Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det et tydeligvis enda større forskjell på ung ufør-satsen og minstesatsen enn det jeg trodde. Jeg har utbetalt ca 11000 pr mnd. Anonymous poster hash: 4cf26...ad7

Samme her. Jobbet i et lavtlønnsyrke før jeg ble ufør, og fikk derfor minstesats...

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel egoistisk av meg at jeg ikke tok abort da testen viste pluss.

Lite visste jeg da at en drittsekk sine handlinger skulle gi meg kroniske smerter for resten av livet.

Jeg er ikke uføretrygdet, jeg går ikke på AAP og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå uføretrygd, men jeg er skadet for livet på grunn av handlinger jeg selv ikke kunne styre. Er det virkelig så egoistisk av meg at jeg ikke tok abort for at et annet menneske ødela mitt liv?

Om jeg skulle bli uføretrygdet mot min vilje, er det rettferdig at jeg skal være fattig for at jeg ble utsatt for vold av et utskudd som selv har mottatt millioner i stønader "bare" for at han har ADHD? Var under 15 når det skjedde, så noe håp om erstatning er det ikke.

Jeg kunne blitt ferdig med utdanningen som styrmann (dame om noen foretrekker det) og levd det livet jeg ønsket, hadde det bare ikke vært for en annens handlinger.

Det samme må jo gjelde denne damen. Det er ikke hennes feil at hun har et handicap, hvorfor er det egoistisk av henne å få et barn? Det er ikke hennes feil at hun ikke har samme muligheter som andre har.

Det å være rullestolbruker gjør ikke automatisk at man ikke kan skaffe seg utdanning og jobb.

Anonymous poster hash: 456f8...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo i bunn og grunn et medisinsk/helsemessig problem da. Så da har du jo faktisk nesten en god grunn

Anonymous poster hash: 8089a...597

Kan du utdype hva du mener med "faktisk nesten en god grunn"? Hvorfor "nesten"?

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva du mener med "faktisk nesten en god grunn"? Hvorfor "nesten"?

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

Fordi det avhenger litt av ulike faktorer.

Er situasjonen som dette - hun var i en jobb med god inntekt før hun ble syk som hun ikke lenger kan fortsette i, så har hun jo faktisk rett på å få dekket inntektstapet hun fikk ved å måtte bytte jobb

Anonymous poster hash: 8089a...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egoistisk av meg at jeg ikke tok abort da testen viste pluss.

Lite visste jeg da at en drittsekk sine handlinger skulle gi meg kroniske smerter for resten av livet.

Jeg er ikke uføretrygdet, jeg går ikke på AAP og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå uføretrygd, men jeg er skadet for livet på grunn av handlinger jeg selv ikke kunne styre. Er det virkelig så egoistisk av meg at jeg ikke tok abort for at et annet menneske ødela mitt liv?

Om jeg skulle bli uføretrygdet mot min vilje, er det rettferdig at jeg skal være fattig for at jeg ble utsatt for vold av et utskudd som selv har mottatt millioner i stønader "bare" for at han har ADHD? Var under 15 når det skjedde, så noe håp om erstatning er det ikke.

Jeg kunne blitt ferdig med utdanningen som styrmann (dame om noen foretrekker det) og levd det livet jeg ønsket, hadde det bare ikke vært for en annens handlinger.

Det samme må jo gjelde denne damen. Det er ikke hennes feil at hun har et handicap, hvorfor er det egoistisk av henne å få et barn? Det er ikke hennes feil at hun ikke har samme muligheter som andre har.

Altså, beklager men dette blir for dumt. Det som blir diskutert her er noen som faktisk vet om sin tilstand og vet om sin økonomiske situasjon og deretter velger å få barn.

At man etter man får barn plutselig havner i noe ulykke eller på andre måter blir skadet/syk og ikke kan jobbe, det får man uken gjort noe med.

Det er noe med å bevisst sette seg i situasjonen..

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastergrad

90 % stilling

24000 utbetalt i mnd.

Anonymous poster hash: c7ebe...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva om de bevisst blir gravide, er det etisk rett?

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

Hvilket etisk system mener du det strider imot, og hvorfor er uføre bundet av akkurat dette etiske systemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke er istand til å ta vare på barna sine burde sterkt vurdere å ta abort etter min mening, ja. Dersom en situasjon oppstår etter at man har fått barn er situasjonen en annen. Det er en smule egoistisk faktisk å forvente at samfunnet skal ta ansvar for alt du gjør.

Ja, det er jo for sent å abortere når barnet først er født. Å adoptere bort barnet vil kanskje være riktig vei å gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk i denne tråden er flinke til å uttale seg på bakgrunn av de få opplysningene vi vet om denne damen. Hva vet vel vi om hun kanskje var sammen med barnefaren før barnet var født eller var yngre. Da hadde hun kanskje ikke forutsett situasjonen hun nå er i. Uansett, dette blir bare spekuleringer. Jeg er enig i den delen at skylden hun legger på utdanningsinstituasjoner blir for dumt - de fleste høgskoler og universiteter er tilrettelagt for rullestolbrukere. Nå bør jeg kanskje tråkke varsomt, for jeg vet ikke noe om hennes fortid, men hun er i dag 31 år gammel og sønnen er 2 år. Det vil sannsynligvis bety at hun i ca. 8-9 år har hatt mulighet til å ta seg en utdannelse som ville ha sikret henne bedre økonomisk i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, beklager men dette blir for dumt. Det som blir diskutert her er noen som faktisk vet om sin tilstand og vet om sin økonomiske situasjon og deretter velger å få barn.

At man etter man får barn plutselig havner i noe ulykke eller på andre måter blir skadet/syk og ikke kan jobbe, det får man uken gjort noe med.

Det er noe med å bevisst sette seg i situasjonen..Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

Hva om hun ble gravid med barnet med et uhell? Skulle hun ta abort for at hun er handikappet? Skulle likt å høre abortmotstandere da.

Problemet hennes er vel at ingen vil ha henne i jobb, og at det ikke motiverer til videre skolegang kan jeg godt forstå.

Det er tydeligvis ikke noe i veien for at hun kan ta vare på barnet, hun klarte seg vel akkurat økonomisk før, men nå kan det bli vanskelig. At vilkårene for uføre skulle bli dårligere var hun vel ikke klar over.

Det er ingen menneskerett å få barn nei. Tenk på den tanken en stund før du står der med testen i hånden, og vurderer å videreføre dine "verdier" til neste generasjon.

Medmenneskelighet og felleskap er noe vi ser mindre av hver dag. Trist!

Vi er nødt til å få bukt med snyltere, ikke lage dårligere vilkår for de som faktisk er syke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun ble gravid med barnet med et uhell? Skulle hun ta abort for at hun er handikappet? Skulle likt å høre abortmotstandere da.

Problemet hennes er vel at ingen vil ha henne i jobb, og at det ikke motiverer til videre skolegang kan jeg godt forstå.

Det er tydeligvis ikke noe i veien for at hun kan ta vare på barnet, hun klarte seg vel akkurat økonomisk før, men nå kan det bli vanskelig. At vilkårene for uføre skulle bli dårligere var hun vel ikke klar over.

Det er ingen menneskerett å få barn nei. Tenk på den tanken en stund før du står der med testen i hånden, og vurderer å videreføre dine "verdier" til neste generasjon.

Medmenneskelighet og felleskap er noe vi ser mindre av hver dag. Trist!

Vi er nødt til å få bukt med snyltere, ikke lage dårligere vilkår for de som faktisk er syke.

Vet du hva, hvis ikke jeg hadde klart å forsørge mitt barn, så hadde jeg tatt abort. Det er fryktelig egoistisk av meg og føde et barn inn i en situasjon som kommer til å bli veldig vanskelig, kun fordi jeg er egoistisk og tenker kun på meg selv.

Jeg har vært borti flere som har blitt gravide ved uhell og ser at det å få barn i den situasjonen de er i ikke er bra. Det å ta ansvar er noe som man må når man er voksen, det å ta abort pga en situasjon som antageligvis aldri vil endre seg og vil påvirke barn i aller høyeste grad og i mange år, det synes jeg viser at det er ansvarlige voksne mennesker. Du kan være så motstander av abort som du bare vil, men det spiller vel ingen rolle da du faktisk ikke klarer og brødfø et barn omtrent.

Og du skal være litt forsiktig, jeg var selv i en situasjon med kronisk sykdom, risiko for å bli ufør før jeg var 19 år og dårlige utsikter generelt, og skulle jeg da ha blitt gravid så måtte jeg ha tatt abort. Jeg hadde ingen muligheter å forsørge barnet eller ta vare på det. Og jeg har selv valgt bort vel pga situasjonen jeg er i. Selvfølgelig er det utrolig kjedelig, men jeg synes det er helt absurd og føde barn i en så uforutsigbar situasjon og faktisk tenke at det går seg til, både økonomisk og på annet vis.

Det finnes utrolig mange egoistiske mennesker i verden som føder barn uten evne til å ta vare på de. Det finnes barnevern og fosterhjem av en grunn. Ikke fortell meg at det hadde vært en sånn instans hvis alle menensker hadde vært fornuftige og ansvarlige mennesker.

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egoistisk av meg at jeg ikke tok abort da testen viste pluss.

Lite visste jeg da at en drittsekk sine handlinger skulle gi meg kroniske smerter for resten av livet.

Jeg er ikke uføretrygdet, jeg går ikke på AAP og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå uføretrygd, men jeg er skadet for livet på grunn av handlinger jeg selv ikke kunne styre. Er det virkelig så egoistisk av meg at jeg ikke tok abort for at et annet menneske ødela mitt liv?

Om jeg skulle bli uføretrygdet mot min vilje, er det rettferdig at jeg skal være fattig for at jeg ble utsatt for vold av et utskudd som selv har mottatt millioner i stønader "bare" for at han har ADHD? Var under 15 når det skjedde, så noe håp om erstatning er det ikke.

Jeg kunne blitt ferdig med utdanningen som styrmann (dame om noen foretrekker det) og levd det livet jeg ønsket, hadde det bare ikke vært for en annens handlinger.

Det samme må jo gjelde denne damen. Det er ikke hennes feil at hun har et handicap, hvorfor er det egoistisk av henne å få et barn? Det er ikke hennes feil at hun ikke har samme muligheter som andre har.

Hva med barna da, har du tenkt på dem? Håper for all del at du er i stand til å gi dem en god oppvekst, når du tydeligvis ikke er istand til å jobbe. Å oppdra barn er også en form for jobb. Du kan ikke forvente at andre skal oppdra barna dine for deg...

Endret av OlaP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaw, det er så søtt! En liten fascistspire! Du mener faktisk at uføretrygdede ikke har rett til et kjærlighetsliv eller et sexliv, og at de dersom de blir gravide, ikke skal gjøre sine egne etiske valg i den forbindelse. Du mener faktisk at en person som mottar støtte, er forpliktet til å ta abort. Du verden.

Flott stråmannsargumentasjon. Du vet, sånn som du beskylder andre for å bruke så mange ganger.

Anonymous poster hash: fb7da...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det avhenger litt av ulike faktorer.

Er situasjonen som dette - hun var i en jobb med god inntekt før hun ble syk som hun ikke lenger kan fortsette i, så har hun jo faktisk rett på å få dekket inntektstapet hun fikk ved å måtte bytte jobb

Anonymous poster hash: 8089a...597

Hvordan får man i praksis dekket inntektstapet?

Er det gjennom årlige trygdeutbetalinger av differansen mellom gammel jobb (som man etter ulykke/sykdom ikke lenger klarer) og ny jobb (som man kan klare).

Anonymous poster hash: 88a2b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den summen for unge uføre stemmer ikke. Jeg vet ikke hvordan det regnes ut, men jeg får 18189 i måneden brutto. Dette er den vanlige summen for en ung ufør uten barn. En bekjent som er alenemor med ung ufør får fortsatt langt under 25 tusen i måneden brutto. Hun er avhengig av sosialstønad i tillegg til uføretrygden for å klare seg.

Anonymous poster hash: 8874c...813

18000 brutto? Det tror jeg ingen ting på. Hvor lite er det utbetalt etter skatt da?

Anonymous poster hash: ea4b8...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra regjeringen.no:

For personer som blir uføre før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, gjelder særlige regler for framtidige pensjonspoeng. Unge uføre har en minstegaranti som sikrer at de framtidige pensjonspoengene minst skal utgjøre 3,50 pr. år, noe som tilsvarer en inntekt på 4,5 G (340 385 kroner med grunnbeløpet fra 1. mai 2010), se folketrygdloven § 3-21 første ledd.

Denne særordningen ble innført med virkning fra 1. mai 1981. Den ble da gjort gjeldende for personer som ble arbeidsuføre før fylte 20 år og innebar at de framtidige pensjonspoengene minst skulle tilsvare 2. Senere har både aldersgrensen og de garanterte pensjonspoengene for unge uføre i særordningen blitt hevet en rekke ganger.

Den nåværende minstegarantien innebærer at ytelsene til gifte unge uføre er garantert en ytelse på 2,32 G (175 487 kroner) og enslige unge uføre er garantert 2,47 G (186 833 kroner). 1

Etter folketrygdloven § 12-4 kan uførepensjon ytes fra 18 år. Uførepensjonen kan beregnes etter de særlige reglene for unge uføre tidligst fra fylte 20 år, se folketrygdloven § 3-21 femte ledd. En eventuell uførepensjon i alderen 18–19 år beregnes derfor etter de ordinære reglene og omregnes ved fylte 20 år dersom inngangsvilkårene for ung ufør-garantien er oppfylt.

Tilsvarende regler gjelder for arbeidsavklaringspenger, der unge personer får en garantert minsteytelse på 2,44 G (182 319 kroner) fra fylte 20 år. Den ordinære minsteytelsen for arbeidsavklaringspenger utgjør 2 G.

Les mer her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-130-l-2010--2011/7/5.html?id=644903

Herved er det bevist, svart på hvitt, at uførepensjonister med ung ufør-tillegget IKKE får utbetalt over 300.000 i året.

Kan dere som i verste fall driver deres egne løgnaktige svertekampanje, eller i beste fall ikke har peiling på hvordan dere skal lese et offentlig dokument, gi dere nå? Vær så snill?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår satsene som er lagt ut av deg.

Min kusine er ung ufør. Hun fortalte nettopp at hun har over 25.000,- utbetalt i mnd. Jeg trodde hun mente før skatt, men det korrigerte hun meg på. Dette er utbetalt.

Hun har 2 barn (ikke småbarnstillegg), og bor sammen med barnefar, så hun har ikke stønader utenom dette.

Hvordan er det mulig da?

Og hun skryter ikke på seg ekstra penger, for dette kom opp ifbm statsbudsjettet, og hun regnet på hvor mye hun ville tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Freckle

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår satsene som er lagt ut av deg.

Min kusine er ung ufør. Hun fortalte nettopp at hun har over 25.000,- utbetalt i mnd. Jeg trodde hun mente før skatt, men det korrigerte hun meg på. Dette er utbetalt.

Hun har 2 barn (ikke småbarnstillegg), og bor sammen med barnefar, så hun har ikke stønader utenom dette.

Hvordan er det mulig da?

Og hun skryter ikke på seg ekstra penger, for dette kom opp ifbm statsbudsjettet, og hun regnet på hvor mye hun ville tape.

Det jeg siterte betyr kort og godt at unge uføre som er gifte (eller lever i ekteskapslignende forhold) har utbetalt 175 487 kroner i året før skatt og enslige unge uføre har utbetalt mitt mer, 186 833 kroner. I tillegg kommer altså eventuelle barnetillegg.

Denne venninna di har enten regnet med andre stønader hun får i tillegg til uførepensjonen (barnetrygd, bostøtte, barnebidrag, forsikringsutbetalinger, grunnstønad, hjelpestønad...?), eller hun er ikke ung ufør, men helt vanlig ufør. De fleste er det. Da kan man ha utbetalt alt fra rundt 10 000,- i måneden som minstepensjonist, og opp til summer av typen din venninne får dersom man har tjent bra før man ble syk/for syk og falt ut av arbeidslivet.

Jeg tipper det i din venninner tilfelle dreier seg om det siste; at hun ikke er ung ufør, bare ufør. Da kan altså summen hun oppgir stemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe annet i tillegg da.

Hun er ung ufør, for hun fikk påvist MS allerede som 17-åring.

Hun har fått en stor engangsutbetaling fra forsikringen, så da er det nok noe derfra hun også får pr. mnd. Tenkte ikke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen VELGER å sette seg i en rullestol, er nok mange mødre i rullestol som allerede sliter med nok komplekser for at de ikke strekker til for barna sine fordi de sitter i rullestol.

Det er masser av folk som sitter i rullestol og arbeider. Nesten alt av kontorarbeid (som det er mye av i dag) kan helt fint utføres av en i rullestol. Og arbeid hvor man sitter i en kasse (uten å måtte gjøre andre ting) eller i en billettluke kan man også like lett gjøre i en rullestol som uten.

Og å få unge er ingen rettighet. Har man ikke kapasitet eller råd til å ta seg av en unge på en tilfredsstillende måte så burde man heller ikke få noe unge.

Anonymous poster hash: ea4b8...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint på denne uføre småbarnsmoren!

Det er selvfølgelig ikke hennes feil at hun sitter i rullestol, og hun er i sin fulle rett til å sette barn til verden. Det er bare noen ting her jeg ikke får til å stemme:

Utdanning

Hun skylder på at utdanningsinstitusjonene ikke tilpasser seg henne, og derfor får hun ingen utdanning selv om hun så gjerne vil.

Dette er bullshit. De er pålagt å tilrettelegge for henne, og mange med større handicap enn henne har da kommet seg gjennom en utdannelse. Der jeg studerte så jeg daglig en student som LÅ I EN SYKESENG og hadde assistent med seg til alle tider. Når h*n kunne studere, kan alle med fysiske handicap. Det mangler motivasjon, ikke muligheter.

Jobb

Hun fremstiller seg selv som toppmotivert til å sitte i kassa, men får ikke lov fordi butikker krever ansatte som kan nå øverste hylle og gjøre mer enn å bare sitte i kassa.

Dette tror jeg ingenting på. Jeg kjenner butikkfaget godt. De fleste hater å sitte for mye i kassa, så en ansatt som kun sitter i kassa uten å klage er dermed gull å ha. Riktignok vil mange sjefer være skeptiske til å ansette en person med handicap, men det finnes heldigvis mange nok butikker. Ruller hun inn i en butikk og spør etter sjefen, leverer jobbsøknad og gir et godt inntrykk, får hun jobb innen kort tid. Hvor hardt har hun prøvd å komme i jobb?

Hun har VALGT å ikke studere og hun har valgt å ikke finne seg en jobb, og deretter har hun lagt skylden på alle andre (deriblant skoler, sjefer og statsministere!). Jeg kjenner folk som sitter i rullestol og har kommet lengre enn jeg noen gang vil komme her i livet. Her er det hun som legger begrensninger på seg selv, ikke rullestolen.

Hun skal selvsagt ha lov til å VELGE bort studier, velge bort jobb og velge å få barn, men da kan hun ikke klage til statsministeren over hvor lite penger hun har å leve for! Hun får mer penger fra det offentlige enn de fleste andre. Hvor ble det av takknemligheten? :bond:

Anonymous poster hash: a0695...c7d

Amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...