Gå til innhold

Førstegangs gravid


fiat500

Anbefalte innlegg

Jeg er nå uke 31. 9 uker igjen. Det har gått fort. Men nå begynner jeg også å få litt plager som jeg har vært så heldig og vært forskånet med lenge.

De siste dagene har leggene mine blitt ganske hovne i løpet av dagen. Prøver å hvile beina og ha de høyt, men føler ikke det hjelper. Det maurer liksom i de.. Kribler. Og forstyrrer nattesøvnen.

Mistenker derfor at noen av kiloene jeg har gått opp nå er pga ekstra vann i kroppen.

Ellers er halsbrann et problem og generell urolighet når jeg skal sove. Våkner gjerne 5-6 ganger i løpet av ei natt.

Fordelen min er at formen ofte er god og da trener jeg. Siden våren har kommet er det ypperlig å gå små toppturer. Får opp pulsen godt da :)

Skal til jordmor for kontroll på tirsdag.. Håper alt står bra til. I forhold til hovne ben blir man litt paranoid av å lese om svangerskapsforgiftning.

Men vil tro det er flere symptomer som skal til da.

Har jobbet i helga også.. 7 dager i strekk og har 3 til før fri.

Merker at det er tungt og stressende. Kan fort bli slapp og litt ør om jeg gjør for mye på kort tid.

Hvordan går det med dere andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det fint, men den siste måneden er hard ;) jeg er veldig trøtt og syns det er kjedelig å gå å vente... I tilegg er jeg ekstra redd nå i slutten for at noe skal gå galt.. Jeg anbefaler deg støttestrømper mot vann i kroppen, og lovehearts mot halsbrann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 29 uker! Tiden har gått sinnsykt fort frem til nå. Har ikke noe plager, men er trøttere enn ellers og kroppen krever mer søvn.

Lille Alien har det bra og vokser perfekt innenfor vekstkurven sin ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Jeg syns at tiden går veldig fort. Jeg er halvveis i uke 32 nå. Jordmor vil at jeg skal trappe ned på jobb når hun hører meg beskrive arbeidshverdagene. I tillegg plages jeg meg hovne bein.. Det rare er at det er leggene og knærne som hovner mest opp.

Plutselig går jeg opp litt i vekt, så går jeg ned. Så vann i kroppen er et mysterium og et helt klart tegn på at man ikke skal henge seg veldig opp i vekta mot slutten.

Har hatt helt fint blodtrykk hele veien, men i dag var det litt høyere enn vanlig. Så jordmor ville jeg skulle sjekke det igjen over helga.

Ellers holder jeg meg fortsatt i mye bevegelse, men har vært dårlig på styrketrening de siste ukene. Tvinger inn litt armøvelser hjemme med jevne mellomrom da. Det er jo bedre enn ingenting.

Merker ellers at det begynner å bli tungt. Så det er nok ikke så dumt å trappe litt ned på jobb. Er en måned til jeg skal ut i permisjon, men er slitsomt å ikke henge med i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var termindagen straks over for mitt vedkommende. Har litt blanda følelser og synes det er veldig skummelt at det uansett ikke er mange dagene til jeg får møte mageboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skummelt med terminen selv. Enda jeg fortsatt har noen uker på meg.

Jeg og mannen var på et slikt fødselsforberedende kurs i går. Det var egentlig ganske nyttig, selv om mye av det som ble sagt var åpenbart.

Greit å få det litt inn med teskje på et vis.

Vet ikke om jeg er veldig mye roligere, men føler i alle fall at jeg vet litt mer om de forskjellige fasene.

Utover det tror jeg en bare må la det som skjer akkurat slik det skjer. Ikke planlegge eller overanalysere en hel masse på forhånd.

Det er klart det blir tøft, og klart det blir en påkjenning. Men tenk så stolt vi er i det øyeblikket det hele er over, og vi innser hva vi har prestert!

Tipper den følelsen er ganske god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er straks ferdig med uke 26 her.

Føler meg frisk og rask (ok, litt tregere og tyngre enn vanlig er jeg jo...) og er egentlig kjempe fornøyd med formen hittil. :)

Skal på ny kontroll hos jordmor i morgen og er spent på bla. symfysemål. Har allerede fått kjempestor mage (flere som har kommentert at den er stor og at jeg vil få en stor baby! :sjokkert::sukk: )

Ellers merker jeg at det blir mer og mer slitsomt å jobbe, bæring er tungt og trapper er plutselig blitt mye lengre og brattere, for ikke å snakke om gulvet, det er plutselig bare lengre og lengre ned dit! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers merker jeg at det blir mer og mer slitsomt å jobbe, bæring er tungt og trapper er plutselig blitt mye lengre og brattere, for ikke å snakke om gulvet, det er plutselig bare lengre og lengre ned dit! :fnise:

Jeg pleier å tenke om det er noe mer jeg skal plukke opp mens jeg står bøyd.. Så slipper jeg to ganger, haha..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, straks 37 uker på vei, fartet jeg byen rundt for å handle inn siste babyutstyr. Det straffet seg da jeg fartet ut igjen på butikken selv om jeg var sliten, og samboer måtte bære meg og kynnerne hjem :ler: trodde helt sikkert at det var rier og ventet på at vannet skulle gå, så vondt var det. Ta det med ro og lytt til kroppen før fødsel, jenter ;)

Anonymous poster hash: 750c4...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er straks ferdig med uke 26 her.

Føler meg frisk og rask (ok, litt tregere og tyngre enn vanlig er jeg jo...) og er egentlig kjempe fornøyd med formen hittil. :)

Skal på ny kontroll hos jordmor i morgen og er spent på bla. symfysemål. Har allerede fått kjempestor mage (flere som har kommentert at den er stor og at jeg vil få en stor baby! :sjokkert::sukk: )

Ellers merker jeg at det blir mer og mer slitsomt å jobbe, bæring er tungt og trapper er plutselig blitt mye lengre og brattere, for ikke å snakke om gulvet, det er plutselig bare lengre og lengre ned dit! :fnise:

Du kan trøste deg med at stor mage ikke nødvendigvis betyr stor baby :) Jeg har bitteliten mage, men UL-kontrollene viser at jeg har en over gjennomstnittlig stor baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bikket 37 uker, og først nå går det opp for meg at jeg skal føde dette barnet også! :sjokkert: Jeg var heldigvis på fødselsforberedende kurs i går, og der ble jeg ganske beroliget. Kunnskap er makt som man sier, og jeg blir ihvertfall beroliget av å få informasjon om prosessene i fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært 17/18 og gravid? Hva sa foreldrene dine og hvordan fortalte du det?

Er i den båten selv skjønner dere.. :)

Anonymous poster hash: abf28...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :)

Jeg er 8+4 uker på vei med mitt første og mannens tredje barn :) Han har tvillingjenter på 18 år fra før.

Mye kvalm og sliten, så gleder meg til det verste er over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 dager over termin og her skjer det absolutt ingenting. Fødselen føles ikke noe nærmere nå enn den gjorde for flere måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag til termin og jeg føler det likt som Nori... Tror aldri at denne babyen kommer til å komme ut av seg selv. Det er så uvirkelig. Kjennes nok litt ekstra slik for førstegangsfødende :) samtidig er jeg blitt så vandt med å være gravid, den hverdagen føles "trygg".. Hverdagen med en baby virker litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 knalle streker på testen nå etter at mensen er 5 dager på overtid - livredd :/ kjæresten kommer snart hjem for å spise lunsj, aner ikke hva jeg skal si..... Han vet mensen var forsinket og jeg snakket i går kveld om å ta en test. Men nå ble jeg livredd når det faktisk er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 knalle streker på testen nå etter at mensen er 5 dager på overtid - livredd :/ kjæresten kommer snart hjem for å spise lunsj, aner ikke hva jeg skal si..... Han vet mensen var forsinket og jeg snakket i går kveld om å ta en test. Men nå ble jeg livredd når det faktisk er sånn...

Skjønner godt at det er skremmende. Jeg har fortsatt perioder hvor panikken tar meg litt. Men nå er jeg 33+2 og begynner stadig å glede meg mer til å hilse på krabaten der inne.

Ha uansett i bakhodet at absolutt alle tanker og reaksjoner er helt normale.

At man ikke kjenner umiddelbar glede med en gang f.eks er vel så normalt som at man feller noen resselstårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 knalle streker på testen nå etter at mensen er 5 dager på overtid - livredd :/ kjæresten kommer snart hjem for å spise lunsj, aner ikke hva jeg skal si..... Han vet mensen var forsinket og jeg snakket i går kveld om å ta en test. Men nå ble jeg livredd når det faktisk er sånn...

Gratulerer så mye!! :) selv om du har håpet på dette lenge (eller om det kom veldig uventet) så er det normalt å få en annerledes reaksjon enn planlagt. Det tar tid før det synker inn.. Det tok lang tid for meg før jeg gledet meg over graviditeten. Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks 25 uker nå, og kjenner meg fremdeles ikke noe gravid. Kjenner at baby sparker og styrer der inne, og har fått ganske stor mage (synes jeg), men trodde jeg skulle føle meg litt annerledes.. Bittelitt tungt å bøye seg helt ned/"brette seg sammen", men ellers er det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straks 25 uker nå, og kjenner meg fremdeles ikke noe gravid. Kjenner at baby sparker og styrer der inne, og har fått ganske stor mage (synes jeg), men trodde jeg skulle føle meg litt annerledes.. Bittelitt tungt å bøye seg helt ned/"brette seg sammen", men ellers er det ingen forskjell.

2 trimester er jo konge med lite symtomer og lett mage, nyt det :)

Anonymous poster hash: 750c4...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...