Gå til innhold

Vi som skal ned før jul 2014


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lite nytt

Det er ikke noe alvorlig, men likevel slitsom med kronisk sykdom ja.

Vi snakker om hvordan jeg skal takle utfordringer uten å bruke mat...

Hvis du får noen gode tips, så del dem gjerne :)

Sliter med den biten selv og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe alvorlig, men likevel slitsom med kronisk sykdom ja.

Vi snakker om hvordan jeg skal takle utfordringer uten å bruke mat...

At det ikke er i kategorien "alvorlig", gjør det gjerne hakket mer slitsomt etter min erfaring, da hjelpen utenfra ofte er mindre intensiv. Har ikke erfaring med kronisk syke barn, men har erfaring med kronisk sykdom (både alvorlig og av mindre alvorlige), og føler virkelig med deg. :klem: Jeg håper du får noen gode råd fra ernæringsfysiologen, og stemmer i med Lite Nytt over; det hadde vært supert om du delte de du føler hjelper deg! Jeg strever mye med akkurat denne utfordringen selv, altså å unngå å bruke mat som "løsning" på problemer som ikke angår sult.

Har hjulpet meg sinnsykt mye å lese deres innlegg den siste uken, for det hjelper meg med å få litt nye perspektiv på ting jeg må bli oppmerksom på. Tusen takk! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det for det meste i skogturer og kortere joggeturer for tiden. Ryggen har vært vrang den siste uken og jeg tør ikke trene ordentlig styrke før den er bra. Men det er ikke noe problem, for jeg elsker å gå/jogge i skogen. Særlig i området hvor jeg bor for det er mye bratte stigninger så pulsen stiger fort.

Kostholdet går greit om dagen, men jeg sliter virkelig på kveldene. Føler at jeg har konstant sug etter søtt og salt, noe som er ganske så slitsomt. Jeg kan ikke ha noe liggende i skapene for da forsvinner det fort. Jeg prøver å dempe suget med te og klementiner, det hjelper i hvert fall noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

jippi!

Vekta var i dag 65,9 kg, og fettprosent endelig under 30% :D

Jeg var faktisk 66.6 i går, og kan ikke helt forstå at vekta skal vise så lite. Spiste som en gris i helga og trente styrke både på mandag og tirsdag, og TR skal komme i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får noen gode tips, så del dem gjerne :)

Sliter med den biten selv og

Det første er jo å ikke ha noe i hus :)

Lage middag av rene produkter (noe jeg også egentlig vet) og ikke lage mer enn jeg trenger. Blir det rester er det lett å spise for mye.

Fokusere på at min datters situasjon ikke blir uforandret selv om jeg trøste-spiser. Ergo - ikke trøstespise.

Gjøre noe jeg liker å gjøre om kvelden som ikke passer med spising. I mitt tilfelle brodering.

Jeg vet jo egentlig hva jeg skal gjøre. Det er bare så vanskelig å omprogramere hode :( Den "metoden" som fungerer for meg er noe jeg har funnet på selv. Jeg syns til tider det er fryktelig kjedelig og vanskelig å alltid prøve å spise fornuftig. Jeg tenker noen ganger at jeg skulle ønske jeg kunne spise hva jeg vil uten å bli tykk. Derfor har jeg begynt å planlegge en sprekk. I den forstand at jeg finner en dag innimellom (en dag hver tredje uke kanskje) som jeg bare spiser drittmat :flau: Jeg holder meg noenlunde innenfor kcalmessig, men altså bare dårlig mat. Det hjelper meg å holde meg mer på riktig vei ellers. Ingen god måte, men den funker noenlunde.

Målet nå er en vektnedgang på 300,400,500g i uka. Ikke akkurat så mye, men da slipper jeg å få er slag i trynet hver uke jeg skal rapportere. Og kanskje det er lettere å ikke gå på en "mange ukers sprekk" igjen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jippi!

Vekta var i dag 65,9 kg, og fettprosent endelig under 30% :D

Jeg var faktisk 66.6 i går, og kan ikke helt forstå at vekta skal vise så lite. Spiste som en gris i helga og trente styrke både på mandag og tirsdag, og TR skal komme i dag...

Gratulerer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jippi!

Vekta var i dag 65,9 kg, og fettprosent endelig under 30% :D

Jeg var faktisk 66.6 i går, og kan ikke helt forstå at vekta skal vise så lite. Spiste som en gris i helga og trente styrke både på mandag og tirsdag, og TR skal komme i dag...

Hvordan vet du fettprosenten?

Anonymous poster hash: a0b07...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Hvordan vet du fettprosenten?

Anonymous poster hash: a0b07...6a4

Den er nok ikke 100% rett, men har en vekt, FitBitAria som måler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Det første er jo å ikke ha noe i hus :)

Lage middag av rene produkter (noe jeg også egentlig vet) og ikke lage mer enn jeg trenger. Blir det rester er det lett å spise for mye.

Fokusere på at min datters situasjon ikke blir uforandret selv om jeg trøste-spiser. Ergo - ikke trøstespise.

Gjøre noe jeg liker å gjøre om kvelden som ikke passer med spising. I mitt tilfelle brodering.

Jeg vet jo egentlig hva jeg skal gjøre. Det er bare så vanskelig å omprogramere hode :( Den "metoden" som fungerer for meg er noe jeg har funnet på selv. Jeg syns til tider det er fryktelig kjedelig og vanskelig å alltid prøve å spise fornuftig. Jeg tenker noen ganger at jeg skulle ønske jeg kunne spise hva jeg vil uten å bli tykk. Derfor har jeg begynt å planlegge en sprekk. I den forstand at jeg finner en dag innimellom (en dag hver tredje uke kanskje) som jeg bare spiser drittmat :flau: Jeg holder meg noenlunde innenfor kcalmessig, men altså bare dårlig mat. Det hjelper meg å holde meg mer på riktig vei ellers. Ingen god måte, men den funker noenlunde.

Målet nå er en vektnedgang på 300,400,500g i uka. Ikke akkurat så mye, men da slipper jeg å få er slag i trynet hver uke jeg skal rapportere. Og kanskje det er lettere å ikke gå på en "mange ukers sprekk" igjen på denne måten.

Ja, det er det som er vanskelig. Å være så 'forbanna' fornuftig hele tiden er jo ikke gøy i det hele tatt.

jeg har i hvertfall masse ansvar både hjemme og på jobb, og da la fornuftige ta båten er ganske deilig.

3-4-500 g i uka burde være oppnåelig, og realistisk!

Selv har jeg ett snitt på 250 g i uka. Er ikke fornøyd med det, men totalt sett så går jeg i det minste ned. Litt ned er jo vestentlig bedre enn uendra eller opp!.

Jeg har troen på deg! Dette skal du klare :)

Tipsene dine over er jo greie å forholde seg til, og bruker dem en del allerede. Men å lage mat helt fra bunnen er ett forbedringspotensiale ;) SKal ha hjemmelaga seibiff i dag da, og har hatt hjemmelaga fiskegrateng på mandag.

kyllingvinger er vel temmelg rent?

Skal ha storinnkjøp av hyse snart, skal lage fiskeboller og fiskekaker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er vanskelig. Å være så 'forbanna' fornuftig hele tiden er jo ikke gøy i det hele tatt.

jeg har i hvertfall masse ansvar både hjemme og på jobb, og da la fornuftige ta båten er ganske deilig.

3-4-500 g i uka burde være oppnåelig, og realistisk!

Selv har jeg ett snitt på 250 g i uka. Er ikke fornøyd med det, men totalt sett så går jeg i det minste ned. Litt ned er jo vestentlig bedre enn uendra eller opp!.

Jeg har troen på deg! Dette skal du klare :)

Tipsene dine over er jo greie å forholde seg til, og bruker dem en del allerede. Men å lage mat helt fra bunnen er ett forbedringspotensiale ;) SKal ha hjemmelaga seibiff i dag da, og har hatt hjemmelaga fiskegrateng på mandag.

kyllingvinger er vel temmelg rent?

Skal ha storinnkjøp av hyse snart, skal lage fiskeboller og fiskekaker :D

Haha,forbanna fornuftig ja :) Det som er det verste. Tenk å ikke hige etter søt, salt og feit mat. Det hadde vært noe det!

Jeg har også stort ansvar på jobben og må til dels ta noen upopulære avgjørelser, samt ansvaret hjemme og det kan jeg også finne på å bruke som unnskyldning i matveien. Utrolig hvor mange unnskyldninger man kan finne på!

Fiskekaker og fiskeboller hørtes godt ut! Oppskrift? :)

Takk for at du har trua på meg :klemmer: Jeg har gått ned noe over tre kilo etter jeg begynte i tråden i slutte av september. Ikke stort, men nok til at jeg merker det på bukser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den taktikken, men problemet for meg er at jeg går opp 1 kg på denne dagen og så bruker jeg resten av uken på å bli kvitt den ene dagen.

Anonymous poster hash: 84ec7...124

Jeg har også litt problemer med denne taktikken. Jeg føler det å spise veldig mye en dag, trigger meg til å spise mer de påfølgende dagene.

Tviler på vektnedgang på fredag. Vekta har vært høyt og lavt hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette fast. 3000 noen dager, svært lite andre dager. Dette er grunnen (tror jeg) til at jeg gjør det så bra ift. vekten nå for tiden. Å spise, er min store trigger til overspising, så jeg spiser sjeldnere og lar være når jeg ikke egentlig er sulten eller trenger noe. Kontroversiell løsning på problemet, men jeg nevner det nå uansett - for meg er resultatene definitivt et tegn på at det kan fungere fint å "skeie ut" innimellom. Jeg tror kroppene våre er laget for å spare i såpass stor grad at vi IKKE trenger å slavisk spise etter klokken - gitt at dette passer dårlig for deg og din kropp. Om det å variere mengden såpass mye som jeg gjør fra dag til dag er ideelt eller ikke, er jeg derimot mer usikker på. For meg har det fungert mye bedre enn stresset med søtsug gjennom hele dagen, så jeg er fornøyd med hvordan kroppen min håndterer det, og føler at jeg har det bedre nå.

Jeg er litt bekymret for at om jeg går over i en slik taktikk, om jeg kan kalle det det, så kommer jeg til å bli redd for å spise.

Men bra det fungerer for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat hjem fra en skikkelig god treningsøkt etter opphold pga. luftveisinfeksjon og feber. Skikkelig deilig å kjenne på at jeg endelig var i god nok form både før, under og etter økten! Nesten så jeg burde få feber litt mer jevnlig bare for å sette ting i perspektiv. :fnise:

Jeg er litt bekymret for at om jeg går over i en slik taktikk, om jeg kan kalle det det, så kommer jeg til å bli redd for å spise.

Men bra det fungerer for deg :)

Da høres det ikke ut som om det er verdt å forsøke uregelmessig eting, for å si det sånn... Det under, svarer jo egentlig på spørsmålet om det jeg driver med hadde vært verdt et forsøk;

Jeg har også litt problemer med denne taktikken. Jeg føler det å spise veldig mye en dag, trigger meg til å spise mer de påfølgende dagene.

Bare ved det, så tenker jeg at du neppe ville opplevd noe positivt ved å spise så uregelmessig som jeg gjør nå. For min del, er det jo egentlig en nødløsning i mangelen på noe annet som funker, så jeg er helt ærlig bare lettet over at jeg har noe som lar seg gjennomføre greit - etter år med prøving og feiling. :daane:

Uansett kommer du sikkert til å finne noe som du kan trives med på sikt! :Nikke: Klarer du å holde deg noenlunde motivert mens du prøver å finne frem til et opplegg du kan leve komfortabelt med? Dét synes jeg kan være skikkelig vrient...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger også "Elanore-dietten" (:fnise:) hvor inntaket mitt kan variere fra veldig lite til ganske mye, men totalt sett blir kaloriene balansert i min favør.

Jeg er i en situasjon hvor jeg ikke kan lage mat selv, men må velge fra meny. Typ pub-mat med masse karbo og frityrstekte greier. Da er det lettere å ha noen dager i uka hvor jeg spiser veldig lite og bestiller kun grønnsaker til middag, samtidig som jeg har noen dager hvor jeg kan spise et "ordentlig" måltid (selv om jeg også da prøver å velge de sunnere alternativene på menyen).

Det blir som en slags variant av 5:2 dietten, hvor jeg har 2-3 dager i uka hvor jeg spiser ca 500 kcal, noen dager hvor jeg prøver å ligge i "vanlig" kaloriunderskudd og noen dager hvor jeg går langt over. Jeg syns det er lettere å være veldig streng et par dager i uka enn å være litt streng hver dag, så dette funker ganske fint for meg.

Det er vanskelig å telle kalorier når man ikke lager sin egen mat, men jeg har jo sånn noenlunde oversikt alikevel. Vekta går sakte nedover også. Dette er ikke en diett jeg vil ha resten av livet, men nå skal jeg ikke leve på pubmat resten av livet heller :P Midlertidlig løsning i en midlertidig situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September 2014

5. september, uke 36 (1): 77.8

12. september, uke 37 (2):78,3 (+0,5)

19. september, uke 38 (3): 77,5 kg (-0,3)

26. september, uke 39 (4): 77,4 kg (-0,4)

Oktober 2014

3. oktober, uke 40 (4): ---
10. oktober, uke 41 (5): 78,2 (+0,6)
17. oktober, uke 42 (6): 78,6 kg (+0,4)
24. oktober, uke 43 (7): 77,7 (-0,9 kg)
31. oktober, uke 44 (8): 76,9 kg (-0,8 kg)

November 2014

7. november, uke 45 (9): 77,1 kg (+0,2)

14. november, uke 46 (10): 77,1 (0)

21. november, uke 47 (11): bortreist

27. november, uke 48 (12): 75,4 kg (-1,7)

Nå var jeg bortreist forrige uke, og redd for å glemme det i morgen, så derfor rapporterer jeg i dag, og kan endelig si: JIPPI! Nå begynner GR å virke for meg!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippip

Startvekt fra tidligere: 126kg (sep 13)

Høyde: 174 cm

Startvekt for denne tråden: 102 (31.aug)

Mål før jul: 89 kg

September 2014

5. september, uke 36 (1): 101,2 (-0,8kg)

12. september, uke 37 (2): 99,6 kg (-1,6kg)

19. september, uke 38 (3): 99,3 kg (-0,3kg)

26. september, uke 39 (4): 100,8 kg (+1,5kg)

Oktober 2014

3. oktober, uke 40 (5): 97,9 kg (-2,9kg)

10. oktober, uke 41 (6): 97 kg (-0,9kg)

17. oktober, uke 42 (7): 96,9 kg (-0,1kg)

24. oktober, uke 43 (8): -- kg (-kg)

31. oktober, uke 44 (9): -- kg (-kg)

November 2014

7. november, uke 45 (10): 96,7 kg (-0,2kg)

13. november, uke 46 (11): 94,5 kg (-2,2kg)

21. november, uke 47 (12): 93,5 kg (-1kg)

28. november, uke 48 (13): 91,5 kg (-2kg)

Totalt ned 10,5 kg :)

Jeg må legge inn vekten i dag, for drar avgårde på langhelg nå straks. Jeg er utrolig fornøyd med nedgangen denne måneden (selv om den nok går litt opp til neste uke pga ferie). Målet om å være under 90kg før jul begynner å bli oppnåelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så flinke folk er med vektnedgang !

Fy søren for en "eye opener" det er å registrere maten og kcal nivået!! Det er enkelt å gå på en smell hvis man ikke er obs :sjokkert:

Endret av Japp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen tanker i det siste som jeg må lufte litt :-)

Jeg har gått ned 15 kilo(!) og er veldig fornøyd. Jeg hadde som mål å gå ned 2,5 kilo. Jeg var sikker på at det var det beste jeg kunne klare. Men jeg ble bitt av basillen og var veldig motivert etter sommerferien. Tankene mine er litt på hva skjer når jeg er ferdig. Tydeligvis kan jeg proppe i meg mat hele tiden uten å trene, også kan jeg slanke meg men hva med å holde vekten? Nå rører jeg ikke usunn mat og har god kontroll på slankingen, men på ett tidspunkt må jeg jo stoppe med slankingen. Da er jeg redd for at jeg går opp i vekt med en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen tanker i det siste som jeg må lufte litt :-)

Jeg har gått ned 15 kilo(!) og er veldig fornøyd. Jeg hadde som mål å gå ned 2,5 kilo. Jeg var sikker på at det var det beste jeg kunne klare. Men jeg ble bitt av basillen og var veldig motivert etter sommerferien. Tankene mine er litt på hva skjer når jeg er ferdig. Tydeligvis kan jeg proppe i meg mat hele tiden uten å trene, også kan jeg slanke meg men hva med å holde vekten? Nå rører jeg ikke usunn mat og har god kontroll på slankingen, men på ett tidspunkt må jeg jo stoppe med slankingen. Da er jeg redd for at jeg går opp i vekt med en gang...

Mange synes det er mye lettere å slanke seg enn å holde vekten, du er ikke alene der. Men det er ikke noe magisk med det å holde vekten (bortsett fra at det kan kjennes magisk ut å være normalvektig når man har slitt med for mye eller for lite lenge) - man må bare spise så mye som man bruker opp. Man må bare finne en middelvei mellom slanking og fri flyt. Man fyker ikke plutselig opp i vekt når man spiser til vedlikehold, men man kan ikke gå tilbake til kostholdet man ble overvektig av. Man trenger heller ikke ligge fullstendig unna godteri, men man kan ikke spise så mye som før (hvis man har vært overvektig) og tro at man ikke kan legge på seg igjen. En god strategi kan være å bruke samme metode for å holde vekten, som man har brukt for å gå ned i vekt, bare med forsiktig økt inntak av kalorier.

Edit: Du må rett og slett finne fram til en "ny normal", en måte å spise-leve-trene på som er balansert og som tar høyde for det som skjer i livet ditt.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt fra tidligere: 92,5Høyde: 164 cm

Startvekt for denne tråden: -89,9-Mål før jul: 76

September 2014

5. september, uke 36 (1): -87,7-

12. september, uke 37 (2): 87,1 kg (-kg)

19. september, uke 38 (3): 86,5 kg (-kg)

26. september, uke 39 (4): 84,4 kg (-kg)

Oktober 2014

3. oktober, uke 40 (5): 83,9kg (-kg)

10. oktober, uke 41 (6): 83,1 kg (-kg)

17. oktober, uke 42 (7): 82,1 kg (-kg)

24. oktober, uke 43 (8): 81,1 kg (-kg)

31. oktober, uke 44 (9): 79,9kg (-kg)

November 2014

7. november, uke 45 (10): 79, 3 kg (-kg)

14. november, uke 46 (11): 78,8 (-kg)

21. november, uke 47 (12): 77,6 kg (-kg)

28. november, uke 48 (13): 76,1kg (-kg)

Desember 20145. desember, uke 49 (14): -- kg (-kg)12. desember, uke 50 (15): -- kg (-kg)19. desember, uke 51 (16): -- kg (-kg)

Vektnedgang siden 19. August: 16.4 kg :-)

Fantastisk!!! Jeg er så glad og må bare gjenta at jeg aldri hadde klart dette hvis jeg ikke hadde måtte fortalt dere vekten min hver fredag. Eller jo jeg hadde klart det, men da måtte jeg betalt en del til Grete Roede ;-) mye kjekkere med dere, også kan jeg jo stille all slags rare spørsmål her.

Eneste er at jeg vurderer GR når jeg skal lære meg å holde vekten :-)

Endret av Behappy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...