Gå til innhold

Førstegangs gravid


fiat500

Anbefalte innlegg

Hei, hei. Pga P-pillebruk har jeg hatt falske menstrasjoner og nå er jeg 15 uker på vei, uten å ha ant en ting! Skulle ta en vanlig blodprøve hos legen pga jeg reagerte på at jeg var litt slapp for tiden, og da var jeg visst gravid- og ganske langt på vei! Jeg går siste året vgs, og har egentlig tenkt å begynne rett på lærerstudie. Nå må jeg ta 1 års "permisjon/friår", og deretter flytte til Trondheim, Oslo eller Drammen (kun disse stedene som er aktuelt for meg). Har sett på nettstudier, men det er ikke noe for meg.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal legge opp kjøret? Er alene mamma, da denne graviditeten oppsto ved tilfeldig sex med en kompis på fest (JEG VET, big shame on me, men jeg skulle da ikke bli gravid).

Hva syns dere om studentbarnehager osv? Off, det er så vanskelig å glede seg til noe som blir litt "tvingt" på meg :( Er så ekkelt å fortelle det til folk, å høre hvor glade de blir i forhold til hvordan jeg føler meg. Håper det kommer seg snart, får så sykt dårlig samvittighet ovenfor lille i magen min.

Anonymous poster hash: c4bc5...589

Mange jeg studerte sammen med hadde barn og flere av de var alene. Vet de hadde god erfaring med studentbarnehagen. De hadde også førsteplass i køen til studentleilighetene.

Gleden over baby og svangerskap kommer nok etterhvert. Nå har du nok mer enn nok med å venne deg til tanken og prøve å få det til å gå praktisk. Vi prøvde på å bli gravide, men har allikevel hatt perioder hvor jeg ikke gleder meg like mye. Det er en stor forandring og det er mye tanker inne i bildet. Får du god støtte fra familie og venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange jeg studerte sammen med hadde barn og flere av de var alene. Vet de hadde god erfaring med studentbarnehagen. De hadde også førsteplass i køen til studentleilighetene.

Gleden over baby og svangerskap kommer nok etterhvert. Nå har du nok mer enn nok med å venne deg til tanken og prøve å få det til å gå praktisk. Vi prøvde på å bli gravide, men har allikevel hatt perioder hvor jeg ikke gleder meg like mye. Det er en stor forandring og det er mye tanker inne i bildet. Får du god støtte fra familie og venner?

Mamma er i ekstase over å bli bestemor, gleder seg veldig mye og sier vel egentlig at jeg skal få den støtten jeg trenger. Pappa er derimot litt mer negativ, men det er ikke noe jeg bryr meg særlig om siden jeg har ikke så altfor god kontakt med han. Venner er veldig positiv og gleder seg de også!

Det som bekymrer meg mest, er at jeg egentlig ikke ANER hva jeg trenger av alt slags utstyr og klær. Prøver å søke men blir jo bare forvirret av hele greia :vetikke: Hvordan er deres innkjøpsliste?

Anonymous poster hash: c4bc5...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er i ekstase over å bli bestemor, gleder seg veldig mye og sier vel egentlig at jeg skal få den støtten jeg trenger. Pappa er derimot litt mer negativ, men det er ikke noe jeg bryr meg særlig om siden jeg har ikke så altfor god kontakt med han. Venner er veldig positiv og gleder seg de også!

Det som bekymrer meg mest, er at jeg egentlig ikke ANER hva jeg trenger av alt slags utstyr og klær. Prøver å søke men blir jo bare forvirret av hele greia :vetikke: Hvordan er deres innkjøpsliste?

Anonymous poster hash: c4bc5...589

Jeg kan poste min her litt senere:) nå er jo ikke min noe fasit, jeg såg litt over alt og satte sammen det jeg tror vi trenger/vil ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg akkurat gått inn i uke 25, tiden fyker nå. Nesten alt er handlet inn og klart. Kjenner prinsens bevegelser og spark mer og mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28+2, tiden går så fort! Formen er knall og det er full fart i magen ☺️ Begynner å kjenne på at tålmodigheten blir dårligere, vil treffe barnet mitt nååå❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

15+2 i dag :gullengel:

Formen er kjempefin utenom at jeg sliter litt med ryggen. Ellers så er jeg tilbake til at jeg kun trenger 6-7 timer søvn, jogger hver morgen før jobb og i helgene, ingen kvalme og normal appetitt :bolledeig:

Rart at jeg er halvveis om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+1 i dag! Trenger masse søvn, blitt litt vond i ryggen og bekkenet, men det er overkommelig :) Hadde en periode fra uke 20-24 hvor jeg var VELDIG fin i formen, så det er litt nederlag å ikke være i topp form lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+2 og det går i det samme..:) sliter med å få i meg mat, men lille ser heldigvis ut til å vokse som han skal:) er også blitt veldig trøtt igjen! Sover til 12 og må så ha en hvil på ettermiddagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg i kjempeform om dagen. I alle fall delvis. Bortsett fra intens hodepine fra tid til annen. Ofte våkner jeg på natten av at det er vondt, og da kan det vare utover dagen. Tips til at dette skal bli bedre?

Er det grunn til å tro at formen holder seg bra hele veien?

Hører jo om mange som tenker at de skal jobbe helt til de må ut i permisjon, men når de har igjen et par måneder før fødsel er det flere som må kaste inn håndkleet.

Mannen min er redd for at jeg sliter meg ut, men det er da vel normalt å kunne jobbe som vanlig? Så lenge man ikke har mange plager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg i kjempeform om dagen. I alle fall delvis. Bortsett fra intens hodepine fra tid til annen. Ofte våkner jeg på natten av at det er vondt, og da kan det vare utover dagen. Tips til at dette skal bli bedre?

Er det grunn til å tro at formen holder seg bra hele veien?

Hører jo om mange som tenker at de skal jobbe helt til de må ut i permisjon, men når de har igjen et par måneder før fødsel er det flere som må kaste inn håndkleet.

Mannen min er redd for at jeg sliter meg ut, men det er da vel normalt å kunne jobbe som vanlig? Så lenge man ikke har mange plager..

Jeg pleier å ligge med en "gele-maske" over øyene når jeg har veldig vondt i hodet, det pleier å lindre litt :) formen er jo veldig individuell, kroppslige plager som vondt i rygg/bekken er visst ikke vanlig å få før etter uke 20 så dette kan jo komme.

Jeg vil tro de fleste klarer å jobbe til permisjon (så lenge formen er fin), det som er viktig er å heller be om å få tilretteleggelse før det er for sent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Jeg er over de magiske 12 og hørte hjertelyden senest på torsdag ❤️ Endelig er all kvalme bort og jeg har overskudd og energi igjen. Er i super form og jogger hver dag.

Åh, hørtes herlig ut☺️ Gleder meg til mine 12 uker og forhåpentligvis bedre form ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsgravid, 6+5 i dag :)

Planlagt, og har bestilt tidlig UL i uke 9 og 11 :P

Uke 9 fordi jeg er litt nervøs om det er liv(ingen grunn til å tenke slik), og uke 11 for å sjekke nakkefold osv. Jeg gleder meg veldig, og kjære holder litt tilbake siden det er tidlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg i kjempeform om dagen. I alle fall delvis. Bortsett fra intens hodepine fra tid til annen. Ofte våkner jeg på natten av at det er vondt, og da kan det vare utover dagen. Tips til at dette skal bli bedre?

Er det grunn til å tro at formen holder seg bra hele veien?

Hører jo om mange som tenker at de skal jobbe helt til de må ut i permisjon, men når de har igjen et par måneder før fødsel er det flere som må kaste inn håndkleet.

Mannen min er redd for at jeg sliter meg ut, men det er da vel normalt å kunne jobbe som vanlig? Så lenge man ikke har mange plager..

Jeg var en av de som trodde hun skulle holde ut til permisjonstart. Har bare to uker igjen men er 50 % sykemeldt for tiden. Mannen min synes også at jeg presser meg for mye. Og jeg jobber "bare" på kontor men har en virkelig stressende jobb. Jeg har slitt mye med kynnere , nedpress og altfor dårlig energi som har blitt verre og verre for hver uke som går. Jeg håper jeg holder ut til siste uken på jobb Men vi får se om det er mulig. Er 35 +0 i dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hørtes herlig ut☺️ Gleder meg til mine 12 uker og forhåpentligvis bedre form ☺️

Ja, nå er det ufattelig deilig iallfall. Føler jeg har vært heldig som kun hadde kvalme første trimester. Nå er jeg i superform og kan virkelig bare kose meg og nyte svangerskapet :)

God bedring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 27 uker nå. Ekstremt trøtt for tiden og tiltaksløs og fortsatt problemer med kvalme. Jeg skulle ønske jeg kunne jobbe for jeg blir sprø av å gå hjemme. Jeg håper på å få jobbe igjen når sykemeldingen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært en dag borte fra jobb enda, og er veldig glad for det. Tiden går så fort! Nå er det bare 11 uker igjen😱 håper formen holder seg slik, dagene går som en lek ☺️ Jordmor mente ut i fra hjerteslagene at det var gutt, men det er jo selvsagt ikke sikkert ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører jo om mange som tenker at de skal jobbe helt til de må ut i permisjon, men når de har igjen et par måneder før fødsel er det flere som må kaste inn håndkleet.

Mannen min er redd for at jeg sliter meg ut, men det er da vel normalt å kunne jobbe som vanlig? Så lenge man ikke har mange plager..

Jeg jobber 50%. Har en jobb med mye ståing og gåing, så legen mente det er bedre å jobbe halve dager for da er det større sjanse for at jeg klarer å holde meg i jobb til permisjonsstart enn hvis jeg jobber 100%.

Anonymous poster hash: 67502...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangsgravid, ikke heeelt planlagt, men tror det skal gå fint. Vet ikke hvor langt jeg er på vei, men tror ca. 10 uker. Skal bestille tidlig UL snart, så vi kanskje finner ut av det. :)

Siden omtrent uke 6 har jeg sovet 16 timer i døgnet, vært så kvalm at jeg nesten har hoppet ned fra verandaen (haha, ja), blødd i munnen hver gang jeg pusser tenner, blødd neseblod nesten hver dag, vært 100% sykemeldt, kravlet mellom senga og sofaen med en boks Afipran i hånda. Nå begynner ting endelig å bli litt lettere, jeg er ikke så trøtt og sliten lengre, men jeg er fremdeles veldig kvalm. Gleder meg så grusomt til kvalmen forsvinner!

Edit; glemte jeg å nevne at midjemålet mitt har økt med jævla 12 cm? Ser allerede ut som at jeg er fem måneder på vei - minst!

Endret av FantasDick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...