Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Ut ifra konteksten, virker det som om du omtaler dette antrekket som preppy, noe som det så visst ikke er. En burgunderrød strikket genser og beige bukser, vel, da har du et helt annet antrekk igjen. Da kan man like godt si; bytt ut den naglekjolen du har på deg med en svart klassisk kjole og begge stilene går under den samme betegnelsen. Poeng; to helt forskjellige antrekk....

Det er ikke fordommer mot klesstilen, heller mot visse holdninger. Man går inn med et åpent sinn når man møter mennesker, men det er lov å oppfatte et mønster.

Du kommer med et veldig godt svar Fashionistaen. er enig med deg at fordommer er knyttet til holdninger og ikke klesstiler. Selvfølgelig eksisterer det mennesker med faenskap som alltid vil ha fordommer mot både det ene og det andre, men håper inderlig at majoriteten av menneskeheten har med tiden klart å utvikle seg til å ikke være fordomsfuller over hva en kler seg i. Holdninger har mye mer å si om en person en hva vedkommendes klesstil er. Klær reflekterer bare personens interesse og smak, det er hva som kommer fra kjeften som avgjør klysefaktoren her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bytter ut en blå olabukse med en beige, og en blå genser med en rød, og antrekket er radikalt forandret? Nei, det er tull ;)

Et antrekk er radikalt forandret med en gang farger og tekstiler forandres og byttes om. Spør hvilken som helst stylist eller over middels mote interessert og de vil si det samme. Og av en eller annen grunn får jeg ingen assosiasjoner til preppy stil hvis en person bytter ut en olabukse og blå genser med beige chinos og burgunderrød genser. Har vedlig mye å si hvordan snittet, teksturen, styligen av plaggene blir utført.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er klassiske, rene, fine plagg.

Og videre er jeg vel ikke overrasket over at så mange tydeligvis får trusene i twist når de ser slike plagg.

- det pleier gå over når dere hører hva han tjener.

Makan til fordommsfull befolkning altså.

Er ikke rart de eneste plaggene som selger 'blant de store masser' er sort, og kanskje en hvit skjorte... men for Guds skyld ikke en offwhite genser

success-kid-meme-generator-boom-delivere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn generelt foretrekker en avslappet stil.

Jeg, derimot, har bodd i Tokyo en god stund, og stilen har vel utviklet seg derfra.

Går i mye penere klær i Asia enn det jeg hadde gjort i hjembyen min i Norge, hvor de kun hadde sett på meg som en snobb og dømt meg nord og ned.

Trenchcoat, høye sko eller flats, håret opp/krøllet/utslått, designbagger, og går mye i skjørt.

Hadde nok ikke funket i Norge, nei. :)

Men her må man nesten kle seg pent for å få respekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stilen som beskrives her er kjedelig. Jeg synes som oftest det mangler kontraster, spenst (det blir ikke spenstigere av å ta på en burgunder bukse, det er bare innen et miljø hvor beige er normen at burgunder er crazy) og personlighet, man kan liksom ta på en tjueåring med preppy stil klærne til faren hans og ikke se forskjell. Det blir så snevert, synes jeg. Men det plager meg jo ikke i det hele tatt at folk liker det og går i det.

Men det morsomme er jo at TS argumenterer beinhardt for at folk med preppy stil møtes med fordommer og at både han og hans åndsfeller innen mote er hyggelige fyrer, samtidig som han skjeller ut alle som ikke er enig med ham på en ganske ufin måte og dermed fremstår som akkurat den klysa mange forbinder med klesstilen hans.

Anonymous poster hash: ea7f2...bb8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blokk av tekst

Hvis du er så intenst opptatt av offerrollen at du må vri faktiske opplevelser over til antakelser om fremtiden er det lite håp for deg, antar jeg. Da ender du bare opp som enda en preppy-fyr som gir dårlige assosiasjoner.

Jeg har også stort sett opplevd at folk med den stilen er blåruss med holdninger og interesser som gjør at jeg ikke kommer overens med dem. Det et faktum, ikke en fordom. Det betyr ikke at jeg tror alle mennesker med den stilen er sånn, jeg er absolutt åpen for at de jeg har møtt av en eller annen grunn er totalt urepresentative, og den neste jeg møter beskriver seg selv som feminist, stemmer MDG, spiller D&D og digger svartmetall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Preppy stilen blir ofte opfattet som klysete/feminin på menn, mannsidealet er rett og slett ikke et striglet overmatchende ytre. På kvinner blir det oppfattet som snerpete og unge jenter ser bare mye eldre ut med perleøredobber og bluse.



Anonymous poster hash: f511a...d93
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommar er faktisk veldig nyttig for å klassifiere verda, og det gjer vi alle. Det treng ikkje å tyde at ein ikkje ter seg vel mot folk (anten dei går i cricketgenser eller Doc Martens eller båe), og at ein kan like folk trass i kva fordommane seier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenchcoat, høye sko eller flats, håret opp/krøllet/utslått, designbagger, og går mye i skjørt.

Hadde nok ikke funket i Norge, nei. :)

Men her må man nesten kle seg pent for å få respekt.

Eg går slik mest kvar dag, eg, og det gjer dei aller fleste andre på jobben her også, med undantak av designerbaggar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være noe av det mest dømmende jeg noensinne har lest. For noen fordommer! Her kommer de som perler på snor.

Åh kjære vene, ikke grav deg enda mer ned i offerrollen. Du leste jo ikke en gang innlegget mitt, men tok tydeligvis de delene du leste personlig og hopper rett inn i offerrollen igjen. Du må i det minste lese hva jeg skriver - jeg gjør det ganske tydelig at jeg IKKE dømmer mennesker jeg møter utifra klesstilen, jeg bare forteller om mine erfaringer. Det må du faktisk tåle i en tråd der du faktisk spør om hvorfor ikke folk liker stilen din.

"Jeg tiltrekkes ikke av preppystilen fordi alle er klyser". Hallo? Fordommer?

"Jeg syns klærne er stygge fordi menneskenetypene inni er klyser". Hallo? Fordommer?

Det er rett og slett ikke mulig at alle menn i en fargerik poloskjorte og seilsko er et rasshøl. Det er ikke mulig. Det blir nøyaktig like dumt som å si at alle hipstere er arrogante og sosialister. Riktignok stemmer det titt og stadig, men en kan da vitterlig ikke generalisere slik over klesstil alene.

I tillegg er det jo ikke så utenkelig at man skaper en selvoppfyllende profeti. Når man har åpenbare fordommer mot alle som går kledd på en viss måte, og møter alle du treffer slik med skulende blikk og sur tone skaper man jo nøyaktig det man predikerer at man vil treffe på: En kjip og arrogant type. Hva forventer man liksom?

Men det er jo ingen som har sagt det, vi bare forteller om våre erfaringer. Hvorfor tar du deg så nær av det? Kjenner du deg igjen?

Mener du på ramme alvor at mennesker IKKE skal la seg påvirke av sine erfaringer? Det finnes sikkert noen perfekte mennesker som klarer å la vær å assosiere negative erfaringer med ulike hendelser, men jeg tviler på at du selv er en av dem. Jeg kan love deg at det ikke er en selvoppfyllende profeti for min del, jeg er ikke så opptatt av andres klær, og vil mest sannsynlig ha rukket å hilse på deg og snakke med deg før jeg registrerer hva du har på deg. Jeg vil behandle deg ganske likt som han fremmede fyren i dress jeg hilser på. Men om jeg har 100 dårlige erfaringer, og 3 gode, så vil jeg ikke ignorere de dårlige erfaringene når noen spør hvorfor jeg ikke liker klesstilen.

Grensen mellom fordommer og erfaringer er ikke tydelig, og ofte går de to hånd i hånd. Vi har ALLE fordommer, du også, selv om du ikke vil innrømme det. Det viktige er hva vi gjør med fordommene våre, om vi gir de næring, og om vi lever etter fordommene våre. Det gjør ikke jeg. Så du trenger ikke bli så såret over at jeg har dårlige erfaringer, jeg vil ikke la det gå utover deg.

Det er jo på alle måter en unnskyldning, en språklig teknikalitet. Det er det samme som å si at man hater musikken til Britney Spears, men at alle får lytte på det de selv liker. Poenget man formidler er at du personlig syns Britney-musikk er det ytterste crap. Den samme formidlingen gjelder preppy-stilen. Det er lite nøytralitet å finne i de utsagnene som har funnet sted i denne tråden. Hadde man skrevet; "har ikke noe spesielt sterkt forhold til det, men jeg tiltrekkes av andre ting" hadde det vært én ting. Den klyse-referansen er helt spinnvill. Den bunner i et hat som er for meg fullstendig uforståelig.

Ser du hva du skriver? Du kan da ikke mene at om man starter en tråd om hva folk syns om Britney Spears, så skal det ikke være lov å si "jeg syns musikken hennes er dritt"? Hvorfor skal man uttale seg nøytralt i en diskusjon om preferanser? Det er jo helt meningsløst? Det er jo fullstendig greit å ytre at man synes at Britney er crap, når det er relevant til diskusjonens tema!

Klysereferansen bunner ikke i hat, den bunner i erfaringer, for mange. Dessverre for dere (?) som er greie. Men det må dere faktisk bare akseptere - klesstilen deres tiltrekker seg flere arrogante snobber enn det hiphop-stilen gjør. Dere har all rett til å bli forbanna om folk dømmer dere på det grunnlaget, men det er ikke det jeg gjør - jeg dømmer ikke DEG, jeg forteller om mine erfaringer, fordi du spurte hvorfor jeg ikke liker stilen. Jeg har negative assosiasjoner til stilen, derfor! - I tillegg syns jeg den er stygg! Lite nøytral ytring? Ja, det har du rett i, men i en tråd om preferanser er jeg ikke interessert i å være nøytral.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, herreg....

Nytter ikke å klaske seg i panna når vi alle vet at du er tom for argumenter.....

Anonymous poster hash: aadaf...e00

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke orket å lese hele tråden, men svarer allikevel jeg...

For min del handler det først og fremst om at den stilen der ikke er særlig praktisk, både med tanke på været og hvordan man beveger seg/bærer på ting i løpet av dagen. Der jeg kommer fra er fleecejakke/praktisk regnjakke, jeans/treningsklær og joggesko den vanlige uniformen med en gang solen forsvinner og folk skal på skolen, butikken osv.

Jeg synes også at den preppy stilen ikke kler menn, den blir for (som mange andre sier) feminin. På jenter kan den være objektivt sett pen.

Men så er det fordommene da, til og med de rikeste der jeg kommer fra kler seg kun i ''halvpreppy'' klesstil, det er veldig få som kjører stilen fullt ut. Med en gang jeg ser noen med hele stilen så tenker jeg at de er en klyse fra byen, som kun har fem minutter å gå til skolen og kommer hjem til middag laget av hushjelpen før de går på shopping rett uttafor døra. Beklager, men slik er det bare, og jeg fikk det godt bekreftet når jeg en gang i min tid gikk på privatskole.



Anonymous poster hash: e0fbd...59f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bytter ut en blå olabukse med en beige, og en blå genser med en rød, og antrekket er radikalt forandret? Nei, det er tull ;)

Hva skulle du ellers byttet det med? Et skjørt og en sports BH? Er du gutt, går du sannsynligvis i bukse og genser, men hvilke bukser og hvilke gensere er det som utgjør forskjellen. Fashonistaen har helt rett i det hun sier.

Anonymous poster hash: 4825c...4dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Problemet folk og damer har med den stilen, tror jeg, er at den ser så overdreven og teit ut. Mulig den "funker" om du er god for 500 millioner dollars og bor i L.A og kjører lambo. Men om du heter Ole, bor på Holmenkollen, går på ski om vinteren, bor i hus til 10 mill og kjører Jag, så blir det bare for ..patetisk? med en sånn stil?

Det finnes fin stil og klassisk stil. Men for meg blir den stilen du portretterer der bare parodisk egentlig. Du ser ut som en klisje og en parodi på en kakse. Damer liker en stil som er klassisk MEN tøff og litt sportslig.

Jeg kler meg i blandt i jordfarger..f,eks en brun klassisk bukse og lyseblå skjorte. Ingenting annet, annet enn en tøff klokke. Da apellerer man til flere mennesker. Ingen som har noe spesielt i mot brune bukser og lyseblå skjorte. Man ser fin ut, og man føler seg vel.

Og gå rundt i rosa skjorts, tweed, gucci veske og gule sneakers eller hva faen som er hippt og "klassisk" i dag..nææ. Som du ser, så har folk for mange asossiasjoner til en slik stil.

Og frankly..det ser harry, utdatert og lite mannlig ut. ;)

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg synes de klærne på menn blir for feminine. Føler at slike menn i slike klær er livredd for å bli litt skitten, ikke kan skifte dekk på bilen osv. :fnise:

Jeg liker bedre en laidback og noe mer manndig stil på menn. Som dette:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/02/11/article-1355937-0D226E4A000005DC-652_468x508.jpg

Bilde endret til link pga kopirett,

ninuska_, mod

LOL

Ser jo ut som en fjortis som har styla seg for vodkafest hos "Larse" på LAN-party :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FuturePrimitive

Hvis du ikke ser selvmotsigelsen i det utsagnet er det kanskje for sent å påpeke det.

For øvrig kan du ta deg en tur tilbake fra jordet du har vandret ut på når du og andre snakker om at jeg har inntatt en offerrolle. Hvis noe er overtydelig i denne debatten så er det at mitt poeng om at preppy-stilen har et tusentalls fordommer knyttet til seg er reell. Haha, det er jo helt fantastisk egentlig. Sjelden har et poeng vært så tydelig.

"Jeg tiltrekkes ikke av preppystilen fordi alle er klyser". Hallo? Fordommer?

"Jeg syns klærne er stygge fordi menneskenetypene inni er klyser". Hallo? Fordommer?

Det er rett og slett ikke mulig at alle menn i en fargerik poloskjorte og seilsko er et rasshøl. Det er ikke mulig. Det blir nøyaktig like dumt som å si at alle hipstere er arrogante og sosialister. Riktignok stemmer det titt og stadig, men en kan da vitterlig ikke generalisere slik over klesstil alene.

I tillegg er det jo ikke så utenkelig at man skaper en selvoppfyllende profeti. Når man har åpenbare fordommer mot alle som går kledd på en viss måte, og møter alle du treffer slik med skulende blikk og sur tone skaper man jo nøyaktig det man predikerer at man vil treffe på: En kjip og arrogant type. Hva forventer man liksom?

Også sutrer du veldig mye. I kombinasjon med faggy-stilen, så blir det bare usjarmerende for kvennfolk ;)

Sier du virkelig "hallo"?

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Broren min som har bikka 20 for noen år siden holder seg langt vekke fra den stilen. Jeg snakket med ham om det en gang. Han synes ikke det er fint. Så har han også en utdannelse der de har en viss uniform på jobben. I hans fritid bruker han eksplisitt kun joggeklær egentlig. (Bortsett fra når han skal på fest kanskje. Men han kjører ikke den stilen du nevner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så intenst opptatt av offerrollen at du må vri faktiske opplevelser over til antakelser om fremtiden er det lite håp for deg, antar jeg. Da ender du bare opp som enda en preppy-fyr som gir dårlige assosiasjoner.

Dette er jo akkurat hva jeg har ment i utgangspunktet. Det er interessant at jeg får samtlige antakelser bekreftet. Når jeg skriver at vi møter fordommer, svarer du med at jeg ikler meg offerrollen. Denne diskusjonen har snudd til å handle mer om meg enn om temaet, og dét syns jeg er bortkastet tid.

Nytter ikke å klaske seg i panna når vi alle vet at du er tom for argumenter.....

Anonymous poster hash: aadaf...e00

Jeg mangler aldri argumenter ;) Bare fordi du ikke er enig i hva jeg skriver betyr ikke at jeg mangler ting å skrive. Det er en vesentlig forskjell. Jeg registrerer dog hersketeknikken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...