Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Jeg skal veie lillesøster imorgen så tenkte å forhøre meg litt om det da. I barnehagen passer de i hvert fall på å gi henne litt ekstra oppmerksomhet, selv om hun ikke ber om det. Hun er av den typen som bare er der, stille og rolig. Så det hjelper forhåpentligvis litt det.

Jeg skulle legge meg for to timer siden jeg... jaja. Prøver igjen nå ;)

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal veie lillesøster imorgen så tenkte å forhøre meg litt om det da. I barnehagen passer de i hvert fall på å gi henne litt ekstra oppmerksomhet, selv om hun ikke ber om det. Hun er av den typen som bare er der, stille og rolig. Så det hjelper forhåpentligvis litt det.

Jeg skulle legge meg for to timer siden jeg... jaja. Prøver igjen nå ;)

Sender deg en god klem <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange er deres små? Jeg må ærlig inrømme at jeh ser på skrekk mot vinteren mtp vognen vår! Vi har tfk (skal være en av de lengere baggene på markedet) men mini er allerede 65 cm (9uker) og det er faktisk ikke mye å gå på i baggen. Har fått risarosa pose, men det blir for trangt siden han har så lange ben. (Kjempe trist at vi ikke får brukt den posen) og jeg kan jo ikke gå over til sportsvogn midt på vinteren... (Tfk er fra deg i sportsdel) blææ vogn styr =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille her var 59,5 ved 3 mnd. Syns bagen begynner å bli litt liten. Håper den holder 2,5 mnd til. Her er problemet at lille er svært urolig i vognen og blir sint hvis skjermdelen er oppe. Hun vil se, så ser ikke for meg at vi får brukt bag til 6 mnd uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg, Dyregod! Det er vanskelig når det er sånn :( Her har lillebror ca 2 cm igjen før han tar hele lengden i bagen. Må bytte snart ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyregod: :klem:

Min er nå 63 cm ved tre måneder. Heldigvis litt å gå på i vogna :)

Tok opp problemet vi har med at lille ikke klarer å sove om natta uten puppen i munnen med hs i går. Som forventet fikk vi beskjed om å måtte avvenne han med det så fort som mulig. Men ble litt overrasket over metoden hun foreslo. Jeg skulle nekte han puppen på natta hvis det ikke var lenge siden sist. Problemet er bare at han spiser hver 2. time hele døgnet, jeg kan vel ikke nekte han mat? Og samsovingen i vår seng måtte vi også slutte med. Helst skulle han ligge i sprinkelsenga på pappaens side. Hva synes dere om den metoden? Han er jo bare 3,5 mnd. Hs mente vi gjorde oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke ta grep nå. Det samme var det med det at jeg bærer han mye i sjal og sele, siden han ikke liker vogna. Det måtte også avvennes med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det høres forferdelig hardt ut, Hvitløk. Er hun av den gamle skolen? Det kan høres sånn ut - ikke samsoving og ikke bæretøy... Det går jo over, og selv om han sovner med puppen i munnen nå vil han jo kunne avvennes senere. Jeg syns det er alt for tidlig å nekte pupp når han bare er tre måneder gammel. Jeg tror jeg ville prøvd å bysse i søvn på natta i stedet for å dra frem puppen med en gang, og hvis det ikke funket ville jeg latt ham sove med puppen. Storebror sov ved puppen til jeg begynte å jobbe, og avvenningen tok tre netter. Etter det sov han rundt, og har gjort det siden. Det hadde nok ikke gått så smertefritt hvis jeg hadde tvunget avvenning tidligere, og jeg syns det er så sårt når de er så små. De vil jo bare ha kos og nærhet, og det syns jeg de skal få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyregod: :klem:

Min er nå 63 cm ved tre måneder. Heldigvis litt å gå på i vogna :)

Tok opp problemet vi har med at lille ikke klarer å sove om natta uten puppen i munnen med hs i går. Som forventet fikk vi beskjed om å måtte avvenne han med det så fort som mulig. Men ble litt overrasket over metoden hun foreslo. Jeg skulle nekte han puppen på natta hvis det ikke var lenge siden sist. Problemet er bare at han spiser hver 2. time hele døgnet, jeg kan vel ikke nekte han mat? Og samsovingen i vår seng måtte vi også slutte med. Helst skulle han ligge i sprinkelsenga på pappaens side. Hva synes dere om den metoden? Han er jo bare 3,5 mnd. Hs mente vi gjorde oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke ta grep nå. Det samme var det med det at jeg bærer han mye i sjal og sele, siden han ikke liker vogna. Det måtte også avvennes med en gang.

Det hørtes hardt ut! Min (nyutdanna) helsesøster sier at per nå har han så akutte behov at de må bare oppfylles. Spurte på 3,5 mnd vi og, og hun mente at det var bare å gi mat når han ville ha. Synes det virker fornuftig jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk: helsesøster av den gamle skolen, ja? Jeg har bare fått positive reaksjoner på at vi samsover og bærer mye. Fra helsesøstere altså, svigermor syns jo vi skjemmer bort ungen :ler:

Så små barn har ingen mulighet for å skjønne hvorfor mamma og pappa ikke skulle oppfylle behovene deres. Det er oppskriften på en utrygg unge å overse behov i denne alderen. De trenger foreldre som responderer på de signalene babyen sender. Å skulle tvangsavvenne et nærhetsbehov er det stikk motsatte av det!

Storebror var en veldig krevende baby. Trengte mye nærhet, ville ikke sove alene. Vi måtte ta avvenningen veldig gradvis, men til gjengjeld har vi en veldig tillitsfull og trygg unge i dag. Som sover i egen seng ;)

Altså, du kan jo selvfølgelig prøve å venne babyen til vogna, men hvis baby ikke vil akkurat nå, er det bare å prøve igjen om en liten stund. Ikke stress, det er ikke sånn at det "blir verre senere" sånn med det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille her sovner med puppen. Jeg kan gå ut etter hun har sovnet. Vi samsover fordi når hun ligger alene er det maks 20-30 min søvn om gangen, men i sengen blir det fort 3-4 t. Jeg bryr meg pent lite om hva hs evt måtte si til det. De er små kun en kort periode og jeg har permisjon for å være med baby så avvenning tar jeg senere.

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er lillemor 3 mnd og hun feiret det med å sove i ett strekk fra 22 til 06 :daane:

Høres veldig voldsomt ut for en liten en på 3 mnd, Hvitløk. Tror jeg hadde nikket og smilt til ha og gjort det jeg selv syntes hadde vært best ;)

Til dere som har cabriofix: det begynner å bli litt trangt i bilsetet for lillemor, og jeg lurer på om puta skal tas bort eller om jeg skal flytte selen et hakk høyere :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Dyregod, det høres vanskelig ut. Forstår godt at det blir for mye for deg innimellom. :klem:

Hvitløk: Synes forslaget til HS var drøyt! Lytt til din egen magefølelse, han er jo veldig liten ennå.

Nautika: vi har både tatt ut puta og flyttet selene opp et hakk, selv om vår ikke er spesielt langt 63,5 cm. Klarer ikke forstå st den stolen skal holde i mange måneder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk og lov for at dere er ikke er enige med hs :) hun er nok av den gamle skolen, selv om hun er ganske ung.. lille passer ikke inn i malen der barnet skal sove (og sovne) alene, så føler det blir feil å presse han til det. Han er en baby som er svært blid og fornøyd, så han har da ikke tatt skade av det ennå. Vet jo at jeg lar han bruke meg som smokk, men bedre det enn at han gråter seg i søvn. Da kjører jeg på med mitt løp og satser på at han blir en trygg baby som avvenner seg selv når han er klar for det :)

Endret av Hvitløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautika: vi har ikke cabriofix, men pepple. Vi tok ut puta da han var 7 uker, for han syntes det var ubehagelig å sitte med den. Men har fremdeles hodestøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ut nyfødtinnlegget for en uke siden. Har maxi-cosi. Jeg syns at hodet er så "løst" selv om selene sitter stramt. Finnes det noen nakkestøtte av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så merkelig sagt av hs,Hvitløk! Jeg lot storesøster sovne til puppen helt til jeg slutta med pupp etter 9 mnd, det funka helt fint! Lillesøster sovner aldri til puppen hun, skulle ønske det ;) Vi må bysse henne i søvn, sikkert feil det og, men jeg vil ikke at hun skal gråte seg i søvn så da gir jeg henne det hun vil ha. Hun er jo tross alt en baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok ut nyfødtinnlegget for en uke siden. Har maxi-cosi. Jeg syns at hodet er så "løst" selv om selene sitter stramt. Finnes det noen nakkestøtte av noe slag?

Det er mulig å kun ta ut puta de sitter på, og la hodestøtten være igjen :) På eldre modeller var det to separate deler, men nå kan man ta ut skumgummien på puta :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askmeagain - på min maxicosi kan man ta ut puta og la hodestøtten være igjen. Det er en åpning i stoffet hvor jeg kan bare dra ut det skummet som er en ekstra pute. Kanskje du også har sånn

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...