Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Vi har bytta, skuldrene kom over der som beltet er festa. Innmari kjedelig å ikke kunne bære inn, men han er godt fornøyd i det nye setet, sitte på høyere så han ser mer.. Setet er bare litt større enn babysetet i bilen faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Porcelain skrev:

Vi har bytta, skuldrene kom over der som beltet er festa. Innmari kjedelig å ikke kunne bære inn, men han er godt fornøyd i det nye setet, sitte på høyere så han ser mer.. Setet er bare litt større enn babysetet i bilen faktisk. 

Hvilket sete har dere valgt? Vi har liten bil, så må ha et sete som ikke tar så stor plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nori skrev:

Hvilket sete har dere valgt? Vi har liten bil, så må ha et sete som ikke tar så stor plass. 

Besafe izi kid x3 isofix.  Det er svært,  vi har ganske stor bil.  Hadde besafe izi go med base, syns det og tok stor plass.  Er bare jeg som kan sitte i passasjersetet,  så jeg har dessverre ikke noen tips.  De sier at cybex zirona er ganske lite da, men disse klasse 2 setene er svære syns jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte når ørene går over kanten på setet er alt for sent. Når hodet når opp til kanten, blir setet mindre sikkert fordi det da blir som en katapult ved en kollisjon. Det var nettopp en undersøkelse på det, lurer på om det var amerikansk? Det har i hvert fall noe med at posisjonen er så liggende å gjøre. 

Vi kommer til å bytte ganske snart. Hun har vel 5 cm å gå fra hodet til kanten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Schadenfreude skrev:

Å bytte når ørene går over kanten på setet er alt for sent. Når hodet når opp til kanten, blir setet mindre sikkert fordi det da blir som en katapult ved en kollisjon. Det var nettopp en undersøkelse på det, lurer på om det var amerikansk? Det har i hvert fall noe med at posisjonen er så liggende å gjøre. 

Vi kommer til å bytte ganske snart. Hun har vel 5 cm å gå fra hodet til kanten.

Det var det som sto i bruksanvisningen - i tillegg til vekt på babyen. Så da fulgte vi den da. Det er riktignok mange år siden. Skal bytte tidligere denne gangen :) Han har fortsatt mye å gå på, så det blir ikke riktig enda. 

Jeg lurer også på hvilken bilstol vi skal ha som nummer to. De er så svære. Mannen her er to meter lang, så han kan jo ikke sitte i passasjersetet i det hele tatt han da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Porcelain skrev:

Besafe izi kid x3 isofix.  Det er svært,  vi har ganske stor bil.  Hadde besafe izi go med base, syns det og tok stor plass.  Er bare jeg som kan sitte i passasjersetet,  så jeg har dessverre ikke noen tips.  De sier at cybex zirona er ganske lite da, men disse klasse 2 setene er svære syns jeg.. 

Ja det er vanskelig. Ser at Cybex-setet kun kan festes med isofix. Har dårlig erfaring med det fra Maxi-cosien. På grunn av hellingen på baksetet, ble vinkelen på bilstolen slik at ungen hang med hodet. Får ta en tur til forhandler. Er her avhengig av å kunne prøve setet i bilen før vi kjøper noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trampe: jeg vet det. Men dette var en ganske fersk undersøkelse. Godt mulig at instruksjonen vil bli endret etterhvert, hvis flere tester sier det samme.

Nori: Besafe Izi Plus har mulighet for å justere sitteposisjonen. Det er en beltestol, et gedigent beist sådan... ellers er både cybex sirona og britax dualfix mulig å ha i en mer liggende posisjon, slik at de kompenserer for helningen i baksetet. Av de tre vil besafe'n kunne brukes lengst, vi har hatt den til storebror frem til nå (110cm). Dualfix'n funker opp til 95cm, cirka. Ikke offisielle tall, vel å merke, men vår erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa på babyshop at vi burde bytte når festet til selen kom nedforbi skuldrene. Vi er i grenseland nå. Jeg har sett på Concord reverso i-size, det er nokså nytt men har fått mye god omtale. Skal ta meg en tur innom en butikk å spør om å få teste det i bilen. Det setet vi kjøper nå kan man vel ha til de er rundt 4 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal  bytte sete nå veldig snart. Da får lillebror storebrors gamle sete samtidig som han får et nytt fremovervendt sete. Perfekt aldersforskjell! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, graving skrev:

De sa på babyshop at vi burde bytte når festet til selen kom nedforbi skuldrene. Vi er i grenseland nå. Jeg har sett på Concord reverso i-size, det er nokså nytt men har fått mye god omtale. Skal ta meg en tur innom en butikk å spør om å få teste det i bilen. Det setet vi kjøper nå kan man vel ha til de er rundt 4 år?

Sannhet med modifikasjoner, det avhenger av hvor lang ungen din er. De nye i-size-stolene skal oppgi lengde, mens den gamle standarden gikk på vekt. Britax Dualfix, som jeg nevnte tidligere, måtte vi bytte da storebror var 2, fordi han ble for lang. 

Det er lurt å teste i bilen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt å gå på enda på setet, men tror vi bytter snart uansett. Bedre å være litt føre var :) Er ikke helt lysten på ut i den bilstol-jungelen kjenner jeg :P noen tips til bra sete som er sikkert og med god hvilestilling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi havnet utenfor vi også, hadde ikke regnet med annet. Men det er noen navn som likner innenfor topp 50 da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Androide skrev:

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/navn/aar/2016-01-26?fane=tabell#content

Navnestatistikken for 2015. Nerden i meg elsker jo sånt :rodmer:  Hadde vi fått jente, hadde vi havnet innenfor topp 50. Havna utenfor med god margin på guttesiden :nigo:

17 minutter siden, Nautika skrev:

Vi havnet utenfor vi også, hadde ikke regnet med annet. Men det er noen navn som likner innenfor topp 50 da ;)

http://hjemmefront.blogspot.no/2014/12/middelklasseforeldrebekymringer.html likte denne. :)  Forøvrig er vi utenfor, men jeg ser at flere av de navna jeg kan tenke meg på neste er på topp 50. Er uansett ikke snakk om så veldig mange i antall da, ca 1 i hver kommune (før reformen...) i snitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Porcelain skrev:

http://hjemmefront.blogspot.no/2014/12/middelklasseforeldrebekymringer.html likte denne. :)  Forøvrig er vi utenfor, men jeg ser at flere av de navna jeg kan tenke meg på neste er på topp 50. Er uansett ikke snakk om så veldig mange i antall da, ca 1 i hver kommune (før reformen...) i snitt. 

Haha, ja, det sier jo litt om hvor heldige det er når dette blir et problem :fnise: Når det er sagt er jeg glad for at vi har valgt et litt sjeldnere navn, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Schaden, da skal jeg sjekke ut de setene. 

Vi er innenfor topp 50 ser jeg og hadde vært det om vi fikk jente også. Elsker navnestatistikk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...