Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Takk alle sammen. Jeg hører jo egentlig til juliklubben jeg nå ;) Men jeg blir her!

Vi har kommet oss hjem og det var deilig. Jeg måtte sove alene to netter på barselhotellet siden det var helt fullt og kun enerom! Det var kjedelig at mannen måtte dra tre timer etter fødsel, men ikke noe å gjøre med. Vi var jo nærmest alene under hele fødselen utenom da jeg skulle presse... Så de ble jo tatt oå senga igjen, selv om jeg hadde styrtfødsel sist også. Jadda... De hadde det visst veldig travelt.

Jeg har fått melk etter halvannet døgn, så er veldig fornøyd med det. Hadde en ekstrem natt med amming kontinuerlig fra 23-09. Det ga visst uttelling da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer Dyregod! Synd at mannen måtte dra og at det generelt var så travelt! Men høres ut som du har en sporty innstilling til det hele...grattis med melka også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være helt ærlig her.. Jeg hadde ikke tenkt til å dele dette med noen, men jeg blir gal av å sitte alene med dette.. Jeg sliter skikkelig... jeg har det så vondt inni meg.. Jeg tør rett og slett ikke å la meg selv bli glad i babyen min., altså missforstå meg rett, jeg ville gått igjennom alt en gang til for å få han, og jeg ville beskyttet han med mitt liv! Jeg elsker å være mamma.. Men.. Jeg er så redd for å bli for glad i han, også misste han.. Tenk om noe skjer med han? Tenk om han bare er her "til låns" jeg tør ikke bade han (mannen måtte ta første badet) jeg tør såvidt å skifte bleie, men da må mannen stå og holde han sammen med meg, jeg får helt angst om jeg må bære han og jeg ligger å gråter meh i søvn i angst for at dette var siste dagen med han.. Når jeg skriver dette hører jeh mannen og mini i stua som koser seg skikkelig! Og jeg er så misunnelig på mannen som er så trygg på seg selv og bare koser seg som pappa her jeg ligger under dyna med tårer som triller... Jeg stoler ikke på meg selv med noe å må alltid ha mannen til å dobbelt sjekke varmen på flaska, temperatur på baby, seler i bilstolen, stopper hver meter når vi går tur for å få mannen til å dobbelt sjekke at vognen ikke skal klappe sammen.... Jeg tar også meg selv i å spørre mannen om jeg kan løfte på han når han ligger i sofaen, om jeg skal gi han mat, om jeg skal ta på lue/ta av osv... Jeg er så sliten... Og føler meg så mislykket... Vi prøvde på dette i to år før jeg ble gravid, og mistet to ganger.. Å nå er han her og jeg klarer ikke nyte det... Hvor er mammainstinktet mitt?? (Helt forferdelig å poste her, men må dele det med noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at du har det sånn, fionel! Men dette er noe du bør ta opp med helsestasjonen så fort som mulig så du får pratet med noen om følelsene dine. Så slipper det å bli eventuelt verre for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionel: ring helsestasjonen på mandag sånn at du får snakket med noen der så fort som mulig. De burde prioritere slike ting.

Det var en studie som jeg leste om nylig. Jeg skal se om jeg finner den, men de har funnet ut at hjernen til kvinner endrer seg. Det er en faktisk, fysisk endring som skjer i området for risikovurdering og bekymring. Resultatet er at man plutselig bekymrer seg for ting man ellers ikke ville tenkt på, fordi området jobber litt på høygir. Det høres jo ut som du har fått en ekstremt sterk reaksjon her, men forhåpentligvis roer det seg ned.

Jeg hadde det slik selv da storebror kom, men ikke så ekstremt. Til slutt måtte jeg bare si til meg selv at jeg ikke får unngått alle farer. Jeg kan fremdeles bli bekymret for ham i dag, men jeg prøver å riste det av meg. Syns faktisk det er noe av det slitsomste med å være mamma, den tanken på alt som kan gå galt. Jeg kan ikke lese nyheter om barn som det skjer ting med, da blir jeg fremdeles helt stressa og får en diger klump i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Fionel, det høres veldig slitsomt ut! Men du sier hvor er morsinstinktet..kanskje dette er noe av morsinstinktet? Å ville beskytte babyen. Og så tenker jeg at det er viktig å huske på at for veldig mange kommer ikke gleden før etterhvert. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det! Når den verste usikkerheten har lagt seg og dere kjenner hverandre litt bedre kommer de gode følelsrne. Men jeg tenker som de andre her at det er lurt å snakke med noen. Så klmmer du fortere ut av dette. Lykke tilgog klem!

Endret av Tura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trur dette vil gå seg til, fionel. Det er jo ikke så lenge siden du fødte, og alt er jo veldig nytt enda. Men selvfølgelig, hvis det fortsetter eller blir verre er det jo ikke noe særlig.

Jeg var litt sånn jeg også. Ikke like ille, men jeg hadde tendenser til det du beskriver. Husker mannen måtte ut å kjøpe snus mens vi var på sykehuset, og da måtte han vente til babyen sov tungt fordi jeg var så redd han skulle våkne slik at jeg ble nødt til å ta han opp. Jeg holdt nesten ikke babyen til å begynne med, mannen måtte også feks "kvalitetssikre" at jeg hadde lagt dyna bra nok over ungen om natta osv. Når mannen begynte på jobb etter de 2 første ukene måtte mamma komme å være med meg første dagen fordi jeg ikke turte være alene.Var redd for å "ødelegge" babyen. Det tok litt tid før jeg stolte på meg selv. Nå faller det meste naturlig heldigvis. Men enda kan jeg jo spørre  mannen om ting, hva han mener osv uten at det er noe galt i det.

Husker jeg å var sjalu på at mannen var så avslappa og bare koste seg med baby, men husk at du har jo fortsatt mye hormoner som klusser med hodet, det har ikke mannfolka.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Vil bare gi deg en klem fionel  :hug:  Så trist at du skal ha det slik, håper du har ei flink helsesøster eller noe som kan hjelpe deg så du får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres tøft ut å ha det slik Fionel, og jeg syns du skal snakke med helsesøster om det. Det er helt vanlig å ha det slik i en viss grad, men når det går såpass mye utover nyfødtperioden kan det være lurt å få snakket med noen om det. Du har jo allerede tatt et lite steg ved å skrive om det her :) håper at du får den hjelpen du trenger og kan nyte tiden. God klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig tøft ut, fionel. Jeg synes også at du absolutt bør snakke med noen slik at du får satt ord på de vanskelige tankene. Hadde det litt på samme måte første gangen selv. Ikke fullt så ille, men var redd for å kjøre bil alene med han de første par ukene, redd for å ikke være en god nok mor, og livredd for krybbedød. Husker spesielt en dag hvor jeg tenkte for meg selv at dette med baby ikke var så himla gøy egentlig.. Og sekundet etter var jeg bombesikker på at han kom til å dø fra meg siden jeg hadde sånne tanker. At jeg på en måte kom til å bli straffet. Fælt å ha det sånn, men jeg er sikker på at det går over etterhvert. Bare ikke fortreng tankene. Stor klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære fionel. :klem: Håper det går bedre med deg og at du snakker med noen på helsestasjonen eller legen din. Jeg vet alt om merkelige tanker etter fødsel, men man skal ikke trenge å gå med de alene.

Her er det 6-ukerskontroll i dag. Herregud som tiden flyr. Er veldig spent på hvor stor han er. Lenge siden sist vi veide.

Ellers har ting blitt mye bedre på vår kant. Han gråter mindre, sover bedre og vi har til og med fått de første smilene. :hjerter_rundt:

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære fionel. :klem: Håper det går bedre med deg og at du snakker med noen på helsestasjonen eller legen din. Jeg vet alt om merkelige tanker etter fødsel, men man skal ikke trenge å gå med de alene.

Her er det 6-ukerskontroll i dag. Herregud som tiden flyr. Er veldig spent på hvor stor han er. Lenge siden sist vi veide.

Ellers har ting blitt mye bedre på vår kant. Han gråter mindre, sover bedre og vi har til og med fått de første smilene. :hjerter_rundt:

så fint å høre at ting har blitt bedre hos dere Nori! Nå ble jeg glad :) lykke til på seksukerskontrollen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viste seg jo at det ikke var i dag, men på onsdag. Så da dro jeg ungen min ut i regnet til ingen nytte. Andre gangen siden fødsel jeg roter med dato. Noen som sa ammetåke? :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, nori;-p

Vi har 6 ukers kontroll i morgen:) er spent på hvor stor han er, tror han er stooor til å være så liten, Hehe. Dere som har vært, hvor mye veide babyen på 6 ukers kontrollen?

Er litt spent på om han reagerer på vaksinen han skal få også!

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere opplevd utslett rundt halsen? Jeg prøver å holde det tørt med pudder, og han gulper ikke så mye, men nå har han utslett rundt hele halsen og i nakken. Varmeutslett tror jeg. Hvilke kremer tror dere jeg bør prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Så godt å høre Nori :) jeg har blitt en forferdelig vims og fått veldig dårlig hukommelse! Samboeren min blir litt frustrert innimellom :P

Noen som kan anbefale noen gode engangs vaskekluter? Har prøvd noen fra apoteket som er myke, men de er så små. De fra libero er så harde, men store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var helsesøster veldig påpasselig med å spørre på hjemmebesøket om jeg hadde tunge tanker og hvis jeg fikk det måtte jeg si ifra med en gang. Hun spurte igjen på 6-ukers kontroll, så de har apparatet klart til deg hvis ting ikke er greit. Håper derfor du sier ifra til de og får luftet deg. Ikke alltid det skal mer til enn å dele tankene med noen.

Her veide han 5490 på 6- ukers kontrollen. Jeg trodde det var himla mye, men da hadde han bare akkurat tatt igjen fødselskurven!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4330 på 6-ukers kontrollen her :)

Vi bruker de samme som man får kjøpt på apoteket, men kjøper de på meny/ultra/kiwi fordi de er billigere.

Vi bruker inotyol til lille her pga eksem. Veldig fet krem, men hjelper på alt av utslett. Har brukt det flere ganger i foldene fordi hun gulper masse og blir sår.

Ammetåke er herlig :P Jeg kan ikke regne, snakke eller noe. Føler meg dum :P

Lille her elsket smaken av vaksinen og ble rimelig furt når det var tomt :P

Ble veldig løs i magen.

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: så fint å høre at ting går bedre! Det hjelper nok mye at han sover bedre, det er utrolig hvor mye mer menneske man føler seg når man får sovet tre timer sammenhengende.

Trampe: de kan få sopp i valker som blir fuktige. Ville sett det an noen dager og om det ikke blir bedre ville jeg testet med å smøre på canesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...