Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Jøye, malerprosjektet ble....interessant. :ler: Jeg garanterer, jeg blir ikke den neste Dali. Men rett skal være rett, himmel er visst noe av det vanskeligste man kan prøve seg på. Skal se om jeg får fikset opp i elendigheten senere i dag. 

 

Det var moro å prøve seg med pensel i allfall. Skal se jeg gjør mer av det etterhvert. 

 

Kan alltids få "solgt" verkene mine på søppeldynga. 

 

Akkurat nå sitter jeg og småbanner over venstrebeinet som ikke likte gårsdagens løpetur. Jeg fikk noe kranglete i venstre hæl etter det milløpet og det vil liksom ikke gi seg. Var helt god etter en uke uten løping sist uke da jeg var mye på reise, men etter lørdagens joggetur så var det tilbake igjen. Det likte ikke gårsdagens jogging heller. Sabla irriterende nå når resten av kroppen er såpass innstilt på å takle løping også. Kjennes som om et er akillesen som er grinete, men egentlig tror jeg det stammer fra hælen og jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det? Så lenge det ikke er noe som er revet av så er det grenser for hva legen kan gjøre dersom jeg går dit, og jeg har ikke lyst til å stoppe helt med løpingen heller. Har alt redusert det til minimum, føler jeg, når jeg bruker sykkel eller romaskin som oppvarming på treningssenteret og bare løper ute en gang i uka. 

 

Æsj! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Bilde er fikset - og hengt opp :ler: . Jeg er fremdeles ikke den neste Dali, men det ble i det minste en fargeklatt på en ganske så tom vegg. 

 

For øvrig er jeg utreist. Forrige helg ble tilbragt utenbys. En god venninne fylte 50 og hadde innbudt til kalas. Puh... Litt stress siden jeg hadde vært på jobbreise tidligere i uka og hadde som vanlig uflaks med fly på den turen. Det du ikke ønsker å høre år du henger og dingler mange km oppe i lufta (og har et snev av flyskrekk) er at flyet dessverre må gå til Gardermoen på grunn av teknisk feil.... :sjokkert:  . Det var da mitt mer logiske jeg slo inn:

  • Vi har fremdeles to vinger = svært bra
  • Vi har to motorer = også bra
  • Begge motorer virker = utmerket

Altså kunne det ikke være helt galt ;)

 

Det var det heller ikke, det var en sensor som kranglet. Og for all del, jeg er glad for at de tar sikkerhet såpass på alvor, men der og da var jeg ikke riktig så glad for at min komfortable planlagte ankomst kl 20:30 ble endret til "vakle inn på hotell" 23:50.....

 

Turen til 50 årslaget gikk imidlertid smertefritt og jeg fikk et par hyggelige dager både med feirende venninne og med en annen venninne som var innbudt. Venninne 2 og jeg benyttet lørdagen til å fjase rundt i byen og jammen kom vi ikke hjem med et par nye sko begge to. Venninne 1 (jubilanten) tok seg tid til å spise lunch med oss, så vi fikk litt alenevennetid før den egentlige festen. På selve festen var jo både familie og andre venner som jeg ikke kjenner tilstede så da var det travelt nok for jubilanten. 

 

Men alt i alt en veldig koselig helg. 

 

Denne helga tar jeg det heeeeelt med ro, men skal etterhvert forflytte meg til naboby der jeg vet de har en  bokhandel som har en del hobbyting. Jeg trenger litt mer titanhvitt. Ser for meg det kan bli flere forsøk på bilder etterhvert og hvitmaling går det mye av, så jeg trenger å  etterfylle lageret. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen selv.

 

Dagens...eh..ettogethalvte kaffekopp er fortært og jeg tror jammen jeg må ha enda en før morgenen er omme. Vaskemaskin er i gang - det går med masse BH'er nå når det er blitt litt varmt ute. Dessuten måtte jeg vaske strømper etter forrige helgs festligheter. Det går fint i en felles finvask så lenge jeg bruker vaskeposer. 

 

God grunn for ikke å karre seg på trening riktig enda :fnise: . Prokrastinering much?

 

Var på byen i går og handlet litt mer hvitmaling og et lerret til maleprosjektene mine. Tok også en "siklerunde" og siklet på alt jeg gjerne ville hatt, men som jeg tross alt er for nøktern til å kjøpe. Jeg trenger liksom ikke MacBook Air når jeg har en iMac, en vanlig MacBook (om enn av eldre modell) og dessuten jobbePC. Av og til vinner fornuften. Men er moro å gå å kikke da. En av de andre tingene jeg så, tror jeg kanskje blir en realitet. Da jeg var ute på vift forrige helg så trasket en venninne rundt i et par Skechers sko. Har i grunnen ikke hørt om merket før, men da hun nevnte at innersålen var såkalt "memory foam"  så ble jeg nysgjerrig. Dermed måtte jeg jo prøve da jeg tilfeldigvis fikk se dem i en skobutikk i går. Den sålen var faktisk god, og skoene var veldig lette og behagelige på. Men ikke i min størrelse, så dermed utgikk impulshandel. Sikkert like greit, men på den annen side....hmmmm. Vi får se. 

 

Lurer for øvrig på om jeg bør ta en tur til legen. Den hælen som kranger begynner å irritere meg. Var ute på min vanlige lørdagsjogg i går ettermiddag og i dag er det sinna hæl igjen. Det gjør ikke spesielt vondt når jeg løper, selv om jeg kjenner litt, men er ganske ubehagelig når jeg går barbeint inne hjemme. Lurer på om jeg rett og slett burde hatt noen dager på Voltaren? Det gjorde susen første gang jeg hadde noe sånt, nemlig. 

 

På den annen eller tredje side, så liker jeg ikke tabletter :sur: , så jeg hadde helst sett den ordnet seg uten . Men jeg begynner å miste motet nå. Jeg sykler jo til og fra jobb, så da belastes ikke hælen. På jobb har jeg sittet ganske mye de siste ukene så ikke særlig belastning der heller og hjemme er jeg også ganske stasjonær. Det burde gi seg, for søren. Jeg kan ikke se at jeg kan avlaste den særlig mye mer enn jeg allerede gjør uten å plassere meg i rullestol, og det vil jeg jammen påstå er overkill for en øm hæl ;)

 

Den har fått en ny runde med Ibux gel nå så får vi se, men bruker ikke det stoffet der i dagesvis heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er da ikke rettferdig å våkne kl 6 når det er lørdag og jeg kan sove utpå? :sur:

 

Man kan selvsagt påpeke med rette at livet ikke er rettferdig, så slik sett er jeg i rute, men jeg kunne altså gjerne hatt en time eller to til på øret, kjenner jeg. Menmen, får man ikke sove, så får man ikke. Jeg gav opp i åttetida og sto opp. Så nå er vaskemaskin ferdigsurra og tørketrommel i gang. Havnet på galeien (les:helgetur) forrige helg også så da ble det ikke sengetøyvask den helga. 

 

Velvel, jeg tåler vel en uke på overtid på den tingen. 

 

Det som snart begynner å bli en sommer på overtid er maling av verandarekkverk... Jeg kommer liksom aldri lenger enn til tanken. Så snart det begynner å tørke noenlunde opp utendørs så skal jeg enten reise avsted, eller så kommer det en ny regnskur. Så også i dag. Foreløpig er det tørt (til og med asfalten har rukket å tørke....) men skyene i horisonten ser rimelig svarte og vannfulle ut, så jeg mistenker jeg kommer til å slite litt denne helga også. 

 

Og neste helg skal jeg på vift igjen. Var da fælt så travel denne sommeren ble. 

 

Har for øvrig hatt en hodepinefremmende uke. Har sittet og systematisert en ny database etter beste evne og det er neimen ikke de enkleste uten opplæring og uten å være IT utdannet. Det ble mye og intens glaning på skjermen før jeg fikk dataene noenlunde slik jeg ville og enda mangler jeg hundrevis, for ikke å si tusenvis, datapunkter. Men jeg begynner å få noenlunde orden på systematikken i allfall. Det er da alltids noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forrige uke endte med en smule sorg og gremmelse i heimen. Flatt bakdekk på sykkel. Akk o ve. Nevnte jeg at jeg har ca. 5 km til jobb? Og lufta i dekket holdt TIL jobb..... Det ble hjemkomst i rykk og napp. :ler: 

 

Sykle litt, pumpe inn mer luft, sykle igjen - ganger 5 ca.

 

Puh. 

 

Heldigvis hadde sportsbutikken langåpent så jeg freste inn og fikk lagt inn pasienten for slangeskifte og rehab. Det var tross alt ikke så nøye i helga for da pakket jeg atter en gang bag'en og dro på tur. Målet var Kristiansand. En av mine små diller (eller, ikke så rent små da) er seilskuter, og Tall Ships Race var i byen. Slikt kan man ofre noen kroner i reise og opphold for. ;) 

 

Jeg hadde lest programmet og fått med meg at to av skutene hadde "sail in" der man kunne booke plass og bli med utpå når skipene kom inn lørdag morgen. Klart jeg måtte få med meg noe sånt, så jeg booket. (Har man skutehelg, så har man det.)  Værgudene var imidlertid ikke aldeles samarbeidsvillige så jeg fikk god bruk for regndressen. Men det hadde også sine fordeler med regn. Etter en drøy times seilas så var ikke hav og sjø så interessant lenger for den gemene hop, i allfall ikke i regnværet, så jeg fikk baugen nesten helt for meg selv og dermed god utsikt. Lenge var det ikke så mye å ha utsikt til. De fleste båtene var kommet inn og kun et lasteskip tøffet forbi. Men så viste det seg noen master i horisonten og de var ganske røslige. 

 

"Den er da ganske stor, den der?"

 

Jeg merket håpet steg. Jeg har nemlig en gammel og aldeles ikke glemt fascinasjon for verdens største "skikkelige" seilskip som enda er i drift, russiske Sedov. (OK, det finnes et fransk skip som teknisk sett er større, men hun går mest som cruiseskip og seiler sjelden....) Litt rask hoderegning sa meg at oddsene var gode for at det var den. To av de største skipene lå alt inne. Krusenshtern hadde vi møtt tidligere og da var det i grunnen bare Sedov igjen som kunne tenkes å være så diger. 

 

Litt senere vendte hun så jeg fikk se henne i profil og talt master. Jepp. Fire. Det var Sedov, ja. Glemt var regn og ruskevær. Jeg tror søren meg gliset ville gått helt rundt, hadde det ikke vært for at ørene kom i veien. Jaggu bra for omgivelsene at hun ikke gikk under seil, men brukte motor, for hadde jeg fått se henne til sjøs med full seilføring så hadde jeg ikke snakket om annet de neste tre ukene ;)

 

Men å se henne i sitt rette element var en god nr. 2. Jeg sto klistret i baugen inntil jeg fikk beskjed om å gå akter for de skulle slå (eller hva nå søren det heter når de skal vende en såpass stor skute som den jeg var på) . Greit nok, man får lytte til mannskapet. 

 

Vel i land igjen tok jeg meg en tur innomhus og fikk tørket opp litt og spist lunch, så var det på med regntøy og ut på vandring igjen. Denne gang ned på  kaia for å få med seg alle båtene som lå inne. Litt av et syn med den skogen av master som synes ved en slik anledning. Jeg trasket og trasket, og hadde flaks. De hadde åpnet for besøkende på flere av skutene så jeg fikk meg en tur ombord i både Sedov og Mir, og et par andre også. Imponerende dimensjoner også sett fra dekket. 

 

Etterhvert ble det retur til hotellet og litt mer opptørking og tining. På dette tidspunkt var jeg en smule frossen til tross for fleece og regntøy, så jeg bevilget meg en halvtime på øret før jeg skulle ut og møte en lokal venninne til middag, -og deretter dagens 3. rusletur på kaia :ler: . Sa noen entusiast????

 

I løpet av lørdagen klokket jeg inn over 24 000 skritt på fitbit. Bra marsj det. 

 

Søndag hadde finværet kommet og jeg fikk skviset inn nok en runde på kaiene før det var på tide å vende nesa hjemover. 

 

 

Super helg, altså. 

 

Og sånn for ordens skyld så får jeg "tjuvlåne" en billedlink fra wikipedia for å vise hva det dreier seg om :) 

300px-Sedov_%28ship%2C_1921%29%2C_S%C3%A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, seilskuter. Min første og eneste erfaring med slike var overfarten fra Norge til Skottland (og tilbake) da jeg gikk på folkehøgskole. En stor opplevelse for en landkrabbe fra det indre Østlandet :laugh:

 

Men det er noe helt spesielt med disse seilskutene, altså. Selv jeg kan se det, selv om jeg i det store og hele foretrekker transportmidler som kjennes litt mer stabile ut under beina på meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det er noe helt spesielt med disse seilskutene, altså. Selv jeg kan se det, selv om jeg i det store og hele foretrekker transportmidler som kjennes litt mer stabile ut under beina på meg :fnise:

 

Ja, de har rett og slett personlighet. Langt mer enn en normal båt noensinne vil kunne ha. 

 

Jeg tror forresten jeg skaffet meg et bittelite rykte som "rar" :fnise: . En av de største båtene er polsk og har det velklingende navnet "Dar Mlodziezy". Det er faktisk så velklingende at jeg ikke har fjerneste begrep  om uttalen. For noen av de bokstavene er det satt en strek over, og jeg regner da med at uttalen ikke blir som f.eks. en norsk "L". Jeg kan faktisk lese russiske bokstaver, men polsk har jeg null peiling på. Så for meg har hun gått under navnet "den derre polske skuta". Men nå bød sjansen seg til å finne ut av det, for da jeg skulle gå av etter å ha vært ombord så var det tilfeldigvis ikke kø, og vakten ved landgangen var alene. 

 

"Unnskyld, snakker du engelsk?"

 

Joda, han gjorde det, må vite. 

 

"Kan du være så snill å si meg hvordan navnet på skipet uttales?"

 

Fyren trodde sannsynligvis jeg var litt smårar, men navnet fikk jeg - to ganger. Med repetisjon fra min side - så nå sitter det sånn noenlunde. :ler: Tipper han fikk seg en god glis sammen med kompisene da han var gått av vakt. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, jeg så den da jeg snek meg innom nettet mellom et par økter på jobb i dag. Heia "Sørlandet" :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kaffekopp:

 

I dag må jeg ut på byen. Jeg har vært og handlet på Sportamore og forhåpentligvis begynner pakken å nærme seg. (Vaskemaskinen spiste en sportsBH og de to andre er utslitt så det måtte etterfylles litt.) 

 

Har god erfaring med den butikken, med ett unntak - de bruker PostNord til utlevering. Det byr på forviklinger. 

 

I forrige uke fikk jeg beskjed om at pakke var kommet og jeg dro til utleveringsstedet, som selvsagt ikke var det jeg hadde anført på bestillingen (vi har nemlig to utleveringssteder her i byen). Nope, ingen pakke der. De konkluderte med at den måtte være sendt til det andre stedet. Velvel, jeg dro dit uten å bråke for mye, det var tross alt der jeg ville ha pakken, men hadde jo vært greit å få hentemelding med riktig adresse også da. 

 

Men, neida, ingen pakke der heller. :klo:

 

Nå begynte det å putre i temperamentet....

 

Jeg dro hjem, logget inn på pakkesporing og fant at pakken var....i nabobygda. Så jeg skrev klagebrev. Jeg vil gjerne ha pakken i riktig by i det minste. Sportamore skrev ganske raskt tilbake. PostNord gav ikke lyd fra seg. 

 

SportAmoredamen lurte på om saken hadde ordnet seg,for jeg hadde jo sagt fra at jeg hadde klaget til ombringeren også. Det er tross alt de som har feilen. Men siden jeg ikke hadde fått en eneste tilbakemelding fra dem så ba jeg henne ta opp saken. Joda, pakken skulle sendes tilbake hit, fikk jeg vite. 

 

Greit nok .

 

SÅ kom PostNord på banen med beskjed om at pakken hadde vært her (jeg hadde ikke fått ny hentemelding) og var nå på vei tilbake til avsender igjen??????

 

Møkkafirma! :kjefte:

 

Nye klagebrev ble sendt, til begge instanser. PostNord fikk meget klar beskjed om at jeg ikke setter pris på verken navigasjonsevner eller serviceinnstilling. SportAmore fikk et noget mer nøytralt infobrev om at pakke nå var på enda villere veier. 

 

I går kom det omsider mail om at pakken nå skal være levert tilbake til det første utleveringsstedet. Dermed må jeg skynde meg å fange den før den stikker av igjen. (Men hvis noen kan forklare meg hvordan det kan være logisk å for en postombringer som vitterlig har to utleveringssteder å konsekvent sende pakken til det som ligger lengst vekk fra min adresse hver forbanna gang, til tross for at jeg påfører den "lokale" som utleveringssted, så hadde det vært greit. Det overskrider nemlig min ringe begripelse.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her med PostNord er så sært, for jeg har aldri noensinne hatt problemer med å få pakkene derfra. Og ikke minst slipper jeg køen som gjerne er hos posten (post i butikk på samme sted som har PostNord-utlevering), men jeg ser at folk andre steder er skikkelige misfornøyde med dem.  

 

Har handlet litt fra Sportamore, men må innrømme at når de krever at jeg skal ta tid og arbeid med å sende tilbake en hettejakke til 125 kroner som revnet i siden etter en gangs bruk for å få tilbake pengene mine, når de har fått bildebevis, så gidder jeg ikke mer. Det finnes andre steder som gir bedre service, etter min erfaring.

 

Så her har vi altså stikk motsatt erfaring med selskapene :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av firmaene (handler helst ikke på nett). Men jeg skjønner frustrasjonen med ei pakke som sendes fram og tilbake og hit og dit... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her med PostNord er så sært, for jeg har aldri noensinne hatt problemer med å få pakkene derfra. Og ikke minst slipper jeg køen som gjerne er hos posten (post i butikk på samme sted som har PostNord-utlevering), men jeg ser at folk andre steder er skikkelige misfornøyde med dem.  

 

Har handlet litt fra Sportamore, men må innrømme at når de krever at jeg skal ta tid og arbeid med å sende tilbake en hettejakke til 125 kroner som revnet i siden etter en gangs bruk for å få tilbake pengene mine, når de har fått bildebevis, så gidder jeg ikke mer. Det finnes andre steder som gir bedre service, etter min erfaring.

 

Så her har vi altså stikk motsatt erfaring med selskapene :laugh:

 

Fantastisk. Jeg kjøpte løpejakke som var et nummer for liten hos dem og fikk byttet den uten noen komplikasjoner (og jakken som kom har nå holdt i et par års tid  og er  like fin). Jeg har handlet mye hos dem og tror pakken er kommet til riktig utleveringssted 2 av de gangene. (Hadde jeg visst PostNord rotet sånn så hadde jeg ført statistikk fra første gang det skjedde.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med noen av firmaene (handler helst ikke på nett). Men jeg skjønner frustrasjonen med ei pakke som sendes fram og tilbake og hit og dit... :jepp:

 

Helt greit at de sender hit og dit, men hadde vært sabla greit om den hadde landet der jeg ville ha den til syvende og sist, men PostNord hevder at de ikke "kan" omadressere den. Og SportAmore bekrefter at jeg virkelig hadde skrevet at jeg ønsket den levert til det stedet som ligger nærmest min adresse. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av og til lurer jeg på om seniliteten er på fremmarsj? :klo: I dag la jeg kursen til treningssenteret som jeg ofte gjør på søndager. Mot slutten av økta ringte min mor og jeg mistenker det er det som har skapt krøll i hjernevinningene (jeg var i skapet for å hente ut boksehansker og ta noen minutters duell mot sandsekken da det ringte).  Siden det ikke var andre mennesker på senteret akkurat da tok jeg telefonen - og dermed kom jeg vel ut av modus. 

 

Da samtalen var over, tok jeg på hansker, tok en liten økt som planlagt og dro hjem. På vei inn døra hjemme slo det meg: Ooooops, jeg skal da ikke ha lilla treningssko på her? Særlig ikke siden jeg dro hjemmefra i et par blå... :sur:

 

Jeg hadde rett og slett glemt å bytte sko på vei ut. 

 

Det ble vask av såler, på med et annet par sko og rask retur til treningssenteret for å bytte. 

 

Hjerne ute på vift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang er morsomt på mange plan, også det verbale. På vei inn på treningssenteret i dag stoppet jeg og vekslet noen ord med innehaveren. Jeg ville høre om jeg kunne bestille meg en PT time eller to til høsten. Jeg har nemlig lyst til å prøve meg med litt mer frivekter enn jeg gjør nå. 

 

Joda, det gikk fint det. 

 

Så ble det litt småmorsomt: "De fleste som skal ned i vekt undervurderer betydningen av styrkeøvelser og det er jo godt å ha med seg inn i alderdommen også. Trener du mer styrke så kan du komme til å se at vekta går opp så du får heller bruke målebånd."

 

:fnise:

 

Jotakkskalduhafordendu. Der ble jeg feit og gammel i samme setning

 

Det med alderen kommenterte jeg ikke. Jeg ER tross alt en dame i min beste overgangsalder. (Takk, Sauen, jeg synes det uttrykket er så bra at jeg bare måtte stjele det.) Men det med vekta klarte jeg ikke helt la være. 

 

"Jeg er i grunnen fornøyd med vekta mi jeg."

 

....og plasking av små årer hørtes da mannen prøvde å ro seg i landt.....

 

"Ja, altså, du er jo på ingen måte overvektig nå, men mange som begynner å gå ned legger for mye vekt på løping på mølle og for lite på styrke...."

 

Jeg holdt klokelig munn der, for strengt tatt har han jo rett i det, men jeg måtte for rettferdighets skyld påpeke at jeg trener noe mer styrke enn det ser ut som for jeg tar jo hovedsaklig den treningen i helga når det er ubemannet senter.

 

Vel, uansett, jeg skal nok koste på meg litt undervisning i frivekt. Hadde vært moro å bygge bittelitt mer muskler i denne kroppen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg hvorfor jeg ikke er fan av husvask: det gjør vondt.

 

Vanligvis fikser jeg saken med tørrmopp. Med parkettgulv, kun meg og ingen kjæledyr så holder det i massevis til vanlig (ispedd noen runder med mikrofibermopp og vann), men en gang i blant må vaskefilla fram. Særlig kjøkken og bad trenger litt mer omstendelig behandling i blant. 

 

I går var dagen. Støvtørking, mopping og så en runde med god, gammeldags Ajax. Jepps. Rent ble det, men jeg havarerte. Ryggen eller snarere hoften er helt i ulage og det å løfte beinet når jeg sitter er absolutt ikke moro. En annen sak er hvorfor jeg nå på død og liv skal løfte på beina mens jeg sitter. Det skal jeg ikke, så slik sett er jeg heldig....

 

Altså, noe har (for)knytt seg baki der. :kjefte: 

 

Så langt har jeg prøvd: 

  • massasje (ikke så lett å massere egen rygg på skikkelig vis) 
  • Eisgel (resulterte bare i at jeg nå stinker av mint) 
  • trening - droppet ryggøvelsene men selv mageøvelsen gjorde vondt. Jaja, fikk trent armene og beina i det minste. Men ryggen ble ikke det bøss bedre. 

Så her sitter jeg da. Pokker'n og. Det er selvsagt ikke krise når det ikke er verre enn at jeg kan bevege meg noenlunde normalt, men irriterende er det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. :kaffekopp: (ja, jeg vet det er langt på dag... :fnise: )

 

Irriterende med vond rygg. Håper det går seg til igjen fort. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...