaks-maraton den siste tiden.

På dager som dette føler jeg at jeg har mine ord i behold da jeg sa til Gubben at det ikke ville bli stress med en unge (eller to) til. Misforstå meg rett, det er ofte lettere kaotisk her, men i dag gir jeg meg selv et klapp på skuldra og konstaterer at jeg er ganske dreven på dette med småunger. Og store kake-glemske unger. Det er nok av ting å kritisere seg selv for (jeg har i alle fall en liste på minst 300 punkter), men akkurat dette kan jeg. Såh!

Hmm. Kanskje jeg har fortjent litt bubbly i kveld, faktisk. Ja, det tror jeg sannelig! :)

Ønsker dere som er innom en fin fredagskveld!

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg, hadde det ikke bare blitt litt bubbly :laugh:

Men all ære for en vel gjennomført dag! :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, damer, dere er søte! :jepp:

Men tyll og tyll, fru Blom... Sitter i skrivende stund med en hylende Smule på fanget som vrir seg i alle retninger (sykt barn med sovetrøbbel, altså. La seg klokka halv ni og har vært oppe fire ganger. Minner om gode gamle dager, dette her :ler:), og Smitt sovnet ikke før nærmere ti. En bitteliten champagnesnurr etter barnas leggetid hadde vært svært etterlengtet, men for å være realistisk: så fort SykeSureSmule endelig sovner blir det nattinatt på mor også. Senga vinner, hver gang!

Nåja. Har i det minste nyvasket sengetøy! :nigo:

Håper dere har en festligere kveld enn meg, så trøster jeg meg med at 1) jeg kommer til å være griseopplagt i morgen og klar til å stryke tøy før halv sju, og 2) det kommer flere fredagskvelder. For det gjør det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vårt - jeg ville ikke klart å finne den store trøsten i tanken på å stryke tøy - eller gjøre noe som helst annet enn å sove - før halv sju lørdag morgen... :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser den, Daria.

Men om jeg skulle tenke sånn ville jeg jo plaget meg selv til døde, så det gjelder å finne noe positivt i alle fall...

Det ble jo selvsagt en ræva natt også. Lenge siden både jeg, ungene og mannen har sovet så kort, oppstykket og dårlig. Nå har Smules utslett blitt en del verre også, men feberen er borte. Men hun er skjør og småtrist og ganske grinete, så definitivt ikke i form.

Men jeg har motgift også mot dårlige netter: 20-30 minutter i badekaret med glohett vann og en badebombe gjør meg til et nytt menneske. Og nå hersker det tilnærmet idyll i heimen: Nani er på trening, Susain står og hopper rundt på stuegulvet til treningsvideoene mine og etterpå skal hun på kino med venner. Smule sover i bilen, SnillVimsen er en tur hos bestemor, HK-jenta tegner mandalas, Smitt har nettopp spist en diger porsjon grøt og hjemmelaget sviske-/eplemos, og mannen står på kjøkkenet og lager ceviche til forrett. Jepp, for det blir treretters i dag, jeg tar samme kaka til dessert som den jeg lagde i går, den var kjapp og enkel.

Rett og slett ganske idyllisk- men jeg håper virkelig at kvelden i dag blir litt mindre masete enn kvelden i går! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en miniporsjon idyll: når fjortisen spiller, spiller han ikke WOW, men Penguin Diner. Antagelig på samme linje som Transformice. Må si vi har vært heldige der, altså.

Og en ikke fullt så idyllisk situasjon:

En vannblemme på leggen.

To vannblemmer på kneet.

Treeee vannblemmer på rumpaaa....

Jodda, vi har nok vannkopper i hus. Det ser i alle fall sånn ut. Vel, like greit å få det overstått :legrine:

God lørdagskveld!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke få det igjen når de er under året? Lykke til, sees på den andre siden! Det går visst vannkopper på Veslas avdeling for tiden, jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg håper på at hun får det eller ikke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææhhh, god bedring og håper det ikke blir altfor plagsomt! Gruer meg til det er lillebrors tur - de to eldste slo til for ca. 5 år siden og hadde det helt synkront og uten altfor mye styr, det var flaks altså!

Men den kuren din mot dårlige netter høres himmelsk ut! Ha en god kveld og natt :klem:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, et glohett bad kurerer det meste!

Får bare håpe det funker like bra i morgen, for dette blir en artig natt! Smitt våknet i ellevetiden, kavet vilt, snørret og hostet og veivet sint med armene.

Deretter kom Smule inn i senga vår, Smitt ga seg ikke, og til sist sto jeg opp med ham for å berge en god natts søvn for Gubben og Smule. Men akk, det var for sent, så Smule kom tuslende opp rett etterpå, sååå blid og fornøyd (og dekket av vannkopper). Da jeg skiftet på Smitt oppdaget jeg utslett på ham også, men av den mindre og mer "flammete" typen. Og mens han lå der på sofaen kastet han like gjerne opp... skikkelig. Takk og pris for stelleunderlaget, ellers hadde jeg hatt litt av en jobb med sofaen!

Så ja... her sitter vi, da. Smule som begynner å bli smågrinete av trøtthet, Smitt som stinker spy og surkler som en 90-åring med KOLS, og jeg.

Hmmm. Tror jeg har et dokumentarprogram om Stalin på opptak, og sjokoladekake til overs etter middagen. Litt kaffe her nå, og helst ikke mer oppkast- så får vi det riktig så koselig :ler:

Fortsatt god natt! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Tekola: jeg stemmer for raskt overstått. "Alle" sier jo det samme: det er raskere overstått jo yngre de er. Det stemmer med egen erfaring også, så jeg hilser Smules blemmer velkommen. Ikke minst er det greit å ha det unnagjort når jeg er i permisjon. Så får du se med Vesla da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da har Smitt sovnet i sofaen, mens Smule farter opp og ned trappen for vekselvis å sitte med meg i sofaen og prøve å vekke faren sin :ler:

Ferdig med Stalin, og droppet Hitler (det får være grenser for mørkemenn i lørdagsnatta) til fordel for en episode med Robert Barron om den plettfrie unnfangelse. Innser at jeg kan komme ganske langt i dvd-hylla i løpet av natten... ;)

Tillegg 02:30: og der kom Smule opp med en pute til meg, det var snilt gjort av henne. Dessverre snublet hun ved sofaen og mistet puta i hodet på Smitt, som nå sutrer syke-gråten sin igjen og hoster voldsomt. Varm og klam er han også, stakkars liten tass :tristbla: Også lukter han vondt.

Tillegg 02:33: Vurderer ny dagboktittel: "Mafalda tørker spy".

Tillegg 02:45: Har roet Smitt. Smule står i trappa og synger "Alle fugler".

Tillegg 03:29: Begge ungene sover, Dyret har nettopp hatt raserianfall mot en taxi som stoppet utenfor :fnise: Vurderer å legge meg, men er redd for å vekke en, to eller muligens tre personer.

Hehe. Det er litt rock'n'roll å være småbarnsmamma også, da. Fra fredag morgen (natt?) og fram til nå har det blitt særdeles få timers søvn, men jeg noterer igjen at jeg er ganske god på dette. Dessuten kler jeg panda-looken, og vi var innom Lefdal i går og kjøpte tre digre poser kaffebønner. Flaks, for muligheten til å sove lenge i morgen tidlig er som kjent ikke-eksisterende her i gården. Men pytt. Sove kan man gjøre i graven! :nigo:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du imponerer stadig med humør, om ikke annet. :ler:

Men man kommer jo av og til dit at man bare må gjøre det beste ut av der.

Smule med puta oppsummerer livet med halvannetåring og baby veldig godt! De beste intensjoner, men... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått testet dette nyttårsforsettet med å beholde humøret ;) Huff! Satser på at vannkoppene er fort overstått, like greit å ha det unnagjort selv om det aldri føles som om det passer. Her i huset gikk det over all forventning, i hvert fall!

Og så håper jeg du får tatt deg en cowboystrekk i løpet av dagen... Man kan havne tidlig i den graven av å aldri sove ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, sant det, Ciara.

Tror jeg skal være forsiktig med bilkjøring i dag, i hvert fall ;) Søvnmangel må nok listes sammen med en relativt voksen promille når det kommer til trafikk!

Og muligheten for en cowboystrekk er der absolutt, hvis vi får Smule til å sovne. Smitt sover sine uregelmessige dupper uansett, og det blir vel ikke mindre nå som han er dårlig...


Smule med puta oppsummerer livet med halvannetåring og baby veldig godt! De beste intensjoner, men... :fnise:

Hehe, ikke sant!

Hun vil, hun vil, og så går det litt galt på veien. Men hun mener det godt, det blir bare ikke helt som hun hadde tenkt seg.

Men hun er søt, altså, når hun kommer og stryker lillebror på hodet. Eller holder ham i hånden når de skal sove (hadde vært enda søtere hvis de ikke hadde sovet midt mellom Gubben og meg og tatt opp mesteparten av plassen i senga, men men!). Akkurat nå demonterer hun babygymmen og kaster alle lekene ned i fanget på lillebror, som sitter i vippestolen og ikke skjønner bæret :fnise:

:daane: for en natt!
God bedring til de som trenger det hos dere :klemmer:

Takk! Tror det er i alle fall to stykker... Smule er nå dekket av vabler og klør seg hele tiden. Nesa renner voldsomt, men ellers er hun i ganske godt humør. Litt skjør, da, gråten er aldri veldig langt unna. Smitt er klam og snørrete, og har dette røde utslettet. Og mor leter, selvfølgelig. Ser jeg en vable, eller er det bare en litt større prikk? Det viser seg vel i løpet av dagen, om han også får vannkopper. Jeg tenkte jo at det var like greit å ta det med en gang, men hvis det er som Tekola sier- at man ikke blir immun som baby- så hadde det vært deilig for ham å slippe.

Nåja. Får testet humøret, ja, og jeg aner kladden til et blogginnlegg litt lenger oppe på siden her, når jeg får tid til å sette meg ordentlig ned (?) :ler: Susain har dratt av gårde for å gå på cafe med en venninne, og de andre store vurderer skøyter på Valle Hovin... men først må de rydde rommene sine, har en god jobb å gjøre der.

Ha en fin søndag, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, litt av en natt du har hatt, men kan ikke helt la være å fnise litt av beskrivelsene dine heller. Smule er jo søt da!

God bedring til de søte små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, god bedring med både vannkopper og oppkast :)

Jeg må nok også innrømme at jeg ler litt inni meg, men det er fordi du skriver det så morsomt :fnise:

Spent på om tittelen blir endret i løpet av dagen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene for en natt du har hatt og for et humør du har. Jeg er (som alltid) imponert over hvordan du tar det. Håper virkelig du får deg en etterlengtet hvil i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...