Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Bleieskift er et risikoprosjekt for tiden ja, han snur seg jo rundt på et millisekund! Pleier bare å ta bleia på stellebordet, og påkledningen nede på gulvet. Han får det til å låte som om vi driver med aktiv mishandling, så ille syns han det er :fnise:

Ellers er humøret helt strålende om dagen da, så stolt hver gang han reiser seg opp eller kommer traskende langs sofaen. Det er mye travlere nå, men også mye morsommere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen skulle filmet meg mens jeg skifter bæsjbleie altså... Ny versjon av en eller annen barnesang, sunget med intens skingrende moro-stemme mens jeg sperrer opp øyne og munn og skjærer grimaser. Han blir liggende sånn :overrasket: akkurat lenge nok til at jeg greier å få vasket bort det verste, og han kan da snu seg igjen. På skikkelig ille dager har jeg rett og slett satt meg på rumpa på golvet, lagt leggene mine over armene hans og på den måten låst ham fast. Da ligger han der korsfestet på golvet, mens jeg kan vrenge av bæsjbleia og vaske i full fart før han får komme løs igjen. Mother of the year-award coming up :sjenert:  Vi har ikke stellebord vi da, vi steller alltid på stellematte på golvet. 

På dagtid bruker jeg kun up and go nå. Riv av bleia, ha ungen på fanget eller stående på gulvet, og dra opp den nye bleia. Han syns det er gøy å prøve å tråkke oppi hullene der beina skal inn, så det blir litt lek av det også. Utrolig mye lettere enn å prøve å feste de andre bleiene. Det er nemlig kjempegøy å rive opp de klipsene, så han greier å få tak i de både to og tre ganger før jeg greier å dra ned bodyen over og feste den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger noe å leke med når de stelles. Her bytter jeg på hva hun får, men det er gjerne kremtuber og sånt fra skapet i badet. 

Men det er klart, det varer ikke lenge, så man må være kjapp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her har hatt ei slitsom periode nå, vært veldig sutrete og krevende. Skal helst være på armen, hyler om hun ikke får det hun vil, vært utrolig aktiv! Har lurt på hvordan jeg skal holde ut til august hjemme her med henne.. Men så, forrige uke snudde det. Da ble hun i mye bedre humør, mer tålmodig, nå kan hun sitte å se på lekene sine på gulvet, fortsatt aktiv men hun er fornøyd. Nå går hun langs sofaen og fortsetter langs veggen, vil helst bare gå og gå :) Kjempemorsomt!

Dere med babyer over 10 mnd, har dere begynt med melkeprodukter? Hun her har smakt på yoghurt, det likte hun kjempegodt! Har også fått biola, det gjorde underverker med den trege magen hennes. Begrenser det litt nå i starten, tror hun får en del luft av det..

Bleieskift krever sin entertainer! Hun får noe hun kan se på mens jeg skifter, så har jeg ca 15 sekunder på meg før hun snur seg :fnise: Hun liker godt å se på tuber av diverse slag, ellers synges det for full hals!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dorey

I dag kjøpte vi det første skoparet! Det er en milepæl :) Veldig fine Skofussko i str 21. Han går ikke alene enda, men går lags møbler og med gåvogna. Og sko blir bra å ha når vi skal begynne sandkassesesongen i påsken.                                    Nå har jeg bare fire dager med permisjon igjen (+noen helligdager i påsken). Gruer meg plutselig skikkelig til å være borte fra ham. Knøt seg i magen da jeg fikk vaktplan på epost i går :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig en milepæl! Her krabber/åler han seg ikke en gang, så det er store forskjeller. :)

Har heldigvis litt permisjon igjen og har veldig delte følelser om å begynne igjen. På en måte blir det godt, men samtidig føler jeg meg ikke klar for å være så mye borte fra han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kan man begynne med sko? Lille her går langs møbler, med gåvogn og hvis vi holder hendene, men det er så glatt overalt. Vi har prøvd med tøfler, men de tar hun av. Det har bare vært slike myke tøfler.

Ellers har hun begynt å si litt ord istedenfor bare mamma ;) og lyder da. Fått hunden hjem igjen og ifølge lille er han en ku. Ellers er det bø, der, nei, tittei, nam og hei det går i. Jeg blir hjemme til juni. Har jobbet litt, men venter litt til med ekstra jobbing fordi lille ikke virker klar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Signerer Nori. De skal egentlig ikke ha sko før de kan gå selv. Vi kommer til å bruke det litt nå når vi er ute og leker, men det blir bare i korte perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nori skrev:

Hva med sånne sklistrømper Askmeagain? De skal vel helst ikke ha sko før de går uten støtte. 

Vi har noen antisklisokker og noen sånne myke tøfler som ser ut som sokker som har sånn lærsåle, er det de du mener?

Jeg venter litt til med sko jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Askmeagain89 skrev:

Vi har noen antisklisokker og noen sånne myke tøfler som ser ut som sokker som har sånn lærsåle, er det de du mener?

Jeg venter litt til med sko jeg da :)

Ja, man får både sokker og strømpebukse med sånne "gummiflekker" under foten slik at det ikke blir så glatt. Man får vel også kjøpt slik på tube, så man kan lage sine egne av vanlige sokker/strømpebukser også har jeg sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nori skrev:

Ja, man får både sokker og strømpebukse med sånne "gummiflekker" under foten slik at det ikke blir så glatt. Man får vel også kjøpt slik på tube, så man kan lage sine egne av vanlige sokker/strømpebukser også har jeg sett. 

Ja, men syns det er så lite av det overalt og at de blir så fort slitt i vask. I tillegg så er gulpefrøkna her rask med å skitne til sokker så går noen par om dagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Askmeagain89 skrev:

Ja, men syns det er så lite av det overalt og at de blir så fort slitt i vask. I tillegg så er gulpefrøkna her rask med å skitne til sokker så går noen par om dagen 

Jeg har kjøpt antiskli på tube på panduro. Veldig greit å tegne på der man vil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like før vi skal kjøpe sko her også, hun går langs vegger/bord/sofa, når vi holder henne i en hånd OG hun har tatt et par steg alene flere ganger i løpet av den siste uka! Det er så morsomt! :laugh: 

Hun har blitt så stor den siste tiden, føler ikke at jeg har noen baby lenger nå. 

Endret av Bringebær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag reiste lille seg opp for første gang :rodmer: 

Vi har noen sokker med antiskli under, men han river alltid av seg dem. Fant noen strømpebukser med det under istedet og de er gull:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med skinntøfler? Det hadde storebror da han var ute før han gikk. Det og fotposer.

Lillesøster reiser seg og går rundt møbler nå. Bare noen få skritt, men jeg syns det er veldig tidlig! Til gjengjeld er det lite babling. Hun sier pappa, det er det eneste. Storebror var helt motsatt! Han pratet tidlig, men var litt treig motorisk. 

Fire tenner er også på plass,  så nå er tanngnissing den nyehobbyen. Ææææh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finner ikke den tuben med antiskli noe sted. Spurt i flere butikker.

Tøfler hadde vært fint hvis ikke det var for at rampen her river dem av. Vi har kjøpt fotposer nå (stonz). Får se hvor lenge det varer. Etter to dagers bruk begynte hun å forsøke å ta dem av..

Men mormor hadde kjøpt et lass med sokker til påskeegget så da har vi sokker med antiskli en stund til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen her som har gode råd for søvn? Tuppa her driver å våkner på kvelden/natta og kan holde på et par timer. Hun er ofte bare urolig, finner ikke helt roen, virker ikke som hun har vondt noe sted. Itillegg våkner hun tidlig, ofte 5-6 tida. Feks natt til lørdag, våken 1-1 ½ t på natta, våkner 05:10, og er ikke uthvilt. Får ikke roa henne igjen. Før påske tok vi en kamp med henne så hun lærte å sovne selv i senga på kvelden, ble mye bedre etter det, men fortsatt våkner hun slik på natta 3-4 ganger i uka. Kjedelig for henne å starte dagen med å ikke være uthvilt. Noen gode råd? Har lest ihjel "sov godt" boka, kan tyde på at hun både er overtrøtt og sover for mye/for sent på dagen. Forvirra :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun mange dupper på dagen da? Her legges han i 9 tiden på morgenen og sover i ca 1,5 time, og så legger jeg han igjen rundt ett/halv to og da sover han litt over en time da også. Han er som regel våken fra 15- tiden og til kl 19. Da er han trøtt og sutrete den siste timen, men han sover helt til neste morgen, mellom 6 og 6.30. Har hatt denne rutinen siden juletider. det som gjorde at han kunne sove natten over uten å våkne var når vi begynte med sovepose med seler.. Jeg var litt usikker på om jeg ville bruke seler, men det er ikke så brutalt som det høres ut. han kommer seg fortsatt over på siden, og vi slipper at han ruller rundt og vekker seg selv ved at hodet går i sprinklene.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Ingen tips her desverre :/ Vi har gjort et halvhjertet forsøk på å få ham over i egen seng siden februar, men han har et veldig nærhetsbehov, så jeg lar ham sove hos oss en stund til. Alle sover godt og lenge, så da får det være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...