Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om flere rullestolbrukere med høyere utdannelse (jus/lektor/økonom), å ikke ta utdannelse er hennes valg, ikke statens.

Jeg skjønner at det er vanskelig å få til alt av forefallende arbeid i en butikk, men det må da være mulig å jobbe som resepsjonist/sekretær eller en annen mer stillesittende jobb.

Jeg skjønner også at det kan være kjipt å måtte be om hjelp, men i hennes tilfelle vil hun få dette dekket. Hjelp vil for henne bety at hun kan gå ut å tjene mer penger slik at hun kan betale den gjelden og ha penger til overs.

Statens plan er ikke å gå etter enkeltpersoner slik hun får det til å fremstå, men å få folk (som kan jobbe) opp av ræva å inn i samfunnet for å bidra. Norges økonomi er skakkjørt etter rødgrønntstyre og for mange år hvor "syke og svake" har stått i sentrum. Når jeg blir gammel (27) må jeg leve av det jeg selv har spart opp. Staten har ikke nok til å utbetale min pensjon fordi det er for mange som ikke bidrar. Det er poenget! Og det er det de blåblå ønsker å gjøre noe med. For å klare det må de kutte et sted.

Et tillegg som er litt utenfor saken:

Skattekuttene er ikke til for at folk flest skal ha mer å rutte med, de er til for at investorer/rike skal satse mer i Norge. Bare da kan vi redde oss ut av denne rødgrønnesuppa som vi har forvillet oss inn i.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ufaglært ab her med samme lønn. Jeg forstår frustasjonen din, men kan jeg spørre om arbeidet ditt står i stil med utdanningen?

Anonymous poster hash: e3440...d94

Jeg er nylig ferdig utdannet, så måtte ta første mulige jobb jeg fikk som var litt relatert til utdanningen. Ikke veldig relatert, men hvertfall innafor. Gikk nesten 1 år uten jobb, bodde hos foreldrene mine, hadde ingen penger i det hele tatt. Så nå har jeg i hvertfall bittelitt penger:)

Anonymous poster hash: 24518...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har mindre utbetalt enn en ung ufør - har dere da valgt å aldri få barn? Noen grunn til at dere ikke har valgt å utdanne/videreutdanne dere? Eller skifte jobb - flytte til et sted med en bedre betalt jobb? Flytte til en billigere bolig? Osv.

Denne er myntet på dem som mener uføre ikke bør sette barn til verden. Om alle skulle tenkt sånn, hadde vi ikke hatt mange barn her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere rullestolbrukere med høyere utdannelse (jus/lektor/økonom), å ikke ta utdannelse er hennes valg, ikke statens.

Jeg skjønner at det er vanskelig å få til alt av forefallende arbeid i en butikk, men det må da være mulig å jobbe som resepsjonist/sekretær eller en annen mer stillesittende jobb.

Jeg skjønner også at det kan være kjipt å måtte be om hjelp, men i hennes tilfelle vil hun få dette dekket. Hjelp vil for henne bety at hun kan gå ut å tjene mer penger slik at hun kan betale den gjelden og ha penger til overs.

Statens plan er ikke å gå etter enkeltpersoner slik hun får det til å fremstå, men å få folk (som kan jobbe) opp av ræva å inn i samfunnet for å bidra. Norges økonomi er skakkjørt etter rødgrønntstyre og for mange år hvor "syke og svake" har stått i sentrum. Når jeg blir gammel (27) må jeg leve av det jeg selv har spart opp. Staten har ikke nok til å utbetale min pensjon fordi det er for mange som ikke bidrar. Det er poenget! Og det er det de blåblå ønsker å gjøre noe med. For å klare det må de kutte et sted.

Et tillegg som er litt utenfor saken:

Skattekuttene er ikke til for at folk flest skal ha mer å rutte med, de er til for at investorer/rike skal satse mer i Norge. Bare da kan vi redde oss ut av denne rødgrønnesuppa som vi har forvillet oss inn i.

Som jeg skulle ha sagt det selv. Det skal lønne seg å arbeide og bidra til samfunnet. Norge har verdens høyeste andel av unge uføre og trygdede. Det er ikke pågrunn av brutalisering i arbeidsliv, mange av dem har jo ikke engang vært i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: e3440...d94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har mindre utbetalt enn en ung ufør - har dere da valgt å aldri få barn? Noen grunn til at dere ikke har valgt å utdanne/videreutdanne dere? Eller skifte jobb - flytte til et sted med en bedre betalt jobb? Flytte til en billigere bolig? Osv.

Denne er myntet på dem som mener uføre ikke bør sette barn til verden. Om alle skulle tenkt sånn, hadde vi ikke hatt mange barn her.

Jeg har slitt med psyken hele mitt liv og det har stått i veien for å få meg en utdannelse. Har fått meg en jobb jeg stortrives i, men uten utdanning så har jeg ikke store lønna. Heldigvis vil jeg ikke ha barn, men uansett om jeg ville hatt barn så hadde jeg latt være å få. Det sier seg selv at når man kun tjener nok til å ta vare på seg selv så skaffer man ikke barn. Når jeg ikke har råd til å få meg bil så har jeg jammen ikke råd til et barn heller.

Hilsen ei som er psykisk syk og tjener lite, men jobber og er lykkelig, :)

Anonymous poster hash: a4f2a...b16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nylig ferdig utdannet, så måtte ta første mulige jobb jeg fikk som var litt relatert til utdanningen. Ikke veldig relatert, men hvertfall innafor. Gikk nesten 1 år uten jobb, bodde hos foreldrene mine, hadde ingen penger i det hele tatt. Så nå har jeg i hvertfall bittelitt penger:)

Anonymous poster hash: 24518...0c9

Ikke sant, det er jo rett og rimelig at når du får arbeid som tilsvarer utdannigen din kommer du til å stige i lønn. Jeg som har valgt å være ufaglært skal selvsagt ikke tjene like mye som deg. Jeg har valgt å være ufaglært og blir sett ned på av navere som ikke gidder å ta drittjobbene.

Anonymous poster hash: e3440...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sant, det er jo rett og rimelig at når du får arbeid som tilsvarer utdannigen din kommer du til å stige i lønn. Jeg som har valgt å være ufaglært skal selvsagt ikke tjene like mye som deg. Jeg har valgt å være ufaglært og blir sett ned på av navere som ikke gidder å ta drittjobbene. Anonymous poster hash: e3440...d94

Det siste du skriver der syntes jeg er helt utrolig. Jeg blir så irritert når jeg f.eks hører folk kritisere folk som "ender" opp i kassa. Jobb skjemmer ingen! Man burde heller irritere seg over tenke på at det finnes mange som snylter på skattepengene våre fordi de ikke gidder å jobbe! Nei, nå snakker jeg ikke om at alle som går på NAV er snyltere, men snakker om dem som går der fordi de ikke gidder annet.

Anonymous poster hash: a4f2a...b16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du skriver der syntes jeg er helt utrolig. Jeg blir så irritert når jeg f.eks hører folk kritisere folk som "ender" opp i kassa. Jobb skjemmer ingen! Man burde heller irritere seg over tenke på at det finnes mange som snylter på skattepengene våre fordi de ikke gidder å jobbe! Nei, nå snakker jeg ikke om at alle som går på NAV er snyltere, men snakker om dem som går der fordi de ikke gidder annet.

Jaa! Så lenge man arbeider og er i en jobb man trives i, har det ingen betydning hvilken type jobb det er.

Kjenner flere som "naver" fordi de ikke gidder å jobbe. Skjønner ikke hvordan de ikke blir fanget opp i systemet og kastet ut i arbeid??

Anonymous poster hash: 5495e...afa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa! Så lenge man arbeider og er i en jobb man trives i, har det ingen betydning hvilken type jobb det er.

Kjenner flere som "naver" fordi de ikke gidder å jobbe. Skjønner ikke hvordan de ikke blir fanget opp i systemet og kastet ut i arbeid??

Anonymous poster hash: 5495e...afa

Derfor denne "opprydningen" de blå prøver på å gjøre nå. De rødgrønne har latt det skure å gå og trodd at oljepengene og skatteinntektene skulle rydde opp, men det lar seg ikke gjøre. Det er ikke nok penger.

Anonymous poster hash: e3440...d94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa! Så lenge man arbeider og er i en jobb man trives i, har det ingen betydning hvilken type jobb det er. Kjenner flere som "naver" fordi de ikke gidder å jobbe. Skjønner ikke hvordan de ikke blir fanget opp i systemet og kastet ut i arbeid?? Anonymous poster hash: 5495e...afa

Ja, ikke sant. Jeg har ei i min familie som i likhet med meg har angst, istedenfor å gå i terapi og prøve å komme seg ut i arbeidslivet så prøver hun heller å bli trygda?! Hun er bare fem år eldre enn meg i tillegg, hu er 31, og kunne hatt mange år i jobb. Men bruker altså angsten som unnskyldning fordi hun egentlig ikke gidder.

På meg fungerer jo jobben som et hjelpemiddel mot angsten, så man blir bare dårligere av å gå hjemme.

Jeg vet om mange her hvor jeg bor som naver, men ikke vil jobbe. Ikke noe søking på jobb eller ønske om å jobbe der i gården nei.

Anonymous poster hash: a4f2a...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Jeg har ei i min familie som i likhet med meg har angst, istedenfor å gå i terapi og prøve å komme seg ut i arbeidslivet så prøver hun heller å bli trygda?! Hun er bare fem år eldre enn meg i tillegg, hu er 31, og kunne hatt mange år i jobb. Men bruker altså angsten som unnskyldning fordi hun egentlig ikke gidder.

På meg fungerer jo jobben som et hjelpemiddel mot angsten, så man blir bare dårligere av å gå hjemme.

Jeg vet om mange her hvor jeg bor som naver, men ikke vil jobbe. Ikke noe søking på jobb eller ønske om å jobbe der i gården nei. Anonymous poster hash: a4f2a...b16

PS: Hun med angst har fått barn og da ble hun irritert fordi de på NAV mente at hvis hun var frisk nok til å ta seg av ett barn så er hun frisk nok til å jobbe også..

Anonymous poster hash: a4f2a...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Jeg har ei i min familie som i likhet med meg har angst, istedenfor å gå i terapi og prøve å komme seg ut i arbeidslivet så prøver hun heller å bli trygda?! Hun er bare fem år eldre enn meg i tillegg, hu er 31, og kunne hatt mange år i jobb. Men bruker altså angsten som unnskyldning fordi hun egentlig ikke gidder.

På meg fungerer jo jobben som et hjelpemiddel mot angsten, så man blir bare dårligere av å gå hjemme.

Jeg vet om mange her hvor jeg bor som naver, men ikke vil jobbe. Ikke noe søking på jobb eller ønske om å jobbe der i gården nei.

Veldig synd...

Jeg stemte høyre, og det står jeg for!!

Anonymous poster hash: 5495e...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, det er jo rett og rimelig at når du får arbeid som tilsvarer utdannigen din kommer du til å stige i lønn. Jeg som har valgt å være ufaglært skal selvsagt ikke tjene like mye som deg. Jeg har valgt å være ufaglært og blir sett ned på av navere som ikke gidder å ta drittjobbene.

Anonymous poster hash: e3440...d94

Utrolig. Jeg er ufaglært og har vel snart tjent det en vanlig lønnsmottaker vil gjøre gjennom hele arbeidslivet.

Maaange tror at skolesystemet er veien til de høye lønningene. Vel, maaange vil bedras.

Og det siste du skriver viser jo at du er helt på jordet. En del av jobben min var i mange år enkel og fysisk. Og du verden for et "mentalt frirom" det ble. Terapi.

Så jeg skjønner godt de som jobber i butikk e.l. hele livet, og vet at de nok stort sett er MINST like lykkelige som papirflyttere og ledere som hele tiden har deadlines i "hue og ræva".

Og de med "drittjobbene", uten den helt store tappingen av mental energi, har hele fritiden sin til å fylle opp en intellektuell interesse, om man har det. Når det er sagt så gjør vel de færreste det. Facebook og annet ræl kaller, hva vet jeg.

Anonymous poster hash: 7a5f8...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Hun med angst har fått barn og da ble hun irritert fordi de på NAV mente at hvis hun var frisk nok til å ta seg av ett barn så er hun frisk nok til å jobbe også..

Nettopp....! Skjønner at de ønsker å ha barn, men da får de vise at de kan ta vare på ett også! I første omgang - jobb!

Anonymous poster hash: 5495e...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hun med angst har fått barn og da ble hun irritert fordi de på NAV mente at hvis hun var frisk nok til å ta seg av ett barn så er hun frisk nok til å jobbe også..

Har ei venninne som er gravid med tredjemann nå (Ble gravid slik at hun kunne gå fra permisjon til permisjon). Ingen utdannelse, og ingen jobb (aldri jobbet...). Enklere å poppe ut unger...

Anonymous poster hash: 5495e...afa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig. Jeg er ufaglært og har vel snart tjent det en vanlig lønnsmottaker vil gjøre gjennom hele arbeidslivet.

Maaange tror at skolesystemet er veien til de høye lønningene. Vel, maaange vil bedras.

Og det siste du skriver viser jo at du er helt på jordet. En del av jobben min var i mange år enkel og fysisk. Og du verden for et "mentalt frirom" det ble. Terapi.

Så jeg skjønner godt de som jobber i butikk e.l. hele livet, og vet at de nok stort sett er MINST like lykkelige som papirflyttere og ledere som hele tiden har deadlines i "hue og ræva".

Og de med "drittjobbene", uten den helt store tappingen av mental energi, har hele fritiden sin til å fylle opp en intellektuell interesse, om man har det. Når det er sagt så gjør vel de færreste det. Facebook og annet ræl kaller, hva vet jeg.

Anonymous poster hash: 7a5f8...4bc

Nei, jeg er ikke på jordet. I mitt ufaglærte arbeid støter jeg på mange mennesker som kaller jobben min en drittjobb og kunna aldri tenke seg å jobbe med slikt. Jeg møter forakt fra navere som syns jobben min er noe drittarbeid, og jeg møter folk som har studert som ikke skjønner hvorfor jeg ikke har gått på skole slik at jeg slipper slikt drittarbeid. Jeg syns selv jeg har det bra i mitt "drittarbeid".

Anonymous poster hash: e3440...d94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utover selve uførepensjonen kan man få bostøtte (ekstra høy om man har Ung ufør-tillegget),

Dette stemmer ikke. Man får samme bostøtte (som for øvrig minket med gjennomsnittlig 1000 kr. for de fleste nå nylig).

startlån fra Husbanken

Hva skal man med startlån fra Husbanken om man allerede har huslån i vanlig bank? Det er ikke særlig billigere renter på et startlån fra Husbanken enn et vanlig huslån.

tilskudd for ombygging av bolig (populært kalt rullestoltilpasning)

Her kan man søke om tilskudd. Men tilskuddet begrenser seg til 20.000 kr. og man får det bare en gang i livet. Og hvor langt kommer man med dette om man f.eks må bygge om badet fordi man faktisk ikke lengre kommer seg inn der. Ellers er det lån det er snakk. Lån det må betales renter av som et vanlig lån.

Grunnstønad for drift av tekniske (elektriske) hjelpemidler, Grunnstønad til transport og TT-kort eller trygdebil.

Man får ikke grunnstønad til transport OG tt-kort eller trygdebil. Får man tt-kort, får man ikke grunnstønad eller trygdebil. Tt-kortet begrenser seg for de fleste til noen få tusenlapper i året. Det rekker ikke langt om man trenger handikappdrosje hvor enn man skal. Man kan ikke, som de fleste andre mennesker bare ta seg en tur når man vil, siden det ikke engang rekker til å få gjort nødvendige innkjøp, tannlegebesøk og det man MÅ ut for å gjøre. Å ta taxi for å besøke en venninne eller familie er LUKSUS de aller, aller færreste kan unne seg slik tt-ordningen er i dag.

Har man minstesats vil man i de aller fleste kommuner slippe å betale for BPA eller annen praktisk bistand.

Det stemmer ikke. T.o.m som ung ufør må man betale egenandel for BPA, og som alle andre egenandeler, øker denne for hvert eneste år.

Minstepensjonister har fritak for egenandel på blå resept. Bruker man visse typer medisin som kun kan gis som hvit resept kan man få dette delvis dekket. For de som har mulighet til å bruke buss og museer vil de jo få brukt sitt honnørkort.

Anonymous poster hash: 44fa9...4a6

Anonymous poster hash: 039a6...1f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 039a6...1f5

Mente selvsagt at det med å ta taxi for å besøke noen f.eks, er en luksus de aller, aller fleste IKKE kan unne seg om en har tt-kort.

Anonymous poster hash: 039a6...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaw, det er så søtt! En liten fascistspire! Du mener faktisk at uføretrygdede ikke har rett til et kjærlighetsliv eller et sexliv, og at de dersom de blir gravide, ikke skal gjøre sine egne etiske valg i den forbindelse. Du mener faktisk at en person som mottar støtte, er forpliktet til å ta abort. Du verden.

Jeg er ikke den brukeren du siterer, men jeg tror ikke du forstår hva du uttaler deg om.

Det virker som du romantiserer det, og får det til og handle om uføretrygdede og kjærlighetslivet og deres rettigheter til det.

Det er ikke hva dette handler om. Dette handler om å være ansvarlig voksen og handle deretter.

Det finnes mange i dag som arbeider fullt og faktisk ikke har råd til å få så mange barn de vil, skulle disse også bare få de barna de ønsket og forventet at staten skulle betale? Synes ikke du også at det blir litt naivt?

Jeg har selv en alvorlig psykisk lidelse. Jeg fikk beskjed tidlig i tenårene at jeg aldri ville klare og jobbe, og fikk egentlig bare beskjed om å søke uføretrygd.

Jeg søkte på høyskoler mens jeg var tvangsinnlagt. Jeg kom inn og tok en bachelorgrad på normal tid. Men det var langt ifra lett, og noen oppgaver ble skrevet på psykiatrisk sykehus.

Når jeg var ferdig fikk jeg 100% jobb, og jeg har nå jobbet i 5 år. Jeg etat vært sykemeldt noen ganger, men jeg er langt ifra den med mest fravær.

Om det har vært tøft? Absolutt... Innimellom helt jævlig. Har jeg synes synd på meg og lagt meg ned? Aldri..

For vet du hva, det er faktisk sånn at det er mange som sliter, og mange som må jobbe hardt for å køer en jobb. Skulle vi alle gått på uføretrygd, så hadde det ikke gått. Velferdsstaten hadde gått under hvis alle kunne uføretrygde seg så fort ting ble tøft.

Og det å få barn, er noe jeg hadde bestemt meg for å ikle få. En grunn er at jeg var alvorlig syk, en annen ting er at jeg visste jo aldri hvordan det ville bli for meg å jobbe. Og hvis jeg hadde blitt uføre, så måtte jeg faktisk ha tatt valg deretter. Om det innebærer å ikke få barn pga dårlig økonomi eller og sykdom, så hadde det faktisk ikke vært noe å gjøre noe med. Det er faktisk ikke en menneskerett og få barn..

Og jeg blir irriterte over folk som vet at de sitter i en situasjon der det langt ifra er ideelt og få barn, og enda får barn og klager.

Anonymous poster hash: 92bd9...3d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor denne "opprydningen" de blå prøver på å gjøre nå. De rødgrønne har latt det skure å gå og trodd at oljepengene og skatteinntektene skulle rydde opp, men det lar seg ikke gjøre. Det er ikke nok penger.

Anonymous poster hash: e3440...d94

Denne "opprydningen" er ingen opprydning! Det er et blodig urettferdig vedtak som går ut over de aller sykeste og aller svakeste som aldri kan jobbe LITT engang. Skulle det være en "opprydning" måtte det på en eller annen måte behovsprøves, slik at de som faktisk KLARER å jobbe, kommer seg ut i jobb, mens de som overhodet ikke har restarbeidsevne, får en trygd de kan leve et verdig liv med!!

Anonymous poster hash: 039a6...1f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...