Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en preppy stil og elsker den på andre (spesielt menn)! Er ikke så mange der jeg bor som har den og jeg møter mange fordommer dessverre. Jeg er verken klysete eller overlegen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første bildet var ok. Eg syntest genseren hans var for kort, berre. Og så skjønar eg ikkje heilt slips og genser: er høvet formelt nok til slips, synest eg genseren er for uformell.

Genser, slips, stuttbrok og tennisracket? Hallo, finn fem feil! Ein som skal spele tennis kan ikkje ha på seg så mykje klede! Fyren signaliserer i så fall berre at han ikkje skal spele tennis, og at han er ein wannabe. Då går eg vidare til han som faktisk skal spele. Eg assosierer forøvrig slik kvit strikk med cricket, og det spelar ein som oftast ikkje i Noreg, så det er feil for meg. Elles ingenting i vegen med kleda.

Siste bildet var heilt ok, sjølv om eg synest det ser litt for utstudert ut med oppbretta krage. Eg vil gjerne vere den som brukar mest tid på utsjånaden min her i huset.

Når det er sagt, så trur eg vel hushaldet vårt inneheld om lag alle desse kleda, med undantak av den kvite cricketgenseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg ser veldig mye av det, men det kan jo henge sammen med hvor man bor/jobber/er sammen med.

Personlig har jeg ikke noe i mot stilen, men det kan fort bli litt overdrevent. Det er ikke bra i mine øyne; da får jeg bare show off følelse. Også tror jeg mange, deriblant meg selv når det blir overdrevent, forbinder det med klysete og overlegene folk.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mindretall?

Jeg bor i en by ca en times kjøring fra Oslo, her er preppystilen i flertall.

Den har tatt helt over, spesielt blant mannfolk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger hvordan preppy-stilen ser ut plaggmessig. Det jeg derimot ikke liker med den stilen er Ralph Lauren, seilersko, Jean Paul, logo-flash, chinos, beige toner og korte shorts. Med andre ord liker jeg en pyntet stil, men ingen uniform. Jeg dømmer derimot ingen som er en tilhenger av en stil, men for egen del blir det for preget av uniform.

Personlig er jeg veldig glad i en pyntet stil, det samme er min samboer der han flittig bruker dressbukser med pene overdeler ala piquetrøyer, v-halsede gensere ol. Mine favorittdesignere er forøvrig Dior, Lagerfeld, Valentino og Hugo Boss. Ralph Lauren blir dermed ikke noe for meg, da designet i seg selv er kjedelig og noe kollektivt fremfor individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pink.Pearls

Jeg synes de klærne på menn blir for feminine. Føler at slike menn i slike klær er livredd for å bli litt skitten, ikke kan skifte dekk på bilen osv. :fnise:

Jeg liker bedre en laidback og noe mer manndig stil på menn. Som dette:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/02/11/article-1355937-0D226E4A000005DC-652_468x508.jpg

Bilde endret til link pga kopirett,

ninuska_, mod

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig så syns jeg at det er like pent som feks scene eller emo,med andre ord,ikke særlig pent.



Anonymous poster hash: 93412...a7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her, men jeg fikk litt nok da dette var veldig inn på videregående i 2006/2007 og utover der. Alle hadde denne stilen, og de færreste klarte å gjennomføre den, så jeg forbinder den ikke med noe positivt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes den stilen er alt for feminin på gutter. Den passer godt for homofile, men ikke for hetrofile menn. Jeg synes også den stilen der på damer gjør at de ser ut som de kommer rett fra bedehuset. Altså dødskjedelige og prippne.



Anonymous poster hash: 0a7f3...607
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i denne stilen.

For det første så har jeg rett og slett dårlig erfaring med menn som har slik stil. Det betyr ikke at jeg er fordomsfull, for jeg dømmer aldri folk basert på klærne. Møter jeg deg, så vil jeg snakke med deg og bli kjent med deg før jeg "dømmer" deg, jeg driter i hva du har på deg. Men erfaringsmessig er alle "menn" (gutter så langt) med slike klær litt...klysete... De kan være hyggelige, for all del, men de er mer opptatt av status enn jeg er, og det er rett og slett noe jeg overhodet ikke liker.

Jeg er en jordnær dame, og jeg liker jordnære folk. Statusjag er fullstendig uinteressant for meg, jeg liker folk som er ambisiøse på grunnlag av interesser, ikke på grunnlag av status. Nå er jeg nyutdannet, så min erfaring med preppy menn er helst studenter, og her ER det mange overfladiske, statusjegende guttunger som går kledd slik. Mulig jeg hadde fått en bedre erfaring hadde jeg truffet voksne MENN med denne stilen, men det har jeg til gode å møte.

Dessuten erfarer jeg at gutter med slik stil ofte kommer fra et miljø som du selv refererer til TS - du kan si at omgangskretsen din kommer fra "samme miljø" - dere er kanskje litt like alle sammen, i klesstil og verdier? Greit nok det, men jeg fascineres ikke av slike mennesker. Jeg har vokst opp med ulike mennesketyper, men ulike verdier, ulike stiler, ulike ambisjoner - og jeg trives best i selskap med folk som har gjort det samme.

Og den viktigste grunnen er at jeg ikke syns stilen er pen. Rett og slett. Kjedelige farger... Jeg liker at menn har en mer laidback stil (menn i dress i hverdagen er også noe herk), ELLER at de drar den mer ut. Sånn mellomting er litt kjedelig.

Og så syns jeg du er litt urettferdig, TS, når du antar at det bare er dere preppy folk som får gjennomgå for stilen deres. Okapi som jeg siterer under her har nemlig et vesentlig poeng, så du må være forsiktig med å sette deg i offerrollen og tro at du er den eneste som sliter med 'aksept' for stilen sin. Velkommen til realiteten, sier jeg nå bare. ;)

Her tror jeg du rett og slett tar feil. Folk med dreads, cornrows, grills, saggebukser, nagler, masse piercinger eller enorme skjorter med store tall på får vel så mye pes for stilen sin som sånne prebener, ikke minst fra "eldre" og arbeidsgivere. Å si at folk er fordomsfulle angående preppy-stilen, men gir hiphopere og metalheads fripass virker veldig rart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker veldig godt den stilen, kjæresten min kler seg ganske slik... Det betyr jo ikke at han er en douchebag for det, skjønner ikke de som sier det, makan til dømmende dere er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i denne stilen.

For det første så har jeg rett og slett dårlig erfaring med menn som har slik stil. Det betyr ikke at jeg er fordomsfull, for jeg dømmer aldri folk basert på klærne. Møter jeg deg, så vil jeg snakke med deg og bli kjent med deg før jeg "dømmer" deg, jeg driter i hva du har på deg. Men erfaringsmessig er alle "menn" (gutter så langt) med slike klær litt...klysete... De kan være hyggelige, for all del, men de er mer opptatt av status enn jeg er, og det er rett og slett noe jeg overhodet ikke liker.

Jeg er en jordnær dame, og jeg liker jordnære folk. Statusjag er fullstendig uinteressant for meg, jeg liker folk som er ambisiøse på grunnlag av interesser, ikke på grunnlag av status. Nå er jeg nyutdannet, så min erfaring med preppy menn er helst studenter, og her ER det mange overfladiske, statusjegende guttunger som går kledd slik. Mulig jeg hadde fått en bedre erfaring hadde jeg truffet voksne MENN med denne stilen, men det har jeg til gode å møte.

Dessuten erfarer jeg at gutter med slik stil ofte kommer fra et miljø som du selv refererer til TS - du kan si at omgangskretsen din kommer fra "samme miljø" - dere er kanskje litt like alle sammen, i klesstil og verdier? Greit nok det, men jeg fascineres ikke av slike mennesker. Jeg har vokst opp med ulike mennesketyper, men ulike verdier, ulike stiler, ulike ambisjoner - og jeg trives best i selskap med folk som har gjort det samme.

Og den viktigste grunnen er at jeg ikke syns stilen er pen. Rett og slett. Kjedelige farger... Jeg liker at menn har en mer laidback stil (menn i dress i hverdagen er også noe herk), ELLER at de drar den mer ut. Sånn mellomting er litt kjedelig.

Og så syns jeg du er litt urettferdig, TS, når du antar at det bare er dere preppy folk som får gjennomgå for stilen deres. Okapi som jeg siterer under her har nemlig et vesentlig poeng, så du må være forsiktig med å sette deg i offerrollen og tro at du er den eneste som sliter med 'aksept' for stilen sin. Velkommen til realiteten, sier jeg nå bare. ;)

Dette må jo være noe av det mest dømmende jeg noensinne har lest. For noen fordommer! Her kommer de som perler på snor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette jeg snakker om, for det virker jo overtydelig at dere bedømmer personen fullstendig negativt utifra klesstilen i seg selv. Men klærne, isolert sett, er jo vakre. Eller?

Bedømmer man en rockere på samme måte? Svarta olabukser, converse og grå hettegenser under skinnjakka = hyggelig person? Eller er dét mer nyansert? Hvorfor er alle i vestkantstilen snobbete rasshøl? Det kan jo bare nødvendigvis ikke stemme. Det er for mange mennesker som kler seg slik til at det skal være 100% korrelasjon mellom den stilen og påstått ufyselig holdning.

Så hva er greia? Er det ikke egentlig veldig pene klær? La oss si at man trakk disse klærne over en allround ålreit bygdegutt. Ville han automatisk blitt et rasshøl? Eller en pent kledd bonde? Eller mener dere virkelig at slike plagg som dette er virkelig stygt?

. Haha! Vi kunne trukket noen slike klær over mannen min og han hadde nok sett like hyggelig ut, selv om han hadde virket totalt malplassert med langt mørkt hår nesten til midjen og skjegg. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...