Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Olivia Benson

Stilen tiltaler meg ikke. Verken selve klærne, som jeg syns er kjedelige, eller imaget som følger.

Syns det er rart å skulle skille klærne helt fra personene som bærer de. For de aller fleste reflekterer klærne man bruker hva slags person man er og hvordan man ønsker at andre skal se de.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt sånn "guttunge"-vibber av det (det er vel sånn det ofte er også, når jeg ser noen i preppy klær her i Norge så har de sjeldent gått ut av videregående).

Dette igjen fører til en tanke om at det er mor som har kledd opp denne guttungen.

Jeg liker heller ikke fargene. For mye rosa/rødt, gult og lyseblått. Jeg liker den ikke rent estetisk.

Når det har sagt så dømmer jeg ikke folk i denne stilen (selv om stereotypen om snobbete vestkantgutt oppfylles litt for ofte). Jeg har gjennom årene kjent flere ålreite folk med denne typen stil. Felles for de alle er at de vokser fra det og fått en mer moden og klassisk stil.



Anonymous poster hash: 0d13d...5c5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann er glade i denne stilen, og vi går vel kledd i en blanding av preppy og klassisk. Er enig i innlegget til TS, vi har også lurt på de samme tingene.

Startet på et nytt universitet i år, og har heldigvis ikke opplevd noen stygge fordommer rettet mot meg. Som jeg vet om.

Jeg ser ikke ned på andre klesstiler, og jeg er aldri stygg med andre. Forhåpentligvis ser folk rundt meg dette.

Menn med preppy stil er fantastisk btw!

Anonymous poster hash: dde3a...52e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen grunn til å be mennesker man ikke kjenner om å skjerpe seg.

Ta en titt i tråder i de andre underforumene her inne og du vil oppdage at ganske mange yngre kvinners 'krav' til menn er at de har et statusyrke og at de skal kunne spandere på henne.

- selv om hun hårdnakket påstår at det spiller ingen rolle hva han tjener så lenge han tjener mer enn henne ;)

Han skal være gentleman og gjerne gå i dress, han skal trekke ut stolen og være den som velger den perfekte vinen til valgt meny.... men han skal altså ikke kunne kle seg i plagg av god, klassisk kvalitet for da er han en 'snobb' fra vestkanten.

De er en selvmotsigelse her, og det var den jeg forsøkte å sette fingeren på.

- Og etter responsen så traff jeg tydeligvis innertier.

En liten dose ironi skal det innrømmes var bakt inn i kommentaren ;)

Vet ikke med andre, men jeg kan hvertfall ikke relatere meg til dette. Det er virkelig ikke viktig for meg, og ikke for "alle" heller. Tror du har lest deg litt blind nå.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt pastellfarger. Da jeg var liten og arvet ting etter min pastellfargeelskende søster måtte alt farges i sterke farger, ellers nektet jeg å bruke dem.

I tillegg til pastellfargene er alt for 'ordentlig' for min smak. Hvert hårstrå ligger pent på sin tildelte plass, skjortekragene ser ut som om de er målt opp med linjal og skremt til å ligge i perfekt vinkel, buksefoldene er skarpe nok til å kutte seg på. Det hele gir et inntrykk av 'se, men ikke røre.' Og jeg liker å røre. :ler2:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke preppy på menn fordi jeg synes eksempelvis skjorter med v-neck over er for pyntete, jeg liker ikke pasteller/de utvaskede fargene som ofte følger med klærne, uttrykket blir for feminint. I tillegg kan jeg ikke unngå å nevne steroetypen som går preppy kledd; den hovne usympatiske klysa som tror alt handler om han. Det stemmer kanskje ikke, men det farger dessverre innrykket mitt.

Preppy på jenter er hakket bedre, men det samme gjelder som for mennene, minus at uttrykket blir for feminint. Jeg synes dessverre det ser ut som at preppy jenter prøver for hardt, de prøver å se bedre ut enn de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er ingen stilekspert for å si det sånn, men hvor er sammenhengen mellom å foretrekke kvalitetsplagg i god kvalitet og å kjøre gjennomført preppy stil? Hvorfor forsvarer noen preppy stil med dette argumentet? :vetikke:

Og å begynne å dra inn at det skulle være et ironisk paradoks i kvinners krav til inntekt og status i en tråd, mot at mange andre kvinner i en annen tråd ikke liker preppy stil, det er mildt sagt veldig søkt. Å oppføre seg som at kvinner på KG er en homogen masse og at det er selvmotsigelse fordi en kvinne er uenig med en annen, ja, da har man gått tom for argumenter.



Anonymous poster hash: fa52d...41c
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rett og slett totalinntrykket blir for glatt, derfor er ikke jeg kjempebegeistret for stilen. Om personen har en personlighet jeg liker har, har såklart stilen ingen betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg sliter jeg spesielt med å forstå hvorfor selv moteinteresserte mennesker er negativt innstilt til stilen. Min påstand er jo at den aller beste moten der ute skapes av Ralph Lauren, Gant, Hermes, Burberry, Barbour, Tommy Hilfiger, etc. Britisk og amerikansk østkyst mote.

Liten rettelse; Gant var opprinnelig svensk og har utviklet seg til å bli en diger tantebutikk med forkjærlighet for Hamptons og wannabe RL-stil. Den samme stilen prøver også Tommy Hilfiger og etterligne. Hermes er en fransk motehus, ikke britisk eller amerikansk østkyst i det hele tatt. Og jeg kan heller ikke se at de er gjennomgående preppy heller. Engelsk stil og den Barbour fører, er heller ikke spesielt preppy. Tvert i mot klassisk country stil som igjen er noe helt annet. Men om du mener en klassisk stil, er vi mer på bølgelengde.

Når det er sagt, så synes jeg at den preppy stilen er mer i vinden enn noensinne. Bare se på billigmarkedet som Lindex og Kappahl som har introdusert underlinjer som er inspirert av Østkysten i USA og dermed preppy mote. Til tross for at ikke klærne er direkte pene, er det iaf en indikator på at stilen er populær hos hvermansen når dette er en storsatsing fra de store billigmarkene.

Både min forloved og jeg som forøvrig begge kommer fra bygda, har en preppy/ klassisk stil som vi allerede hadde før vi kom til Oslo. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen grunn til å be mennesker man ikke kjenner om å skjerpe seg.

Ta en titt i tråder i de andre underforumene her inne og du vil oppdage at ganske mange yngre kvinners 'krav' til menn er at de har et statusyrke og at de skal kunne spandere på henne.

- selv om hun hårdnakket påstår at det spiller ingen rolle hva han tjener så lenge han tjener mer enn henne ;)

Han skal være gentleman og gjerne gå i dress, han skal trekke ut stolen og være den som velger den perfekte vinen til valgt meny.... men han skal altså ikke kunne kle seg i plagg av god, klassisk kvalitet for da er han en 'snobb' fra vestkanten.

De er en selvmotsigelse her, og det var den jeg forsøkte å sette fingeren på.

- Og etter responsen så traff jeg tydeligvis innertier.

En liten dose ironi skal det innrømmes var bakt inn i kommentaren ;)

Det er noe med at 'klær skaper folk' og gir innpass, uten at noen egentlig vil innrømme det.

Klassisk påkledning vil alltid være safe, enten det er til middag hos svigermor eller til en hyggelig sammenkomst hos venner.

At det så tydelig for mange synes være problematisk å evne se på plaggene som enkeltelementer frikoblet fra personligheten som bærer dem er meget interessant.

Plagg av kvalitetsmaterialer, uavhengig av hvilket merke som er festet til dem, vil alltid ha en verdi i seg selv da de er holdbare og behagelige.

Det vi i Norge bør kalle ved sitt ekte navn, nemlig motet til å velge andre farver enn sort, marineblått, grått og brunt, tillegges så tydelig personlige egenskaper som er avhengig av de erfaringer enkeltmennesket selv har med andre som har båret samme eller nærliggende farver.

- noe som ganske klart gir signaler om at å bære disse farvene er såpass uvanlig at bruken ikke sees som et frittsående element, men derimot nok en gang tillegges personlighetstrekk ved den som bærer farven.

Et klart element kanskje knyttet til at Norge tross alt er et lite land.

Jeg benekter ikke at slike kvinner finnes, men det var måten du formidlet det på. Da ordlyden av utsagnet ditt er ukjent for meg skrev jeg om du ikke var ironisk. Noe du i en liten grad var;) Disse kvinnene du skriver om har jeg ikke sett mye til på forumet uten å si at de ikke er eksisterende. Dog har jeg aldri uttalt meg i noen tråder om det emne så kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av disse kvinnene og at det traff dem/meg. Og ja jeg kommenterte på måten du skrev, ante en "sur" tone så ba deg skjerpe deg, men hva du velger å gjøre er ditt valg. Er ellers enig med det du skriver lenger ned i posten din. Kvalitets vare trenger forsåvidt ikke bare å være klassiske eller preppy plagg, flere andre stilarter man finner plagg i god kvalitet. Men glad du implementerer til bruken av farge og kvalitets plagg i posten din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den på jenter. Klassisk kan være pent på menn det også, men likte ikke de antrekkene på bildene du delte her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi det føles så veldig 1940-talls tennisspiller? Det ser bra ut på film og på bilder i familiebøker, men det er ytterst få unge menn i disse dager som klarer å bære klærne på samme måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser mange av dere, for det meste tenåringsgutter med overlegne ansiktsuttrykk.



Anonymous poster hash: 918bc...a24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt stilen. Liker folk som er litt opptatt av å ta seg ordentlig ut. Noen ganger kan det bli litt for mye av det gode, men det kan det med alle typer stiler. Foretrekker denne stilen fremfir veldig mye.

Men synes ikke noe om folk som henger seg så veldig opp i å vise at de går med merke klær. Men det er vel ikke det denne stilen handler om, vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...