Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Carressa, on 11 Oct 2014 - 20:10, said:

Håper du har skrevet feil her og at du mente "Det er ingen uføre i dag som har det så godt som uføre i Norge."

Tror du alle uføre får utbetalt 17.000 etter skatt? Det er ofte snakk om mye mindre.

Ja, det et tydeligvis enda større forskjell på ung ufør-satsen og minstesatsen enn det jeg trodde. Jeg har utbetalt ca 11000 pr mnd. Anonymous poster hash: 4cf26...ad7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan gjenta det til det hinsidige, men det stemmer virkelig ikke for mange av oss lavtlønte.

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

Hvorfor har du så dårlig betalt da? Og hva hindrer deg i å skaffe en bedre jobb ?

Anonymous poster hash: 8089a...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa

Ja, det et tydeligvis enda større forskjell på ung ufør-satsen og minstesatsen enn det jeg trodde. Jeg har utbetalt ca 11000 pr mnd. Anonymous poster hash: 4cf26...ad7

Tror man får ca 2000 kr mer i måneden som ung ufør. Jeg tror heller at det er mange her som har misforstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det et tydeligvis enda større forskjell på ung ufør-satsen og minstesatsen enn det jeg trodde. Jeg har utbetalt ca 11000 pr mnd. Anonymous poster hash: 4cf26...ad7

Samme her!

Anonymous poster hash: ce55a...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du så dårlig betalt da? Og hva hindrer deg i å skaffe en bedre jobb ?

Anonymous poster hash: 8089a...597

Senvirkninger etter kreftbehandling. Prøv å stå i en mentalt krevende jobb der man må holde seg oppdatert innen fagområdet sitt, eller å ta mer utdanning når du har hukommelse som en gullfisk. Hukommelsen og evnen til å lære nye ting er kraftig redusert.

Jeg er kreftfri, og kan jobbe, men bare i en jobb som krever minimal tankevirksomhet. Jeg har ikke funnet en jobb som ikke krever utdannelse (for ny utdannelse utgår dessverre), og som krever lite tankevirksomhet som betaler bra. Derfor er jeg lavtlønnet.

Si gjerne ifra om du vet om jobber jeg kan bytte til. Jeg er åpen for forslag.

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av de som mener uføre burde få mindre penger.

Jeg skal søke på ung ufør nå, og det er noe jeg håpet aldri skulle skje. Kroppen jeg har tåler ikke en dritt og jeg hater det. Alt jeg ønsker er å kunne jobbe 100% og tjene mine egne penger! Få en skikkelig økonomi og et "normalt" liv... Nå føler jeg at alt går i vasken, jeg har ikke råd til noen ting og klarer akuratt å holde mat, rekninger og leilighet i orden. Har ikke budsjett til sparing, men er heldig ag jeg ikke har noen gjeld.... Anonymous poster hash: aa4da...f45

Lykke til med søknaden. Det er en omfattende søknadsprosess, og nav er veldig strenge på hvem som får ung ufør.

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Senvirkninger etter kreftbehandling. Prøv å stå i en mentalt krevende jobb der man må holde seg oppdatert innen fagområdet sitt, eller å ta mer utdanning når du har hukommelse som en gullfisk. Hukommelsen og evnen til å lære nye ting er kraftig redusert.

Jeg er kreftfri, og kan jobbe, men bare i en jobb som krever minimal tankevirksomhet. Jeg har ikke funnet en jobb som ikke krever utdannelse (for ny utdannelse utgår dessverre), og som krever lite tankevirksomhet som betaler bra. Derfor er jeg lavtlønnet.

Si gjerne ifra om du vet om jobber jeg kan bytte til. Jeg er åpen for forslag.

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

Men da er det jo i bunn og grunn et medisinsk/helsemessig problem da. Så da har du jo faktisk nesten en god grunn

Anonymous poster hash: 8089a...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå si du har sagt det likevel, så er det vel greit at man kritiserer deg personlig for å mene at uføretrygdede eller funksjonshemmede ikke har rett til et kjærlighetsliv, eller til å beholde barnet dersom de blir gravide, eller adekvat oppbacking fra samfunnet for å gi disse barna en skikkelig oppvekst?

Men hva om de bevisst blir gravide, er det etisk rett?

Anonymous poster hash: b4dea...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerName

Nå er denne tråden egentlig om hvor mye unge uførede med barn får utbetalt i mnd, men siden det er endel som har skrevet om uføre generelt, så tenke jeg at jeg kan hive meg på.

Min mor er ung ufør pga kronisk sykdom, og hun får utbetalt ca 12000kr i mnd etter skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint på denne uføre småbarnsmoren!

Det er selvfølgelig ikke hennes feil at hun sitter i rullestol, og hun er i sin fulle rett til å sette barn til verden. Det er bare noen ting her jeg ikke får til å stemme:

Utdanning

Hun skylder på at utdanningsinstitusjonene ikke tilpasser seg henne, og derfor får hun ingen utdanning selv om hun så gjerne vil.

Dette er bullshit. De er pålagt å tilrettelegge for henne, og mange med større handicap enn henne har da kommet seg gjennom en utdannelse. Der jeg studerte så jeg daglig en student som LÅ I EN SYKESENG og hadde assistent med seg til alle tider. Når h*n kunne studere, kan alle med fysiske handicap. Det mangler motivasjon, ikke muligheter.

Jobb

Hun fremstiller seg selv som toppmotivert til å sitte i kassa, men får ikke lov fordi butikker krever ansatte som kan nå øverste hylle og gjøre mer enn å bare sitte i kassa.

Dette tror jeg ingenting på. Jeg kjenner butikkfaget godt. De fleste hater å sitte for mye i kassa, så en ansatt som kun sitter i kassa uten å klage er dermed gull å ha. Riktignok vil mange sjefer være skeptiske til å ansette en person med handicap, men det finnes heldigvis mange nok butikker. Ruller hun inn i en butikk og spør etter sjefen, leverer jobbsøknad og gir et godt inntrykk, får hun jobb innen kort tid. Hvor hardt har hun prøvd å komme i jobb?

Hun har VALGT å ikke studere og hun har valgt å ikke finne seg en jobb, og deretter har hun lagt skylden på alle andre (deriblant skoler, sjefer og statsministere!). Jeg kjenner folk som sitter i rullestol og har kommet lengre enn jeg noen gang vil komme her i livet. Her er det hun som legger begrensninger på seg selv, ikke rullestolen.

Hun skal selvsagt ha lov til å VELGE bort studier, velge bort jobb og velge å få barn, men da kan hun ikke klage til statsministeren over hvor lite penger hun har å leve for! Hun får mer penger fra det offentlige enn de fleste andre. Hvor ble det av takknemligheten? :bond:



Anonymous poster hash: a0695...c7d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Innlegget hennes var pinlig å lese.

Klage på at nesten ingen utdanningsinstitusjoner er tilrettelagt for rullestolbrukere?

Og at hun ikke vil få jobb?

Det er rett og slett provoserende å lese når jeg kjenner mennesker som er født invalide til et liv i rullestol, som har studert og jobbet ved siden av studiene - som trener fast ved siden av alt dette.

Hun setter begrensningene selv og må ikke skylde på samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senvirkninger etter kreftbehandling. Prøv å stå i en mentalt krevende jobb der man må holde seg oppdatert innen fagområdet sitt, eller å ta mer utdanning når du har hukommelse som en gullfisk. Hukommelsen og evnen til å lære nye ting er kraftig redusert.

Jeg er kreftfri, og kan jobbe, men bare i en jobb som krever minimal tankevirksomhet. Jeg har ikke funnet en jobb som ikke krever utdannelse (for ny utdannelse utgår dessverre), og som krever lite tankevirksomhet som betaler bra. Derfor er jeg lavtlønnet.

Si gjerne ifra om du vet om jobber jeg kan bytte til. Jeg er åpen for forslag.

Anonymous poster hash: 3151a...ad7

Det vil bli bedre. Hukommelsen vil komme seg igjen og energien kommer tilbake. Så du blir nok ikke uføretrygdet forever. Det er våres hverdag nå, og bare gi deg litt tid så kommer du gradvis tilbake.

Men god bedring!

Anonymous poster hash: 4d538...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste saken og ble sittende å lure på en ting...

Hun satt i rullestol før hun fikk barn, hun var uføretrygdet FØR hun fikk barn, hun hadde dårlig råd FØR hun fikk barn...

likevel velger hun å sette barn til verden....det er ingen menneskerett å få barn.

Og når det viser seg at hun får enda dårlige råd enn før (bombe) så er alle andre slemme... hun burde fått mer!

vel...det burde du jaggu tenkt på før!

Anonymous poster hash: 46d5b...32c

Dette er jeg faktisk enig i

Er uförtrygdet og det er en av grunnene til at jeg har valgt bort barn.

1- fordi jeg er uför av en grunn, og barn krever mye

2- fordi jeg får minstesats og jeg kan ikke anta at mann og familie stiller opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lavtlønte kan vel strengt tatt videreutdanne seg, bytte jobb eller streike.

Anonymous poster hash: 536d6...44d

Ja, du vet at noen faktisk er nødt til å ta de jobbene også ikke sant. Ikke alle kan ha en halv million-million i inntekt. Skal alle utdanne seg høyt og kreve dette, så ville det faktisk blitt et problem..

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har skrevet feil her og at du mente "Det er ingen uføre i dag som har det så godt som uføre i Norge."

Tror du alle uføre får utbetalt 17.000 etter skatt? Det er ofte snakk om mye mindre.

Jepp, det var det jeg mente selvfølgelig..

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at hun har valgt frivillig å sitte i rullestol?

Alt skal være tilrettelagt i samfunnet i dag, men veldig lite er egentlig tilrettelagt i praksis.

Anonymous poster hash: 9ec84...070

Alt skal være tilrettelagt? Jeg mener det er å snu ting på hodet. Å tro at noe samfunn i verden skal kunne sy putene totalt under armene dine er en smule naivt. Alle har ansvar for seg selv, samfunnet kan støtte deg og hjelpe deg, men i bunn og grunn har du ansvaret for deg selv. Og om du driter deg ut så er det din egen feil, men man kan prøve å tilrettelegge samfunnet for å redusere potensielle farer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har handler jo mye om evner også. Det er ikke alle som har evnene til å bli psykolog, lege osv.

Anonymous poster hash: 79fb8...354

Det er da virkelig ikke de med lang utdanning som nødvendigvis tjener mest! Jeg har selv meget lang utdanning i realfag, men selv rørleggere og elektrikere tjener mye mer enn meg. I norge er det noen få utdanninger som gir høy lønn, men generelt er det vel så mye å hente i yrker som ikke krever utdanning.

Anonymous poster hash: a5aab...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaw, det er så søtt! En liten fascistspire! Du mener faktisk at uføretrygdede ikke har rett til et kjærlighetsliv eller et sexliv, og at de dersom de blir gravide, ikke skal gjøre sine egne etiske valg i den forbindelse. Du mener faktisk at en person som mottar støtte, er forpliktet til å ta abort. Du verden.

En som ikke er istand til å ta vare på barna sine burde sterkt vurdere å ta abort etter min mening, ja. Dersom en situasjon oppstår etter at man har fått barn er situasjonen en annen. Det er en smule egoistisk faktisk å forvente at samfunnet skal ta ansvar for alt du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freckle

Hentet fra regjeringen.no:

For personer som blir uføre før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, gjelder særlige regler for framtidige pensjonspoeng. Unge uføre har en minstegaranti som sikrer at de framtidige pensjonspoengene minst skal utgjøre 3,50 pr. år, noe som tilsvarer en inntekt på 4,5 G (340 385 kroner med grunnbeløpet fra 1. mai 2010), se folketrygdloven § 3-21 første ledd.

Denne særordningen ble innført med virkning fra 1. mai 1981. Den ble da gjort gjeldende for personer som ble arbeidsuføre før fylte 20 år og innebar at de framtidige pensjonspoengene minst skulle tilsvare 2. Senere har både aldersgrensen og de garanterte pensjonspoengene for unge uføre i særordningen blitt hevet en rekke ganger.

Den nåværende minstegarantien innebærer at ytelsene til gifte unge uføre er garantert en ytelse på 2,32 G (175 487 kroner) og enslige unge uføre er garantert 2,47 G (186 833 kroner). 1

Etter folketrygdloven § 12-4 kan uførepensjon ytes fra 18 år. Uførepensjonen kan beregnes etter de særlige reglene for unge uføre tidligst fra fylte 20 år, se folketrygdloven § 3-21 femte ledd. En eventuell uførepensjon i alderen 18–19 år beregnes derfor etter de ordinære reglene og omregnes ved fylte 20 år dersom inngangsvilkårene for ung ufør-garantien er oppfylt.

Tilsvarende regler gjelder for arbeidsavklaringspenger, der unge personer får en garantert minsteytelse på 2,44 G (182 319 kroner) fra fylte 20 år. Den ordinære minsteytelsen for arbeidsavklaringspenger utgjør 2 G.

Les mer her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-130-l-2010--2011/7/5.html?id=644903

Herved er det bevist, svart på hvitt, at uførepensjonister med ung ufør-tillegget IKKE får utbetalt over 300.000 i året.

Kan dere som i verste fall driver deres egne løgnaktige svertekampanje, eller i beste fall ikke har peiling på hvordan dere skal lese et offentlig dokument, gi dere nå? Vær så snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel egoistisk av meg at jeg ikke tok abort da testen viste pluss.

Lite visste jeg da at en drittsekk sine handlinger skulle gi meg kroniske smerter for resten av livet.

Jeg er ikke uføretrygdet, jeg går ikke på AAP og jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå uføretrygd, men jeg er skadet for livet på grunn av handlinger jeg selv ikke kunne styre. Er det virkelig så egoistisk av meg at jeg ikke tok abort for at et annet menneske ødela mitt liv?

Om jeg skulle bli uføretrygdet mot min vilje, er det rettferdig at jeg skal være fattig for at jeg ble utsatt for vold av et utskudd som selv har mottatt millioner i stønader "bare" for at han har ADHD? Var under 15 når det skjedde, så noe håp om erstatning er det ikke.

Jeg kunne blitt ferdig med utdanningen som styrmann (dame om noen foretrekker det) og levd det livet jeg ønsket, hadde det bare ikke vært for en annens handlinger.

Det samme må jo gjelde denne damen. Det er ikke hennes feil at hun har et handicap, hvorfor er det egoistisk av henne å få et barn? Det er ikke hennes feil at hun ikke har samme muligheter som andre har.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...