Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

De skulle sende meg kopi av henvisningen i posten, spent på hva henvisende legen har lagt til grunn. Tar nok kontakt med vurderende lege til uka for å høre hva ham mente med å sette så lang tid for frist helsehjelp. I mellomtida så får vi oppsøke Volvat eller noe neste gang det kommer blod. Merker jeg blir frustrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skulle sende meg kopi av henvisningen i posten, spent på hva henvisende legen har lagt til grunn. Tar nok kontakt med vurderende lege til uka for å høre hva ham mente med å sette så lang tid for frist helsehjelp. I mellomtida så får vi oppsøke Volvat eller noe neste gang det kommer blod. Merker jeg blir frustrert.

Jeg skjønner godt det er frustrerende. Kan dere gå privat å få time med en gang, eller er det lang ventetid der og? Uansett skal man ikke vente så lenge. Legen har sikkert ikke vurdert det alvorlig nok på henvisningen. Muligens du kan ta kontakt med dem og sette deg på liste hvis det blir avbestillinger? Håper det ordner seg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM: 120ml er mer enn bra nok! Det er ddet de anbefaler av mme, og babyer trenger vesentlig mindre morsmelk enn mme fordi morsmelk utnyttes bedre.

Androide: jeg håper du får komme inn til undersøkelse så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM: 120ml er mer enn bra nok! Det er ddet de anbefaler av mme, og babyer trenger vesentlig mindre morsmelk enn mme fordi morsmelk utnyttes bedre.

Androide: jeg håper du får komme inn til undersøkelse så fort som mulig!

Jeg trodde de trengte mer mm enn mme siden mme metter mer? Tenker på at for en 3 mnd gammel baby er jo veiledende mme 750 ml i døgnet, men jeg tror min drikker mye mer mm enn det i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de trengte mer mm enn mme siden mme metter mer? Tenker på at for en 3 mnd gammel baby er jo veiledende mme 750 ml i døgnet, men jeg tror min drikker mye mer mm enn det i døgnet..

Jeg tror jeg har lest at barnet bruker mer energi på å fordøye mme, og derfor trenger mer :) Men jeg tror mme "tynger" litt mer i magen, for mm sklir jo fort igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har lest at barnet bruker mer energi på å fordøye mme, og derfor trenger mer :) Men jeg tror mme "tynger" litt mer i magen, for mm sklir jo fort igjennom.

Ok, jeg har alltid tenkt at jeg må ta mer mm i flaska enn mme, men da slipper jeg jo det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd nan ferdig og pulver og hipp ferdig og pulver. Fins det flere? Har også prøvd kald... Hjelpebryst har jeg lest litt om, men hvis hun ikke liker smaken vil det vel ikke hjelpe. Prøvde å blande mm med mme istad, men neida.. Brekker seg og blir sint. Men hjelpebryst kan jeg jo prøve, må jo få i henne mat! Begynner å bli bekymret.

Hva med litt malt i mme blandingen? Da blir det jo litt søtere. Vesla her vil ikke ta flaske med mm engang..

Må forresten innrømme at det føles veldig feil å vekke en sovende baby for å amme. I natt ammet jeg kl 23, 02, 05 og stod opp med storebror kl 6..

Er redd for å lage dårlige vaner også. Hun nærmer seg 3 mnd, og vil virkelig ikke klusse med søvnmønsteret når hun i utgangspunktet sover godt på natta. Spørs om vi tyr til en liten slump med mme på dagtid i stedet hvis det viser seg at alt er normalt med tungebåndet. Litt nederlag, men vi må fungere som en familie først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM: hvor mye legger hun på seg da? Herer det rundt 100g i uka og jeg har ikke fått beskjed om å gi tillegg. Ikke ville hun ha tatt heller, tror jeg. Men hun får mm på flaske på kvelden, det jeg pumper av brystet hun ikke tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt det er frustrerende. Kan dere gå privat å få time med en gang, eller er det lang ventetid der og? Uansett skal man ikke vente så lenge. Legen har sikkert ikke vurdert det alvorlig nok på henvisningen. Muligens du kan ta kontakt med dem og sette deg på liste hvis det blir avbestillinger? Håper det ordner seg :klem:

Takk :hug: Tror man kan få time privat omtrent på dagen. Det har ikke vært noe blod på et par uker nå, men drar på Volvat neste gang det skjer, mens vi venter på den andre timen. Og så skal jeg ringe og ringe de. Det er håpløst, men vi gir oss ikke! ;)

 

Jeg har roet meg litt nå da, og hadde jeg trodd det var noe alvorlig galt fatt, så hadde jeg dratt privat allerede. Sånn at ingen tror jeg er en dårlig mamma eller noe som ikke sjekker opp i ting :sjenert: Jeg har jo selv en teori om at det er melkeproteinallergi, og det er jo ikke direkte farlig.

 

Det ble bare litt mye for meg i stad, når jeg snakket med noen i telefonen som var forståelsesfulle selv om de ikke kunne gjøre noe. Og jeg trodde virkelig at vi skulle komme inn før. Da flommer det fort over for "mammahjertet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så håper jeg at det løser seg fort for alle som sliter med dårlig vektoppgang. Det finnes lite som er så fortvilende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så håper jeg at det løser seg fort for alle som sliter med dårlig vektoppgang. Det finnes lite som er så fortvilende!

Takk! Helsestasjonen har sagt at det mest sannsynlig er bare normalt for henne, men det er litt stress å ikke kunne la henne regulere selv. Stort sett er hun tilfreds, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med litt malt i mme blandingen? Da blir det jo litt søtere. Vesla her vil ikke ta flaske med mm engang..

Må forresten innrømme at det føles veldig feil å vekke en sovende baby for å amme. I natt ammet jeg kl 23, 02, 05 og stod opp med storebror kl 6..

Er redd for å lage dårlige vaner også. Hun nærmer seg 3 mnd, og vil virkelig ikke klusse med søvnmønsteret når hun i utgangspunktet sover godt på natta. Spørs om vi tyr til en liten slump med mme på dagtid i stedet hvis det viser seg at alt er normalt med tungebåndet. Litt nederlag, men vi må fungere som en familie først og fremst.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller gitt mme fremfor å vekke på natten og ødelegge søvnmønsteret. Babyen har jo ingen skade av å få mme :) men det er min mening da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg grått i telefonen til Ullevål :sjenert: De har sendt henvisningen videre til en privat klinikk, pga kortere ventetid, men har snakket med den klinikken og det er flere måneders ventetid der og. Det vil si at det kan gå helt til 30.november før det blir fristbrudd på timen...Han har hatt blod i avføringen mange ganger og dårlig vektoppgang, tenk om det er noe virkelig seriøst da. Og så vil de ikke se ham før kanskje seint i november, Jeg er så redd :trist:

Hei :-) Jeg har fulgt denne tråden en stund, siden jeg har en liten gutt på nesten 3 mnd., men jeg har holdt meg litt på sidelinja og bare lest. Nå føer jeg for å skrive her, for jeg forstår så godt at du er bekymret! Går det ikke an å sjekkes for melkeallergi? En venninne av meg opplevde også at hennes baby (som er 2 år nå) hadde blod i avføringen. Hun måtte holde seg helt unna melk/meieriprodukter, og da sluttet det. Barnet får fremdeles litt vondt i magen den dag idag om hun får for mye meieriprodukter. Har du prøvd å utelate dette helt om du ammer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesøster har bare sagt vi må veie hver uke... Veldig lite hjelp derfra. Jeg klarte bare å.pumpe ut 50 ml på begge bryst etter hhv 2 og 4 t siden amming. Det er ikke bra tror jeg... Har prøvd alt for å øke idag da. Sitter og pumper nå, har pumpa mange ganger idag og lagt til ofte. Håper det hjelper. Jeg vet jo jeg kan få mye melk for hadde for mye I starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Jeg har fulgt denne tråden en stund, siden jeg har en liten gutt på nesten 3 mnd., men jeg har holdt meg litt på sidelinja og bare lest. Nå føer jeg for å skrive her, for jeg forstår så godt at du er bekymret! Går det ikke an å sjekkes for melkeallergi? En venninne av meg opplevde også at hennes baby (som er 2 år nå) hadde blod i avføringen. Hun måtte holde seg helt unna melk/meieriprodukter, og da sluttet det. Barnet får fremdeles litt vondt i magen den dag idag om hun får for mye meieriprodukter. Har du prøvd å utelate dette helt om du ammer? 

Hei! Takk for innspill! :)

I all hovedsak ammer jeg/gir pumpemelk på flaske. Innimellom har jeg måttet gi litt mme i tillegg hvis jeg ikke har fått pumpet ut nok (helsesøsters ønske siden hun mener han ikke har hatt tilfredsstillende vektoppgang).  Det er etter han har drukket mme vi har funnet blod. De ukene han ikke har fått noe mme har det ikke vært noe.  Tilsynelatende tåler han at jeg spiser meieriprodukter, mens kumelksbasert mme ser ut til å bli for hardt for magen hans.

 

 Så min teori er mild grad av melkeproteinallergi, og vil at de skal sjekke og evt stadfeste at det faktisk er det (og kunne utelukke at det ikke er noe annet skumlere...) Har prøvd en svinedyr mme uten melk, men den får vi ikke i ham.

 

Kan legge til at det var kombinasjonen dårlig vektoppgang + blod som fikk barnelegen til å sende henvisningen i utgangspunktet. Han sa at faktorene hver for seg ikke var så bekymringsverdig, men med begge deler ville han at en spesialist skulle ta en titt. Så det er jo mulig han tror det er noe annet enn allergi. Blir spennende å lese henvisningen. 

Endret av Androide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for innspill! :)

I all hovedsak ammer jeg/gir pumpemelk på flaske. Innimellom har jeg måttet gi litt mme i tillegg hvis jeg ikke har fått pumpet ut nok (helsesøsters ønske siden hun mener han ikke har hatt tilfredsstillende vektoppgang). Det er etter han har drukket mme vi har funnet blod. De ukene han ikke har fått noe mme har det ikke vært noe. Tilsynelatende tåler han at jeg spiser meieriprodukter, mens kumelksbasert mme ser ut til å bli for hardt for magen hans.

Så min teori er mild grad av melkeproteinallergi, og vil at de skal sjekke og evt stadfeste at det faktisk er det (og kunne utelukke at det ikke er noe annet skumlere...) Har prøvd en svinedyr mme uten melk, men den får vi ikke i ham.

Kan legge til at det var kombinasjonen dårlig vektoppgang + blod som fikk barnelegen til å sende henvisningen i utgangspunktet. Han sa at faktorene hver for seg ikke var så bekymringsverdig, men med begge deler ville han at en spesialist skulle ta en titt. Så det er jo mulig han tror det er noe annet enn allergi. Blir spennende å lese henvisningen.

Lykke til!

Storesøster hadde melkeallergi, hun gikk ikke opp i vekt som hun skulle og gulpet mye. Men først når hun fikk grøt for første gang skjønte vi det siden hun ble helt rød rundt munnen der grøten hadde vært. Vi ble henvist til sykehuset og fikk mme uten melk oå blårespept, så den var gratis. Jeg ammet til 9 mnd da, men ga henne mme i 4 mnd. Det tok tid å venne henne til det, for den smaker forferdelig, men til slutt elsket hun den merkelig nok.

Håper du får noen svar snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til!

Storesøster hadde melkeallergi, hun gikk ikke opp i vekt som hun skulle og gulpet mye. Men først når hun fikk grøt for første gang skjønte vi det siden hun ble helt rød rundt munnen der grøten hadde vært. Vi ble henvist til sykehuset og fikk mme uten melk oå blårespept, så den var gratis. Jeg ammet til 9 mnd da, men ga henne mme i 4 mnd. Det tok tid å venne henne til det, for den smaker forferdelig, men til slutt elsket hun den merkelig nok.

Håper du får noen svar snart.

Takk ! :)

 

Så det er en sammenheng mellom melkeallergi og dårlig vektoppgang? Mistenker du det samme for lillesøster? 

 

Det er Neocate vi har forsøkt men han hater den! Så håper vi slipper å ty til det, selv om det er betryggende å høre at det kan tilvennes Så lenge han tross alt har vektøkning med morsmelk heller jeg mot å bare holde oss til det. Er jo ikke lenge til innføring av fast føde heller, selv om jeg helst skulle sett at han hadde blitt undersøkt før det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM: hvor mye legger hun på seg da? Herer det rundt 100g i uka og jeg har ikke fått beskjed om å gi tillegg. Ikke ville hun ha tatt heller, tror jeg. Men hun får mm på flaske på kvelden, det jeg pumper av brystet hun ikke tar.

Det har variert litt, men har som regel ligget på 100-120gr opp i uka. Hadde en god uke på 170gr for litt siden, men i går hadde hun bare gått opp 90gr på 9 dager.

Hun hekter seg godt på brystet, og har egentlig taklet det fint fra første stund. Men når melka kommer for fullt, så mister hun vakumet på nesten hvert sug. Ofte må hun slippe brystet for å trekke pusten og svelge unna. Da kommer det litt for mye luft i magen, som igjen gjør at hun gulper mye. Hun blir generelt veldig urolig under utdrivningen. Det kommer jo veldig mye veldig fort. Men det er vel vanlig? Hvis hun slipper, så står "spruten". Gjør det det hos dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LindaM: 120ml er mer enn bra nok! Det er ddet de anbefaler av mme, og babyer trenger vesentlig mindre morsmelk enn mme fordi morsmelk utnyttes bedre.

Androide: jeg håper du får komme inn til undersøkelse så fort som mulig!

Hun tar ikke flaske, så jeg pumpet egentlig mest for å se hvor mye jeg fikk ut på forholdsvis kort tid. Og vil tro 120ml er en grei mengde på få minutter. Har tenkt på om jeg kanskje hadde lite melk, men det virker ikke som det er problemet.

Androide: Håper virkelig dere kommer dere til lege tidligere. Må være fælt å gå med en sånn bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller gitt mme fremfor å vekke på natten og ødelegge søvnmønsteret. Babyen har jo ingen skade av å få mme :) men det er min mening da :)

Hun tar absolutt ingen skade av å få litt mme. Har bare ingen erfaring med det. Er litt redd for at ammingen sklir ut hvis vi først begynner med tillegg. Men å tulle med søvnen føles virkelig ikke bra. De neste 2 nettene skal jeg la det gå 4 timer, og heller være ekstra flink til å tilby puppen på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...