Gå til innhold

Hverdagen med vannmelonen på utsiden


Nautika

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du laget søtpotetmos og frosset i terninger? Blander du den med noe?

Kokte opp søtpotet i biter (for at det skulle gå fortere), moste sammen med stavmikseren og fryste ned i isbitbrett. Jeg sper ut mosen med morsmelk til riktig konsistens. Morsmelka inneholder enzymer som gjør at det fordøyes lettere. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bond: Navnefest nærmer seg med stormskritt. Så mye som må gjøres hvis man følger min standard, men jeg tror jeg bør gi rett litt F om det er litt støv i hjørnene og potemerker på gulvet :P Jeg har fått tatt litt klesvask og støvsugd litt nå som Tutta ligger i vogna, og sittet litt på ræva og slappet av. Hun har sovet 2t og 38min og sover fremdeles. Lua hennes har sklidd ned over øynene, så kanskje hun sover ekstra lenge pga det.

I går var vi og veide lillemor. Hun har blitt 6665 gram nå, 160 gram opp på 2 uker. Jeg syns det er litt lite, men det ligger på kurven. Jeg må bare innse at kurven faktisk flater ut ved 4 mnd ;)

... Ja, jeg begynte på dette innlegget for en time siden, det ble 2t og 40min på lillemor i dag. Godt fornøyd med det. Spesielt med tanke på at hun sov i vogna for første gang for 2 uker siden (utenom som helt nyfødt) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ, egentlig ikke. I går kom min mor på besøk så jeg kunne koke gomme. Den gikk jo til helvete, melka brant seg i kjelen og den ville ikke oste seg.. :sur: Nytt forsøk i kveld, nå med ny anti-stick-belegg-kjele. Den gamle har fått litt hard medfart etter all flaskekokinga...

Og i dag skal jeg avgårde til ahus. Jeg er spent på hva spesialisten sier for noe. Jeg har tydeligvis høyt stoffskifte, men merker absolutt ingenting til det. Jeg kunne godt ha gått litt ned i vekt liksom :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koker 2 l helmelk og en pakke fløte. Når dette koker visper man inn 1 l kulturmelk og så er det bare å vente til all væske en borte. ..

Edit: jeg kan sende oppskrift hvis du vil? Jeg lager brungomme da

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker 2 l helmelk og en pakke fløte. Når dette koker visper man inn 1 l kulturmelk og så er det bare å vente til all væske en borte. ..

Edit: jeg kan sende oppskrift hvis du vil? Jeg lager brungomme da

Jeg bare lurte på hvordan du lager det, jeg lager det på en annen måte serru ;) Det blir mer hvitgomme..? :klo:

Koker helmelk, har oppi kulturmelk, skiller av mesteparten av mysa, koker inn litt mer melk, så tilsettes semulegryn, sukker, vaniljesukker og evt rosiner. Dekkes så med kanel når det er lagt i bokser :)

Har ikke skrevet ned oppskrifta, og det er lenge siden jeg har laget det, så husker ikke helt forholdene :fnise: Må nok "tvinge" venninna mi til å lage det en dag jeg er nedenfor :lur: Det er ho jeg har lært det fra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det fred i heimen igjen. Navnefesten ble vel gjennomført i går. Lillemor var litt sutrete under seremonien, men det gikk fint. Maten var sykt digg, og kakene førte til at flere måtte legge seg nedpå litt. Alt i alt en veldig fin dag og jeg tror alle koste seg. Men det er jammen godt det er over! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna fikk noen fine gaver, blant annet lammeskinn til vogna, 2 armbånd, 1 smykke, 2 smykkeskrin og en minnebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i natt har jeg sovet (ja, faktisk sovet) ni og en halv time :hoppe: Noen oppvåkninger innimellom, men vi sovnet begge to ganske kjapt etter at puppen var hentet frem. Greit med fitbit som registrerer søvnen, og i går var det godt å legge seg før kl 20 :sjenert:

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, må nesten si gratulerer med søvnen :nigo: regner med at du føler deg som et nytt menneske nå?

Kjekke gaver hun hadde fått da!! Vi skal han feiring den 8 nov, grugleder meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det! Det var veldig godt å endelig få sove ut. Det har vært veldig mange dårlige netter i det siste, natt til i går klinket hun til og var våken fra 00 til 03, og var klar for dagen kl 07. Heldigvis gikk M med henne ned i stua halvveis og proppet henne full med en flaske mme ;) Jeg lurer på om det bare er en periode eller om det er et signal om at hun trenger mer mat. I går ble hun introdusert for sviskemos, og jeg tenker å begynne med noen skjeer grøt i løpet av uka :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med vel overstått! Du vet det har vært et bra selskap når gjestene må legge seg nedpå av kakene :fnise: Deilig med en god natts søvn, det fortjente du etter forrige natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk lillemor grøt for første gang, og det var tydelig at det var i en helt annen liga enn mammas hjemmelagde grønnsaksmoser. :snurt: Hun slukte det ned og gliste underveis, så det var en skikkelig innertier. Jeg begynte med nestles milde havregrøt med ris og hvete, den er uten sukker og ikke tilsatt andre smaker. Jeg prøver å gi henne ting som er mest mulig naturlig og med rene smaker. Etterhvert kan jeg jo selvfølgelig blande sammen ting, men jeg syns det er viktig at hun får smake grøt uten sukker eller banansmak i starten. :)

 

Hadde en ny dårlig natt etter noen gode nå i natt. Våknet første gang kl 21:30 (en halvtime etter jeg sovnet) og var våken minst annenhver time pluss en våkenperiode mellom 01 og 03. :Gjesp: Klar for ny dag kl 06 :sur: 

Nå ligger hun og sover ute i vogna, og jeg har ingen store planer om å flytte på ræva for å ta ut av oppvaskmaskinen eller sette på en klesvask :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at grøt falt i smak da!! 

Her har vi startet dagen mellom kl. 5-6 hver dag denne uka. Ikke gøy men.. Håper det bedrer seg for dere snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den eneste med dårlige netter skjønner jeg. Lurer stadig på når ting skal bedre seg med nattsovingen, men det lar vente på seg. ;) 

 

Bra grøten falt i smak. :) Forresten så er alle disse babygrøtene uten tilsatt sukker. Er ikke lov å produsere babygrøt fullt av sånt. :)  Men det er absolutt lurt. 

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...