Gå til innhold

Mafalda tørker støv


Mafalda

Anbefalte innlegg

Jeg tillater meg å lufte noe jeg fundert litt på i det siste her - KG sannsynligvis største samling med fornuftige mødre. Dessuten, hvor ellers finner man så god ekspertise og bred erfaring når det gjelder fritidsaktiviteter for barn...? :fnise: Ikke helt uten sammenheng med siste blogginnlegg heller, forsåvidt...

Eldste niese på 7 har begynt i korps, og skulle nylig ha første konsert. Billettene ble forhåndssolgt på Billettservice til 175kr/stk. For et helt vanlig norsk skolekoprs i en helt vanlig østlandskommune. Jeg synes både opplegget og prisen er ganske vanvittig, men jeg har jo ikke hatt nærkontakt med barneaktiviteter siden jeg drev med det selv for 25+ år siden. Nå er det ikke store summen for mitt budsjett, så det er ikke det at det er noe stort problem, men for noen vil det jo være det. Det er da for ille hvis man skal ende opp med at foreldre ikke har råd til å se ungene sine opptre i sånne sammenhenger? "Dessverre, vennen min, pappa skulle så gjerne sett deg spille i kveld, men vi har ikke penger til det denne måneden"

Er dette vanlig nå? Og/eller er det bare fordi jeg synes barnekorps er så grusomt å høre på (unnskyld om jeg tråkker på noen tær nå) at jeg synes det er helt absurd at det skal koste mer enn en konsert med Oslo-Filharmonien i konserthuset (ikke av de beste billettene, men likevel)...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette vanlig nå? Og/eller er det bare fordi jeg synes barnekorps er så grusomt å høre på (unnskyld om jeg tråkker på noen tær nå) at jeg synes det er helt absurd at det skal koste mer enn en konsert med Oslo-Filharmonien i konserthuset (ikke av de beste billettene, men likevel)...?

:hoho:

Nei, men... altså, jeg skulle gjerne sagt at dette var sært, på grensen til det absurde. Jeg er jo litt enig med deg og synes korps er finest på 1. mai, å betale 175 kroner for en konsert (håper hun faktisk spiller, da, og ikke bare er med som aspirant?)- da bør det låte bra...

Og jeg har de samme minnene fra 80- og tidlig 90-tall: pianoavslutninger i kjelleren på menighetshuset, der julefaktoren var at læreren hadde lagt noen røde servietter på bordene og tent noe telys. At det skulle koste penger tror jeg ikke hadde ramlet noen inn i det hele tatt. Vi betalte jo for undervisningen! Og sånn var det over hele fjøla.

Men jeg tror nok det er sørgelig akseptert i dag at forestillinger koster penger. Første gang jeg ble bedt om å bestille via Billettservice holdt jeg på å ramle av stolen, men nå er det standard prosedyre og ikke noe jeg tenker over. Er stamkunde hos billettservice, ja :ler:

Takk for at du minnet meg på at jeg må bestille billetter til HK-jentas danseforestilling (håper bare det er plass, selv om det er under to uker til. Jepp, for ikke bare koster billettene 200 kroner stykket, men det blir utsolgt også!), til meg og Susain og moren min og en venninne. I alt 800 der. Og kostymeleie. Og program. Joda, penga går :roll:

Skolekoret til Susain og Nani har også julekonsert, det koster en hundrelapp per person (men det er litt forståelig, de samler inn penger til kor-tur på denne måten). UngBarokk kostet 150 per person, men de var snille nok til å la barn gå gratis. Kulturskolens huskonserter er som regel gratis de også, men de "gode" konsertene, orkesterkonsertene og store danseforestillingen har også billetter gjennom billettservice.

I år har vi "heldigvis" ingen som skal være med på BDs juleforestilling i Domkirken. Misforstå meg rett, det er en kjempeopplevelse. Stor stemning, nydelig musikk, masse talent. Men å betale 300 per pers, uten å ha nubbesjans til å se din egen unge (det er jo bare de første seteradene som ser noe som helst) er egentlig ganske kjipt.

Så, det er nok veldig vanlig. Men når det gjelder dansing, så har både Kulturskolen og det private dansestudioet visningstimer på slutten av året uansett, så det er ikke slik at foreldre med dårlig råd aldri får sett barna i aksjon, og det er støtt og stadig andre happenings for de som spiller instrumenter- som Ljom på Operataket, huskonserter, utekonserter osv. slik at alle bør ha muligheten til å få sett nieser, nevøer og barnebarn uten å blakke seg. Men betalingsopplegg er så vanlig at foreldre nesten må regne med at selve aktivitetsavgiften bare er en del av den totale kostnaden.

Times they are a'changing, ja... En annen forskjell fra da jeg var liten, er at det nå er fullt akseptert å bruke helgen. Jeg hadde jo en kort og temmelig mislykket karriere som kunstløper, som møtte veggen i det vi fikk utdelt nye treningstider ved starten av høstsemesteret: "LØRDAG?!" hylte moren min "Er de MORSOMME? Nei, du får holde deg til piano og kor, vi bruker ikke helgen altså!" Akk ja. Det var tider.

************

Og ellers alt bra her. Same old, same old.

Smitt og Smule har begynt å synge, da, på hver sin måte. Smule synger med toner og forsøksvise ord ("Walking in the air" er favoritten for tiden. Hun har dog ikke særlig peiling på engelsk!), mens Smitt ler og utstøter rare nguuuuh-lyder når vi synger til ham. Med andre ord blir ikke adventstiden billig i årene som kommer heller, jeg lukter en lang og god Kulturskolekarriere hos begge to.

Adventstiden er i gang, og vi er ferdig med pepperkakene. Jeg stresser jo ikke så mye med baking og juleaktiviteter- vi tar det vi rekker, når det passer. Desto større var overraskelsen når Susain og SnillVimsen kom hjem fra skolen i dag med perlesukker og egg. Her har jeg prøvd å legge lista lavest mulig, og så finner ungene ut at de skal bake!? Berlinerkranser eller sandkaker eller noe, det finner jeg vel ut i morgen når deigen har ligget over natten i kjøleskapet.

Hvis Gubben nå husker å kjøpe julegaver til sin egen familie, så står ikke verden til påske :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Times they are a'changing, ja... En annen forskjell fra da jeg var liten, er at det nå er fullt akseptert å bruke helgen. Jeg hadde jo en kort og temmelig mislykket karriere som kunstløper, som møtte veggen i det vi fikk utdelt nye treningstider ved starten av høstsemesteret: "LØRDAG?!" hylte moren min "Er de MORSOMME? Nei, du får holde deg til piano og kor, vi bruker ikke helgen altså!" Akk ja. Det var tider.

Jaja, det er vel bare å innse at man har blitt gammel og utdatert, evnt sette seg i en krok og mumle at da jeg var ung... :fnise: Helgetreninger var så vidt jeg husker med på å forkorte fotballkarrieren min også (ikke at den hadde blitt så lang og lovende uansett, mistenker jeg). At en og annen helg gikk med til å spille cup vinterstid var greit nok, men da sommersesongen kom med med trening og kamper stort sett hver helg var det ikke så populært - da skulle vi jo på hytta... Ser jo forøvrig nå at det å legge barnebursdagene til helgen også har blitt vanlig, det var det knapt noen som gjorde da jeg var barn.

Hvis Gubben nå husker å kjøpe julegaver til sin egen familie, så står ikke verden til påske :fnise:

Jeg hørte på radioen i dag tidlig at likestillingen tar pause i jula, og grunnen til det var i følge en de intervjuet (jeg tror det var hun som fikk tittelen "stylist og blogger", men fest ikke for stor lit til min opppfattelsesevne før kl 6) at kvinner liker å handle gaver og lage julekalendere. Så vet vi det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det er vel bare å innse at man har blitt gammel og utdatert, evnt sette seg i en krok og mumle at da jeg var ung... :fnise: Helgetreninger var så vidt jeg husker med på å forkorte fotballkarrieren min også (ikke at den hadde blitt så lang og lovende uansett, mistenker jeg). At en og annen helg gikk med til å spille cup vinterstid var greit nok, men da sommersesongen kom med med trening og kamper stort sett hver helg var det ikke så populært - da skulle vi jo på hytta... Ser jo forøvrig nå at det å legge barnebursdagene til helgen også har blitt vanlig, det var det knapt noen som gjorde da jeg var barn.

Jeg hørte på radioen i dag tidlig at likestillingen tar pause i jula, og grunnen til det var i følge en de intervjuet (jeg tror det var hun som fikk tittelen "stylist og blogger", men fest ikke for stor lit til min opppfattelsesevne før kl 6) at kvinner liker å handle gaver og lage julekalendere. Så vet vi det...

Haha, NOEN kvinner gjør kanskje det. :P Personlig hater jeg sånne ting som pesten, det er jo bare stress og mas med mindre man faktisk bare kan bestille det på nett. Å fly rundt i butikker og lete etter gaver er årets store mareritt, jeg overlever til bursdager, men i jula skal jo ALLE handle ... En av mine venninner spurte meg om hvordan jeg skulle pynte til jul, jeg tror jeg så på henne som om hun spurte meg om jeg skulle på ferie til månen. Ikke noen pynting og dilling her i gården, nei. Tror kanskje jeg har tatt feil, kanskje jeg ikke er kvinne likevel? ;)

For øvrig tror jeg vi er omtrent like gamle Daria, og barnebursdager var nesten alltid i helga da jeg var liten, for når skulle man ellers ha tid? På hverdagene var det jo jobb, skole og fritidsaktiviteter. :)

Adventstiden er i gang, og vi er ferdig med pepperkakene. Jeg stresser jo ikke så mye med baking og juleaktiviteter- vi tar det vi rekker, når det passer. Desto større var overraskelsen når Susain og SnillVimsen kom hjem fra skolen i dag med perlesukker og egg. Her har jeg prøvd å legge lista lavest mulig, og så finner ungene ut at de skal bake!? Berlinerkranser eller sandkaker eller noe, det finner jeg vel ut i morgen når deigen har ligget over natten i kjøleskapet.

Hvis Gubben nå husker å kjøpe julegaver til sin egen familie, så står ikke verden til påske :fnise:

Så kjekt at ungene vil bake da, med perlesukker høres det jo ut som de skal bake berlinerkranser og det sammen med pepperkaker er en av de få kakene jeg faktisk synes det er litt stas med, men som jeg ikke kan spise fordi mamma ikke baker dem uten vanlig hvetemel. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har jeg gått glipp av at du har fått ny dagboka, Mafalda :sjokkert::bond:

Men nå er den på, det er godt, for jeg har enda tre eksamner igjen, og det skjer altfor lite på KG generelt til å kunne brukes som god prokrastinering! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte på radioen i dag tidlig at likestillingen tar pause i jula, og grunnen til det var i følge en de intervjuet (jeg tror det var hun som fikk tittelen "stylist og blogger", men fest ikke for stor lit til min opppfattelsesevne før kl 6) at kvinner liker å handle gaver og lage julekalendere. Så vet vi det...

:bond:

Ja, selvsagt er dette toppen av lykke for alle med pupper og sprekk: å løpe rundt som hodeløse høner i en måned og mekke den jula alle har lyst på, men ikke føler noe ansvar for å fikse. Pfft!

Det finnes helt sikkert hederlige unntak. Men for en god del menn er det nok ganske behagelig å overlate ansvaret til kone eller samboer, under den fiffige henvisningen "Dette er du flinkere til". Noe som kanskje er delvis sant, men ingen skal fortelle meg at hvis jeg falt om med hjerteinfarkt i slutten av november en gang, så ville ingenting blitt gjort. Man kan når man MÅ, det gjelder mannfolk også- det er bare innmari behagelig å la være.

For all del, det er koselig med juleforberedelser. Men sett under ett er det mye som må gjøres! Jeg har en arbeidsom og snill mann på mange måter, men i desember er arbeidsfordelinga slik: han går på julebord og steker ribba. Jeg gjør resten, fra ungenes kalender til pynting og gaveinnkjøp. Inkludert gaver til hans familie, ja. Det er jo direkte flaut.

Haha, NOEN kvinner gjør kanskje det. :P Personlig hater jeg sånne ting som pesten, det er jo bare stress og mas med mindre man faktisk bare kan bestille det på nett. Å fly rundt i butikker og lete etter gaver er årets store mareritt, jeg overlever til bursdager, men i jula skal jo ALLE handle ... En av mine venninner spurte meg om hvordan jeg skulle pynte til jul, jeg tror jeg så på henne som om hun spurte meg om jeg skulle på ferie til månen. Ikke noen pynting og dilling her i gården, nei. Tror kanskje jeg har tatt feil, kanskje jeg ikke er kvinne likevel? ;)

Så kjekt at ungene vil bake da, med perlesukker høres det jo ut som de skal bake berlinerkranser og det sammen med pepperkaker er en av de få kakene jeg faktisk synes det er litt stas med, men som jeg ikke kan spise fordi mamma ikke baker dem uten vanlig hvetemel. :sukk:

Kanskje du skulle ta en tur på badet og sjekke, Enigma? :hoho:

Kanskje det har skjult seg en MANN under kvinneklærne, i alle år...

Juleshoppingståk er det verste som finnes. En handletur eller to, tidlig i desember, kan være hyggelig. Men ellers er det fullt kaos. I fjor opplevde vi tilløp til slåsskamp på Manglerudsenteret 21. desember :ler:

Men for de som skulle være ute i siste liten, har jeg et lite triks i ermet: siste timen før stengetid. Da pleier det faktisk å være relativt levelig. Lørdager og ettermiddager må bare unngås for enhver pris, men hvis du vet omtrent hva du skal ha og ikke trenger så lang tid, lønner det seg å gå helt på slutten av dagen.

Håper du får smakt berlinerkranser likevel, på en eller annen måte. Her ble de veldig gode, men altfor flate (berlinerkjeks?) siden HK-jenta hadde vært vel raus med smøret. Men de smakte nammis! Så gode var de at selv om jeg prøvde å gjemme dem, lå det en eneste enslig liten kjeks igjen da moren min stakk innom på en snarvisitt. Hun fikk den siste, og nå har vi- tatarataaa!- ingen berlinerkjeks igjen til jula begynner. Same procedure as every year, James!

Haha, jeg elsker å lese om moren din. LØRDAG? :ler: Mafaldamor skulle jeg gjerne møtt, faktisk.

Hehe, hun er en veldig søt og velmenende dame. Og litt intens. Og veldig, veldig forskjellig fra sin datter. Jeg ligner nok mest på min far, til hennes store fortvilelse- hun skilte seg jo tross alt fra fyren! :hoho:

Men det er en bra dame. Og en fantastisk mormor! Hun passer ikke barn noe særlig, men nå spør vi ikke om det heller. Derimot er hun kjempeflink til å ta med seg unger på hytta, på teater eller på utenlandstur, gjerne en og en eller to og to, noe jeg synes er mye viktigere enn barnefri. Når vi har så mange barn er det supert at de får litt alenetid og fullt fokus.

Og her har jeg gått glipp av at du har fått ny dagboka, Mafalda :sjokkert::bond:

Men nå er den på, det er godt, for jeg har enda tre eksamner igjen, og det skjer altfor lite på KG generelt til å kunne brukes som god prokrastinering! :nigo:

Nåja, det skjer ikke så mye her heller :fnise:

Det lille som måtte finnes av kreativitet, går stort sett med til bloggen. Det er morsomt, men jammen tar det tid også. Ofte hadde jeg ønsket å bruke lenger tid på hvert innlegg. Finnpusse, omformulere, fikse og ordne, som regel er jeg små-misfornøyd med resultatet bestandig. Men men. Man får synge med det nebbet man har, og når nebbet stort sett er opptatt med tusen andre ting blir det litt kjapt og sammenrasket.

Men jeg tørker støv innimellom, da! Omtrent like ofte som jeg tørker støv hjemme. Mulig det blir litt oftere framover, jeg har nemlig smuglest Erik Bertrand Larssens motivasjonsbok, som skal ligge under treet til Nani. Følger jeg de rådene, blir jeg supereffektiv, tror jeg. En bedre utgave av deg selv, reklamerer han med, og det høres jo bra ut?`Men jeg har mine tvil. Hadde slike råd funket for alle ville vel behovet vært dekket for lenge siden.

Ellers tusler og går det her. Jeg er småsyk og har vært det en ukes tid, og har sovet på meg en skikkelig mammaskulder. Au! Men er innmari glad for å slippe bihulebetennelse, det ser ut som det ikke blir det denne gangen. Lille Smitt er også småsyk, stakkars. Og nesa til Smule renner konstant. Men hun er like blid!

... og våkner like tidlig. Her om dagen sov hun helt til seks, da våknet vi og var totalforvirret både Gubben og jeg. Men det var ikke starten på en ny trend, dessverre. Legginga går likevel mye greiere, selv om hun er altfor sent i seng. Likevel, det er stor fremgang fra hvordan det var i sommer og tidligere, så jeg skal ikke klage. Og så er hun så morsom for tiden, og lærer stadig nye ord. "Sitte" sier hun, helt ordentlig. "Lue!". Og alle dyrelydene. Mor er kvalmende stolt :ler:

Smitt fikk vaksine i dag, og hylte høyt av sinne, men ellers var han blid og pratsom og sjarmerte helsesøster grundig. For han også "prater" mye. Milde himmel, det skal bli mye skravling i heimen i årene som kommer. Ellers klarte han å bæsje i vinkel og grise ut både body og strømpebukse slik at han bare måtte sitte i sparkedressen (med bjørn på magen, Ciara hadde dratt kjensel på den!). Er det ikke rart hvordan babybæsj kommer i alle retninger bortsett fra den naturlige: rett ned i bleia?

Har sånn ca kontroll på julegavene, men må gå igjennom og sjekke skikkelig nå så jeg vet hva som gjenstår.

Har sånn ca kontroll på juleaktiviteter også: det er juletrefest for Smule og danseoppvisning for HK-jenta i morgen (Og.Jeg.Skal.Faen. Ikke.Komme.For.Sent! Arrrgh! :sur: Vi glemte kostymeprøven på lørdag, flaut. Så i morgen skal vi være ute i goood tid før generalprøven, banna bein!), skolens julesangaften på torsdag (Susains store aften, hun er involvert i nesten alt det musikalske. Må møte opp tidlig og slåss meg til en plass med god sikt), Luciafrokost på fredag, julevisning med ballett nummer to, konsert med Fagottkoret + julemiddag med stemor på lørdag, julemesse på søndag. Fløyteavslutning mandag og tirsdag (forskjellige fløyter), konsert i Filharmonien på torsdag (trur eg. Vi var for sent ute til Nøtteknekkeren i år, så mormor tar med seg noen på denne), og... tja, ett eller annet har jeg sikkert misset, men håper det står i kalenderen. Når juleferien kommer skal jeg være glad!

Håper alle har det fint, selv om kulda biter godt i dag (her, i hvert fall) og dagene er travle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva KG gjelder, så er det litt dafft om dagen, ja. Kanskje folk er opptatt med julegreier?

I tillegg mistenker jeg at det er mye trolling ute og går, og mange tråder som er laget for å provosere. Legg til en veldig hissig diskusjonsteknikk, og så har du oppskriften på hvordan jeg mister lysten til å diskutere. Men, det er kanskje utelukkende en god ting? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane:

Når jeg leser om livet ditt, Mafalda, så føler jeg meg temmelig fornøyd her jeg prokrastinerer i stedet for å lese til eksamen i en stille leilighet (som faktisk er mer eller mindre rydda, takket være bursdagsbesøk) :laugh:

Jeg har gjort årets gode gjerning i år. Jeg snakket med min søster, som nevnte at min mor hadde snakket om en bestemt ting i gave til bestemor. Jeg sjekket på nett, ringte mamma og bestilte. Hun var så lykkelig for å slippe butikker :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har ikke gått glipp av så mye, Tekola! :ler:

Og jeg var jo litt treig med å oppdage din, så du er ikke alene om å stort sett sitte på mobilen og gå glipp av saker og ting (apropos mobilbruk- og dum teknodame- så har jeg visst ikke lukket vinduene skikkelig og endt opp med et vanvittig dataforbruk :klaske: )

Jeg har gjort årets gode gjerning i år. Jeg snakket med min søster, som nevnte at min mor hadde snakket om en bestemt ting i gave til bestemor. Jeg sjekket på nett, ringte mamma og bestilte. Hun var så lykkelig for å slippe butikker :nigo:

Så deilig!

Glad mor og gave til bestemor i boks, da har man all grunn til å la glorien skinne litt ;)

Jeg må bare si jeg ble glad når jeg oppdaget en ny dagbok :) Jeg følger bloggen din også :)

Takk, Smilo!

Og hyggelig å se deg, håper alt står bra til. Får du studenten hjem til jul?

Næmmen. Har du virkelig tid til dagbok og blogg også, Mafalda??

Nei, egentlig ikke :fnise:

Det er derfor begge deler går litt på halv tolv, antagelig. Det som mangler er jo tid til å sitte i fred og tenke. Sånn ellers synes jeg at jeg har forferdelig mye tid som småbarnsmor. Sånn som i går: vaske og henge opp to klesvasker, brette tøy, vaske og rydde kjøkkenbenk og -bord, tømme oppvaskmaskinen, dusje og vanne alle blomstene. Og klokka var fremdeles bare halv ni :ler:

Men rolig tid, og konsentrasjon... det er det kronisk manko på, ja. Først skal de små ungene ha sitt, og særlig Smule er jo en ung dame med høyt tempo. Når de endelig er i seng, vil jeg se på TV og snakke litt med de store. Det hender jeg setter på PC'en og sveiper innom noen sider, blant annet KG, men å sitte hele den tiden det tar å skrive noe fornuftig ville gitt store minustegn i mammaboka. "Mamma bare sitter på nettet", liksom. Og de største legger seg jo så sent at jeg ofte er i seng før dem. De få gangene de IKKE gjør det, sitter det en mann og signaliserer "Hei! Du! Kunne du tenke deg å prate litt med meg også, eller?".

Så jo- kronisk invadert, rett og slett. Får jeg mot formodning noen minutter i fred, så kan du banne på at bestemor ringer, eller moren til vennen til SnillVimsen, eller så er det Dyret som krever ett eller annet. Men for all del, det er hyggelig på sin måte. Og det er jo bare en fase. En veldig, veldig, veldig lang fase! :hoho:

Men nå er jeg så lei av å være tett i huet. Ja, ikke på den vanlige måten, i overført betydning, men bokstavelig talt tett. Jeg snørrer og harker og har konstant press bak øynene. Og null luktesans! Greit nok når jeg skal skifte bleier på Smule, men litt trist ellers, særlig når det drar seg mot jul med alle juleluktene.

I dag er det tredje søndag i advent, men med unntak av adventsmesse blir det først og fremst en fotballens dag. Nani spiller SUP-cup i dag også, og selv om det er en type cup som er lite viktig resultatmessig for laget er det veldig viktig at han gjør det bra individuelt. Det er i disse turneringene at kretsdeltakerne plukkes ut. Så vi tropper nok opp for moralsk støtte, hele hurven.

Og så må mannen ta seg en tur på jobb. Han har prøvd å sette seg ned for å lage opplegg til en workshop hele uka, men nå har det demret for ham at det faktisk ikke er mulig å få det gjort her i huset. Samme konklusjon som jeg har dratt, bare at han faktisk har et kontor å trekke seg tilbake til- selv på en søndag. Jeg har bare toalettet, og selv der står det til enhver tid noen og banker på døra :ler:

Håper dere har en fantastisk søndag, damer! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring med forkjølelse og bihulebetennelse, Mafalda! Det er virkelig noe som mangler når man verken smaker eller lukter, og særlig nå før jul. Jeg fikk tilslutt antibiotika for min bihulebetennelse og det hjalp (yey) og kan være et tips til deg. Nå aner jo ikke jeg noe om man kan ta antibiotika mens man ammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Smilo!

Og hyggelig å se deg, håper alt står bra til. Får du studenten hjem til jul?

Studenten kom hjem i går, men jeg har ikke møtt ham enda, for han er hos sin far :) Blir godt å se ham igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi hoi! Her blir det liv, rai rai! :skya:

Vel, kanskje ikke på den festligste måten... Gubben stakk riktignok av gårde med en sixpack og en ventende bordbestilling til pattegris-lag med gutta boys, så han får det nok moro. Men er i huset utgikk min "levende lys, hvitvin og knatring på pc-kveld", som jeg hadde gledet meg til når han var borte. For selv om jeg er bedre nå (det gikk aldri over til betennelse, Serafina, bare tetthet. Takk og lov for det, for skikkelig bihulebetennelse er jo grusomt), er lillemann syk. Skikkelig. Han har vært surklete og snørrete et par dager nå, men i dag er han helt utrøstelig, stakkars. Prøver å ta tak i puppen men begynner å gråte etter et par sugetak, så jeg tipper han har vondt i halsen. Varm og surklete og sliter med pusten. Og når han er så dårlig blir det ikke noe vin på mor, jeg kommer til å ligge på nåler i natt uansett ;) Tror Gubben følte et stikk av dårlig samvittighet der han pakket med seg ølen sin mens to unger skrek i stereo inne på kjøkkenet, men som jeg alltid sier "Det har vært verre før" :ler: Dessuten er det månedsvis siden sist han var ute, han trenger å lufte seg litt.

Ellers... puh, etter hentingen i går måtte vi levere noen pakker, og så føltes det bokstavelig talt som vi ramlet over målstreken. Avslutnings- og konsertkjøret er over, og det gikk i år også! Hurra for god innsats! Vi ramlet ned i sofaen og orket ikke løfte en finger, vi var helt utladete alle mann. Hadde det ikke vært for syke Smitt, som ikke sovnet før nærmere to, ville jeg vært i seng klokka ni. Men han klarte ikke å roe seg stakkar. Klokka tre var Smule våken, og vekket Smitt igjen, og- dette er helt absurd, altså- da vi hadde roet begge og alle lå og sov søtt, ringer det på døra. Klokka halv fem på natta! Viste seg at leieboeren hadde bestilt pizza :roll: Gubben var rimelig sur i trynet da han ba pizzabudet ringe på riktig dør, men det var jo bare en misforståelse. Likevel, adrenalinsjokket når det ringer insisterende på døra midt på natta er rimelig stort, så da tok det sin tid før vi sovnet igjen. Akk ja, er det ikke unger, så er det... takeaway.

Da vi våknet i dag innså vi med skrekk at huset bærer preg av at vi så vidt har vært hjemom for å spise og sove de siste ukene. MYE rydding og vasking. Vi har vel brukt omtrent hele dagen på det- jeg på halv fart siden jeg har en eller to småunger på meg nesten konstant. Men de store ungene har vært flinke med rommene sine, og Gubben gikk til angrep på kjøkkenet med en grundighet jeg ikke har sett på lenge :ler: Vi er ikke helt der at vi kjøper juletre ennå (jeg nekter å kjøpe før huset er rent og ryddig), men kommer dit i løpet av morgendagen. Da må vi også en tur innom moder'n for å spise julemat og overrekke gaver.

Men selv med syk baby og turbo ettåring, så er det deilig med ferie. Nani tok med seg HK-jenta og akte i bakken på andre siden av elva, det er sånn vinder-søsken-idyll som man drømmer om oftere enn det skjer :fnise: Ungene fikk også kinogavekort av min stemor i går, og mandag eller tirsdag skal de se Kaguya-hime. Og Susain skal treffe noen venner innimellom, selvfølgelig. Selv gleder jeg meg til å kjøpe tre og se ungene gå bananas med julepynten, og så tar vi storhandlingen på mandag. Polet tok jeg på fredag, samtidig med at jeg var innom jobben (koselig å se folk igjen!). Det er virkelig lite som er så stas som å kjøpe inn ikke bare vin og cava til oss selv, men en god del gaver også- og legge det under barnevogna. Flaut! :fnise: Posten er jeg også ferdig med, og jammen fant jeg ikke den siste gaven jeg manglet på Smart Club i dag (plis, si at min bestemor kommer til å like biografien om Ingrid Espelid Hovig. Det må da være noe for gamle damer? :jepp:)

Og EN av de kommende kveldene må det da bli min & pc'ens tur, eller hva?

Håper alle har noen fine siste dager før jul- rolige eller hektiske, alt ettersom :ler::klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ikke ut som du kan puste ut riktig enda - stakkar lillegutt. Håper det går fort over.

Bra du ikke fikk bihulebetennelse, selvom "bare" forkjølelse og hektiske dager er slitsomt nok.

Her nytes lørdagen i fred og ro til tross for at jeg burde brettet nyvasket tøy, ryddet mer og vasket mer. Jul blir det uansett, og den skal ikke feires her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når julen feires borte er det enda mindre grunn til å stresse rundt og vaske og styre hvis man ikke føloer for det. Viktig å ikke stresse seg ut av julestemningen! Når vi jobber såpass mye i huset her er det fordi det er helt nødvendig. Men jeg også skipper de punktene som ikke er så viktige. Jeg prioriterer ( :ler:) å være blid på julaften, og det blir jeg ikke etter et tredagersmaraton med vaskefilla. Leste i Foreldre & Barn en gang (det var en eller annen komiker, Henriette Steenstrup kanskje?): "Trikset er å pynte så mye at rotet ikke synes!". Fullt så avslappet klarer jeg ikke være, men det er ikke så langt unna.

Men du har rett, jeg klarer ikke puste helt ut før Smitt er bedre. Foreløpig er han ganske elendig, stakkars. Han sitter på fanget mitt nå, varm, snørrete og surklete. Han har ikke sovet så aller verst, men jeg blir så nervøs når han er så tett. Tullete, selvfølgelig, babyer har vært griseforkjøla og overlevd før! Men jeg tenker hele tiden hva-hvis likevel, og ligger på nåler og sjekker i et sett...

Ved siden av oss sitter Smule og ser på Det magiske landet. Aaargh. Begynner å bli kraftig lei av at hun står opp klokka fire. Men det slår ikke feil. Hun våkner, og hvis vi ikke får henne til å sovne igjen med en gang står hun opp og vandrer rundt i huset, med eller uten sutring. Men jeg prøver å tenke tilbake på de eldste- de var også sånn, og det gikk jo faktisk over!

... antagelig går det over omtrent samtidig som at Smitt begynner. Hæh hæh hæh! :skratte:

Å ligge våken på soverommet er uansett uaktuelt. Mannen snorker som et pressluftbor og stinker som et middels bryggeri :fnise: Men han kom hjem i tolvtiden i går, i helt respektabel tilstand. Der har dere grunnen til at jeg med glede sender ham ut de få gangene det gjelder: noen av gutta begynte festingen allerede i firetiden, Gubben dro ikke før nærmere seks. Så satt de og skravlet og pjallet fram til de dro til restauranten klokka ni (antar det gikk med en del enheter både før og under middagen...). Og som vanlig skulle de andre videre og ut på byen- men da drar Gubben hjem. Det synes jeg er veldig greit. En ting er å stå opp tidlig og passe unger så han får sove litt, men hadde han måttet sove bort halve søndagen ville jeg nok blitt gretten... :sjenert: Så det er kjekt med en mann som kan kunsten å begrense seg. Og så vidt jeg husker (dette er antikvarisk kunnskap altså, har ikke vært ute "på byen" på ti år, minst!) foregår det meste av moroa før midnatt uansett. Etter det blir det gradvis mer tragisk enn hyggelig. Så det er jo ikke slik at han går glipp av så mye!

I dag har vi jo masse på planen også- messe og muligens julespilløvelse for HK-jenta, innkjøp av tre, og ikke minst førjulsdag med middag hos min mor. Kjenner jeg henne rett har hun MASSE på programmet, og å møte opp bakfull for å dyppe lys i en iskald garasje med en overentusiastisk svigermor er vel neppe å anbefale :hoho:

Lurer på hva de har til middag, forresten. Begynner å bli klar for litt julemat nå...

God 4. søndag i advent! :)

Tillegg: og jepp, der sovnet begge ungene. Smitt i nestet sitt, og Smule langflat på sofaen. Og mor er lys våken. Jaja, jeg får sitte her og se på Det magiske landet alene, da!

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...