Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Hun her bruker også str 22 nå, stor jente :) Nå nærmer det seg barnehagestart, grugleder meg. Blir rart å være på "andre siden" under tilvenningen, plutselig skjønner jeg mødrene som har grått ute i garderoben veldig godt. På noen uker er det nok meg :P
Nå bruker vi de siste ukene før barnehagestart på å komme inn i dagsrytmen til barnehagen, ikke noe must, men tror det gjør overgangen litt lettere for henne. Håper på å kunne gi henne korte dager i begynnelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer litt på hva jeg skal kle på poden i barnehagen nå i begynnelsen. Han går ikke skikkelig, men skal jo være ute allikevel. Dermed krabber han utendørs, over røtter og stein og grus. Når det er for varmt for parkdress, hva har man på den krabbende ungen ute da...? :klo: Han kan jo ikke ha bare knær, og vanlige bukser blir hullete tvert. 

Hjemme er han bare på terrassen og krabber, ellers holder vi ham i hendene og oppfordrer ham til å gå på veier etc - eller han holder i vogna og går selv. I barnehagen gjør de jo ikke det, så da blir det krabbing da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trampe skrev:

Jeg lurer litt på hva jeg skal kle på poden i barnehagen nå i begynnelsen. Han går ikke skikkelig, men skal jo være ute allikevel. Dermed krabber han utendørs, over røtter og stein og grus. Når det er for varmt for parkdress, hva har man på den krabbende ungen ute da...? :klo: Han kan jo ikke ha bare knær, og vanlige bukser blir hullete tvert. 

Hjemme er han bare på terrassen og krabber, ellers holder vi ham i hendene og oppfordrer ham til å gå på veier etc - eller han holder i vogna og går selv. I barnehagen gjør de jo ikke det, så da blir det krabbing da. 

Vi brukte regnbukse på T ute fram til han gikk mer enn han krabba.. Dvs, nå bor vi på Vestlandet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å sende med en overtrekksbukse med seler for krabbing ute. Vurderer å kjøpe stonz siden de antakelig er bedre å krabbe med enn sko også. Håper bare de er litt vanntette sånn at hun slipper å krabbe med gummistøvler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg håper egentlig han ikke skal være noe særlig ute før han kan gå.. Hverken overtrekksbukse eller regntøy vil fungere her, det er jo nærmere 30 varmegrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten så jeg håper på litt dårligere vær når han begynner i barnehagen ;) Tror jeg må kjøpe en eller annen overtrekksbukse, som ikke får hull på knærne med en gang. 

De frarådet Stonz i vår bhg ihvertfall. Når barna prøver å gå med de sklir de alle veier, og faller mye oftere, sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hvordan mini vil reagere på rutinene i barnehagen. Her våkner han alt mellom 4.30 og 6.00, så noen ganger trenger han to dupper, noen ganger en. 

Håper han lærer seg å gå før oppstart. Både fordi det vil gjøre ting mye enklere og fordi jeg gjerne vil at det skal skje hjemme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Uff, ja rutinene er jeg også litt "bekymret" for. Sirkus trenger to lurer, selv om han stort sett sover til kl seks. Men det kommer til å gå seg til, det gjør det alltid :) Jeg er så glad for at han er godt kjent i barnehagen og at storebror er der og kan si "hei" når han løper forbi ;) Det er pappaen som skal ta tilvenningen denne gangen, før jeg tar tre uker ferie for å kunne gi korte dager i begynnelsen.

Jeg tror vi har det meste i oppstarten nå, vi kjøpte gummistøvler her forleden og alt annet har vi jo fra før etter eldstemann.

Tenk at min lille baby skal begynne i barnehagen om en uke! (onsdag 3.8) :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T gikk fra to lurer til en av seg selv nå i sommer.  Ellers sa barnehagen at de tilpassa seg han.  Heldigvis er han blitt stødig på gåinga, og han godtar sko nå.  Det gjorde han ikke i starten :P jjeg gru-gleder meg veldig, men håper det blir bra.  Han sier ikke så mye forståelig da, så mammahjertet kjenner litt på det.  Tenk så mye frustrasjon han sikkert har de første dagene før de ansatte begynner å forstå han og hva han vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobbet mannen med å få inn en lur. Gikk over all forventning. 

Jeg grugleder meg jeg også, jeg synes tanken om at jeg skal ha et barn i barnehage er så rar. At jeg skal hente og levere der liksom. Være med på foreldremøter og sånn. Heldigvis har mannen fri hele første uka og har mye fri/er fleksibel de kommende ukene også, så vi tar nok en god og lang tilvenning. 

Leste denne her om dagen, synes den var fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutinene er noe av det som ikke bekymrer meg så veldig, men vi har aldri hatt særlig stramme tidspunkts-rutiner uansett. Han sover stort sett to ganger i løpet av dagen fremdeles, men lur #2 er som regel så sein at den ikke blir før vi har kommet hjem. Pappaen begynner seinere enn meg på jobb, så han kommer til å levere. Siden jeg fortsatt ammer mye kommer jeg til å ta ut ammefri også etter barnehageoppstart, sånn at han hentes litt tidlig og det ikke blir så lange dager for han.

Han går heldigvis (eller løper :P) innser at det gjør ting litt lettere. Vi har vært i barnehagen og lekt noen ganger, og han har kost seg så langt iallefall. Prøver å snakke positivt om barnehagen til ham sånn om dagen (fake it to you make it :fnise: ) og lærer ham navnene på de som skal være i hans base. Ellers har jeg nok fornektet litt fordi det hele tiden er så lenge til, men nå er det bare halvannen uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nori skrev:

Her jobbet mannen med å få inn en lur. Gikk over all forventning. 

Jeg grugleder meg jeg også, jeg synes tanken om at jeg skal ha et barn i barnehage er så rar. At jeg skal hente og levere der liksom. Være med på foreldremøter og sånn. Heldigvis har mannen fri hele første uka og har mye fri/er fleksibel de kommende ukene også, så vi tar nok en god og lang tilvenning. 

Leste denne her om dagen, synes den var fin. 

Uff, nå fikk jeg dårlig samvittighet.  Vi har ikke mulighet til å ha to uker tilvenning, for meg er det fullt kjør når elevene kommer tilbake.  Mannen kunne (burde)  kanskje tatt et par uker ferie, men da hadde vi bare hatt en uke ferie sammen i sommer..  Usikker på hva som er viktigst for T. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Porcelain skrev:

Uff, nå fikk jeg dårlig samvittighet.  Vi har ikke mulighet til å ha to uker tilvenning, for meg er det fullt kjør når elevene kommer tilbake.  Mannen kunne (burde)  kanskje tatt et par uker ferie, men da hadde vi bare hatt en uke ferie sammen i sommer..  Usikker på hva som er viktigst for T. 

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Det går helt sikkert bra uansett. For vår del er det bare flaks og tilfeldigheter som gjør at vi kan bruke lang tid på tilvenningen. Og det er jo ikke sikkert at det blir behov for det uansett.

Hvor mye kos får de små i barnehagen? Her hjemme koser vi jo nærmest hele tiden. Håper virkelig det er mange klemmer, nusser og fang å sitte på i barnehagen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mye kos og fang på småbarnsavdeling :) Vi sitter mye på gulvet og er tilgjengelige for barna, barn som "vandrer" og ikke finner ro pleier vi å ta på fanget eller bære litt, ta de med på armen, sette seg ned med ei bok eller en leke. Tror også det er vanlig å dele inn i mindre grupper, det pleier i hvert fall vi å gjøre. 

Hvordan kan man nyte den siste tiden mest mulig? Kjenner at det stresser meg litt :P Er liksom siste sjanse før det braker løs med hverdag igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 11.47, Androide skrev:

 Siden jeg fortsatt ammer mye kommer jeg til å ta ut ammefri også etter barnehageoppstart, sånn at han hentes litt tidlig og det ikke blir så lange dager for han.

 

Jeg må bare spørre, har din HS sagt noe om amming i forhold til vanlig mat? Jeg har også lyst til å ta ut ammefri, men får se litt.  Egentlig blir det bare at jeg må jobbe like mye på færre timer, så er sånn passe gira. Var innmari slitsomt i våres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnehagestart på mandag! Kjenner jeg er skikkelig spent. Mini er jo så mammadalt, så kjenner veldig på det at andre skal passe han. Han reagerte fryktelig på at jeg startet i jobb igjen, så håper han ikke får lik reaksjon på barnehagestarten. Håper det er mange trygge fang å sitte i der :) 

Vi triller og leker og koser masse nå de siste dagene. Nå er det liksom siste innspurt før rutinene starter for fullt!

Endret av Hvitløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bringebær skrev:

Min erfaring er at det er mye kos og fang på småbarnsavdeling :) Vi sitter mye på gulvet og er tilgjengelige for barna, barn som "vandrer" og ikke finner ro pleier vi å ta på fanget eller bære litt, ta de med på armen, sette seg ned med ei bok eller en leke. Tror også det er vanlig å dele inn i mindre grupper, det pleier i hvert fall vi å gjøre. 

Hvordan kan man nyte den siste tiden mest mulig? Kjenner at det stresser meg litt :P Er liksom siste sjanse før det braker løs med hverdag igjen. 

Takk! Vi er så smått i gang og førsteinntrykket er veldig godt og det er absolutt mye kos å få! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Porcelain skrev:

Jeg må bare spørre, har din HS sagt noe om amming i forhold til vanlig mat? Jeg har også lyst til å ta ut ammefri, men får se litt.  Egentlig blir det bare at jeg må jobbe like mye på færre timer, så er sånn passe gira. Var innmari slitsomt i våres. 

Det var vikar da vi var hos på 15 mnd-kontrollen, men kjenner jeg min vanlige helsesøster rett hadde hun nok hatt mye hun skulle sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag i barnehagen for Sirkus hadde gått kjempefint, forteller gubben :) Han hadde lekt med de andre barna og i klassisk villmann-stil klatret opp på en stol for så å falle ned og blø neseblod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...