Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjipt med vond rygg! Satser på at det blir fort bedre igjen!

Jeg også. Det gikk fint å sykle til jobb i dag, men jeg betraktet trappene med en viss avsmak.... Og så håper  jeg veldig at det gir seg før helga for da skal jeg på ferie og tilbringe ganske mange timer bak rattet. Helt OK om ryggen er venn med meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen har hørt meg og er begynt å oppføre seg pent igjen. Murrer litt enda, men på ingen måte slik det var. 

 

Var i medarbeidersamtale i går og fikk på pukkelen for mine kommunikasjonsevner. Jepp, når jeg er stressa så blir jeg kort hvis 4 mann skal ha ting gjort samtidig (og det skal de gjerne), så jeg skal for så vidt si meg enig i det. Men på den annen side så sa jeg fra om at sjefen fikk pent prøve å se det fra min side også når det toppet seg. Når folk hakker og glefser og maser - og da gjerne på rene fjaseting, så mener jeg det må være unnskyldt at jeg tar igjen. Jeg skal tross alt dekke temmelig mange områder, mens de andre stort sett er flere til å dele på sine områder. 

 

Jaja, jeg fikk nå oppreisning av en kollega i dag. Hadde sittet halve dagen og kjedet meg gjennom noen kvalitetsstyringsgreier. Joda, det kan være interessant nok det, men akkurat dette var dørgende kjedelig for det var bare å gå gjennom noe som en annen satte opp for et par år siden, men så fikk jeg "julegave" fra en støttefunksjon. En løsning på et problem jeg har mast om i månedsvis i et av dataprogrammene våre kom gjennom. (Det merkes at ferietiden er over og at hjelpefunksjonene begynner å komme gjennom bunken med 432 mail.....). Så jeg viste resultatet til min kollega etter at han hadde kommet med sine innspill til kvalitetsdokumentet jeg prøvde å få skikk på. 

 

"Det er SÅNT du burde jobbe med!!!! kom det. 

 

Jo, takk, i all beskjedenhet må jeg si meg enig. Av alle de ansatte på vår arbeidsplass så er jeg den eneste som har gjøvet løs på det nye databasesystemet vi fikk i vår. Opplæringen var en smule...enkel, så ingen andre gidder prøve. De er fornøyd med det gamle systemet. Men jeg ser dette har potensiale og nå begynner jeg å få på plass oppfølgingsskjemaer som vi aldri har hatt sjansen til å lage på skikkelig vis før. Det er da ikke vits i et flott datasamlingssystem hvis vi ikke skal bruke det til noe?????

 

Men klart, det krever litt jobb å sette seg inn i. Så det er sånt jeg gjør "på fritida", dvs. på kveldstid når maset har stilnet. Dermed er det morsomt å se at jeg nå begynner å få ut brukbare ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje, så er det ferie og det føles litt....tomt. Jeg har litt ferieangst tror jeg. :ler: Dels er jeg et hverdagsmenneske som i grunnen synes hverdagene er helt OK, og dels så lurer jeg på om ikke en fordums hendelse der jeg kom fra ferie og oppdaget at jobben min i praksis var nedlagt, henger igjen i ryggmargen. Jeg er liksom litt skeptisk til å ta ferie. 

 

Men det trengs sikkert, så nå surrer hodet med de litt mer hverdagslige ting. Hva skal man pakke i år da? Det var enklere før jeg begynte å trene. Nå blir det litt av et lass (gudskjelov skal jeg kjøre bil). 

 

  • Treningstøy
  • Turklær
  • Hverdagsklær (i praksis dongeri og T-skjorter) 
  • Sommerbukse (det kan jo teoretisk sett bli finvær)
  • Varme klær (mest sannsynlig blir det ikke finvær)
  • Badetøy (hotell med basseng, ja)
  • Finklær (må ta med familien ut og feire bursdag)

Og så må jeg ha sko til alt det der.....

 

Hjelpes!

 

Men det går vel. Det var ca. det samme jeg trengte i fjor også for da var det ett jubileum og en bursdag å ta hensyn til i pakkingen da også. 

 

Muligens burde man lette på stumpen og komme i gang? Stikker i morgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ferie til deg! Får håpe den blir ordentlig bra, så skal jeg krysse fingrene for at jobben din ikke er nedlagt når du kommer tilbake :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ferie til deg! Får håpe den blir ordentlig bra, så skal jeg krysse fingrene for at jobben din ikke er nedlagt når du kommer tilbake :laugh:

Iiiik, der ble muligheten med ett mer virkelig :fnise: .

 

Takk, forresten. 

 

Treningstøy og turklær er pakket. Nå står finstasen for tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Ferien er over og jobben var der fremdeles da jeg kom hjem :ler: . Men faktisk litt mindre av den enn det ofte har pleid å være. Ser ut som krisene har holdt seg vekk i år. Helt greit det, altså. 

 

Har hatt en ellers utmerket ferie med roadtrip i både inn- og utland. Har nemlig svippet litt rundt i våre naboland på min ferd. Artig å se noe annet. Har også spist (for mye) god mat. Badevekta og jeg er litt uenige om dette her, ser ut som det er 1,5 kg mer Cata som kommer i retur enn den som dro. Men jeg har innstrammingstiltak på gang, altså. Det telles kalorier som bare rakker'n og det akter jeg fortsette med inntil jeg er tilbake på normalen. Disiplin må til. 

 

Når det er sagt så har jeg vært ganske flink i ferien også. Det er blitt noen mindre  og en litt lengre joggetur og i tillegg har jeg trent styrke på mitt gamle treningssenter i barndomsbyen. Drop-in timer er dyrt, men deilig. Dvs. ikke så mye deilig som nyttig. Jeg følte meg rent helgenaktig nå nettopp, jeg leste nemlig i et ukeblad at "trening er ferskvare" (som om jeg ikke visste det) og dermed er jeg ganske fornøyd med at jeg plottet inn noen økter i ferien også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt den disiplinen kunne vært litt fordelt... Du ser ut til å ha rikelig av den - jeg mangler den totalt for tiden... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen sprette  :frustrert:

 

Har p.t. : 

  • en inkontinent do (ikke krise, men det småsildrer vann fra cisternen ned i do - må ha rørlegger, sikkert tull med membran inne i der) 
  • en galopperende vaskemaskin (litt krise, kan ikke ha frittgåene maskin på 4,5 kvm bad). Får ringe verksted i morgen og høre hva de kan gjøre. Mistenker oppheng til trommelen er kaputt. 
  • en  "klankende" bil. NAF klarte ikke se hva som kunne være galt, men det er en lyd der som ikke skal være der når jeg kjører over dumper. Nåja, det bør kunne gå på forsikring. 

Så jeg kommer meg vel ut av flokene. Vaskemaskinen er det som irriterer mest, for den er mest uhåndterlig. Jeg har nemlig tørketrommelen oppå. 

 

På pluss-siden teller vi...neste helg skal jeg løpe "10 for Grete" i Oslo og i Oktober har jeg skumle planer om å gå til Prekestolen en helg. Altså, jeg håper jo jeg klarer det på litt mindre enn en helg, men med reise til og fra så går vel helga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"10 for Grete" er unnagjort, og som forventet ble det en litt vond, men mest morsom opplevelse. Jeg startet ut med en litt murrende hæl og før jeg kom i mål hylte den, men jeg fullførte. Det var det viktigste. Det er så deilig å kjenne på at "selvsagt kommer jeg til å fullføre" i stedet for "kanskje jeg skal prøve å...". Det var liksom ikke tvil, det eneste spørsmålet var i grunnen hvor vondt det kom til å gjøre. 

 

Det gjorde veldig vondt. Under hælen. Mens jeg løp gikk det noenlunde bra, men utover kvelden tiltok verkingen og det var nok til  å holde meg våken deler av natta. For ikke å snakke om søndag morgen. Da var det nesten uoverstigelig avstand til badet på hotellrommet. :fnise: Toalettbesøket måtte planlegges godt, for å si det slik. 

 

Er nå godt i gang med Ibux gel (tror det er sånn overbelastningsbetennelse) og fikk lånt et par krykker på jobb også, så jeg får avlastet. Det ser ut til å virke brukbart. Satser på at det verste er over i løpet av 2-3 dager, men gir det seg ikke så får jeg gå til lege. Det er faktisk litt hovent. Merkelige greier.  Men skal nå prøve med gel og hvile i et par dager først, så får vi se. 

 

Uansett var det verdt det. Flott vær og masse heiing langs løypa. Hadde også min private heiagjeng i form av et par venninner som hadde tatt turen til byen sånn at vi kunne ha en skikkelig damehelg. Det ble mye skravling og fliring, selv om min mobilitet på søndag var temmelig begrenset. Lørdag kveld gikk vi ut og spiste en bedre middag og endte opp på en bar som var nokså stille og fredelig. Hyggelig. 

 

Som selvtillitsboost så har jeg også registrert at med unntak av den kranglete hælen så har jeg faktisk ikke vondt. Lårene er littegrann støle, men knærne som jeg alltid frykter for når jeg løper klarte seg fint. Jeg hadde null problemer med trapp i så måte. Jeg tror jaggu sommerens styrketrening har fungert. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fot på bedringens vei, men gjett om jeg er blitt mobbet på jobb da :ler: ? Ser jo litt teit ut å hinke rundt på krykker etter liksom å skulle bevise hvor sporty jeg er. Det gjør vondt enda, men i crocs (med myke såler) går jeg tilnærmet normalt i dag, om enn litt sakte. Jaja, framover går det. Bokstavelig talt. 

 

Dessuten har jeg bestilt meg hotell til våren. For noen måneder siden spurte en venninne om jeg ville bli med til USA til våren. Hun hadde kommet over noen veldig billige flybilletter. Jeg sa straks ja, uten å tenke meg om. Vi har nemlig noe forskjellige preferanser for hoteller, men tenkte at det gikk nok i boks etterhvert. Det var nemlig kort tidsfrist på bestilling av flybilletter. 

 

Men akk, vi ble ikke enig om hotell. Hun vil ha det billig, jeg kan gjerne betale noe mer, men jeg vil ha et som er bedbugfritt og i et noenlunde "trygt" område. Hun er enig i det med bedbugs selvsagt, men vi har litt forskjellig definisjon av "trygt nok". Så vi ble rett og slett ikke enig. Det ene hotellet hun ville ha hadde utallige kommentarer på tripadvisor om at området rundt opplevdes som utrygt så jeg blånektet. Og hun forkastet mine "dyre" hoteller. Selv mener jeg at et hotellrom til 1600 kr. i storby i USA ikke er så galt når man kan dele på to, men den var hun ikke enig i. Det ble fastlåst situasjon. 

 

I går kom melding: "Vi kan jo bo hver for oss?"

 

Ja, vi kan jo faktisk det.... Det er litt merkelig når vi skal reise sammen, men det går jo an. Så jeg hev meg rundt og fant fort et B&B som hadde utmerket omtale på flere nettsteder samt i stedts egen gjestebok. Og med OK plassering i forhold til sentrale strøk av byen. Jeg bestilte der og da. 

 

Da jeg informerte om bestllingen så kom det: "Jeg trodde aldri du ville velge noe slikt."

 

Hun har rett i det, for det trodde vel i grunnen ikke jeg heller. Jeg har alltid vært av den formening at "stort er trygt", men siden alle de store hotellene lot til å ha et eller to rom med rapporterte bedbugs så begynte jeg å få nerver.... Så kanskje er et veldrevet B&B i litt høyere prisklasse et godt alternativ? Det finner jeg vel ut av. Ser det kan åpne for diverse nye muligheter for langhelger om jeg finner ut at det er lurt valg. Et "dyrt" B&B vil som regel være på nivå med et middelklassehotell, men ser ut til å jevnt over ha langt bedre standard. 

 

Bare for gøy så søkte jeg på B&B i en del europeiske storbyer etterpå og det ser virkelig ut som det kan være et OK alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodde 2 uker på B&Bs på roadtrip i Irland, det var helt fantastisk og kan absolutt anbefales ;)

Ja, har prøvd meg på B&B selv også, med vekslende hell. Damen som leide ut et soverom i knall orange i Inverness ble sviktet - til fordel for damen som leide ut soverom i knall rosa. Sistnevnte hadde dog frokostservering, rent bad fullt av frosker (porselen og tøy) :ler: og en egen liten stue for gjestene. Vi prøvde også B&B et annet sted, lurer på om det var på Isle of Skye? Der var mer normalt soverom og vi måtte spise i familiens egen spisestue. Føltes litt rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<- *tilfreds Cata*

 

Jeg overkom dørstokkmila (stadig uten krykker) og kom meg på trening. Godt for skrott og samvittighet. Jogging og ellipsemaskin ble erstattet med sykkel. Jeg vil ikke tråkke ned på hælen mer enn jeg må enda. Beinpress som også krever en smule tråkking ble erstattet med to stk. apparater for bein. Ikke optimalt, men bedre enn ingenting. Det kjennes litt godt å ha kommet meg i gang igjen etter havariet. Det er så skummelt å bli sittende for lenge for da er det så kjipt å starte opp igjen. 

 

Lurer på om jeg klarer å sykle til jobb med krykker i morgen? :ler:  Altså, jeg skal selvsagt ikke sykle med krykkene som sådan, men jeg skulle gjerne hatt dem med på jobb, men samtidig har jeg lyst å sykle. Som forventet gikk jo det helt fint. Bein og sener i foten er jo helt OK og pedalene hviler under forfoten når jeg trår ned så det går helt fint. Men, altså....hvordan i huleste heiteste....? :klo: Hadde jeg hatt sånne elastiske bånd for å surre bagasje med så hadde det kanskje gått fint. De kan jo kortes inn så da hadde jeg bare festet dem til stanga på sykkelen i en ende og på bagasjebrettet i den andre, men mine elastiske er altså gått med i dragsuget i båtsalget. 

 

Hmmmm.... Jaja, får kjøre ned med dem i morgen ettermiddag om jeg ikke får dem med på annet vis, og satse på at jeg klarer å forsere distansen til kontoret uten varig mén. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke det lureste å sette i gang å bake brød FØR jeg hadde sjekket om jeg hadde gjær i huset. :dry: Får håpe den prøvepakningen med superduperpizzagjær jeg fant aller nederst i skuffen gjør susen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God morgen. :kaffekopp:

Håper du kom deg greit på jobb med sykkel i dag. :jepp:

 

Det var kanskje ikke det lureste å sette i gang å bake brød FØR jeg hadde sjekket om jeg hadde gjær i huset. :dry: Får håpe den prøvepakningen med superduperpizzagjær jeg fant aller nederst i skuffen gjør susen....

 

Gjær er gjær... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trøttesendag... :Gjesp:

 

Det virker som energien min er på eller av for tiden. Forrige helg dro jeg på tur til Preikestolen og var i superform, i dag er jeg mer som en våt bomullsdott. Hadde egentlig en liten utflukt til nabofylket på tapetet i morgen, men tenker den får utgå til evt. neste helg. Har sovnet på sofaen 3 av 5 dager sist uke og det sier kanskje sitt. 

 

Men, altså, Preikestolen...

 

Det var turen sin det. Jeg hadde bestilt to netter på Preikestolen Fjellstue og kom meg avgårde i noenlunde skapelig tid på fredag kveld så jeg rakk fram. Sjekket raskt inn og ble imponert over rommet. Enkel standard på rommet: en trestol og to enkeltsenger, men greit nok det på "hyttetur" :nigo: . Og badet var supert. Dusjhjørne, håndvask og do, gulv med varmekabler og skiferheller. Urolig lekkert. 

 

Vel, jeg kom for sent til at jeg hadde giddet bestille middag, så jeg kjøpte meg en kaffekopp og leste litt før jeg tok en rimelig tidlig kveld. 

 

Lørdag var jeg tidlig oppe. Vel, tidlig...? Tidlig til å være lørdag i allfall. Jeg fikk kjøpt meg niste og kaffe og pakket sekk og trasket avgårde. Jeg var litt skeptisk til om foten ville holde, men tenkte som så at hvis den ble helt rabiat fikk jeg bare snu og gå ned igjen. 

 

Pffff....som om....

 

Det gjorde litt vondt i starten, men så roet det seg, så oppstigningen gikk egentlig veldig fint. Jeg tok det med ro og stresset ikke så jeg kom meg opp på litt over to timer. Ikke så verst med en halvdårlig fot (den sinket meg nok en del i starten før jeg skjønte den kom til å oppføre seg noenlunde pent) og etter å ha blitt sinket av et lass med kinesere som skulle ha fotosession på hver en knaus oppigjennom. Jeg regnet ikke med jeg holdt sånn supertempo at det var vits i å gå forbi, så jeg ventet heller. 

 

Det var bryet verdt. Det var skikkelig fint da jeg kom opp på de høyereliggende strøk og det siste partiet ut mot Preikestolen var kjempefint. Hadde også flaks med været. Det var solskinn hele dagen. Nåja, siste partiet...? De aller siste 50 metrene eller så var faktisk litt skumle. Stien er ikke alt for bred der og med en fot som ikke var helt på topp så så jeg for meg at risken for å snuble i egne bein var hjertelig til stede, så jeg snek meg forsiktig langs fjellveggen, så langt fra kanten ned som jeg kunne komme. 

 

Matpakken ble fortært med utsikt til Preikestolen, men ikke utpå... Likevel, utpå måtte jeg jo en liten tur før jeg gikk ned igjen. ;)  Kan jo ikke ha vært der uten å ha vært utpå?

 

Nedturen ble en annen skål. Hælen begynte smått å bli sinna igjen og høyrebenet har jo et kne som ikke er tipp topp. Jeg gikk krabbegang ned steintrappene for ikke å trå feil og deise overende. Det gikk bra, men du milde så støl jeg var i venstre lår dagen derpå.  :ler: Men ned kom jeg, og da var det helt greit å kunne dusje og strekke seg ut på sengen mens jeg ventet på middagen. Jeg hadde nemlig reservert bord i restauranten til kvelden og det angret jeg ikke på. Deilig lam og med en pæredessert til slutt så var dagen absolutt godkjent pluss. 

 

Kjenner den turen vekket lysten til flere små fjellturer etterhvert, så det spørs om ikke turistforeningen får seg et nytt medlem til neste år. Vet ikke om det er vits i å melde seg inn nå når det er så lite igjen av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...