Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Han synes ikke det er fint. (...) I hans fritid bruker han eksplisitt kun joggeklær egentlig.

Flott at broren din har sluttet å gå i fine klær og nå går i jobbebukse. :ol: Jeg tipper det drar damer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Flott at broren din har sluttet å gå i fine klær og nå går i jobbebukse. :ol: Jeg tipper det drar damer.

Hva man synes er fine klær er subjektivt. Han har absolutt damer som snakker til ham når han er ute, så akkurat det er ikke noe problem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn generelt foretrekker en avslappet stil.

Jeg, derimot, har bodd i Tokyo en god stund, og stilen har vel utviklet seg derfra.

Går i mye penere klær i Asia enn det jeg hadde gjort i hjembyen min i Norge, hvor de kun hadde sett på meg som en snobb og dømt meg nord og ned.

Trenchcoat, høye sko eller flats, håret opp/krøllet/utslått, designbagger, og går mye i skjørt.

Hadde nok ikke funket i Norge, nei. :)

Men her må man nesten kle seg pent for å få respekt.

Til det uthevede: Det er da ingen problemer å gå slik i Norge? Gjør det rett som det er, det eneste jeg har fått høre er at jeg har et pent antrekk ol, altså komplimenter. Det kommer jo selvsagt an på hvordan man bærer plaggene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo akkurat hva jeg har ment i utgangspunktet. Det er interessant at jeg får samtlige antakelser bekreftet. Når jeg skriver at vi møter fordommer, svarer du med at jeg ikler meg offerrollen.

Det er ingen som bestrider at du møter fordommer. Kritikken går på at du leser erfaringer som fordommer, og at du ser ut til å tro at folk med den stilen der sliter mer enn folk med andre "ekstreme" stiler.

Hvis du skal få noen som helst grad av respekt, må du nesten akseptere at "jeg synes den stilen er heslig, og alle jeg har møtt som kler seg sånn har vært skikkelig klyser" er en helt legitim uttalelse i en tråd som denne. Jeg ville iallefall ikke hatt noe imot en slik beskrivelse av min klesstil (selv om jeg selvsagt ikke ville vært enig i det første). Men igjen, du gjør jo ikke det, du sutrer og klager isteden, og føler deg forulempet, og det er dette vi mener med offerrollen.

Endret av Okapi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg synes den stilen er heslig, og alle jeg har møtt som kler seg sånn har vært skikkelig klyser" er en helt legitim uttalelse i en tråd som denne.

Det er helt fint og flott, det er noe jeg visste fra før av. Det jeg forsøker å problematisere er hvorfor dette skjer, ikke at det skjer.

Du kan legge av deg hersketeknikken Okapi. Jeg diskuterer faktisk saken, du diskuterer meg som person i økende grad. Det hører ikke hjemme i en debatt. Dette grenser snart til personangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint og flott, det er noe jeg visste fra før av. Det jeg forsøker å problematisere er hvorfor dette skjer, ikke at det skjer.

Du kan legge av deg hersketeknikken Okapi. Jeg diskuterer faktisk saken, du diskuterer meg som person i økende grad. Det hører ikke hjemme i en debatt. Dette grenser snart til personangrep.

Det har vel komme greitt fram her at det ikkje er kleda i seg sjølve som er problemet, men a) kombinasjonen, og b) konnotasjonane folk har til desse kleda i kombinasjon? Du har vel eigentleg fått svar, har du ikkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man møter ikke fordommer med en slik klesstil i byen i hvert fall. Jeg har i hvert fall ikke støtt på det.



Anonymous poster hash: 1c5b5...e8f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel komme greitt fram her at det ikkje er kleda i seg sjølve som er problemet, men a) kombinasjonen, og b) konnotasjonane folk har til desse kleda i kombinasjon? Du har vel eigentleg fått svar, har du ikkje?

Jovisst. ;) Det er personfokuset som har fulgt med som er over kanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint og flott, det er noe jeg visste fra før av. Det jeg forsøker å problematisere er hvorfor dette skjer, ikke at det skjer.

Du kan legge av deg hersketeknikken Okapi. Jeg diskuterer faktisk saken, du diskuterer meg som person i økende grad. Det hører ikke hjemme i en debatt. Dette grenser snart til personangrep.

Sier igjen. Folk flest har fordommer mot holdninger og ikke mot klesstiler. Svaret du søker har allerede blitt besvart på flere forskjellige måter. Vist de svarene ikke er hjelpsomme nok bør du kanskje snakke med en av dine egne like. Finne ut hvordan holdningene deres er og hvor problemet ligger så slikt skjer. Vi her inne kan ikke forklare deg noe mer i dybden hvorfor folk vil ha fordommer mot folk med preppystil som har en klyseholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi her inne kan ikke forklare deg noe mer i dybden hvorfor folk vil ha fordommer mot folk med preppystil som har en klyseholdning.

SÅ IKKE SVAR PÅ TRÅDEN da for helvete. Jeg minner om trådens utgangspunkt:

"Hva er problemet egentlig? Hvorfor liker ikke flere jenter denne stilen, både på seg selv og på menn? (...) Jeg er fullstendig klar over at dette ikke oppfattes som universelt pen stil, men jeg sliter alvorlig med å forstå hvorfor."

Kan det bli mer tydelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ IKKE SVAR PÅ TRÅDEN da for helvete. Jeg minner om trådens utgangspunkt:

"Hva er problemet egentlig? Hvorfor liker ikke flere jenter denne stilen, både på seg selv og på menn? (...) Jeg er fullstendig klar over at dette ikke oppfattes som universelt pen stil, men jeg sliter alvorlig med å forstå hvorfor."

Kan det bli mer tydelig?

Jeez. Du trenger ikke å bli aggressiv. Du har spurt om mer en hvorfor kvinner ikke liker stilen. Du påstår at du og andre med preppystil blir "demonisert" og alt kjipt som går an. Flere her inne har forklart hvorfor de personlig ikke liker stilen og fordommene ligger til holdninger og ikke stil. Hva med at du tar et oppgjør med dine egne og finner ut av hvorfor så mange sitter med en så rævva holdning til disse "klysene" de her sier. Du er jo like generaliserende som du påstår andre er mot deg. Edit: skrivefeil Endret av Saunet
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot den den eller den klesstilen så lenge personen som går med den er ok- altså synes jeg arrogante og nedlatende holdninger ikke er kult. >_<

Jeg har vel en stil selv som er mellom "classic causal" og "preppy". Har ikke opplevd noe negativitet.

Greia er vel å være høflig og vennlig uansett hva man går i. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ IKKE SVAR PÅ TRÅDEN da for helvete. Jeg minner om trådens utgangspunkt:

"Hva er problemet egentlig? Hvorfor liker ikke flere jenter denne stilen, både på seg selv og på menn? (...) Jeg er fullstendig klar over at dette ikke oppfattes som universelt pen stil, men jeg sliter alvorlig med å forstå hvorfor."

Kan det bli mer tydelig?

For å oppsummere hva folk tenker da:

-Man liker ikke assosiasjonene klærne gir

-Det blir for feminint

-For strigla

-For sleskt

-Guttete, ikke mandig

-Noen har også sagt harry og "prøver for hardt"

Som jeg har sagt tidligere så synes jeg det er pent, men det kan fort bli for feminint på menn for meg. Menn kan godt bruke farger, men ikke pasteller osv. Og shortsene er ofte litt for korte for min smak. Og jeg kan virkelig ikke fordra "langt" hår på menn (langt hår i denne sammenhengen er alt som er lenger enn kort) gjerne med en sånn ekkel sleik. Liker det ikke. Men mye er pent så lenge det ikke blir for overdrevet.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener de med "preppy stil" skal ha mer rett på å slippe å møte fordommer enn andre "stiler". Er det greit å ha fordommer overfor gothere, men ikke preppy? Er der det du mener? Og i så fall: hvorfor?

Vil man være helt anonym, kler man seg anonymt. Kjører man en spesiell "stil", må man faktisk akseptere at andre tenker noe annet om den enn man selv.

Og "objektivt pent"? Går det i det hele tatt an å påstå at noe sin omhandler stil/utseende skal være objektivt? Er er ikke det opplagt subjektivt?

Jeg synes klassisk klesstil er fint, men at det blir litt for spesielt når man trekker over i det "preppy".

Aller best liker jeg klær det ser ut som man kan LEVE I. Å la livsutfoldelsen begrenses av at man er redd for klærne sine, blir helt bakvendt for meg.

Anonymous poster hash: ec93b...8c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål, dette gjelder forsåvidt alle klesstiler som har en merkelapp: Hvorfor er det viktig å iføre seg en uniform av klær? Altså være lik alle andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten selvmord, da både min forlovede, jeg og endel av våre venner og bekjente har en relativt preppy- inspirert stil. Men; jeg synes også det er gjennomgående for de personene jeg har møtt med en slik stil at de er over gjennomsnittet hovne og arrogante. Jeg skal ikke si at jeg kjenner en representativ nok andel mennesker med denne stilen til at jeg kan si at det er slik, men det er i alle fall mine observasjoner. Til tross for dette, finnes det også unntak fra regelen slik som våre venner og oss selv (håper jeg).

Du bare prøver for hardt .. Du har bare en billig stil. Du prøver ihvertfall, det skal du ha!

Anonymous poster hash: b452e...c43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde preppy-stil når jeg var yngre. Men fant fort ut at folk trodde aspirerte til å bli noe mer enn det jeg var, nemlig i ufaglært jobb og ikke hadde noen hensikt til å ta utdanning. Folk generellt synes det var rart at jeg som var en vanlig arbeider gikk med slike klær...



Anonymous poster hash: 4c344...f2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare prøver for hardt .. Du har bare en billig stil. Du prøver ihvertfall, det skal du ha!

Anonymous poster hash: b452e...c43

Jovisst. ;) Det er personfokuset som har fulgt med som er over kanten.

Personfokus? Kan ikke se at noen har vært ute etter deg i denne tråden. AB'en over derimot; der har du et perfekt eksempel på personfokus ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin stil for GUTTER, men MENN skal ikke gå kledd sånn. Huff da.



Anonymous poster hash: d0996...6bc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Dette er en fin stil for GUTTER, men MENN skal ikke gå kledd sånn. Huff da.

Anonymous poster hash: d0996...6bc

Morsomt at verden er så totalt ulik, avhengig av hvor man selv står og hvem man omgås :)

Selv har jeg ikke et problem i verden med en flott, høyst maskulin Mann i pastellfarvet pikèskjorte en varm sommerdag, - og ei heller med en hvit snasen bomullsgenser i typisk 'tennisstil' når det ikke er like brennhett.

Og for å ta drepen på merkefokuset med en gang; brautende logoer er lower class (typisk hele venstre side av brystkassen dekket av verdens største Polo Ralph Lauren logo.

Så har de fleste klær en logo, vanskelig å komme helt unna, men et lite logobroderi mindre enn en lillefinger er foretrukket av de litt voksnere Menn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...