Gå til innhold

Vi som skal ned før jul 2014

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tidsklemma

Startvekt fra tidligere: --

Høyde: 170 cm

Startvekt for denne tråden: 70,5 kg

Mål før jul: 65,9 kg

Ny målvekt før jul: 67,0 kg

Oktober 2014

20. oktober, uke 43 (0): 70,5 kg -startvekt-

24. oktober, uke 43 (1): 69,8 kg (-0,7 kg)

31. oktober, uke 44 (2): 69,7 kg (-0,1 kg)

November 2014

7. november, uke 45 (3): 69,4 kg (-0,3 kg)

14. november, uke 46 (4): 70,4 kg (+1,0 kg)

21. november, uke 47 (5): -- kg (-kg)

28. november, uke 48 (6): -- kg (-kg)

Desember 2014

5. desember, uke 49 (7): -- kg (-kg)

12. desember, uke 50 (8): -- kg (-kg)

19. desember, uke 51 (9): -- kg (-kg)

Må bare bite i det sure eplet og sette et nytt mål til jul. Skjønner ingenting av meg selv. I sommertråden gikk alt lett som en lek, mens nå finnes jeg ikke det spor motivert.... Føles som et lite nederlag, men i stedet for å hoppe av tråden helt, prøver jeg å gjøre det sånn:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym_roo

Høyde: 172 cm

Startvekt for denne tråden: 70,2
Mål før jul: 64,5 kg

September 2014
5. september, uke 36 (1): 70,2
12. september, uke 37 (2): 70,2 kg (-kg)
19. september, uke 38 (3): 69,4 kg (-0,8kg)
26. september, uke 39 (4): 69,6 kg (+0,2kg)

Oktober 2014
3. oktober, uke 40 (5): 70,2 kg (+0,6kg)
10. oktober, uke 41 (6): 69,4 kg (-0,8kg)
17. oktober, uke 42 (7): 68,8 kg (-0,6kg)
24. oktober, uke 43 (8): 68,6 kg (-0,2kg)
31. oktober, uke 44 (9): 68,6 kg (-0kg)

November 2014
7. november, uke 45 (10): 68,2 kg (-0,4kg)
14. november, uke 46 (11): 68,2 kg (-kg)
21. november, uke 47 (12): -- kg (-kg)
28. november, uke 48 (13): -- kg (-kg)

Desember 2014
5. desember, uke 49 (14): -- kg (-kg)
12. desember, uke 50 (15): -- kg (-kg)
19. desember, uke 51 (16): -- kg (-kg)

Når jeg veide meg på fredag viste vekta 67,2, altså 1 kg ned siden sist uke. Men jeg følte ikke det var helt reelt, så veide meg dagen etter igjen og da viste vekta samme tall som sist uke. Så tror jeg fører opp det tallet jeg. Ble en del snop og alkohol i helga, men også litt trening. Skikkelig skjerpings nå i uka før det blir ny helg med festligheter!

Anonymous poster hash: 5aea9...f3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Mål før jul: 65,9 kg

Ny målvekt før jul: 67,0 kg

Oktober 2014

20. oktober, uke 43 (0): 70,5 kg -startvekt-

24. oktober, uke 43 (1): 69,8 kg (-0,7 kg)

31. oktober, uke 44 (2): 69,7 kg (-0,1 kg)

November 2014

7. november, uke 45 (3): 69,4 kg (-0,3 kg)

14. november, uke 46 (4): 70,4 kg (+1,0 kg)

(...)

Må bare bite i det sure eplet og sette et nytt mål til jul. Skjønner ingenting av meg selv. I sommertråden gikk alt lett som en lek, mens nå finnes jeg ikke det spor motivert.... Føles som et lite nederlag, men i stedet for å hoppe av tråden helt, prøver jeg å gjøre det sånn:)

Vet du, det holder jeg med deg i. :Nikke: Det viktige er at du ikke gir opp og tenker at det aldri kommer til å gå, for da ender man altfor ofte opp med å trøstespise på seg kiloene som man jobbet beinhardt for å miste. Det er ikke noen mislykket greie sånn det ser ut nå, det tar bare litt lenger tid! Det sentrale er jo at du prøver å finne ut hvordan du kan nå målene dine på sikt, og det kan ta lenger tid enn selve vektnedgangen. Stå på! :duskedame:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Jeg synes det er utrolig tungt å gå ned nå! Jeg har så lite kcal å gå på, og da går det utrolig sakt nedover :(

Ved 1650 kcal holdes vekta konstant, sier seg selv at det fort gjør store utslag på min vekt om jeg skeier ut med noe en dag.

Må jeg holde meg på eller rett over 1200 kcal om dagen, eller kan jeg gå lavere?

Hos meg går det lite godt dersom jeg kan ta lillefingern, da sluker jeg gjerne handa og trenger dermed strengt regime!!

Ikke synes jeg at proteiner metter noe særlig heller :( Tips mottas med takk!!!

Pringla: jeg følger deg gjerne på myfitnesspal. La deg til, meg hvis du vil så kan du gi med avslag. Kaller meg det samme der som her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offensive Pie

Jeg synes det er utrolig tungt å gå ned nå! Jeg har så lite kcal å gå på, og da går det utrolig sakt nedover :(

Ved 1650 kcal holdes vekta konstant, sier seg selv at det fort gjør store utslag på min vekt om jeg skeier ut med noe en dag.

Må jeg holde meg på eller rett over 1200 kcal om dagen, eller kan jeg gå lavere?

Hos meg går det lite godt dersom jeg kan ta lillefingern, da sluker jeg gjerne handa og trenger dermed strengt regime!!

Pringla: jeg følger deg gjerne på myfitnesspal. La deg til, meg hvis du vil så kan du gi med avslag. Kaller meg det samme der som her :)

Jeg hadde tatt en prat med legen, om jeg var deg. Jeg har hørt flere steder at 1200 kcal/dagen er minimum, meg jeg har også hørt at det bare er en myte - det kan derfor være greit å sjekke det opp med noen som har en grad, i stedet for anonyme, velmenende (?) fremmede på internett.

Spiser du nok fett? Grønnsaker? Nøtter og yoghurt? Frukt? Fullkorn? Dette er matvarer som holder meg mett når jeg er i underskudd, som jeg trolig ikke hadde klart meg uten. Proteiner metter, for all del, men ikke uten å spises sammen med andre matvarer (for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd chia frø noen gang, lite nytt? Jeg syns de gir ganske god metthetsfølelse, og de er dessuten veldig sunne med sunt fett, proteiner og vitaminer. Det er ca 70 kalorier i en spiseskje, så de er ganske kaloritette sånn sett, men jeg pleier å la de ligge i melk i 10-15 minutter og da svulmer de opp og blir større, så porsjonen blir mer enn bare en spiseskje. Jeg bruker det i frokostblandingen min om morgenen, men det kan legges til i de fleste matretter. Frøene i seg selv smaker veldig lite så det er ganske ideelt som et lite tillegg for å fylle magen og senke sultenhetsfølelsen. Verdt et forsøk? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Jeg hadde tatt en prat med legen, om jeg var deg. Jeg har hørt flere steder at 1200 kcal/dagen er minimum, meg jeg har også hørt at det bare er en myte - det kan derfor være greit å sjekke det opp med noen som har en grad, i stedet for anonyme, velmenende (?) fremmede på internett.

Spiser du nok fett? Grønnsaker? Nøtter og yoghurt? Frukt? Fullkorn? Dette er matvarer som holder meg mett når jeg er i underskudd, som jeg trolig ikke hadde klart meg uten. Proteiner metter, for all del, men ikke uten å spises sammen med andre matvarer (for meg).

Hehe, legene sier like mye forskjellig som folk på nettet :P

Var hos legen i dag for noe jeg var hos en annen lege forrige uke ( turnus), og de mente vidt forskjellig...

Jeg kunne med fordel spist mere grønnsaker, er generelt dårlig på det. Er god på gulrøtter, brokkoli og mais og løk :D

Yoghurt, nøtter, fett får jeg i meg nok uten tvil!

Fullkorn også tyder det på, i hvertfall i følge avføringen min *thihi*

Jeg skal ha på mere pålegg på knekkebrødene mine, da øker jeg også proteininntaket. Jeg føler meg ikke nødvendigvis sulten, men jeg kan stappe i trynet selv om jeg er stappmett... :(

Hadde tidligere spiseforstyrrelser, så må passe litt på og... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Har du prøvd chia frø noen gang, lite nytt? Jeg syns de gir ganske god metthetsfølelse, og de er dessuten veldig sunne med sunt fett, proteiner og vitaminer. Det er ca 70 kalorier i en spiseskje, så de er ganske kaloritette sånn sett, men jeg pleier å la de ligge i melk i 10-15 minutter og da svulmer de opp og blir større, så porsjonen blir mer enn bare en spiseskje. Jeg bruker det i frokostblandingen min om morgenen, men det kan legges til i de fleste matretter. Frøene i seg selv smaker veldig lite så det er ganske ideelt som et lite tillegg for å fylle magen og senke sultenhetsfølelsen. Verdt et forsøk? :)

Nei, har ikke prøvd 'supermaten' du referer til. Men har lest om den, og funnet prisen.

Takk som byr. Linfrø gjør mye samme nytten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lite trening på meg denne uken. Jeg ødela noe ryggen på trening i går, og nå klarer jeg ikke å gå rett :frown: Jeg får bare være ekstra nøye med maten fremover. Null trening, mye stillesitting og trøstespising er en dårlig kombinasjon. Men jeg skal klare målet om å være under 90kg før jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry3:

Jeg satt å så på gamle bilder nå, fra jeg var slank. Det var faktisk ganske sterkt å se på... At jeg har ødelagt det er jo helt utrolig. Jeg har så lyst til å se slik ut igjen.

Jeg har aldri følt meg slank. Men da jeg så på disse gamle bildene så ser jeg jo det at jeg har vært ganske slank.

Veien dit føles så uendelig lang, en vei hvor 30 kilo må bort :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å så på gamle bilder nå, fra jeg var slank. Det var faktisk ganske sterkt å se på... At jeg har ødelagt det er jo helt utrolig. Jeg har så lyst til å se slik ut igjen.

Jeg har aldri følt meg slank. Men da jeg så på disse gamle bildene så ser jeg jo det at jeg har vært ganske slank.

Som jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har heller aldri følt meg slank, og blir sjokkert når jeg ser gamle bilder av meg selv og ser at jeg så helt annerledes ut enn hvordan jeg selv så meg.

30 kg skal bort her også, det virker som en lang og nesten umulig vei å gå.

Men dette skal vi klare! :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Jeg har heller aldri følt meg slank, og blir sjokkert når jeg ser gamle bilder av meg selv og ser at jeg så helt annerledes ut enn hvordan jeg selv så meg.

"Godt" det er flere i samme båt :klemmer:

Jeg ble faktisk så trist av å se hva jeg har gjort med kroppen min at jeg gråt en skvett. Men vi får få til dette sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Jeg ble faktisk så trist av å se hva jeg har gjort med kroppen min at jeg gråt en skvett. Men vi får få til dette sammen!

SAMMEN ER VI STERKE, var det ikke noe slikt? :D

Tiden er også viktig! Nå vanker det en time med jillian!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel en ganske normalt reaksjon å gråte litt når man på en måte ser sannheten og realiteten gjennom bildene og det man ser i speilet nå.

Vi får bare holde motivasjonen oppe og ta tiden til hjelp. Så skal vi nok klare det ;)

hjelper med en slik tråd for min del i alle fall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAMMEN ER VI STERKE, var det ikke noe slikt? :D

Tiden er også viktig! Nå vanker det en time med jillian!

Jo, det er vel noe slikt :)

Jøss, imponerende at du kommer i gang med trening så sent på kvelden. Det klarer ikke jeg.

Er vel en ganske normalt reaksjon å gråte litt når man på en måte ser sannheten og realiteten gjennom bildene og det man ser i speilet nå.

Vi får bare holde motivasjonen oppe og ta tiden til hjelp. Så skal vi nok klare det ;)

hjelper med en slik tråd for min del i alle fall :)

Vi får dra hverandre opp fra søla ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke har fasiten, men kun en masse personlige meninger og erfaringer:

Jeg tror du kan gå lavere. Det er i hvert fall verdt et forsøk, i form av kanskje en uke eller to. Den tiden er for kort til at du klarer å skade kroppen med det, og du får virkelig se om det fungerer bedre.

Jeg har fulgt VLCD (very low calorie diet) i lengre perioder, og har god erfaring med det. Jeg sier ikke at du bør gå for den dietten, for jeg vet at den er særlig kontroversiell - poenget er at det har fungert her over lengre tid, så det er helt mulig å gå ned på antall kalorier uten å "sulte kroppen så vektnedgangen stopper opp" og lignende myter. Nøkkelen for min del, er å finne ut hvordan jeg kan variere kostholdet hver dag slik at jeg får i meg det jeg trenger; det blir enda viktigere når man ikke spiser mye. Multivitaminer er også fint for deg å ha hvis du kutter ned på antall kalorier, bare sånn for å være helt sikker på at du ikke mangler noe.

Jeg tenker at det viktigste er at du føler deg trygg på at du finner en løsning som motiverer deg gjennom resultater, for det er grusomt når man er nøye med dietten mens man hele tiden opplever platåer. Å slanke seg lenge, er jo vanskelig nok om man ikke konstant går og tviler på om "det holder" eller ikke etter uker med lite fremgang.

I forhold til metthetsfølelse, vektnedgang og overspising:

Har du prøvd å føre matdagbok (veie alt, telle kcal, føre matvarer OG drikke) for å se hvordan du reagerer på ulik mat gjennom en hel uke? Da tenker jeg gjerne på en tredelt løsning. En del bruker du på å få med alt av matvarer, drikke og kcal, og en annen del brukes til å føre opp hva du gjør, samt hvor mye du forbrenner på alle aktiviteter gjennom dagen. Den tredje og siste delen kan du bruke til å føre opp hvordan du har det, om det så bare blir i form av stikkord. Er du oppblåst? Trøtt? Sulten? Søtsug? Tørst? Rastløs? Få det ned. Hvis du virkelig vil sjekke at dietten din funker og eventuelt finne fallgruver, så er dette utrolig mye verdt.

Poenget med tre deler, er å få se hvordan matvarene påvirker deg i forhold til faktorer som igjen styrer valgene du gjør videre. Jeg vet ideen gjerne trigger tanker som "gah, det der gidder jeg faktisk ikke" eller "jeg tar det bare i hodet, orker ikke skrive det ned" eller lignende, men tro meg; det gir et helt nytt bilde på ting. Om du vil prøve det, kan det være lurt å gjøre det over en uke eller to med din nåværende diett før du ser på hva du vil gjøre videre. Jeg var en av dem som aldri gadd å gjøre ting som dette, men da jeg gjorde det systematisk for noen uker siden, innså jeg sinnsykt mye som aldri har gått opp for meg tidligere:

- Jeg overspiser veldig ofte hvis jeg tygger tyggis, drikker lettsaft, spiser hvitt brød etc. Jeg ante det ikke.

- Jeg får søtsug når jeg spiser gitte matvarer: mine brødskiver, kjeks, lettyoghurt og knekkebrød var syndere, så jeg innså at jeg reagerer negativt på lettfordøyelige karbohydrater

- Jeg gjør det mye bedre i forhold til diett dersom jeg spiser få måltider nærmere kvelden, altså bytter jeg definitivt til periodisk faste

- jeg tåler ikke gluten eller laktose, noe jeg ikke skjønte at legene hadde rett i før nå

... og en hel del andre ting.

Her kan du enkelt se (når du endelig har fått ført opp alt) hvordan det er et mønster knyttet til det du spiser i forhold til hvordan du tar valg senere. At det er en sammenheng, mistenker du nok fra før, men om du gjør dette skikkelig en periode, får du se hva sammenhengen(e) går ut på, noe du trenger å vite for å gjøre noe med situasjonen.

Det blir lite trening på meg denne uken. Jeg ødela noe ryggen på trening i går, og nå klarer jeg ikke å gå rett :frown: Jeg får bare være ekstra nøye med maten fremover. Null trening, mye stillesitting og trøstespising er en dårlig kombinasjon. Men jeg skal klare målet om å være under 90kg før jul!!

Årh, så utrolig kjipt! :omg: Har hatt behov for å kutte kraftig ned på treningen selv, og det er så vanskelig! Får håpe ryggen blir bedre fort, så du i det minste ikke mister all hverdagsaktiviteten i tillegg! Jeg pleier å unne meg ekstra mye lesetid, tv og distraksjon når jeg er syk/skadet - mot at jeg IKKE trøstespiser. Kan det funke for deg?

Håper at jeg ikke gjør vondt verre her nå, men følte jeg leste hva jeg selv ville skrevet her for et år siden... Jeg veide over 20 kg mer enn jeg gjør nå, og var bikket over i kategorien "overvektig" for første gang i hele mitt liv. Veien til det jeg stod i da, var fornektelse. Jeg nektet å akseptere at jeg hadde blitt større og større. "Det er sikkert muskler...." og "jammen jeg spiser jo normalt, kroppen min må jo holde vann?!", så jeg ble UTROLIG sjokkert da jeg så noen bilder av meg selv fra årene før vektoppgangen startet for alvor. Jeg var jo tynn! Satt og sippet over å ha latt det gå så langt... Følte nesten for å gi opp en periode - gå rett i fornektelse igjen... Men gradvis endret ting seg, og om det så ble med platåer på uker av gangen, så fortsatte jeg å prøve.

Nå, over et år senere, er jeg utrolig takknemlig for at jeg fortsatte selv om alle aner av viljestyrke ville gi etter. Jeg trodde faktisk ikke at det var mulig å gå ned all den vekten, men jeg fokuserte på hva jeg kunne gjøre noe med videre, og på å gjøre "nåværende kropp" best mulig underveis. Det hjalp faktisk veldig på! Å slanke seg mens man lever, er så utrolig mye bedre enn å leve for å slanke seg - distraksjon og det å holde seg opptatt med noe som gjør hverdagen herlig, er min "suksessfavoritt" av alt jeg har gjort det siste året.

Jeg er sikker på at dere kommer til å være like fornøyd med fremgangen når dere endelig føler at brikkene har falt på plass og at dere er der dere vil være. Jeg vil bare understreke for dere at det er verdt det, og at hvis dere virkelig vil det og er klar for utfordringen, så kommer dere til å få det til! :jepp:

Vi jobber alle for å nå målene våre, og det at vi er så mange her til å feire fremgangen og dele på motgangen, hjelper i hvert fall meg veldig! :duskedame:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Med forbehold om at jeg ikke har fasiten, men kun en masse personlige meninger og erfaringer:

Jeg tror du kan gå lavere. Det er i hvert fall verdt et forsøk, i form av kanskje en uke eller to. Den tiden er for kort til at du klarer å skade kroppen med det, og du får virkelig se om det fungerer bedre.

Jeg har fulgt VLCD (very low calorie diet) i lengre perioder, og har god erfaring med det. Jeg sier ikke at du bør gå for den dietten, for jeg vet at den er særlig kontroversiell - poenget er at det har fungert her over lengre tid, så det er helt mulig å gå ned på antall kalorier uten å "sulte kroppen så vektnedgangen stopper opp" og lignende myter. Nøkkelen for min del, er å finne ut hvordan jeg kan variere kostholdet hver dag slik at jeg får i meg det jeg trenger; det blir enda viktigere når man ikke spiser mye. Multivitaminer er også fint for deg å ha hvis du kutter ned på antall kalorier, bare sånn for å være helt sikker på at du ikke mangler noe.

Jeg tenker at det viktigste er at du føler deg trygg på at du finner en løsning som motiverer deg gjennom resultater, for det er grusomt når man er nøye med dietten mens man hele tiden opplever platåer. Å slanke seg lenge, er jo vanskelig nok om man ikke konstant går og tviler på om "det holder" eller ikke etter uker med lite fremgang.

I forhold til metthetsfølelse, vektnedgang og overspising:

Har du prøvd å føre matdagbok (veie alt, telle kcal, føre matvarer OG drikke) for å se hvordan du reagerer på ulik mat gjennom en hel uke? Da tenker jeg gjerne på en tredelt løsning. En del bruker du på å få med alt av matvarer, drikke og kcal, og en annen del brukes til å føre opp hva du gjør, samt hvor mye du forbrenner på alle aktiviteter gjennom dagen. Den tredje og siste delen kan du bruke til å føre opp hvordan du har det, om det så bare blir i form av stikkord. Er du oppblåst? Trøtt? Sulten? Søtsug? Tørst? Rastløs? Få det ned. Hvis du virkelig vil sjekke at dietten din funker og eventuelt finne fallgruver, så er dette utrolig mye verdt.

Poenget med tre deler, er å få se hvordan matvarene påvirker deg i forhold til faktorer som igjen styrer valgene du gjør videre. Jeg vet ideen gjerne trigger tanker som "gah, det der gidder jeg faktisk ikke" eller "jeg tar det bare i hodet, orker ikke skrive det ned" eller lignende, men tro meg; det gir et helt nytt bilde på ting. Om du vil prøve det, kan det være lurt å gjøre det over en uke eller to med din nåværende diett før du ser på hva du vil gjøre videre. Jeg var en av dem som aldri gadd å gjøre ting som dette, men da jeg gjorde det systematisk for noen uker siden, innså jeg sinnsykt mye som aldri har gått opp for meg tidligere:

- Jeg overspiser veldig ofte hvis jeg tygger tyggis, drikker lettsaft, spiser hvitt brød etc. Jeg ante det ikke.

- Jeg får søtsug når jeg spiser gitte matvarer: mine brødskiver, kjeks, lettyoghurt og knekkebrød var syndere, så jeg innså at jeg reagerer negativt på lettfordøyelige karbohydrater

- Jeg gjør det mye bedre i forhold til diett dersom jeg spiser få måltider nærmere kvelden, altså bytter jeg definitivt til periodisk faste

- jeg tåler ikke gluten eller laktose, noe jeg ikke skjønte at legene hadde rett i før nå

... og en hel del andre ting.

Her kan du enkelt se (når du endelig har fått ført opp alt) hvordan det er et mønster knyttet til det du spiser i forhold til hvordan du tar valg senere. At det er en sammenheng, mistenker du nok fra før, men om du gjør dette skikkelig en periode, får du se hva sammenhengen(e) går ut på, noe du trenger å vite for å gjøre noe med situasjonen.

Vi jobber alle for å nå målene våre, og det at vi er så mange her til å feire fremgangen og dele på motgangen, hjelper i hvert fall meg veldig! :duskedame:

Jeg fører all mat og drikke og trening har gjort det over lengre tid og vet også at jeg får i meg for mye karbohydrater.... Spiser ikke frokost (har ikke gjort det siden barneskolen), men lunsj, middag og kveldsmat dersom jeg trener. Blir en liten fasteperiode da lunsj er i 11.30-tiden :)

Har ikke ført opp følelsene på dagene... Kanskje jeg burde prøve det?

Det er nok karbohydratene som gjør at jeg sprekker fra tid til annen, og dårlig planlegging.... De gangene jeg planlegger dagene på forhånd, så er det mye lettere.

Jeg er jo også en følelsesspiser, så på dårlige dager så er det lett at jeg tyr til noen meget raske karbs :(

Jeg vil fortsette med minst middag og kveldsmat uansett da jeg skal sette ett forbilde for min jentunge.

Lurer på om jeg skal gå ned til 1000 eller 1100....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...