Gå til innhold

Førstegangs gravid


fiat500

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes ikke det var nie spesielt eller rart formulert jeg. OUL er en medisinsk undersøkelse og hvilket kjønn det er har ikke noe betydning for helsen til den lille. Virker som mange tror at den undersøkelsen er for å sjekje kjønnet, så skjønner godt at de informerer om at det ikke er det i inkallelsen.

Hadde selv blitt litt usikker om resten av sjekken var gjort nøye om jordmoren hadde brukt nesten hele timen (20 av 30 min) på å lete etter kjønnet, viktigere å vite at alt er bra med den lilke synes jeg. Så får en heller bestille seg en privat senere om man ikke får vite det på OUL.

Anonymous poster hash: 3944c...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var nie spesielt eller rart formulert jeg. OUL er en medisinsk undersøkelse og hvilket kjønn det er har ikke noe betydning for helsen til den lille. Virker som mange tror at den undersøkelsen er for å sjekje kjønnet, så skjønner godt at de informerer om at det ikke er det i inkallelsen.

Hadde selv blitt litt usikker om resten av sjekken var gjort nøye om jordmoren hadde brukt nesten hele timen (20 av 30 min) på å lete etter kjønnet, viktigere å vite at alt er bra med den lilke synes jeg. Så får en heller bestille seg en privat senere om man ikke får vite det på OUL.

Anonymous poster hash: 3944c...133

Regner med det var mitt innlegg du siktet til med at 20 av 30 minutter ble brukt for å forsøke å finne kjønn. Virker som det ikke kom tydelig frem i innlegget mitt, da, men hun fikk sjekket både nyrer, blære, hjerne, hjerte, ryggrad, hovedpulsåre osv før dette, og i tillegg tok hun alle mål (mage, hode, lårbein etc.) før dette. Selvfølgelig er det viktigste å sjekke om alt annet er i orden, men det må da jammen være lov å være nysgjerrig på hvilket kjønn man venter også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer er det flere førstegangs som har 19 dager forskjell på mens termin og egene beregninger? I følge mens termin er jeg 15+3 mens egene beregninger er 12+6. Hadde en ul midt i mellom mens og det jeg regner som unnfangelsen og venter nå på oul over nyttår, men vil jo da ikke være mer enn 15 uker ca. Andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det var mitt innlegg du siktet til med at 20 av 30 minutter ble brukt for å forsøke å finne kjønn. Virker som det ikke kom tydelig frem i innlegget mitt, da, men hun fikk sjekket både nyrer, blære, hjerne, hjerte, ryggrad, hovedpulsåre osv før dette, og i tillegg tok hun alle mål (mage, hode, lårbein etc.) før dette. Selvfølgelig er det viktigste å sjekke om alt annet er i orden, men det må da jammen være lov å være nysgjerrig på hvilket kjønn man venter også :)

Det er bra hun sjekket alt. :)

Sa heller ikke at det ikke var lov å være nysgjerrig på kjønnet, det var vi selv det, det jeg "reagerte" på var hvordan folk reagerte på det at det var informert i skrivet om at de ikke sjekker etter kjønn. For det er EN medisinsk undersøkelse selvom vi er nysgjerrige på kjønnet. Og har hørt både her, andre steder og blant venninner at de mer eller mindre tror den undersøkelsen er for å sjekke kjønnet.

Anonymous poster hash: 3944c...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer er det flere førstegangs som har 19 dager forskjell på mens termin og egene beregninger? I følge mens termin er jeg 15+3 mens egene beregninger er 12+6. Hadde en ul midt i mellom mens og det jeg regner som unnfangelsen og venter nå på oul over nyttår, men vil jo da ikke være mer enn 15 uker ca. Andre som har opplevd dette?

Hva mener du med egne beregninger? Altså at du vet når du hadde el?

Anonymous poster hash: 11c7e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra hun sjekket alt. :)

Sa heller ikke at det ikke var lov å være nysgjerrig på kjønnet, det var vi selv det, det jeg "reagerte" på var hvordan folk reagerte på det at det var informert i skrivet om at de ikke sjekker etter kjønn. For det er EN medisinsk undersøkelse selvom vi er nysgjerrige på kjønnet. Og har hørt både her, andre steder og blant venninner at de mer eller mindre tror den undersøkelsen er for å sjekke kjønnet.

Anonymous poster hash: 3944c...133

Ok, da skjønner jeg litt bedre :) Grunnen til at jeg reagerte på det, hvertfall, var jo at det var så "strengt" i formuleringa, at det hørtes ut som at "vi sier det ikke selv om vi ser det" :dry: Det er dumt hvis mange tror det nærmest kun er for å sjekke kjønn, det er jo en bonus hvis man får se det, ikke hovedpoenget :)

Kan jo nevne at for min del så var det viktigere enn jeg trodde å finne ut kjønnet. Tidlig i svangerskapet hadde jeg ikke tenkt til å vite det før fødsel, men jeg følte at jeg ikke kunne "relatere" ordentlig til babyen i magen når jeg ikke visste hva det var, om du forstår hva jeg mener? :P Hadde lite glede av å gå og titte på babyklær og sånt, for jeg ville gjerne kunne kle hun/han i litt kjønnsrettede klær, selv om det er mye fint i kjønnsnøytralt også :) (Snakker da ikke om kjole til nyfødt f. eks, men å kunne kjøpe noen rosa bodyer for eksempel :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med egne beregninger? Altså at du vet når du hadde el?

Anonymous poster hash: 11c7e...2a5

Anntar EL var da. Siden ved den ul mellom mens og EL viste fine hinner i livmor og blodprøven var negativ på EL den dagen. Hadde syklus vært stabil hadde jeg EL 5 dager før den ul og vi traff ellers hadde jeg EL 11 dager etter. Blir helt tussete av dette. Har hatt to tidlige ul også da jeg og gyn var litt uenige. Men siste viste ca 9 uker og det vil si ca 12-13 nå. Men oul er jo bestilt i forhold til menstermin. Vil jeg da måtte komme tilbake for ny i uke 18-20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anntar EL var da. Siden ved den ul mellom mens og EL viste fine hinner i livmor og blodprøven var negativ på EL den dagen. Hadde syklus vært stabil hadde jeg EL 5 dager før den ul og vi traff ellers hadde jeg EL 11 dager etter. Blir helt tussete av dette. Har hatt to tidlige ul også da jeg og gyn var litt uenige. Men siste viste ca 9 uker og det vil si ca 12-13 nå. Men oul er jo bestilt i forhold til menstermin. Vil jeg da måtte komme tilbake for ny i uke 18-20?

Kommer an på om de ser det de skal se eller ikke:)

Anonymous poster hash: 11c7e...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk... Ikke fordet. Ul er jo nesten det koseligste av kontrollene. Synes jeg da😌 bare tenker at det kanskje er litt tidlig til at de får sett alt de vil se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20+6 nå, og det vises allerede godt utenpå når babyen sparker ☺️ Tenker på navn for tiden, men det er jammen ikke lett å finne noen som føles rett! Gleder meg også til å begynne å handle inn utstyr og klær over nyttår☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mensmurringer og litt lite energi her hos meg...fikk aldri kvalmen :) men har lest at den som regel kommer rundt uke 7

Samme her, har mye stikninger nederst i magen som kommer helt uten forvarsel. Ekkelt..Har ikke merket noe kvalme enda, bare litt uggen i hele kroppen innimellom. Ja, også hodepine, herregud for en hodepine :-/ ante ikke at det kom også. Nå er jeg bare knappe 6 uker da, og forbereder for harde livet på kvalmen..kornmo kjeks ftw ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet meg til 10+3 og har i grunn tenkt hele veien at det skal gå bra. Så jeg fortsetter den tanken.

Jeg kjenner ikke så mange symptomer lenger. Ifht energinivå, så tror jeg egentlig jeg bare har blitt vant til å være litt slapp til tider.

De siste dagene har jeg kjent ent del murringer igjen, sånn av og på. Og tolker det dithen at det er livmor som strekker seg. Så jeg tar i grunn alt som et godt tegn :)

Har fått time hos jordmor 15. januar for andre kontroll..

Og som legen sa til meg når jeg var der.. Hun tror nok jeg skal forberede meg på at det kommer en baby i juli, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanlig å få en liten mage(kul nederst under navlen) i uke 12? Er 160 og har veldig kort overkropp og veier 50 kg

Anonymous poster hash: 5818a...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å få en liten mage(kul nederst under navlen) i uke 12? Er 160 og har veldig kort overkropp og veier 50 kg

Anonymous poster hash: 5818a...ad2

Det er omtrent da livmora kommer opp av bekkenet, så det vil jeg tro er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...