Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Bruker du den appen som heter Gravid app? Lilla ikon? Den appen skriver ihvertfall at fosteret er lengre enn hva det feks står i appen til babyverden. Jeg er nå i uke 15 (14+0 - 14+6) og fosteret er 9-10 cm fra hode til stump i følge Gravid app, mens på babyverden sin er fosteret 87 mm fra hode til stump.

Men jeg tror også det har mye å si hvordan fosteret ligger når de tar bildet de måler og hvem som måler. Ene gangen jeg var på ul stemte menstermin min akkurat og han legen tok seg god tid med å få et godt bilde å ta mål av. På neste ul var det en annen lege som tok første og beste bilde som han tok mål av, og virket fornøyd med det. Like etterpå lå fosteret litt bedre til, så han tok et bilde til, og på de to bildene skiller det ganske mange mm, noe som utgjør litt på terminen :)

Ja er den appen jeg bruker :) greit å vite at den sier litt for mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk flyttet ultralydtimen. Ble flyttet til 18. desember. Hun jeg snakket med sa at det var mulig at det var en anelse for tidlig, men hvis det var tilfellet ville jeg bli bedt om å komme på en ny undersøkelse. I følge mine egne beregner og tidlig ultralyd vil jeg være 17+4 den dagen.

Ellers er jeg også litt småbekymret om dagen. Jeg har heldigvis ikke hatt noen blødninger eller smerter, men jeg merker jo fremdeles egentlig ingenting og er redd for MA..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: var ikke du akkurat på ultralyd å fikk se bankene hjerte? Da er det svært liten sannsynlighet for at det skal være MA :) skal du på noe kontroll eller ul før OUL som kan roe deg ned? Hva med å kjøpe doppler å bruke etter uke 12? :)

Jeg forstår bekymringen din veldig godt! Drømte i natt at jeg tissa masse blod og så kom morkaka ut og fosteret døde :( skal på ultralyd på fredag, men kjenner jeg gruer meg dersom noe er galt :(

Ellers så står det jo at OUL skal tas mellom uke 17-19, så tror det skal gå fint å være 17+4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd 9+3 og da sto alt bra til, så jo det er nok en irrasjonell frykt. Skal jo til legen igjen på onsdag, men vi snakker jo bare sammen så hun vil jo ikke oppdage noe galt da. Har ikke fått bestilt time til jordmor enda, men tenker at jeg kanskje ringer i løpet av uka eventuelt neste uke. Ikke at jeg aner når de er interessert i å ta meg inn. Doppler er rimelig uaktuelt.

Disse bekymringene er jo helt normale og jeg klarer helt fint å leve med dem, det er bare det at tankene melder seg fra tid til annen. Blir det for ille bestiller jeg en ny time for ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringer er helt forferdelig :kose: Mye irrasjonelt selvsagt, men prøv å si det til hjernen liksom, den hører jo ikke etter :rolleyes:

Selv har jeg hatt litt mere blødninger igjen, og dro til legen i dag. Fikk mast meg til en henvisning til gynekolog med ultralyd. Jeg er også redd for missed abortion, og det er verre å ikke vite om noe er galt enn å få vite at det er det, på en måte. Håper jeg finner noen som ikke har altfor lang ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringer er helt forferdelig :kose: Mye irrasjonelt selvsagt, men prøv å si det til hjernen liksom, den hører jo ikke etter :rolleyes:

Selv har jeg hatt litt mere blødninger igjen, og dro til legen i dag. Fikk mast meg til en henvisning til gynekolog med ultralyd. Jeg er også redd for missed abortion, og det er verre å ikke vite om noe er galt enn å få vite at det er det, på en måte. Håper jeg finner noen som ikke har altfor lang ventetid.

Ja, det er akkurat dette jeg tenker også. Tenk om jeg går rundt i ukevis i god tro, så viser det seg at fosteret er dødt.. Da er det bedre å få de kalde harde fakta, jo før jo bedre. Håper virkelig du får deg ent time snart. Med blødninger må jo bekymringene være enda større. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er akkurat dette jeg tenker også. Tenk om jeg går rundt i ukevis i god tro, så viser det seg at fosteret er dødt.. Da er det bedre å få de kalde harde fakta, jo før jo bedre. Håper virkelig du får deg ent time snart. Med blødninger må jo bekymringene være enda større. :klem:

Det er farlig å lese for mye på kg. Blir så bekymret av det! Mest sannsynlig står alt helt fint til!

Jeg husker heldigvis fra sist at jeg ikke merket så mye utenom kvalmen den første tiden. Men jeg vil gjerne se at alt står bra til før vi offentliggjør det. Det er veldig lenge å vente til oul i uke 18, så derfor ordnet jeg privat ul i uke 12. En måned til nå! Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å lese for mye på kg. Blir så bekymret av det! Mest sannsynlig står alt helt fint til!

Jeg husker heldigvis fra sist at jeg ikke merket så mye utenom kvalmen den første tiden. Men jeg vil gjerne se at alt står bra til før vi offentliggjør det. Det er veldig lenge å vente til oul i uke 18, så derfor ordnet jeg privat ul i uke 12. En måned til nå! Gleder meg!

Ja, man må passe seg for å lese for mange historier og å google for mye. Jeg har jo ikke hatt noe kvalme å snakke om heller, så for meg føles egentlig hele graviditeten veldig fjernt enda. Gleder meg til jeg begynner å kjenne liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder jeg meg også til, så kan vi hvertfall slappe litt mer av mtp. MA :)

Androide: har du fått sjekket hvor morkaka di ligger? Dersom den ligger på fremsiden kan det føre til en del blødninger uten at det er noe fare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei to spm... Prostafen er det 100% trygt? Og når vi var på tidlig UL så anbefalte hun meg (men var helt frivillig) og komme tilbake hver 14 dag frem til uke 12. Mtp historien vår, og fordi hun så hvor bekymret jeg var.. Men så sier mamma at det kan jo virkelig ikke være bra for fosteret å ha ul så ofte... Vi var 7+0 og blir da 9+0 og 12+0. Hva ville dere gjort? Greit det koster en del, men det er ikke poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun ville anbefalt deg det om det var fare for å skade fosteret med for mange ultralyder? De fleste risikosvangerskap har jo ofte ultralyd, og det er ikke påvist at det kan skade fosteret. Hvis du føler det vil berolige deg ville jeg gjort det :)

Når det gjelder Prostafen kan jeg ikke hjelpe deg, har du hørt med legen?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postafen er ikke 100%, da ville de ikke ha skrevet i felleskatalogen at det bare må tas dersom det er helt nødvendig. Med andre ord, om mor ikke klarer å spise og drikke er det bedre å ta Postafen enn å måtte være innlagt og få næring intravenøst. Men det er derfor det skal tas i samråd med lege.

Jeg har tatt et par piller enkelte dager jeg ikke kan ligge rett ut, så jeg skal ikke snakke så alt for høyt. Men lar være når jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat dette jeg tenker også. Tenk om jeg går rundt i ukevis i god tro, så viser det seg at fosteret er dødt.. Da er det bedre å få de kalde harde fakta, jo før jo bedre. Håper virkelig du får deg ent time snart. Med blødninger må jo bekymringene være enda større. :klem:

Uff ja, det er det verste syns jeg. Akkurat med missed abortion er kroppen ganske hensynsløs syns jeg!

Enig i at det ikke er så bra å lese på nettet, men utrolig vanskelig å la være også! :rolleyes.

Androide: har du fått sjekket hvor morkaka di ligger? Dersom den ligger på fremsiden kan det føre til en del blødninger uten at det er noe fare :)

Jeg fikk en time hos gynekolog senere denne uka, så skal sjekke det da. Forhåpentligvis kan jeg puste lettet ut etter det. Og hvis det skulle være noe galt, så kommer man seg gjennom det også :Nikke:

Men mest sannsynlig er det bra med oss alle tre!!Krysser fingrene for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere som føler seg skikkelig Støle i magen på kvelden etter en dag på farta (fx jobb) jeg føler meg støl i magen og ryggen... Blir litt bekymret, men det er ikke vondt i magen er bare støl og det er lenger opp en dee embryoet ligger :) og ja!! Det vil gå bra med alle sammen her inne!! =D

Endret av fionel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn jeg og. Har termin 20. mai, så er 12 uker idag.

Jeg er veldig kvalm, har vært det siden jeg var 5-6 uker. Er så dårlig at jeg ikke kan jobbe, så kjeder meg! Har fått postafen av legen, men med beskjed om å bruke den så lite som mulig.... Syns ikke det hjelper så mye heller. Deilig å ha kommet til 12 uker i det minste, det er jo en milepæl på en måte. Føles hvertfall litt sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Saya!

Forhåpentligvis gir kvalmen seg snart. Sist gav den seg rundt uke 10 hos meg, men siden den nå er såpass mer ivrig mistenker jeg at det ikke skjer denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer og velkommen, Saya! Kvalmen gir seg sikkert snart :)

Nå er jeg bare bittelitt uggen om morgenen; ufattelig deilig! Har mer energi også, 2. trimester er det beste.

I dag tenkte jeg jeg skulle svømme litt, skal prøve å få til en svømmetur og to styrkeøkter i uka fremover. Jeg føler jeg ser ut som en fiskepudding, og det liker jeg ikke. Har gått opp tre kilo og har et mål om å ikke gå opp mer enn 10 kg til. Sist gikk jeg opp 30 kg! :grine: Og de satt fankern meg hardt fast etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...